Startkabels
- V700 register
- Nieuw lid
-
voor jou geldt deze suggestie dus nietBaseman schreef : Dat gaat er bij mij niet in, namelijk.Ik heb een 74Ah 680CCK Bosch-accu, knappe jongen die die leegtrekt met starten.
hoewel: als jij wat korte ritjes achter de rug hebt met veel regen, achteruitverwarming aan, airco aan, etc etc en ik vraag je daarna mijn 6-pitter te assisteren, durf ik deze stelling nog wel te weerleggen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Lijkt me leuk. Zorg jij voor 20 lege accus in een 960 6-pitter? Sleuteldagevent van maken? Echt ik heb blind vertrouwen in mijn accu.mbroeren schreef : hoewel: als jij wat korte ritjes achter de rug hebt met veel regen, achteruitverwarming aan, airco aan, etc etc en ik vraag je daarna mijn 6-pitter te assisteren, durf ik deze stelling nog wel te weerleggen
- V700 register
- Nieuw lid
-
je begrijpt de strekking van mijn verhaal wel toch? Je hebt het nu eenmaal vaak niet voor het uitkiezen als je een donor zoektBaseman schreef :
Lijkt me leuk. Zorg jij voor 20 lege accus in een 960 6-pitter? Sleuteldagevent van maken? Echt ik heb blind vertrouwen in mijn accu.mbroeren schreef : hoewel: als jij wat korte ritjes achter de rug hebt met veel regen, achteruitverwarming aan, airco aan, etc etc en ik vraag je daarna mijn 6-pitter te assisteren, durf ik deze stelling nog wel te weerleggen

't zou natuurlijk mooi zijn als iedereen zo'n fitte accu als jij had, en dan heb ik het nog niet eens over factoren als dynamo, koolborstels, bedrading. etc
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tuurlijk, ik zag het als een uitdaging, vandaar de smily.Maar zonder gekheid op een stokje: Het is wel een keer aardig om te kijken hoeveel autos je met 1 accu kan starten......toch?Of heb ik als enige een twisted mind......nou ja, ik vul het zelf wel in....mbroeren schreef : je begrijpt de strekking van mijn verhaal wel toch?

- V700 register
- Nieuw lid
-
Starten met accukabels:
plus op plus, min op min
als de accu kabels slecht zijn helpt het soms om de donor auto te laten draaien. Anders goede kabels kopen (meeste startkabels zijn gewoon troep)
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik ben wel benieuwd hoeveel diesels we aankrijgenBaseman schreef : Maar zonder gekheid op een stokje: Het is wel een keer aardig om te kijken hoeveel autos je met 1 accu kan starten......toch?

- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Hoi Bas, ik ga toch een poging wagen.Baseman schreef :
Kan iemand (niet ersé jij Miquel) me uitleggen of voorrekenen waarom de motor van de stroomleverancier MOET draaien bij de startpoging van de stroomvragende auto?Miquelangelo1969 schreef : Ook ik heb geleerd dat de donor auto moet draaien als je de polen aansluit, omdat er anders te veel van de (op dat moment niet bijgeladen want de motor staat stil) accu gevraagd kan worden.
- wanneer een auto een lege accu heeft, en dan bedoel ik ook echt plat, want de meeste mensen starten hem ook echt leeg voordat ze een donor auto inroepen, en je sluit daar, in serie, een nagenoeg volle accu op aan dan zal de donor accu een behoorlijke optater krijgen. Bijvoorbeeld: Is het niet zo dat bij je afstandbediening je beide battererijen moet vervangen? Wanneer je er maar 1 vervangt en de andere is leeg, dan is het snel gebeurd met die nieuwe!
- daarnaast heb je inderdaad de donor accu niet voor het kiezen, en om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik altijd de motor van de donor accu laten draaien.
Uiteraard zal het andersom minder noodzakelijk zijn de motor te laten draaien, ik had in mijn Patrol vroeger twee scheepsaccu's achterin staan van per stuk 800A/U, in serie want een Patrol is 24V.... nou daar kon ik wel een hele middag op starten, en als ik al eens als donor auto moest fungeren maakte ik me niet snel druk over of mijn accu's werden leeg getrokken.... maar dit zijn natuurlijk uitzonderlijke gevallen.
Daarnaast is het natuurlijk dubbel zuur als je allebei met een platte batterij komt te staan... voorkomen is beter dan blussen! Toch?
Gulle Groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Lijkt me wel een grappig experimentjembroeren schreef :
ik ben wel benieuwd hoeveel diesels we aankrijgenBaseman schreef : Maar zonder gekheid op een stokje: Het is wel een keer aardig om te kijken hoeveel autos je met 1 accu kan starten......toch?
![]()
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ter voorbeeld:De SAAB 900 van mijn pa stond in frankrijk in de schuur. Kofferbaklampje is per ongeluk blijven branden bij het wegzetten, na twee jaar is de accu dan wel leeg, maar ook 'defect'.Ik heb mijn accu uit mijn auto gehaald, om de SAAB mee te starten, die stond in een schuur, waar mijn auto net niet door de deur paste. De accu laadde niet bij, van de SAAB, want de borstelbrug zat vastgeroest en deed het niet meer en de spanningsregelaar was defect. Ik heb met mijn accu, de SAAB een keer of 15 gestart, waarbij hij pas na twee/drie pogingen aansloeg, wegens een lek in de brandstoftoevoer (druk viel weg).Daarna de accu weer terug in mijn auto, sleutel om en in 1 keer zonder hapering aanslaan.
Diesels trekken ietsje meer, dunkt me.
Je batterij voorbeeld klopt niet helemaal omdat afstandsbedieningen electronisch zijn en ze werken vanaf een bepaalde spanning, meestal ergens 2,4 volt en meer. Dat is mooi, want dan werken ze ook op oplaadbare batterijen. Er zijnook fabrikanten die op het ding zetten dat dat niet werkt, en dat is vaak ook zo, omdat die electronica pas bij 2,7 volt zijn werk doet en twee oplaadbare batterijen zijn samen 2,4.Per saldo zal de als laatste toegevoegde batterij minder leeg zijn dan de lege, maar samen redden ze het net niet.
Toch bedankt voor de uitleg, iets verhelderend was het dan weer wel.
@MacDuif: Met welke startkabels rij je zelf rond, of welke zou je kiezen als je ze niet bij je hebt?
- V700 register
- Nieuw lid
-