Diesel uit 1992 met hydraulische kop = gereviseerd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2009 10:19 #1251512
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vrijwel zeker, maar foto's zouden het helemaal zijn
Als ik uw uitleg zo lees en die exploded view zo bekijk ben ik vrijwel zeker dat ik dus toch gewoon stelplaatjes heb.
Onder de nokkenas zag ik namelijk 12 cilindervormige bussen met telkens een sleufje in. In het midden van die bussen liggen plaatjes (die volgens mij er uit kunnen door met iets plat en smal ze via die sleufjes er uit te wippen als de klepstoter naar beneden gedrukt wordt?).
Mijn garagist beweerde dat die bussen hydraulisch gestuurd kunnen draaien (en dat kunnen ze ook) waardoor dat plaatje dat er in ligt hoger of lager komt te liggen in ordes van tienden van millimeters (niet zichtbaar dus). Verder vroeg ik om de klepspeling te controleren, wat volgens hem nutteloos was gezien die stoters (volgens hem dus) zichzelf constant bijstellen en dus de zot met je houden.
Het lijkt er op dat mijn vermoeden klopt, want uit uw uitleg leidt ik af dat hydraulische klepstoters er van bovenaf uitzien als een cilindervormig massief blokje, wat niet in overeenstemming is met de mentale foto die in mijn bovenkamer staat opgeslagen.
Een foto van een hydraulische stoter zou mij helemaal zekerheid bieden, dus mocht iemand binnenkort even het kleppendeksel van zijn/haar late TDIC er moeten af halen, zou even een fotootje nemen mij een groot plezier kunnen doen.
De vacuumpompstift heb ik ook bekeken terwijl het kleppendeksel er af was. Toevallig stond de nok hiervoor in de positie waarbij de stift maximaal uitgeveerd staat. De stift zat stevig tegen de nok gedrukt, zonder speling, dus ik veronderstel dat dit ook niet kan gaan tikken?
groetjes,Isabelle
Onder de nokkenas zag ik namelijk 12 cilindervormige bussen met telkens een sleufje in. In het midden van die bussen liggen plaatjes (die volgens mij er uit kunnen door met iets plat en smal ze via die sleufjes er uit te wippen als de klepstoter naar beneden gedrukt wordt?).
Mijn garagist beweerde dat die bussen hydraulisch gestuurd kunnen draaien (en dat kunnen ze ook) waardoor dat plaatje dat er in ligt hoger of lager komt te liggen in ordes van tienden van millimeters (niet zichtbaar dus). Verder vroeg ik om de klepspeling te controleren, wat volgens hem nutteloos was gezien die stoters (volgens hem dus) zichzelf constant bijstellen en dus de zot met je houden.
Het lijkt er op dat mijn vermoeden klopt, want uit uw uitleg leidt ik af dat hydraulische klepstoters er van bovenaf uitzien als een cilindervormig massief blokje, wat niet in overeenstemming is met de mentale foto die in mijn bovenkamer staat opgeslagen.
Een foto van een hydraulische stoter zou mij helemaal zekerheid bieden, dus mocht iemand binnenkort even het kleppendeksel van zijn/haar late TDIC er moeten af halen, zou even een fotootje nemen mij een groot plezier kunnen doen.
De vacuumpompstift heb ik ook bekeken terwijl het kleppendeksel er af was. Toevallig stond de nok hiervoor in de positie waarbij de stift maximaal uitgeveerd staat. De stift zat stevig tegen de nok gedrukt, zonder speling, dus ik veronderstel dat dit ook niet kan gaan tikken?
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
31-10-2009 11:04 #1251513
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic de monteur
Deze man begrijpt er niets van. Je noemt de sleufjes. Deze zijn voor de tang om de stelplaatjes eruit te wippen, wanneeer met een hulpstuk de bus ingedrukt is.
Deze sleufjes zitten niet in de bussen van hydraulische stoters.
Misschien is hij in de war met de LT motor die veel eerder met hydraulische stoters is uitgerust, ook de ongeblazen versie.
Het is dus hoognodig dat de klepspeling wel een keer wordt gecontroleerd en bijgesteld.
Het getik komt uit de vacuumpomp. Ook zonder speling kunnen deze dingen geweldig tikken.
Zelf heb ik de pomp recent vervangen door een nieuwere versie van een tdic met hydraulische kleppen.
Na 10 jaar naar het getik geluisterd te hebben, is de motor nu een stuk stiller.
Deze sleufjes zitten niet in de bussen van hydraulische stoters.
Misschien is hij in de war met de LT motor die veel eerder met hydraulische stoters is uitgerust, ook de ongeblazen versie.
Het is dus hoognodig dat de klepspeling wel een keer wordt gecontroleerd en bijgesteld.
Het getik komt uit de vacuumpomp. Ook zonder speling kunnen deze dingen geweldig tikken.
Zelf heb ik de pomp recent vervangen door een nieuwere versie van een tdic met hydraulische kleppen.
Na 10 jaar naar het getik geluisterd te hebben, is de motor nu een stuk stiller.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2009 15:23 #1251534
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk bedankt
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Met de hulp van jullie reacties en een privéberichtje van Timen Smit (link naar zijn site waar een foto te zien is van een niet-hydraulische nokvolger+stelplaatje) ben ik er aan uit: Mijn dieseltje heeft gewoon stelbare klepstoters. Laten controleren en eventueel bijstellen is dus de boodschap. Nu nog even zoeken naar iemand in de buurt die dit voor een schappelijk prijsje kan doen voor mij of mij advies en de nodige tools kan lenen...
De vacuumpomp kan eventueel later wel, nu eerst de kleppen veilig stellen, nieuwe keuring er op voor het komende jaar en eens kijken waar het olielek zit.
groetjes,Isabelle
Met de hulp van jullie reacties en een privéberichtje van Timen Smit (link naar zijn site waar een foto te zien is van een niet-hydraulische nokvolger+stelplaatje) ben ik er aan uit: Mijn dieseltje heeft gewoon stelbare klepstoters. Laten controleren en eventueel bijstellen is dus de boodschap. Nu nog even zoeken naar iemand in de buurt die dit voor een schappelijk prijsje kan doen voor mij of mij advies en de nodige tools kan lenen...
De vacuumpomp kan eventueel later wel, nu eerst de kleppen veilig stellen, nieuwe keuring er op voor het komende jaar en eens kijken waar het olielek zit.
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
31-10-2009 21:11 #1251595
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Sleuteldagklus
Hallo Isabelle
Helaas is de inschrijving voor de sleuteldag in Gemert net gesloten, maar dit zou echt een klus zijn om op een sleuteldag te doen. Voordeel van Gemert is, dat het en niet ver van België is en Rob "Dr. Diesel" Barten er meestal even z'n gezicht laat zien. Dit jaar is Bouke Maas er ook. En die heeft de turbodruk van z'n Diesel op twee comma nogwat staan.
groetjes
Mathy
Helaas is de inschrijving voor de sleuteldag in Gemert net gesloten, maar dit zou echt een klus zijn om op een sleuteldag te doen. Voordeel van Gemert is, dat het en niet ver van België is en Rob "Dr. Diesel" Barten er meestal even z'n gezicht laat zien. Dit jaar is Bouke Maas er ook. En die heeft de turbodruk van z'n Diesel op twee comma nogwat staan.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2009 15:55 #1254308
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer
Jammer, maar als het iets verder van Belgie is een volgende keer, hoeft dat geen probleem te vormen.
Als ik met de Saab 900 van mijn vriendin rijd, merk ik hoe verwend ik met mijn 940 ben op vlak van comfort én verbruik (om de 700km gaat er ongeveer 50 liter diesel in mét rijk afgestelde dieselpomp). Langs de andere kant ben ik wel aan het overwegen om mijn 944 te verkopen, aangezien ik met een olielek zit (gelukkig onlangs nog zonder problemen gekeurd voor een jaar, wel een opmerking...) en de wegenbelastingen ook niet mals zijn. Bovendien overweegt mijn vriendin een oldtimer er bij aan te schaffen uit de Volvo stal, waardoor ik toch nog met een Volvo zou kunnen rijden als ik de mijne weg doe voor een meer rationeel (praktischer en taksvriendelijker) gekozen wagen...
groetjes,Isabelle
Als ik met de Saab 900 van mijn vriendin rijd, merk ik hoe verwend ik met mijn 940 ben op vlak van comfort én verbruik (om de 700km gaat er ongeveer 50 liter diesel in mét rijk afgestelde dieselpomp). Langs de andere kant ben ik wel aan het overwegen om mijn 944 te verkopen, aangezien ik met een olielek zit (gelukkig onlangs nog zonder problemen gekeurd voor een jaar, wel een opmerking...) en de wegenbelastingen ook niet mals zijn. Bovendien overweegt mijn vriendin een oldtimer er bij aan te schaffen uit de Volvo stal, waardoor ik toch nog met een Volvo zou kunnen rijden als ik de mijne weg doe voor een meer rationeel (praktischer en taksvriendelijker) gekozen wagen...
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
21-11-2009 18:45 #1254316
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Olielek
Hallo Isabelle
12 December is er een sleuteldag in Heerhugowaard ("iets" verder van België). In februari is er geloof ik ook nog een (geen idee waar) en in maart is er als het goed is weer een in Gemert.
Zo'n olielek lijkt me best te genezen. Is echt een sleuteldagklusje.
Maar je moet wel lid zijn, om op een sleuteldag te kunnen sleutelen aan de eigen auto. En als je lid bent, mag je ook langskomen op de nieuwjaarsreceptie in januari en de ALV in februari. Maar daar mag je dan weer niet sleutelen.
groetjes
Mathy
12 December is er een sleuteldag in Heerhugowaard ("iets" verder van België). In februari is er geloof ik ook nog een (geen idee waar) en in maart is er als het goed is weer een in Gemert.
Zo'n olielek lijkt me best te genezen. Is echt een sleuteldagklusje.
Maar je moet wel lid zijn, om op een sleuteldag te kunnen sleutelen aan de eigen auto. En als je lid bent, mag je ook langskomen op de nieuwjaarsreceptie in januari en de ALV in februari. Maar daar mag je dan weer niet sleutelen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam