Startkabels

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2008 15:55 #1210680 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Logica?

Baseman schreef : Met de opmerking dat de accu een optater krijgt, bedoel je dat er ineens een grote stroom gevraagd wordt om de auto met lege accu te kunnen starten?Dat kan ik me inderdaad voorstellen, maar wat is het verschil met een normale startpoging dan?

Zou het dan geen verschil maken of je met een volle accu je motor probeert te starten, of dat je er eerst nog een compleet lege tussen zet?
In het normale geval van starten vraagt alleen de startmotor en eventueel wat verlichting spanning, in het geval van lege accu zal die óók de nodige capaciteit van de donor accu vragen, toch? Of is dat verschil niet merkbaar? Als je als donor auto een normale startpoging wilt geven dan zou je de lege accu moeten ontkoppelen, pas dán is het hetzelfde....... Niet?
Ik ga hier nu niet stellen dat ik er alles vanaf weet, maar probeer gewoon mijn gezonde logica te gebruiken..... maar goed, misschien schiet ik daar wel wat in te kort!
 
Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2008 18:24 #1210687 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic iemand niet opgelet?
De lege auto moet als het even kan geen verlichting voeren.

En ja, ik heb een Volvo met een heel klein palletje naast de verlichtingsschakelaar om geen licht te hebben in de 0-stand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2008 19:08 #1210695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 25

MSuidgeest schreef : En ja, ik heb een Volvo met een heel klein palletje naast de verlichtingsschakelaar om geen licht te hebben in de 0-stand.

Bij mij heb ik gewoon zekering 25 eruit gehaald, dan is het licht uit in stand 0. Werkt dit bij de 960 niet?
@Miquel: Ja, er zit wel wat in. Je bedoelt dat de volle accu probeert de acculading te verdelen over zichzelf en de platte accu.....klink aannemelijk. In dat geval zou het zo moeten zijn, dat als je een volle accu en een platte accu in serie schakelt en je koffie gaat drinken, de platte accu weer deels geladen zal zijn. Ook weer een leuke test.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2008 20:34 #1210701 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Leuke test!
@Bas,
 
is inderdaad wel een leuke test! Maar is het niet zo dat een accu zich pas oplaad bij een kleine overspanning? Een dynamo levert toch ook iets van 14,x Volt om een 12 V accu te laden, alhoewel, er gaat natuurlijk ook een gedeelte rechtstreeks naar de bobine..... Nou, in ieder geval een aantal leuke testjes de volgende sleuteldag!
Neem ik wel een laadstation mee, voor als na de testjes alle bakstenen plat staan!! haha
 
Gulle Groet,
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2008 22:24 #1210717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accus
Het potentiaalverschil tussen de dynamo (of donoraccu) en accu (bij startkabels de slechte) bepaalt samen met de weerstand in de kabels hoeveel stroom er loopt. De weerstand is redelijk vast, dus het potentiaalverschil bepaalt hoeveel lading er overschuift. Bij 14.4 volt natuurlijk meer dan bij 12V, vandaar dat je dynamo misschien wel met 50-80 ampere kan laden. Een goede accu haalt in rust iets van 12.5 denk ik, als je niet meer kunt starten (niet genoeg stroom/lading) zal de spanning inmiddels ook wel wat lager liggen, denk iets van 11.8 oid ? Met een kleiner potentiaalverschil, samen met een grotere weerstand (startkabels hebben meer overgangsweerstand dan de accuklemmen) denk ik dat er wat wat stroom loopt, maar niet zoveel. Van 1 lege en 1 volle zal 2 halve maken niet lukken denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 00:34 #1210805 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Parallel
Hallo Volvisti
In serie schakelen? Als je een auto "overstart" dan staan beide accu's toch parallel aan elkaar?!
Bij de ontvanger trouwens altijd op een deel van de motor, dat met de massapool van de accu is verbonden. Sluit je hem rechtstreeks op de accu aan, dan zou je allerhande elektronica in de auto kunnen beschadigen.
Kun je niet overstarten als de startkabels op iets anders dan de accu aangesloten zijn, dan is je massaverbinding tussen motorblok en accu waarschijnlijk in slechte staat.
En altijd overstarten bij lopende motor. Anders trekt de lege accu de volle accu leeg. Waarna je dan eerst nog de "donor" auto moet starten en daarna de ontvangende auto.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 22:22 #1211078 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog iets !
Als de lege accu echt leeg blijkt te zijn, is het verstandig om de donor-auto enkele minuten te laten draaien (en dus bijladen) voordat je de andere auto probeert te starten. Zo heb je een beetje reserve in de lege accu gestopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2008 13:24 #1211345 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hulpaccu
De motor van de hulpverlener moet draaien, zodat de dynamo helpt de lege accu te laden. Zie het maar als twee buffervaten waarvan er één helemaal leeg is. De volle buffer loopt over in de lege en dan komt er ook nog een startmotor bij.
Ik klem de minpool van de startkabel altijd aan het motorblok van de "lege" auto. Niet voor de electronica, maar omdat je dan de weerstand tussen accu en motorblok kwijt bent. Als je dan start, is de spanningsval naar de startmotor dan kleiner en blijft er meer vermogen om te starten over. Dat scheelt echt; accu op accu starten lukt met mijn Halfords kabeltjes meestal niet, direct op het blok eigenlijk altijd. 
Misschien ook een goed idee om na het hulpstarten zoveel mogelijk verbruikers van de donor-auto in te schakelen voordat je de min-klem verwijdert. De dynamo is flink aan het laden om de lege accu van de patient te laden en als je dan de klem lostrekt, valt ineens een forse verbruiker weg met een mogelijke spanningspiek tot gevolg. De ingeschakelde verbuikers beperken dit effect. Is althans mijn theorie....
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2008 15:15 #1211352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch wel

Rversteeg schreef : . Dat scheelt echt; accu op accu starten lukt met mijn Halfords kabeltjes meestal niet.

Laat ik nou net startkabeltjes bij de halfords gekocht hebben.
en daarmee ging het echt prima.
Maar hoe dan ook, het kondigt aan dat ik een nieuwe accu moet gaan kopen. dat kan ook wel want deze eb ik ooit van Henk Dalhuizen overgenomen zo'n 5(?) jaar geleden.
ik moet eens even gaan vergelijken zo her en der.
Prijs/ampere/kwalteit.
Ik wil een zo groot mogelijke, want al die gebruikers die ik er op heb tegenwoordig trekken meer en meer stroom.
(DVD Tomtom Koelkast Playstation IPod Telefoon.)
En een extra accu ga ik echt niet meenemen.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 13:36 #1211670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Halfords kabeltjes
"Halfords" kabeltjes was ook meer generaliserend bedoeld, misschien komen ze ook wel uit de vijf Euro bak van één of andere bouwmarkt...
Als ik een nieuwe accu koop, dan neem ik altijd de versie voor een dieselmotor. Past er zo in en heeft een grotere capaciteit dan een benzinemotor-versie. Om leegtrekken van de accu bij niet-draaiende motor te voorkomen, heb ik zo'n accuwachter gekocht. Ik meen van Campingaz of zo. Die schakelt de stroomverbruiker uit zodra de accuspanning te laag dreigt te raken. Kun je tenminste nog starten op de camping....
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD