Bizar...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals jullie ondertussen weten rij ik met een 944 d24. Tot niet zo lang geleden was deze niet zo tuk op toeren maken (wat ook helemaal niet nodig is, behalve om af en toe eens de boel schoon te blazen), wat ook veel op dit forum vermeld wordt als normaal (2500 toeren koud en 3200 toeren warm zou zo ongeveer de limiet zijn dat deze motor fijn vindt) en mij ook normaal lijkt voor een best wel antieke dieselmotor van VW makelij (VW diesels draaien altijd wel wat rauw).
Nu merk ik de laatste tijd iets bizar, wat helemaal geen klacht is, maar toch wel opmerkelijk: Ik heb ondertussen de motor al wat 'naar mijn voet gereden' en de laatste tijd draait deze echt super soepel, ook in hogere toeren. Vroeger knikkerde de motor nogal koud en dit gedurende toch wel een minuut of 3 à 5 en na een 15-tal minuten warmrijden kon het gas er op maar klonk het toch wat 'hard' eens een stukje voorbij de 3000 toeren.De laatste tijd lijkt het wel alsof ik met een totaal andere wagen rij: Ze heeft nog altijd een 'ochtendhumeur' (hoe zou je zelf zijn als je rustig aan het rusten bent en ineens zonder enige aankondiging de verkeersjungle in gejaagd wordt) dat zich vertaald in flink knikkeren bij koude motor, maar eens de straat uitgereden is dit reeds zo goed als volledig onhoorbaar geworden. Na een tiental minuten rustig rijden klinkt de boel al een stuk soepeler dan voorheen het geval was en na een 15 à 20 minuten (vanaf een koude start) rijden is de motor soepeler dan eender welke diesel waar ik al ooit mee gereden heb, zonder geratel of geknikker, zonder harde klank, zelfs tot een stuk voorbij de 4000 toeren!
Een kleine 2 maand (een 1750-tal km) geleden heb ik een en ander laten vervangen, waaronder de termostaat, waterpomp, koelwater en uiteraard ook de olie en oliefilter, dus dit zou veel kunnen verklaren, ware het niet dat de wagen nu toch nog een heel pak soepeler rijdt dan vlak na die grote beurt, terwijl er ondertussen niets meer werd vervangen of bijgesteld.
Ik loopt niet eerst eens 5 keer rechtsom en 3 keer linksom de wagen vooraleer ik instap en doe ook geen andere bizarre rituelen om de automobielgoden gunstig te stemmen, dus ik vraag me af hoe het komt dat de motor -die normaal vrij ruw draait en dit ook blijkbaar hoort te doen- nu ineens een toonbeeld van soepelheid is die zonder morren hogere toeren-regionen opzoekt en klinkt als een auto in plaats van een tractor...
groetjes,Een verbaasde Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een paar suggesties :
1) hogere buitentemperatuur2) tank je een ander merk brandstof ( Shell V-power of BP Ultimate ) ?3) iemand van je garage toevallig injectie-reiniger bij je brandstof gedaan ?
 
groetjes
Pierre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Candisa schreef : Een kleine 2 maand (een 1750-tal km) geleden heb ik een en ander laten vervangen, waaronder de termostaat, waterpomp, koelwater en uiteraard ook de olie en oliefilter, dus dit zou veel kunnen verklaren, ware het niet dat de wagen nu toch nog een heel pak soepeler rijdt dan vlak na die grote beurt, terwijl er ondertussen niets meer werd vervangen of bijgesteld.
Zoals Pierre al aangeeft zijn buitentemperatuur, brandstoftype en een eventuele injectorreiniger zeker van invloed.
Zelf geef je aan dat resent de olie ook vervangen is. Is hier een ander type of soort gebruikt?
Olie kan een grote invloed hebben op de loopcultuur van een motor. Het effect merk je pas na enige tijd en dat geef jij ook aan.
Groet,
Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Injectorreiniger is er niet in gegaan en de laatste tankbeurt was bij Esso, terwijl ik helemaal in het begin dat ik deze bejaarde dame in mijn bezit had bij gelijkaardige temperaturen als nu, zonder merkbaar verschil Total Excellium diesel er in heb gedaan (wat bij mijn vorige wagen een flinke verbetering was tegenover andere dieselsoorten).
Over de olie kan ik weinig zeggen, ik heb geen idee welke er voorheen in zat, nu zit er olie van het merk Sunoco in.
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Buitentemperatuur en welke diesel in de tank kunnen zeker uitmaken op de loopcultuur van deze beestjes.
Een keer een flesje injectorreiniger in de tank doet inderdaad ook wonderen.
