Xenonverlichting
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb Philips Vision plus in mijn wagen steken en ook dat scheelt "zienderlijk" meer dan standaard halogeen. Vision plus gaat echter niet lang mee. Twee jaar of zo en ik rij altijd met lichten op.
Ik ben (ook) geen voorstander van Xenon als aftermarket vervanging, alleen als ze zijn gemonteerd in units waarvoor ze bestemd zijn. Deze hebben een glad koplampglas en geeft geen nare effecten bij tegemoedkomend verkeer.
Vison plus of extreem power (laatste heb ik geen ervaring mee) geven naar mijn ervaring meer dan genoeg licht in onze Volvo's.
In mijn 960 heb ik voor grootlicht (de verstralers) 100W steken (H1 lampen met zo'n draadje eraan). Dat geeft echt een berg licht... En de reflectoren branden niet door. Over dat laatste zat ik eerst in, maar heb de gok gewaagd. Het schijnt mee te vallen, en ik heb al lange tijd de boel uitgetest. Hier in Belgie waar ik woon kun je lang 's avonds rijden zonder een kip tegen te komen en dus bleef het grootlicht van 100W lang op staan. De reflectoren blijven heel.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
nieuwe regel het mag niet maar er wordt niet meer voor bekeurd (dus weer een grijs gebied in de wet)

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
ook niet met gewone gloeilampen of voor mijn part carbid.
Dat is op zich prima natuurlijk
Er is maar weinig aftermarket inbouw die een goed lichtbeeld geeft is mijn ervaring iig
maar het kan dus wel.
Wat ik er van vind verder is genoeglijk bekend.
- V700 register
- Nieuw lid
-
"Bij overschakeling van dimlicht naar groot licht moet het dimlicht blijven branden"
Ik weet niet of bovenstaande wetgeving nog courant (en überhaupt klopt) is op het moment van schrijven, maar als dat zo is vallen de 940's LPT van 1998 zoals ik die heb af op grond van die regel hier boven. Mijn vraag ligt in het verlengde: Waarom gaat het dimlicht uit als ik het grootlicht vastzet? Dus de handle 'door de klik' heen trek. Bij seinen blijft dimlicht overigens wèl aan staan. Maar ik zou graag willen weten hoe ik het dimlicht aan kan laten bij grootlicht. Is dit eenvoudig te veranderen? Iemand?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Zodra er spanning op de kabel van het grootlicht komt, deze een relais doen laten omklappen die tevens ook weer spanning zet op de dimlicht lampen.
Klaar.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarom is het dan eigenlijk zo geregeld af fabriek? Dat dat dimlicht uitgeschakeld wordt? Heeft dat een technische achtergrond?gerryberrie schreef : Dat is hartstikke makkelijk.
Zodra er spanning op de kabel van het grootlicht komt, deze een relais doen laten omklappen die tevens ook weer spanning zet op de dimlicht lampen.
Klaar.
Groeten,Gerben
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik kan enkele redenen bedenken:
1 : Teveel warmte, als beide spiralen in die lamp branden word het misschien wat te veel van het goede en klapt het lampje.
2: Teveel spanning, veel wagens hebben een nogal kleine Alternator(Dynamo) mogelijk is het vermogen van die niet hoog genoeg waardoor de accu leeg getrokken wordt.
3. Teveel spanning, mogelijk kunnen de kabels richting lamp, handel, relais, zekering..etc..de extra hoeveelheid spanning niet aan, als dimlicht en grootlicht allebei branden, en klapt de zekering eruit of smelten de kabels.
4...etc..
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Risico wat je loopt als je dus beide laat branden en regelmatig met grootlicht rijdt dat je lensen gaan vervormen en dus een verkeerde lichtopbrengst hebben, dus APK afkeur, en elk jaar je koplampen wisselen is 1 keer een leuk klusje maar elk jaar niet, daarbij komt dat de bedrading daar niet op berekend is (waarom zouden ze het anders zo schakelen) dus kortsluiting een grotere kans heeft, wat weer tot brand kan leiden.
Tom.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Bouw Bi-Xenon en Xenon in zoals ik hierboven beschreven heb en je hebt meer dan genoeg licht. Zonder dat je je lichtunits of bedrading extra gaat belasten.
groetjes
Mathy