goedkope zonnepaneel Action, is dat wat?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat moet je me even uitleggen. Wat moet er tussen en wat doet het precies?Een diode zorgt ervoor dat er maar in 1 richting stroom geleid, soms vanaf een bepaalde waarde.Ik weet niet wat het nut is, maar als je leegtrekken van de accu wil voorkomen, moet ie in sper staan, bij draaiende motor, dat lijkt me niet handig, want dan doet ie niks.Met een diode in sper, doet ie zowieso niks trouwens.MaartenG schreef : Maar voor die tijd moet er nog een diode tussen, zodat die koelbox mijn autoaccu niet leegtrekt.
Dat lijkt me een betere oplossing. Trek een tweede draadje vanaf de accessoirestand van je contact naar een relais, wat minstens 30A kan schakelen en hang daar een 15 amp gezekerde draad aan, die dus inschakelt als de contactsleutel voorbij de accessoirestand is. Dynamodraad, waarom? Wat is het nut daarvan, als er al een draad in de kofferbak ligt die prik geeft als de sleutel in KPI staat (namelijk die van de antenne of wisselaar)? Als hoofdzekering zou ik er 30 amp tussenmikken, bij de accu, vooropgesteld dat de draad die naar achter loopt 30 amp kan hebben.MaartenG schreef : Of ik doe er een relais tussen dat schakelt op de spanningsdraad van de dynamo.
Ik heb 1 draad naar achter, met continu en een met accessoire-plus, beide gezekerd.De constante met 30 amp bij de accu, en twee keer net na de splitsing voor beide aansluitingen achterin, met 15 amp gezekerd.De constante is afgezekerd met 5 amps in de kofferbak, dat is enkel een stuurstroom en uiteraard een aparte kleur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan is het 'startprobleem' ook verholpen (of niet?).

Gr.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klinkt goed, maar aangezien mijn elektronicakennis niet veel verder gaat danMathy schreef : ... Misschien kun je er een relais tussen zetten, dat de verbinding verbreekt, zodra je de sleutel op "starten" draait. Dan hoef je ook niet iedere keer aan die schakelaar te denken. En kun je ook anderen in je auto laten rijden, zonder het risico te lopen, dat die de schakelaar niet bedienen. ...
-> soldeerbout in stopcontact: wordt warm -> boutpunt tegen soldeer: wordt vloeibaar -> LOS! of VAST!
en ik wel een multimeter weet te gebruiken maar geen schemakennis heb als in 'zelf iets in elkaar verzinnen', maar het dan wel weer zelf kan uitvoeren met anderhalf à twee rechterhanden, de volgende vraag:
Schema!
Heb je die? Kan ik 'm voor twee auto's in elkaar zetten... Wat je schrijft klinkt namelijk heel eenvoudig, en het is ook eenvoudig in elkaar te zetten denk ik, maar hoe en wat en waar precies weet ik dan dus weer niet...
Dré
- V700 register
- Nieuw lid
-
Welk startprobleem?Bij Volvo gaat alles af, als je start, dus ik begrijp niet goed wat je bedoeld.Ghia schreef : Naast de 15 Amp. zekering er ook een diode aanhangen.
Dan is het 'startprobleem' ook verholpen (of niet?).
@MaartenG: als ik er aan toe kom, zal ik (vanavond) even een schematje in elkaar zetten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Doe maar twee dan, voor de gein.Jeroen schreef : En meteen een meenemen als het me bevalt...
- V700 register
- Nieuw lid
-