Het soort en type motorolie is ook zeker bepalend voor hoe soepel ze lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik ga nu ook vaker wisselen dan ik hiervoor deed... nu moest ik wel met een flut filter dat net aan paste (verkeerde type, voor een D24, ipv de T versie, dus moest echt met 5000 km eraf). Zo'n turbo diesel moet echt elke 5000 km olie hebben en het filter kan je dan beter meenemen, voor die 16,= van het filter hoef je het niet te klaten.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Iets te vroeg geeft een nagelend geluid. Je hoort het eerder bij hogere toeren, boven de 3000 en bij een te koude motor.
Bij het onderhoud zijn je riemen vervangen en is de pomp opnieuw afgesteld.
Indien ze dat niet gedaan hebben is toch het inspuitmoment veranderd door de nieuwe riemen.
Ook zit er een nieuwe termostaat in die zorgt voor de juiste temperatuur.
Om de motor mooi te laten lopen pas na een 30 tal minuten, rijd je een stukje wat harder 3500 a 4000 toeren,
dan pas komt je olie goed op temperatuur. De motor wordt stiller en zuiniger.
Wanneer je je motor en uitlaat schoon wilt houden accelereer je niet beneden de 2000 toeren, met een open brandstofkraan gaat er dan teveel diesel in die niet verbrand wordt.
Controleer nog even de koudestartinrichting bij warme en koude motor.
Wanneer deze naar behoren werkt raak je ook je ochtendhumeur kwijt.
Hoor je alleen de eerste 20 seconden een traktor geluid controleer dan al je gloeibougies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wel heb ik sinds het grote onderhoud (durfde dit voorheen niet vanwege de op zijn eind zittende riemen) de motor wat 'opgeleerd' door inderdaad bij warme motor geregeld eens richting de 4000 toeren te gaan.
Het verbruik is tot nu toe bij iedere tankbeurt lichtjes gedaald, het ziet er naar uit dat ik al weer het record weliswaar in lichte mate ga verbreken. Laatst kwam ik op een verbruik van ongeveer 8l/100km, niet gek lijkt me (eerste keer zat dit nog rond de 9l/100km).
Ik rij geregeld erg laagtoerig, iets wat deze motor zonder morren doet, maar als de motor eens goed op temperatuur is zoek ik wel af en toe de 3500 à 4000 toeren op, wat inderdaad de eerste paar keer na lang laagtoerig rijden resulteert in een flinke roetpluim.
Het ochtendhumeur valt best mee, waar dit voorheen toch wel een paar minuten flink nagelde en lui was, nagelt de motor nu enkel nog erg hard bij het afrijden van mijn oprit en is het op het eind van de straat onhoorbaar geworden beneden de 2500 toeren (verder ga ik niet met een koude motor).
De gloeibougies ga ik zeker eens nakijken, mocht er een defect zijn zal dit hooguit op 2 exemplaren zijn, want de motor start wel vlot, maar toch met een beetje rook, al bleek mijn vorige diesel (1900cc 4 cilinder van Renault makelij) pas iets minder overtuigend te starten (nog steeds probleemloos, maar met iets langer doorstarten en iets meer roet) toen 3 van de 4 gloeibougies de geest gegeven hadden.
In ieder geval, het lijkt wel alsof ik met een totaal andere wagen op pad ben dan deze die ik een 3-tal maand geleden gekocht heb, op een positieve manier, mocht dit nóg kunnen verbeteren door een eventueel defecte gloeikaars te vervangen en een en ander bij te stellen zou het een wonder mogen genoemd worden naar mijn mening.
groetjes,een zeer tevreden dieselrijdende Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Dat je nu zuiniger rijdt heb je te danken aan het vervangen van de termostaat.
Te vroege afstelling maakt de motor ook zuiniger, echter heeft het nagelen als nadeel.
Mijn d24 rijdt makkelijk 1 op 15 (7 liter op 100 km) erg rustig rijd ik er niet mee, wel alleen maar lange afstanden.
Er is dus nog veel mogelijk met dit wonder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rij weinig lange afstanden en als ik dat al eens doe, hou ik me niet altijd even braaf aan de 120km/u, dus 8l/100km is toch lang zo gek niet?
Ik vermoed dat de pomp indertijd toen de vorige riem nieuw was werd bijgesteld en nu dus weer zo goed als juist staat met de nieuwe riem. Als ik ooit eens op een sleuteldag raak kan ik het eventueel met hulp van mensen met ervaring met deze motor nakijken en eventueel bijstellen, mijn garagist is niet gespecialiseerd in een of ander merk, laat staan dat hij veel ervaring zou hebben met dit type motor, maar voor onderhoud hoeft dit ook niet echt. De dealer vind ik wat aan de dure kant en de motor loopt nu meer dan prima, dus wacht ik liever op een moment waar ik het zelf (met hulp) kan controleren.
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.