Roetmeting Trucs

  • Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2012 22:57 #1370944 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic diesel
Geniaal. Zo'n meting is ook een wassen neus (maar natuurlijk niet helemaal voor niets in het leven geroepen). Ben wel van mening dat je het roeten zoveel mogelijk moet voorkomen, maar voor een paar seconden naar het rood jagen doet pijn aan oren/ziel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • K. Lelievre
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2012 07:22 #1370963 door K. Lelievre
Beantwoord door K. Lelievre in topic Wat heb ik je gezegd. ;) 
Wat heb ik je gezegd. ;)  De beste truc voor de dieseltest. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2012 18:25 #1371083 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke truc
Maar waarom rijden alle diesel rijders niet op petroleum / kerosine, hoeft niet duurder te zijn en is door de mindere roetuitstoot ook beter voor mens en omgeving blijkt uit deze simpele test.

Ja ik weet het mag niet, maar milieu toch voor alles

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2012 20:18 #1371177 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Petroleum
Petroleum toevoegen aan diesel verhoogt het cetaangetal. Hoe hoger het cetaangetal, des te sneller is de ontbranding en leidt een betere totale verbranding in. Standaard dieselbrandstof heeft een cetaangetal van rond de 50, aangeprezen "superdiesels" soms wel 100. Die laatste geven minder roetuitstoot. De dieselmotoren zijn echter ontwikkeld op een cetaangetal van rond de 50. Moderne diesels kunnen hogere cetaan brandstoffen bijregelen met injectietiming.
Hoe hoger het cetaangehalte hoe hoger de oplopende druk in de verbrandingskamer. De timing van de injectie moet dan worden bijgewerkt. Een "oude diesel" kan er dus moeite mee hebben ondanks minder roetuitstoot...
Petroleum geeft minder roetuitstoot maar de motoren zijn er niet voor gebouwd. Een LPG motor of 1 op aardgas of een electrische auto, mits de batterijen verantwoordelijk worden opgeladen, hebben nog minder roetuitstoot.
Er kan een katalysator worden toegevoegd aan de dieselbrandstof om de roetuistoot DRASTISCH te verminderen tot vrijwel nul.... Net zoiets als destijds lood werd toegevoegd aan benzine voor de smering van de kleppen, betreft de katalysator voor diesel voor verminderen van de roetuitstoot in dit geval koper. Een dilemma. Wat wil men: geen roet, dan wel koper in het mileu?  Het is altijd wat, ook roetfilters en toevoeging van ureum, ja je leest het goed om de roet uitstoot te verlagen want zo'n roetfilter verhoogt het brandstofverbruik...
Electrische auto's zijn de toekomst maar er moeten nog veel problemen worden opgelost voor opslaan van energie in weinig gewicht (lees letterlijk energie per kg).
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2012 21:21 #1371182 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi verhaal
En duidelijk, geeft natuurlijk wel weer vragen, waarom dan geen motoren daarvoor ontwikkelen. Dacht ooit gelezen te hebben dat defensie ook naar kerosine wilde overstappen.

Als je nog verder uitleg wil geven, waarom wordt de druk hoger, komt dit door een krachtigere ontbranding, dan kunnen we minder inspuiten, geeft ook weer besparing.

Of is petroleum verkoop voor de raffinaderij of overheid niet wenselijk .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2012 18:05 #1371237 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toenemende druk...
De brandstof wordt normaal voor het BDP ingespoten waardoor het geleidelijk ontbrandt na het BDP.
Petroleum heeft een hoger cetaangetal hetgeen inhoudt dat de brandstof sneller volledig ontbrandt. Dit gebeurt dan evenwel in een kleinere ruimte van de cilnder in vergelijking met gewone diesel, dat langzamer ontbrandt. Diesel heeft meer tijd nodig en de cilinder beweegt ondertussen gewoon naar beneden waardoor de "verbrandingskamer" groter wordt. Bij petroleum gaat de verbranding sneller, dus is de drukopbouw in de cilinder hoger dan bij diesel.
Er is geen besparing in brandstof bij gebruik van petroleum. Bij het proces komt evenveel energie vrij als diesel. Sterker nog, het verbruik zal mss net ietsje hoger zijn:
stookwaarde diesel: 38,3MJ/liter, stookwaarde petroleum 38,0MJ/liter...
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD