Nog net geen autobrand: koelfan!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2009 23:40 #1077410 door V700 register
Nog net geen autobrand: koelfan!! is gemaakt door V700 register
Bij het inrijden van de oprit opeens een enorme brandlucht in de 945. Motor afgezet, motorkap open: hevige rookontwikkeling vanuit de koelfanmotor! Gelukkig heb ik me snel gerealiseerd dat die het ook doet als de auto niet op contact staat, dus dat de energietoevoer naar de brandhaard nog door ging. Accuklemmen losgemaakt en toen werd de rookontwikkeling langzaam minder. De motorbehuizing was dus nog niet aan het branden.
In mijn werk heb ik tientallen brandende auto's geblust, maar als het je eigen auto is, sta je toch even raar te kijken.
Dat wordt dus fanmotor + twee sensoren + relais vervangen. Zonde van het geld, maar veel goedkoper dan een andere auto kopen. Ik hoop dat de bekabeling niet teveel stroom heeft gehad. Volgens het schema zit er geen zekering in dit circuit.
Ik vond in dit forum twee andere gevallen. Zijn er meer bekend?
Groeten uit Zuid-Limburg,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2009 23:49 #1253332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nummer drie.

jgootzen schreef : Ik vond in dit forum twee andere gevallen. Zijn er meer bekend?

Nee, volgens mij niet, je bent inderdaad nummer drie, de afgelopen vier jaar bezien.Mazzel gehad, dat je en gereedschap had, en het snel doorhad.Voor hetzelfde geld, sta je op deA2, met de wind van achteren in een langzaam rijdende file............
Klaas Daalderop belde me een keer nogal in paniek op, dat hem hetzelfde overkwam, hij had langer nodig te ontdekken dat de koelfan blijft koelen, als ie het warm blijft hebben.Ging allemaal net goed.
Overigens is een nieuwe fan voldoende, denk ik, ik neem tenminste aan dat je die (met de accuklemmen los, voor je veiligheid) niet meer kunt ronddraaien? Ik snap niet, dat in alle drie de gevallen de zekering er niet uit fikt, vind ik echt onbegrijpelijk.
Als dat met je 940 was, heb je dan niet nog een fan liggen, die normaal bij een non-ECC op de waterpomp-poelie zit?Dan kun je de electrieke fan eraf halen, en die ander erop zetten, kun je maandag gewoon nog aan het werk, met deze auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 09:05 #1253342 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel
Hoeveel geen idee maar ik was dan 1 vd ...................
Staat <a href="/node/27391">HIER </a>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 10:56 #1253355 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies.

960 estate 1996 schreef : Hoeveel geen idee maar ik was dan 1 vd ...................

Ik kan het me ook enkel van jullie twee herinneren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 11:27 #1253361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering
Jan-Willem zegt dat er geen zekering tussen zit en Bas heeft het wél over een zekering?
Ik kan hem ook niet vinden, en als er inderdaad geen tussenzit, is er dan iets tegen om er alsnog zelf een zekering tussen te plaatsen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 11:39 #1253362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.

whitehorse schreef : Jan-Willem zegt dat er geen zekering tussen zit en Bas heeft het wél over een zekering?

Ik zeg wel meer..................;-)
Ik heb het even nagezocht en ik meende me te herinneren dat onder op de asbak een coolingfan-fuse genoemd stond.(maar kan hem in het schema niet vinden)Het 30A hi/lo-speed relais, wat naast je accu zit, is wel 30 A thermisch beveiligd, maar welkt dus niet als de fan uitfikt.
Ter lering ende vermaak, zou het momenteel dan dus heel goed uit komen, als Jgootzen er even een zwevende zekering van 30A tussen zou willen hangen (vóór de reparatie), om te zien of deze eruit smelt, als de fan vastloopt.Het moet haast wel, maar just to be sure.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 12:13 #1253368 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sleutel 10
En sleutel 10 dus onder handbereik in het deurvak...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 12:34 #1253371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een smeltdraad...
... kleur groen zit volgens het schema (TP 3912072, 940 1996, bladzijde 56) tussen de + van de accu en aftakpunt 13/98. Ik schat in dat die te traag is om onheil te voorkomen. Aangezien ik te goed weet hoe het afloopt met brandende auto's, heb ik niet erg veel trek in het door Bas voorgestelde experiment. Het risico is misschien niet zo groot, maar de effecten als het fout gaat, zijn dat wel.
Weet iemand of de koelfanmotor los te koop is, of moet het hele ding met "propellor" en behuizing als geheel worden vervangen?
Groeten uit Zuid-Limburg,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 13:03 #1253379 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb nog wel een goede
heb nog wel een goede tweedehandse liggen eventueel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 13:04 #1253380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fan
Op marktplaats staat er één compleet voor 15 euro.
Advertentienummer 294721398
&#160;
Succes!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC