Xenonverlichting
- André Struis
- Nieuw lid
-
Stroom/vermogen in Ampère's.
Het leest zo moeilijk als je het doormekaar gooit.........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Van lieverlee alles er weer vanaf gehaald en weer overgestapt op de zware Zweedse pitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
de 850's is dit afhankelijk van het type lichtrelais wat erin zit. En ook of er twee H1 pitten per kant zitten of een combi van een H4 en een H1.TheSaint77 schreef : Ff terughalen want ik lees dit hier in de startpost:
"Bij overschakeling van dimlicht naar groot licht moet het dimlicht blijven branden"
Ik weet niet of bovenstaande wetgeving nog courant (en überhaupt klopt) is op het moment van schrijven, maar als dat zo is vallen de 940's LPT van 1998 zoals ik die heb af op grond van die regel hier boven. Mijn vraag ligt in het verlengde: Waarom gaat het dimlicht uit als ik het grootlicht vastzet? Dus de handle 'door de klik' heen trek. Bij seinen blijft dimlicht overigens wèl aan staan. Maar ik zou graag willen weten hoe ik het dimlicht aan kan laten bij grootlicht. Is dit eenvoudig te veranderen? Iemand?
Bij 2x H1 pit zul je bijna altijd, als je geen goed relais erin hebt zitten, een seconde zonder licht zitten zodra je de handel op groot licht zet. De stroom naar het H1 dimlicht word namelijk onderbroken en de stroom op de H1 pit voor het groot licht word aangezet.
Dit kun je meestal wel tackelen door ipv de H1 unit (mits de koplamp daarvoor geschikt is) een H4 lamp te monteren, dimlicht blijft branden zodra je grootlicht erbij trekt. Andere optie is dus om een vertragingsrelais te monteren die je dimlichten pas uitschakelen nadat je grootlicht brand. Of een relais monteren die grootlict bij het dimlicht aanzet en niet in plaats van.
In mij 760 heb ik dus een H4 unit en lamp zitten en daarnaast een H1 unit en lamp voor het grootlicht. Problem solved. Bij mijn 850 heb ik 2x H1 xenon per kant en een relais er tussen die grootlicht erbij optrekt ipv.
Voor de 850's heb je dan een groen 104/108 nodig (of eventueel de grijze uitvoering, dan heb je meteen follow-me-home verlichting erbij) De gele en witte uitvoeringen zijn dus niet geschikt voor dit kunstje.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Had ik ook. Tot ik a) de accu vervangen heb (de oude was onbetrouwbaar) en b) ik de kabelboom vervangen heb (omdat degene die de inbouwer uit de groupbuy erin gezet had, niet geschikt was voor ons soort auto's). Sindsdien heb ik geen problemen meer.struis schreef : Die Xenon verlichting is leuk, maar erg storings gevoelig.
groetjes
Mathy
- André Struis
- Nieuw lid
-
Bij m'n auto's nog geen problemen gehad met de bedrading.
Op m'n motor is er wel één connectortje wat iedere keer doorslaat, dwz als het licht aangaat, zie je de vonken door de isolatie doorslaan.
Gewoon een 80/100 Watt H4 pitje erin, net zoveel licht en storingsvrij.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Eerst zat er voor iedere lichtunit een apart kastje om de Bi-Xenon om te schakelen tussen dim- en grootlicht. Voordeel daarvan was dat het "lampje kapot relais" nogsteeds aangaf of er een lamp niet mee wilde doen. Maar toen de importeur (zit hier in het zuiden) er naar keek, bleek dit systeem alleen geschikt te zijn voor nieuwere auto's. Ik heb toen gratis een geschikte kabelboom meegekregen. Deze wordt maar aan één kant op de bestaande koplampbedrading aangesloten. Ziet er echt anders uit. Sindsdien heb ik geen problemen meer met de (Bi-)Xenon. En m'n "lampje-kapot-lampje" blijft toch uit.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Set bevalt mij verder zeer goed. Het is 4000K. Lekker wit en absoluut geen sjonnie uitstraling. Overigens overweeg ik tevens om later in de aparte grootlichtunits ook xenon in te laten bouwen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Bi-Xenon past prima, je moet alleen de lamphouder iets bewerken met de Dremel. Zoals je bijna helemaal bovenaan kun zien, heb ik zowel Bi-Xenon als Xenon op de auto. En dus bij dimlicht twee pitten aan en bij grootlicht nog twee extra pitten. En da's in Duitsland inderdaad heel erg handig.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens heb ik geconstateerd dat het wellicht wel handig is de lampen eens grondig schoon te maken. Het kan nog beter dat licht. Denk dat ik de glazen eraf haal en dan in de vaatwasser gooi. Vervolgens de reflectoren eens netjes schoon maken.
Ook moet ik een van de twee lampwissers eens nakijken. Doet t wel maar blijft omhoog staan of op de uitslag stand, sinds twee weken.
- V700 register
- Nieuw lid
-