Startkabels

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 13:13 #1069521 door V700 register
Startkabels is gemaakt door V700 register
Het is mij nog nooit gelukt om volgens de instructie van de Volvo-gebruiksaanwijzing een Volvo met lege accu te starten mbv startkabels. Volgens voorschrift moet de zwarte kabel op een massapunt van de pech-auto geplaatst worden. Starten lukt mij alleen als ik de zwarte kabel direct op de minpool van de pech-Volvo plaats, hetgeen wel gepaard gaat met vonken. Heeft iemand dezelfde ervaring?
 Joris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 13:24 #1210580 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goedemiddag Joris, HET
Goedemiddag Joris,
HET massa min-punt van elke auto is natuurlijk de min pool van de accu.
Altijd eerst de massa-punten van beide auto's verbinden met de zwarte kabel  (startkabels met een minimale waarde van 150 ampere gebruiken ), daarna de rode plus kabel verbinden met de plus van de pech-auto, daarna pas als allerlaatste de plus verbinden met de te gebruiken donorauto, daarna de motor van de donor auto starten voor een zo sterk mogelijke spanning.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 15:30 #1210587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic daarna?

Pierre van Aert schreef : daarna de motor van de donor auto starten voor een zo sterk mogelijke spanning.

niet bij een lopende motor?
Ik heb altijd geleerd dat een veel stroomvragende auto, de donorauto -als daarvan de accu niet helemaal vol is- het starten kan belemmeren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 15:37 #1210588 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Zelfde mening
Ik deel de ervaring met Martijn. Ook ik heb geleerd dat de donor auto moet draaien als je de polen aansluit, omdat er anders te veel van de (op dat moment niet bijgeladen want de motor staat stil) accu gevraagd kan worden.
 
Gulle Groet,
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 16:25 #1210590 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Juiste werkwijze
De juiste werkwijze, incl. aansluiten, voor het starten van een wagen met een compleet lege accu:

1. Start donor wagen en laat deze lopen.
2. Sluit eerst de rode kabel aan.
(Laat je 'm uit je handen vallen, dan heb je geen kortsluiting)
3. Sluit de zwarte kabel aan.
(Bij een echt lege accu, gebruik de - pool)
4. Wacht een tijdje totdat de lege accu weer wat lading heeft. (5-15 min)
5. Starten
6. Zwarte kabel verwijderen
7. Rode kabel verwijderen
8. Flink stuk rijden met de wagen met de lege accu.
(opladen)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 17:00 #1210591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kabels
Als je ze moet kopen inderdaad letten op vermogen en de manier waarop de klem vastzit. Als dat goed is is de dikte meestal ook wel voldoende; die goedkope dingen zijn alleen handig als je je fiets wilt jumpstarten :)Nadeel van de zwaardere kabel is wel da-ie altijd in de weg ligt omdat het oprollen wat lastig is. Of is dat iets wat alleen mij overkomt?
En meestal als de laatste klem tegen het massapunt (weet niet beter dan aan de min-pool te klemmen) komt krijg je een paar mooie vonken. Is volgens mij niet te vermijden.
Fijne dag,
JP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 17:25 #1210593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanvulling
Doe bij deze startpoging de verlichting UIT en laat hem uit. Doe juist wel de achterruitverwarming AAN om veel stroom te trekken als de auto draait om te voorkomen dat de dynamo een te hoge spanning afgeeft aan de verlichting.
Verlichting gaat kapot bij een hogere spanning, achterruitverwarming wordt alleen maar heter dan normaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 23:15 #1210623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitleg.

Miquelangelo1969 schreef : Ook ik heb geleerd dat de donor auto moet draaien als je de polen aansluit, omdat er anders te veel van de (op dat moment niet bijgeladen want de motor staat stil) accu gevraagd kan worden.

Kan iemand (niet ersé jij Miquel) me uitleggen of voorrekenen waarom de motor van de stroomleverancier MOET draaien bij de startpoging van de stroomvragende auto?
In mijn optiek ben je hard toe aan een nieuwe accu als de stroomvrager met 1 startpoging (van mijn part 5 die elk 5 seconden duren) de accu van de stroomgever leegtrekt.
Dat gaat er bij mij niet in, namelijk.Ik heb een 74Ah 680CCK Bosch-accu, knappe jongen die die leegtrekt met starten.
Ohja, als je startkabels koopt met die mooie volledig geplastificeerde (dus extra veilige???) klemmen eraan, realiseer je dan dat er maar weinig accu's zijn waar je de bek op de klem krijgt. Door al dat plastic past het niet meer, vandaar. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 23:16 #1210624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvulling?

MSuidgeest schreef : Doe bij deze startpoging de verlichting UIT en laat hem uit. Doe juist wel de achterruitverwarming AAN om veel stroom te trekken als de auto draait om te voorkomen dat de dynamo een te hoge spanning afgeeft aan de verlichting.

Van welke auto? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 23:17 #1210625 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snap ik niet
die laatste snap ik  niet, leg eens uit Mark?

Peter
Lobbes 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD