Accuspanning marges.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2007 16:23 #1176886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bas, Met licht aan mag

Bas,

Met licht aan mag ie stationair draaiend instorten tot 13,2 Volt en moet ie ook draaiend maar boven de 1500 toeren van de motor minimaal 13,8 maar liever 14,2 halen(afhankelijk van de regelaar), als ie wel laadt maar niet voldoende even de borstelbrug eruit halen en kijken of de borstels versleten zijn, zijn die versleten, zou ik eerst de borstelbrug vervangen en dan weer testen,

De dynamo hoeft er niet uit en het is eigenlijk gewoon appeltje eitje. als ie echter goed is of vervangen en je spanning haalt nog steeds die waardes niet, is er waarschijnlijk of de rotor defect of de diodes hebben 1 of meer defecten er tussen zitten, er zitten er 6 in want een Alternator zoals in onze bolides is gewoon een 3 phase wisselstroomdynamo met op iedere phase 2 diodes om het zootje gelijk te richten.

Ik heb ook al eens gehad dat de sleepringen dermate ongelijk waren dat ie ook met nieuwe borstels en regelaar niet wilde laden, na de sleepringen te hebben afgedraaid ging ie weer als een speer. Als je de borstelbrug vervangt zet er dan een originele of een Bosch in, want je krijgt echt de meest vreemde storingen door imitatieregelaars, dit omdat die veel grover regelen dan een Bosch regelaar, en dat vindt bv je ECU niet leuk maar hierdoor gaat ie ook stationair onregelmatiger lopen en slijt je CIS klep harder doordat ie steeds moet kompenseren voor de wisselende belasting.

Bij starten mag je accu inzakken tot tussen de 10 en 11 Volt en ook het schoonmaken van de diverse massaverbindingen en plus verbindingen kan geen last, dan heb je er nog 1 die wel leuk is, de poolklemmen van de accu gaan wel eens overgangsweerstand vertonen en worden dan zeikheet, ik heb dit eens bij een pkkk dag van de liefhebbers bij 1 van de auto's gezien en da's ook niet goed.

groeten,Co.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2007 17:31 #1176890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Perfecte uitleg

Perfecte uitleg Co,

Vooral de spanning met een verhoogd toerental is belangrijk, als de sleepringen ongelijk wil de dynamo bij stationair toerental nogal eens gewoon bijlanden, maar zakt de spanning in, als het toerental oploopt. Met als gevolg dat hij stationair als je zou controleren wel voldoende bijlaad, maar al rijdende niet meer.

Als je al rijdende merkt dat bijvoorbeeld de radio van slag raakt, of de dashboardmeters terug gaan lopen, onmiddellijk alle mogelijke stroomverbruikers afzetten, ook de radio, dan redt je misschien nog tot thuis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2007 20:53 #1176912 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gemeten.
  • met de motor af, sleutel eruit: 12,08
  • Contact in KPII, "run"-positie: 11,66
  • tijdens starten zakt de spanning naar 10 volt
  • Staitonair draaiende motor: 13,26
  • bij 1500 toeren: 13,34
  • bij 2500 toeren: 13,31
  • alle stroomvreters aan (achteruitverwarming/stoelen/blower op 5, alle lichten)
    stationair draaiend, spanning in eerste instantie 12,09 maar steeds verder inzakkend en ben na 20 seconden bij 11,7 volt maar gas gaan geven
  • zelfde als hierboven, maar nu op 1500 toeren: 12,20
  • zelfde als boven, maar nu op 2500 toeren: 12,50

Ik leid hieruit af, dat de accu defect is. Dit idee wordt gesterkt door het feit dat na ongeveer een half uurje met 55 watters aan (2x en 50 watt rondom) de accu al niet meer genoeg prik levert om te kunnen starten. (ongeveer 14 amps, wat de accu gedurende 60ah/14=4 uur zou moeten kunnen)

Ik denk er nu over om gelijk maar de maximale accu erin te zetten (mits een beetje gunstig aan de prijs) en kies voor de<a href=" www.varta-automotive.com/pmd/searchByApp...ikelNr=5774000783162 " target="_blank"> Varta Silver Dynamic, die een amperage levert van 77 Ah en een CCA van 780amps, leek me wel een lekkere. Ohja, ik heb het gemeten, hij past in de bak.

Is die Varta een goeie keus. (nog los van de inspectie aan de dynamo die ik nog ga doen)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2007 23:04 #1176937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2e accu plaatsen

Kijk, hier ben ik mee bezig.

&#160;

De Cyrix bestaat uit een microprocessor gestuurd power relais dat accu’s automatisch van elkaar loskoppelt wanneer de spanning daalt tot onder een bepaalde waarde (een teken dat de accu’s niet geladen worden), en weer parallel schakelt wanneer de spanning over één van de accu’s stijgt tot boven een bepaalde waarde (een teken dat de accu geladen wordt)

De Cyrix accuscheider is een uitstekend alternatief voor diode of FET laadstroom verdelers. Het spanningsverlies is namelijk praktisch nihil.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2007 23:50 #1176946 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic KAN SIMPEL

Met een relais, relais komt op wanneer contact aan en laadstroomlampje uit.

Werkt bij m'n camper al jarenlang probleemloos!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 00:18 #1176949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meet eens achterop de
meet eens achterop de dynamo kan je zien wat de dynamo zelf laad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 08:20 #1176953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynam stroom/spanning

Jan-Geert schreef : meet eens achterop de dynamo kan je zien wat de dynamo zelf laad

Ik kan achterop de dynamo alleen meten wat hij voor spanning afgeeft, toch?
De laadstroom kan mijn simpele Gamma-meter niet handlen denk ik.

Ik zal eens meten, overigens stond vanmorgen gedurende de rit met dimlicht aan 13,2 volt op de accupolen.

Bij remmen en achterruitverwarming, zakte de spanning 13,05. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 10:58 #1176962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik leid hier wat anders uit af

Bas, volgens mij is je accu prima maar is je alternator (het is nl geen dynamo) naar de vaantjes, hij moet echt minimaal 13,8 Volt laden om je accu vol te laden, je kunt hem er ook even afhalen en laten testen bij een Bosch dealer, dat is de goedkoopste oplossing, volgens mij kom je gewoon niet aan z'n laadstroom door een kapotte regelaar of een defecte diode en stort de boel daarom in, als je accu niet goed is doorgeladen kan ie automatisch ook minder lang z'n volle vermogen leveren, dat is het sommetje met de Ah's dus volgens mij is het gewoon je alternator zelf. Het zou zonde zijn  als je voor Jan met de korte achternaam de accu verwisseld, hij zal het dan weer een poosje goed doen en dan begint het gelazer weer opnieuw.

Groeten, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 12:03 #1176965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check.

@ Co: Thanks, dat zal ik zeker vooraf gaan doen.

De accu zelf ziet er overigens wel uit of ie er al een 10-tal jaren in zit en volgens mij hoeft dat geen probleem te zijn, als de restmaar in orde is.

Ik ga het verder onderzoeken, met de winter weer in aantocht. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 12:25 #1176966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic met meten bedoel ik wat co

met meten bedoel ik wat co zegt

1 eerst accuspanning

2 dan achterop dynamo

3 massa dynamo naar massa accu

4 plus dynamo naar plus accu

zo kom je er ook achter of je weerstand in de bekabeling hebt.

&#160;

&#160;

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC