Startkabels
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Zou het dan geen verschil maken of je met een volle accu je motor probeert te starten, of dat je er eerst nog een compleet lege tussen zet?Baseman schreef : Met de opmerking dat de accu een optater krijgt, bedoel je dat er ineens een grote stroom gevraagd wordt om de auto met lege accu te kunnen starten?Dat kan ik me inderdaad voorstellen, maar wat is het verschil met een normale startpoging dan?
In het normale geval van starten vraagt alleen de startmotor en eventueel wat verlichting spanning, in het geval van lege accu zal die óók de nodige capaciteit van de donor accu vragen, toch? Of is dat verschil niet merkbaar? Als je als donor auto een normale startpoging wilt geven dan zou je de lege accu moeten ontkoppelen, pas dán is het hetzelfde....... Niet?
Ik ga hier nu niet stellen dat ik er alles vanaf weet, maar probeer gewoon mijn gezonde logica te gebruiken..... maar goed, misschien schiet ik daar wel wat in te kort!

Gulle Groet,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En ja, ik heb een Volvo met een heel klein palletje naast de verlichtingsschakelaar om geen licht te hebben in de 0-stand.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mij heb ik gewoon zekering 25 eruit gehaald, dan is het licht uit in stand 0. Werkt dit bij de 960 niet?MSuidgeest schreef : En ja, ik heb een Volvo met een heel klein palletje naast de verlichtingsschakelaar om geen licht te hebben in de 0-stand.
@Miquel: Ja, er zit wel wat in. Je bedoelt dat de volle accu probeert de acculading te verdelen over zichzelf en de platte accu.....klink aannemelijk. In dat geval zou het zo moeten zijn, dat als je een volle accu en een platte accu in serie schakelt en je koffie gaat drinken, de platte accu weer deels geladen zal zijn. Ook weer een leuke test.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

is inderdaad wel een leuke test! Maar is het niet zo dat een accu zich pas oplaad bij een kleine overspanning? Een dynamo levert toch ook iets van 14,x Volt om een 12 V accu te laden, alhoewel, er gaat natuurlijk ook een gedeelte rechtstreeks naar de bobine..... Nou, in ieder geval een aantal leuke testjes de volgende sleuteldag!
Neem ik wel een laadstation mee, voor als na de testjes alle bakstenen plat staan!! haha

Gulle Groet,

- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
In serie schakelen? Als je een auto "overstart" dan staan beide accu's toch parallel aan elkaar?!
Bij de ontvanger trouwens altijd op een deel van de motor, dat met de massapool van de accu is verbonden. Sluit je hem rechtstreeks op de accu aan, dan zou je allerhande elektronica in de auto kunnen beschadigen.
Kun je niet overstarten als de startkabels op iets anders dan de accu aangesloten zijn, dan is je massaverbinding tussen motorblok en accu waarschijnlijk in slechte staat.
En altijd overstarten bij lopende motor. Anders trekt de lege accu de volle accu leeg. Waarna je dan eerst nog de "donor" auto moet starten en daarna de ontvangende auto.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik klem de minpool van de startkabel altijd aan het motorblok van de "lege" auto. Niet voor de electronica, maar omdat je dan de weerstand tussen accu en motorblok kwijt bent. Als je dan start, is de spanningsval naar de startmotor dan kleiner en blijft er meer vermogen om te starten over. Dat scheelt echt; accu op accu starten lukt met mijn Halfords kabeltjes meestal niet, direct op het blok eigenlijk altijd.
Misschien ook een goed idee om na het hulpstarten zoveel mogelijk verbruikers van de donor-auto in te schakelen voordat je de min-klem verwijdert. De dynamo is flink aan het laden om de lege accu van de patient te laden en als je dan de klem lostrekt, valt ineens een forse verbruiker weg met een mogelijke spanningspiek tot gevolg. De ingeschakelde verbuikers beperken dit effect. Is althans mijn theorie....
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Laat ik nou net startkabeltjes bij de halfords gekocht hebben.Rversteeg schreef : . Dat scheelt echt; accu op accu starten lukt met mijn Halfords kabeltjes meestal niet.
en daarmee ging het echt prima.
Maar hoe dan ook, het kondigt aan dat ik een nieuwe accu moet gaan kopen. dat kan ook wel want deze eb ik ooit van Henk Dalhuizen overgenomen zo'n 5(?) jaar geleden.
ik moet eens even gaan vergelijken zo her en der.
Prijs/ampere/kwalteit.
Ik wil een zo groot mogelijke, want al die gebruikers die ik er op heb tegenwoordig trekken meer en meer stroom.
(DVD Tomtom Koelkast Playstation IPod Telefoon.)
En een extra accu ga ik echt niet meenemen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik een nieuwe accu koop, dan neem ik altijd de versie voor een dieselmotor. Past er zo in en heeft een grotere capaciteit dan een benzinemotor-versie. Om leegtrekken van de accu bij niet-draaiende motor te voorkomen, heb ik zo'n accuwachter gekocht. Ik meen van Campingaz of zo. Die schakelt de stroomverbruiker uit zodra de accuspanning te laag dreigt te raken. Kun je tenminste nog starten op de camping....
Rob