goedkope zonnepaneel Action, is dat wat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 11:53 #1233602 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Apart zekeren, zeker!
Ja Bas je hebt gelijk. Zeg nooit nooit maar ik heb me wel voorgenomen om nooit een zwaardere zekering te monteren als die er inhoort... Ik heb nu al een dikke draad naar achteren lopen tbv de caravan constante stroom aansluiting, daar zit al een aparte zweefzekering tussen.Daarop wil ik ook nog eens een contactdoos maken tbv een koelbox. Of een omvormer ofzoiets. Maar voor die tijd moet er nog een diode tussen, zodat die koelbox mijn autoaccu niet leegtrekt. Of ik doe er een relais tussen dat schakelt op de spanningsdraad van de dynamo.Motor uit = draad stroomloos. Zo had ik het vroeger in onze bestelbus ook. Maar dat stroomdraadje voor het zonnepaneel en de mobiele telefoon moet nu net weer niet geschakeld zijn. En krijgt dus ook weinig stroomsterkte te verduren.Bedankt voor het meedenken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 12:15 #1233605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leg uit?

MaartenG schreef : Maar voor die tijd moet er nog een diode tussen, zodat die koelbox mijn autoaccu niet leegtrekt.

Dat moet je me even uitleggen. Wat moet er tussen en wat doet het precies?Een diode zorgt ervoor dat er maar in 1 richting stroom geleid, soms vanaf een bepaalde waarde.Ik weet niet wat het nut is, maar als je leegtrekken van de accu wil voorkomen, moet ie in sper staan, bij draaiende motor, dat lijkt me niet handig, want dan doet ie niks.Met een diode in sper, doet ie zowieso niks trouwens.

MaartenG schreef : Of ik doe er een relais tussen dat schakelt op de spanningsdraad van de dynamo.

Dat lijkt me een betere oplossing. Trek een tweede draadje vanaf de accessoirestand van je contact naar een relais, wat minstens 30A kan schakelen en hang daar een 15 amp gezekerde draad aan, die dus inschakelt als de contactsleutel voorbij de accessoirestand is. Dynamodraad, waarom? Wat is het nut daarvan, als er al een draad in de kofferbak ligt die prik geeft als de sleutel in KPI staat (namelijk die van de antenne of wisselaar)? Als hoofdzekering zou ik er 30 amp tussenmikken, bij de accu, vooropgesteld dat de draad die naar achter loopt 30 amp kan hebben.
Ik heb 1 draad naar achter, met continu en een met accessoire-plus, beide gezekerd.De constante met 30 amp bij de accu, en twee keer net na de splitsing voor beide aansluitingen achterin, met 15 amp gezekerd.De constante is afgezekerd met 5 amps in de kofferbak, dat is enkel een stuurstroom en uiteraard een aparte kleur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 12:52 #1233610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plus
Naast de 15 Amp. zekering er ook een diode aanhangen.
Dan is het 'startprobleem' ook verholpen (of niet?).

Gr.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 13:07 #1233614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelschema met onderdeelnummers

Mathy schreef : ... Misschien kun je er een relais tussen zetten, dat de verbinding verbreekt, zodra je de sleutel op "starten" draait. Dan hoef je ook niet iedere keer aan die schakelaar te denken. En kun je ook anderen in je auto laten rijden, zonder het risico te lopen, dat die de schakelaar niet bedienen. ...

Klinkt goed, maar aangezien mijn elektronicakennis niet veel verder gaat dan
 -> soldeerbout in stopcontact: wordt warm -> boutpunt tegen soldeer: wordt vloeibaar -> LOS! of VAST!
en ik wel een multimeter weet te gebruiken maar geen schemakennis heb als in 'zelf iets in elkaar verzinnen', maar het dan wel weer zelf kan uitvoeren met anderhalf à twee rechterhanden, de volgende vraag:
Schema!
Heb je die? Kan ik 'm voor twee auto's in elkaar zetten... Wat je schrijft klinkt namelijk heel eenvoudig, en het is ook eenvoudig in elkaar te zetten denk ik, maar hoe en wat en waar precies weet ik dan dus weer niet...
Dré

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 13:32 #1233622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh?

Ghia schreef : Naast de 15 Amp. zekering er ook een diode aanhangen.
Dan is het 'startprobleem' ook verholpen (of niet?).

Welk startprobleem?Bij Volvo gaat alles af, als je start, dus ik begrijp niet goed wat je bedoeld.
@MaartenG: als ik er aan toe kom, zal ik (vanavond) even een schematje in elkaar zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 14:43 #1233629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diode
Tja hier wreekt zich mijn onkunde op elektro terrein. Zoals ik het heb begrepen, kun je een diode plaatsen in de stroomdraad. Zoals jij ook zegt die diode zorgt voor een eenrichtingsverkeer van de stroomverbruiker. Als de spanning van de accu zakt tot onder de 12,2 V (bijvoorbeeld). dan laat de diode geen stroom meer door. En trekt de stroomverbruiker je accu niet leeg. Een andere -geschakelde- draad voor de stuurstroom van het relais gebruiken kan natuurlijk ook prima, alleen in die bus van mij had ik dat soort luxe draden niet achterin de bagageruimte...Als je een schema wilt maken dan graag, zijn vast meer mensen mee geholpen! Alvast bedankt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 14:51 #1233630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zonnepaneeltje heeft een
Dat zonnepaneeltje heeft een diode er in, om ontladen van de accu te voorkomen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 15:53 #1233641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zal m morgen een bekijken
En meteen een meenemen als het me bevalt...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 15:59 #1233643 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ook.

Jeroen schreef : En meteen een meenemen als het me bevalt...

Doe maar twee dan, voor de gein.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 19:24 #1233686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, niet dus ...
Vandaag meteen naar Action.
Geen panneeltjes ...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC