Remlicht defect controlelampje

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2007 23:08 #1059712 door Eric Bakker (GAST)
Remlicht defect controlelampje is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Ik wil van die hinderlijke melding af dat er een lampje defect is vanwege mij spoiler met remlicht. Volgens Paul zou het plaatsen van een weerstandje van 17 à 18 ohm voldoende zijn om het relais om de tuin te leiden. Kan iemand dit bevestigen? Ik ben een volstrekte amateur op dit gebied. Als het klopt kan ik ook hiermee aan de slag. Misschien dat Hans L. ook van de partij is met dit zelfde klusje.
Rob K.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 01:43 #1164004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Een ander relais doet ook wonderen, is alleen wat duurder als een weerstandje. Je moet namelijk voorkomen dat er een verschil is tussen de linker en de rechterkant van de wagen qua stroomkring. Wellicht is het derde spoilerremlicht aan twee kanten aansluiten ook een mogelijkheid maar ik weet niet of dan het voornoemde lampje nog werkt op de remlichten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 09:40 #1164010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Suggestie

R. Korteweg schreef : Daarnaast wil ik van die hinderlijke melding af dat er een lampje defect is vanwege mij spoiler met remlicht. Volgens Paul zou het plaatsen van een weerstandje van 17 à 18 ohm voldoende zijn om het relais om de tuin te leiden. Kan iemand dit bevestigen? Ik ben een volstrekte amateur op dit gebied. Als het klopt kan ik ook hiermee aan de slag. Misschien dat Hans L. ook van de partij is met dit zelfde klusje.

Kun je dat 4e remlicht (dus de originele 3e remlamp) niet gewoon laten zitten, maar het glas plaatselijk blinderen?
Dan ben je er toch ook?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 11:02 #1163868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stekker Los

Baseman schreef : Kun je dat 4e remlicht (dus de originele 3e remlamp) niet gewoon laten zitten, maar het glas plaatselijk blinderen?

Stekkertje losmaken ?????

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 11:04 #1163869 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan.
Maar daarmee veroorzaak je het aangaan van het lamp-kapot-lampje.
Nu kun je er weer een normaal controle relais inzetten, maar je kunt ook de oude lamp laten zitten, net als het relais, dan doet ie alles weer zoals het hoort. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 11:10 #1163871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet niet

Baseman schreef : Maar daarmee veroorzaak je het aangaan van het lamp-kapot-lampje.
Nu kun je er weer een normaal controle relais inzetten, maar je kunt ook de oude lamp laten zitten, net als het relais, dan doet ie alles weer zoals het hoort. 

Dat weet ik eigenlijk niet.
Normaal als je een extra remlicht plaatst gaat bij remmen het lamp-kapot-controle-lampje branden.
ALs er een extra remlichtgemonteerd zit gaat het lamp-kapot-controle-lampje niet branden, er is een ander relais geplaatst.
Nu bij montage van de spoiler het in de spoiler aanwezige remlicht is aangesloten gaat het lamp-kapot-controle-lampje weer aan bij remmen. Waarschijnlijk toch net iets teveel spanningsverschil.
Misschien is het dan toch wel een optie om het eens te proberen om het stekkertje van het "oude" derde remlicht los te halen en te kijken wat er gebeurt.
En ook even het spoiler remlicht aan te sluiten op dezelfde kant waar het originele derde remlicht zit aangesloten.

Soms is een oplossing namelijk zo voor de hand liggend dat je hem over het hoofd ziet, en onder het motto niet geschoten is altijd mis zijn dit de eerste dingen die je kostenloos kunt uittesten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 11:26 #1163874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.
Maar dat remlicht in de spoilert heeft LED's, trekken minder amps dan de normale lamp. Je kunt ze dus niet 'verwisselen'.Als je dus een relais uit een auto zonder 3e remlicht zou gebruiken, zou het volgens mij wel goed moeten gaan.
Ik ben benieuwd, is een leuke FAQ.
ps:sorry van de topicverstoring....... 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 15:33 #1163901 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Wit, Zwart, Groen, Geel, Blauw, Rood
Hallo derderemlichtexperts
De LED-balk in de dakspoiler trekt iets van 3 Watt, het "gewone" derde remlicht trekt er geloof ik 10.
Daarom zit er bij een gewoon derde remlicht een groen "lampje kapot" relais en bij de (originele) dakspoiler (van Volvo) een gele.
Je kunt dus een aantal dingen doen:
  • Het "kapot lampje" relais vervangen
  • Het "kapot lampje" relais aanpassen
  • Met een paar diodes het derde remlicht op beide "normale" remlichten aansluiten (schema zal allicht ergens op het forum rondspoken)
  • De derde remlicht rechtstreeks op de schakelaar bij het rempedaal aansluiten
Een pagina over derde remlichten is in de planning. Verschijnt gegarandeerd voor Pinkeren. Ik noem er alleen even geen jaartal bij. Maar wie een schema heeft verschillende uitvoeringen van genoemd relais of zelfs een relais opengewerkt, mag zich melden.
Groetjes
Mathy (die zich afvraagt, of die zwarte rand rond het "normale" derde remlicht geplakt of gespoten/geverfd is)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 20:01 #1164006 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prijs?
Heb je enig idee van de prijs? Is zo'n relais nog een gangbaar artikel, m.a.w. kan ik dat gewoon bestellen bij de Volvo-dealer? Dan lijkt me dat een simpele oplossing, want van "diodes" heb ik geen kaas gegeten. Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 20:17 #1164007 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stuur maar een berichtje met wat je zoekt.
Ik kan je zelf helaas even niet vertellen welke je moet hebben, maar als je weet welk onderdeelnummer je nodig hebt, dan stuur me maar een berichtje.
Ik heb er geloof ik 3 liggen. Ik meen zwart, wit en blauw.
<a href="/?q=node/7216" target="_blank">Zie ook deze pagina.</a>  

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC