Diesel lust veel olie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 07:54 #1313451
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even bij (warme) draaiende motor de olievuldop eraf
Dan mag de motor niet blazen. Als er een beste olienevel uit komt, is er een probleem met de afdichtingen van kleppen/ zuigerveren.
Roken doet hij ook bij verkeerd inspuitmoment (afstelling dieselpomp)v/d diesel.
Daarna luchtfilter en inlaattraject controleren op verstopping/ lekkage.
Turbo lekkage volgens Timen theorie.
Succes, Rolf
Roken doet hij ook bij verkeerd inspuitmoment (afstelling dieselpomp)v/d diesel.
Daarna luchtfilter en inlaattraject controleren op verstopping/ lekkage.
Turbo lekkage volgens Timen theorie.
Succes, Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 07:59 #1313454
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat er problemen zijn Henk, is een tamelijk overbodige opmerking
Het lijkt wel of je plezier hebt in zijn pech !
Rolf
Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 08:10 #1313456
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Medelijden
Nee Rolf daar heb ik geen plezier aan eerder medelijden. Maar als je alles volgt over Gerben, alleen maar problemen met auto's die hij heeft en repareerd.rolfroderick schreef : Het lijkt wel of je plezier hebt in zijn pech !
Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 10:48 #1313470
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarschijnlijk overdruk in
Waarschijnlijk overdruk in je karter(zuigerveren oid) om een en ander uit te sluiten kun je de cartervent. slang loshalen net voor je turbo. Dit is de slang die van je kleppedeksel naar het alu-buisje loopt net voor je turbo. Deze heb ik zo ie zo los gehaald en verlengt in een gat v de chasisbalk gestopt. Je krijgt dan via je carterventilatie geen oliedamp meer in je inlaat circuit(net voor je turbo), dit wordt alleen maar voor milieuk gedaan en wil je helemaal net in je inlaat hebben. Dit is ook een goed antiroestbehandeling voor je chasisbalk! Daarna inlaat en intercooler olie vrij maken. Je weet nu zeker dat er via je cartervent. geen olie meer in je inlaattraject komt.
Krijg je alsnog olie in je inlaat dat is het bijna zeker je turbo die olie doorlaat. Krijg je geen olie meer in je inlaat dat weet je dat het via je cartervent. in je inlaat komt, dus waarschijnlijk zuigerveren versl. waardoor de druk in je carter te hoog wordt en er olie mee gestookt wordt.
gr
Krijg je alsnog olie in je inlaat dat is het bijna zeker je turbo die olie doorlaat. Krijg je geen olie meer in je inlaat dat weet je dat het via je cartervent. in je inlaat komt, dus waarschijnlijk zuigerveren versl. waardoor de druk in je carter te hoog wordt en er olie mee gestookt wordt.
gr
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 18:29 #1313500
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Checkerdecheck
Even gecheckt:
Met carterafzuig slang nog op de turbo en lopende motor: olievuldop van kleppendeksel af: er komt een aardige olienevel naar buiten.
Met afzuigslang van de turbo af en lopende motor: olievuldop van kleppendeksel af: er komt ook een aardige olienevel naar buiten.
Verder valt er ook met de olievuldop eraf een 'eentonige' "klop" te horen, "klop......klop.....klop...." lijkt wel van 1 cilinder afkomstig te zijn, de olienevel gaat ook mee met deze 'klop'
Zoals vaker, een filmpie zegt veel meer:
<a href="">KLIK
Nog niet de turbo kunnen checken, het blok is nogal warm, even af laten koelen.
Groeten,Gerben
Met carterafzuig slang nog op de turbo en lopende motor: olievuldop van kleppendeksel af: er komt een aardige olienevel naar buiten.
Met afzuigslang van de turbo af en lopende motor: olievuldop van kleppendeksel af: er komt ook een aardige olienevel naar buiten.
Verder valt er ook met de olievuldop eraf een 'eentonige' "klop" te horen, "klop......klop.....klop...." lijkt wel van 1 cilinder afkomstig te zijn, de olienevel gaat ook mee met deze 'klop'
Zoals vaker, een filmpie zegt veel meer:
<a href="">KLIK
Nog niet de turbo kunnen checken, het blok is nogal warm, even af laten koelen.

Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 19:41 #1313508
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo gerben,
Dat hij
Hallo gerben,
Dat hij overdruk heeft is normaal maar dit is wel te veel lijkt. De oliedamp wordt er ook door het zwarte trommeltje op de kleppendeksel nog iets uitgefiltert. Een ding is zeker, er komt altijd oliedamp en drupels uit die slang in je inlaat terecht, dat doen ze allemaal, de een meer als de ander. Dat kloppen is wel verdacht, maar kan ook je vaccumpomp zijn. Dit kun je controleren door je rem een paar keer goed in te trappen en vast te houden en dan moet het geluid weg gaan. Gaat het geluid weg dan is het je vaccumpomp (paddestoelvormige pomp aan de linkerkant v je blok, is geen lekker geluid maar dar hoef je je geen zorgen over te maken).
Vind em tog nog netjes rondlopen op de klop na. Toch is het olieverbruik veeel te veel. Weet wel dat je niet te hoog moet bijvullen, al er nog een druppie aan de stok hangt is het zat, dan zit er nog dik 6 litter in en heeft ie buffer zat. Als de moter wat ouder is en meer overdruk dan normaal dan weet ik uit ervaring dat ie het er sneller weer via cartervent. uitgooit, dus niet te rap bijvullen. Je kan ook proberen iets dikkere olie erin te gooien.
Die cart vent slang naar je turbo gewon afdoppen en de slang in een moterbalk stoppen, er komt nu allemaal olie net voor je turbo en dat komt daarna in je intercooler enz en wordt meeverbrand, heeft geen enkele functie alleen dat het officieel niet meer in de buitenlucht mag.
gr.
Dat hij overdruk heeft is normaal maar dit is wel te veel lijkt. De oliedamp wordt er ook door het zwarte trommeltje op de kleppendeksel nog iets uitgefiltert. Een ding is zeker, er komt altijd oliedamp en drupels uit die slang in je inlaat terecht, dat doen ze allemaal, de een meer als de ander. Dat kloppen is wel verdacht, maar kan ook je vaccumpomp zijn. Dit kun je controleren door je rem een paar keer goed in te trappen en vast te houden en dan moet het geluid weg gaan. Gaat het geluid weg dan is het je vaccumpomp (paddestoelvormige pomp aan de linkerkant v je blok, is geen lekker geluid maar dar hoef je je geen zorgen over te maken).
Vind em tog nog netjes rondlopen op de klop na. Toch is het olieverbruik veeel te veel. Weet wel dat je niet te hoog moet bijvullen, al er nog een druppie aan de stok hangt is het zat, dan zit er nog dik 6 litter in en heeft ie buffer zat. Als de moter wat ouder is en meer overdruk dan normaal dan weet ik uit ervaring dat ie het er sneller weer via cartervent. uitgooit, dus niet te rap bijvullen. Je kan ook proberen iets dikkere olie erin te gooien.
Die cart vent slang naar je turbo gewon afdoppen en de slang in een moterbalk stoppen, er komt nu allemaal olie net voor je turbo en dat komt daarna in je intercooler enz en wordt meeverbrand, heeft geen enkele functie alleen dat het officieel niet meer in de buitenlucht mag.
gr.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 20:00 #1313514
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dumpen?
Hallo Peter,
Het olieverbruik is inderdaad veels te veel.
Er zit op dit moment maar een puntje aan de peilstok en niet meer, lijkt me dus genoeg..
Als ik meer bijvul gooit ie het er meteen weer uit...
Ook gooit ie er best veel damp uit via de vuldop vind ik zelf, ik zal de slang inderdaad wel eens afdoppen.
Maar levert dit dan geen erg grote overdruk op? dat er geen oliekeerringen uit gaan....
Het blok heeft trouwens 240 DKM gelopen, het is een vervang blok, is bij de km stand van 440DKM gebeurt, en het vervang blok had toen wat meer dan 2 ton gelopen, nu bij de stand van 474 komt dat dus neer op ongeveer 240DKM voor het blokkie.
Hij loopt voorderest nog steeds heel erg netjes, start goed, koud en warm en trekt goed.
Alleen dat olieverbruik zint me niet..en het KVS verbruik ook niet echt.
Er zit nu "Diesel 15W40" in.
Groeten,Gerben
Het olieverbruik is inderdaad veels te veel.
Er zit op dit moment maar een puntje aan de peilstok en niet meer, lijkt me dus genoeg..
Als ik meer bijvul gooit ie het er meteen weer uit...
Ook gooit ie er best veel damp uit via de vuldop vind ik zelf, ik zal de slang inderdaad wel eens afdoppen.
Maar levert dit dan geen erg grote overdruk op? dat er geen oliekeerringen uit gaan....
Het blok heeft trouwens 240 DKM gelopen, het is een vervang blok, is bij de km stand van 440DKM gebeurt, en het vervang blok had toen wat meer dan 2 ton gelopen, nu bij de stand van 474 komt dat dus neer op ongeveer 240DKM voor het blokkie.
Hij loopt voorderest nog steeds heel erg netjes, start goed, koud en warm en trekt goed.
Alleen dat olieverbruik zint me niet..en het KVS verbruik ook niet echt.
Er zit nu "Diesel 15W40" in.
Groeten,Gerben
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 23:08 #1313563
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Filmpje 2
Heb later op de avond nog een filmpje gemaakt:
<a href="">KLIK
Heb hierbij de camera ook even laten staan en ben op de rem gaan trappen/staan, dit veranderde helemaal niets aan het 'geklop'.
Bleef vrolijk op dezelfde manier doorkloppen...
Het geklop valt ook alleen te horen als je de olievuldop eraf haalt, anders is het helemaal niet te horen.
Ook even de druk op het KVS reservoir (proberen te) laten zien, het valt wat moeilijk te zien omdat het donker is, maar de KVS spuit er al meteen uit als ik de dop eraf draai, en het blok is gewoon koud.
Leidingen worden ook aardig 'hard'
Ook komen er wat miniscule (echt heel klein) belletjes in het reservoir naar boven....... proberen te laten zien op de film, maar het wil niet echt, zal het morgen nog eens proberen.
Begint toch steeds meer op een benodigde revisie te lijken...
Groeten,Gerben
<a href="">KLIK
Heb hierbij de camera ook even laten staan en ben op de rem gaan trappen/staan, dit veranderde helemaal niets aan het 'geklop'.
Bleef vrolijk op dezelfde manier doorkloppen...
Het geklop valt ook alleen te horen als je de olievuldop eraf haalt, anders is het helemaal niet te horen.
Ook even de druk op het KVS reservoir (proberen te) laten zien, het valt wat moeilijk te zien omdat het donker is, maar de KVS spuit er al meteen uit als ik de dop eraf draai, en het blok is gewoon koud.
Leidingen worden ook aardig 'hard'
Ook komen er wat miniscule (echt heel klein) belletjes in het reservoir naar boven....... proberen te laten zien op de film, maar het wil niet echt, zal het morgen nog eens proberen.
Begint toch steeds meer op een benodigde revisie te lijken...
Groeten,Gerben
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 23:11 #1313565
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Hoi Gerben,
Heb je de compressie al eens gemeten. Dit kan een aardige indicatie zijn van hoe het blok er aan toe is. Ik zou het echt even laten doen, want anders blijf je gissen. Koop desnoods zelf een compressie meet setje, staan voor vier a vijf tientjes op marktplaats, niet de beste kwaliteit, maar geeft eventueel wel verschil tussen cilinders aan.
Die klop die je beschrijft lijkt mij niet helemaal fris, zeker in combinatie met het koppakkingsverhaal. Als er namelijk water in de cilinder terecht komt kan het zo zijn dat er waterslag ontstaat wat resulteerd in een kromme drijfstang (water kan niet gecomprimeerd worden net als lucht). Als dat het geval is moet je je drijfstang vervangen en wordt het toch wel een behoorlijk kostenplaatje.
Is die klop trouwens gekomen na dat verhaal met die olie in je koelwater?
Groetjes Bouke
Die klop die je beschrijft lijkt mij niet helemaal fris, zeker in combinatie met het koppakkingsverhaal. Als er namelijk water in de cilinder terecht komt kan het zo zijn dat er waterslag ontstaat wat resulteerd in een kromme drijfstang (water kan niet gecomprimeerd worden net als lucht). Als dat het geval is moet je je drijfstang vervangen en wordt het toch wel een behoorlijk kostenplaatje.
Is die klop trouwens gekomen na dat verhaal met die olie in je koelwater?
Groetjes Bouke
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 23:16 #1313567
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Compressie meten
Hey Bouke,
Ik vind het een heel bizarre klop, het klinkt echt niet goed, maar het blokje loopt rustig verder, en loopt ook erg netjes.
Is ook altijd meteen lopen op 6 pootjes.
Zal is kijken of ik ergens de compressie kan (laten) meten.
Ben wel nieuwschierig.
En inderdaad, een waterslag moet je niet hebben..dan is de boel krom.
Zie trouwens de filmpjes hierboven (als je dat nog niet had gedaan) dan kan je de 'klop' zelf horen.
Is inderdaad gekomen na het 'schuim' verhaal.
Groeten,Gerben
Ik vind het een heel bizarre klop, het klinkt echt niet goed, maar het blokje loopt rustig verder, en loopt ook erg netjes.
Is ook altijd meteen lopen op 6 pootjes.
Zal is kijken of ik ergens de compressie kan (laten) meten.
Ben wel nieuwschierig.
En inderdaad, een waterslag moet je niet hebben..dan is de boel krom.
Zie trouwens de filmpjes hierboven (als je dat nog niet had gedaan) dan kan je de 'klop' zelf horen.
Is inderdaad gekomen na het 'schuim' verhaal.
Groeten,Gerben
Moderators: Jerry Stam