goedkope zonnepaneel Action, is dat wat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 13:18 #1073451 door V700 register
goedkope zonnepaneel Action, is dat wat? is gemaakt door V700 register
Bij de Action liggen zonnepaneeltjes voor 10 euro. Met een draadje met krokodillenklemmetje en sigarettenaanstekerplug waarmee je hem kunt gebruiken om je autoaccu bij te laden. Het zonnepaneel levert zoiets als 150 mAh bij bewolkt weer, staat op het doosje. En fungeert dan als druppellader. Mijn vraag is: als ik hem koop en met een multimeter test of ie het doet (stroom leveren ;-)) blijft zo'n ding het dan ook doen of worden die foto elektrische zonnecellen na verloop van tijd minder? Als dat zo is dan begin ik er niet aan, als die cellen wel stroom blijven leveren door de jaren heen, dan koop ik er een voor in de caravan. Graag jullie gewaardeerde opinie! Grtjs Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 14:44 #1233487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe groot ?
Hoe groot zijn ze eigenlijk ? Bij zonnecellen blijft het voltage redelijk gelijk met de lichtsterkte (erg bewolkt is natuurlijk wel wat minder spanning dan felle zon) en vooral de stroomsterkte varieert. Eens een proefje mee gedaan voor mn broertje met die zonneverduistering die een paar jaar geleden over NL trok. 150mA lijkt me behoorlijk veel voor een bescheiden plaatje. Volgens mij daalt het rendement van alle zonnecellen door degradatie van het materiaal, voor de prijs die je noemt lijkt me dat je daarin niet teveel kwaliteit moet verwachten, dus snelle degradatie. Maar hoe lang je er wat aan hebt ??Zit er overigens een soort spanningsregelaar bij ?Mijn schoonvader heeft 60m2 zonnepanelen liggen, die leveren bij volle zon 2870 watt (max vermogen hoogfrequent omvormer) en een paar honderd watt (zeg een 300 watt) bij bewolkt weer. Misschien kun je daarmee iets omrekenen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 15:09 #1233493 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als het een klein paneeltje is
Als het een klein paneeltje is dan hoef je niks te regelen.
Dat valt nog binnen de marge wat de accu ziet als druppelladen.
Ik heb op het dak van mijn huis vier panelen liggen met elk een eigen omvormer direct het 230 net in.
Geen idee of ze het allemaal nog doen ik zal binnenkort weer eens meten.
Bij het huis in rust liep (loopt) de meter terug bij volle zon.
Op de boot heb ik een 225w/d paneel liggen met regelaar.
En da's met zo'n maat echt wel nodig anders gaat je accu koken.
Maar inderdaad de maat van dat paneeltje van de Action is wel een goeie graadmeter.
Al is het maar om een Ipod/telefoon lader te bouwen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 15:29 #1233496 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het ding in kwestie:
Ik heb het ding in kwestie: veel waar voor je geld denk ik.
Zit gewoon binnen tegen het raam en houdt een auto-accu op peil. Af en toe een andere accu. Vond het ook leuk om eens te proberen.
Open klemspanning > 20V heb ik gemeten (in de zon). Ampèrage heb ik niet kunnen meten..nog een keer proberen
In 3 weken tijd de spanning van de accu zowaar van 12.7 naar 12.9 ofzo (op dit moment in de zon 13.04V)zal straks nog eens meten wat de accu nu precies is..
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 19:53 #1233532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic werkt prima
Een vriend van mij heeft er èèn in zijn camper en zijn accu blijft in prima conditie!
Dus voor die prijs een prima aankoop!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 20:35 #1233542 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb er ook één...
... maar nog niet aangesloten.
Want... de sigarettenaansteker heeft volgens mij, bij geen sleutelcontact, ook geen accucontact. En dus zal de accu ook niet opladen. Een vaste verbinding naar de accu kan natuurlijk wel, alhoewel ze in de beschrijving wel melden dat je, bij starten van de auto, de lader van de accu af moet hebben om beschadiging van het paneel te voorkomen. Zit er zelf aan te denken om hem via een schakelaar vast aan de accu te koppelen, zodat hij bij gebruik van de auto los te koppelen is.
Dré

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 22:11 #1233561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ga ik kopen
OK het klinkt goed, ik ga er eentje kopen.@Dré: het klopt dat de sigarettenaansteker geschakeld is over het contact. Ik ga binnenkort ook een extra contactdoos aanbrengen ergens onder de bijrijdersstoel (gewoon een losse contactdoos aan een draad met een snoerschakelaar. Dan kan ik ook mijn telefoon of tomtom opladen als het contact uitstaat. Of als ze op de achterbank 12v nodig hebben anders loopt dat snoer telkens over de versnellingspook... Ergens rechtsvoor moet ook een paar constante stroomdraden zitten, las ik hier ergens.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 22:37 #1233567 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Relais?
Hallo Andre

André Swart schreef : Een vaste verbinding naar de accu kan natuurlijk wel, alhoewel ze in de beschrijving wel melden dat je, bij starten van de auto, de lader van de accu af moet hebben om beschadiging van het paneel te voorkomen. Zit er zelf aan te denken om hem via een schakelaar vast aan de accu te koppelen, zodat hij bij gebruik van de auto los te koppelen is.

Misschien kun je er een relais tussen zetten, dat de verbinding verbreekt, zodra je de sleutel op "starten" draait. Dan hoef je ook niet iedere keer aan die schakelaar te denken. En kun je ook anderen in je auto laten rijden, zonder het risico te lopen, dat die de schakelaar niet bedienen.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 22:46 #1233569 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet helemaal.

henk 940LPT schreef : Hoe groot zijn ze eigenlijk ? Bij zonnecellen blijft het voltage redelijk gelijk met de lichtsterkte (erg bewolkt is natuurlijk wel wat minder spanning dan felle zon) en vooral de stroomsterkte varieert.

Volgens mij fiewts je hier een beetje te makkelijk langs.Als je bedoelt, minder licht, is minder spanning, dan klopt het p zich, maar half zoveel licht en half zoveel prik, dat klopt niet.
Er staan verschillende berekeningen die je met google kan vinden, om te zien wat er gebeurd, bij andere hoek (!) bij onbewolkt en lichtbewolkt en gewoon zwaar bewolkt weer, bij verschillende belastingen en dat soort zaken.
@MaartenG: Ik zou niet ergens aan een bestaande permanente accu-spanning een sigarenaasteker bij steken.Die bedrading is netjes berekend op belasting en met wat overmaat afgezekerd. Als je daar 7 amp meer bij gaat hangen, bijvoorbeeld een omvormertje, dan heb je dikke kans, dat de zekering eruit ploft en dan is de voor de handliggense oplossing natuurlijk een zwaardere zekering.Dat is de reden dat auto's uitfikken, midden op de snelweg..........niet doen.Gewoon een 15 amp zekeringhouder kopen, extra 4mm2 draadje langs de deurstijl leggen tot waar de aansluiting moet komen en daar de plug maken. Massa ergens aan het massaverzamelpunt prikken. Heb ik ook gedaan, in beide toegangskleppen naar mijn achterlichten (Estate). Superhandig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 07:00 #1233586 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic constant

Baseman schreef :

henk 940LPT schreef : Hoe groot zijn ze eigenlijk ? Bij zonnecellen blijft het voltage redelijk gelijk met de lichtsterkte (erg bewolkt is natuurlijk wel wat minder spanning dan felle zon) en vooral de stroomsterkte varieert.

Volgens mij fiewts je hier een beetje te makkelijk langs.Als je bedoelt, minder licht, is minder spanning, dan klopt het p zich, maar half zoveel licht en half zoveel prik, dat klopt niet.

Je hebt gelijk, "gelijk blijven" is een foute omschrijving, ik bedoelde "constant" en dan zijn we het volgens mij met elkaar eens.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC