Diesel uit 1992 met hydraulische kop = gereviseerd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
De garage had op zijn minst de klepspeling kunnen meten, dan weet je waar je aan toe bent. Een klusje van 15 minuten wanneer het klepdeksel verwijderd is.
Dit had de garage zeker moeten doen in combinatie met de grote beurt.
Niet tikken beteken niet dat een van de kleppen te weinig speling heeft. Te weinig speling veroorzaakt sneller inslijten van de kleppen en uiteindelijk verbranden.
Ik zou terug gaan en rapportage ven de klepspeling vragen. op een sleueldag is het naderhand makkelijk te controleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn garagist een beetje kennende zal hij dat kleppendeksel er af genomen hebben, na eens kijken tot de conclusie gekomen hebben dat hij daar niks aan kan stellen en het deksel er weer op gezet hebben. Ik bekijk het wel even zelf, met hulp van mensen met meer ervaring, op een sleuteldag. Volgens mij klinkt de motor koud zoals een koude ouderwetse diesel koud klinkt, en klinkt ie warm zoals een warme ouderwetse diesel klinkt.
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Ik heb destijds Ofilant gekocht met een ruilblok. De vraag was destijds of ik hier interesse in had, was een project. De auto stond met een defect blok. Het ruilblok heeft een onderblok van een turbo diesel, te zien aan aantal afgedopte leidingen, maar is wel voorzien van een kop met hydraulische klepstoters. Hoe je dat kon zien ? Er zat een sticker op . Of ze er wel of niet in zitten weet ik niet. Ben inmiddels 60.000 km verder en rijdt nog steeds fantastisch.
Wellicht eens kijken tijdens een volgende sleuteldag of we zo aan de buitenkant kunnen zien of er verschil is te zien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 3
Er zijn twee soorten stelmechanismen. De ene werkt met plaatjes, die je moet vervangen als de speling te groot of te klein is. De andere werkt met een schroefverbinding, waarbij je meestal een moertje moet losdraaien en dan een soort draadeind moet verdraaien. Die laatste methode heeft het nadeel, dat je bij het aandraaien van de moer de speling weer kunt verstellen. Volvo heeft , i.i.g. bij onze modellen, stelplaatjes gebruikt. En daar zit niks op/aan wat op schroefdraad lijkt. Waarschijnlijk is je monteur daardoor ervan uitgegaan, dat er niks te stellen valt.Candisa schreef : ... tot de conclusie gekomen hebben dat hij daar niks aan kan stellen en het deksel er weer op gezet hebben.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
De opmerking dat het niet nodig is vanwege pastilles geeft argwaan.Candisa schreef : Mijn garagist is een 'universele' garagist die prima werk levert als het gaat over algemene dingen zoals remmen vervangen, onderhoud, riemen vervangen, en een stuk goedkoper is dan de merkdealer.
Mijn garagist een beetje kennende zal hij dat kleppendeksel er af genomen hebben, na eens kijken tot de conclusie gekomen hebben dat hij daar niks aan kan stellen en het deksel er weer op gezet hebben. Ik bekijk het wel even zelf, met hulp van mensen met meer ervaring, op een sleuteldag. Volgens mij klinkt de motor koud zoals een koude ouderwetse diesel koud klinkt, en klinkt ie warm zoals een warme ouderwetse diesel klinkt.
groetjes,Isabelle
De garagist heeft diverse golfjes diesel in onderhoud. het juiste gereedschap en stelplaatjes behoort hij dus in huis te hebben.
Op het gezicht kun je de speling niet controleren. Dat gebeurt alleeen correct met een voelermaatje.
Voor de klepspeling vertrouw ik zelf alleen iemand die met aandacht en geduld de meting en de correctie uitvoert.
Dat betekent dat ik het zelf doe, en daarbij indien aanwezig ook nog iemand op mijn vingers laat kijken. Of andersom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hier ben ik weer.
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en begint mijn 944 last krijgen van een paar kwaaltjes zoals olie lekken en tikken.
Het olielek komt vermoedelijk van een keerring aan de krukas vooraan het blok, maar kan ook van een lekke carterpandichting komen. Schoonmaken en in het oog houden is dus de boodschap.
Het harder en harder tikken baart me echter zorgen, waardoor ik bij het onderhoud laatst nogmaals eens gevraagd heb aan mijn garagist om het kleppendeksel er af te nemen. Dit maal moest er weinig gebeuren aan mijn dieseltje, dus heb ik gewacht op mijn auto en van de gelegenheid gebruik gemaakt om op de garagist zijn vingers te kijken en een mentale foto te nemen van wat er onder het kleppendeksel zit.
Nu had ik graag even foto's gezien van hoe een d24 cilinderkop er onder het kleppendeksel uit ziet met hydraulische klepstoters en met klepstoters die met plaatjes dienen gesteld te worden, zodat ik zéker weet welke stoters er in mijn dieseltje zitten en ze dus al dan niet gesteld kunnen worden.
Foto's gevraagd dus.
Bedankt op voorhand
groetjes,Isabelle (die ondertussen zelf langzaam maar zeker aan beterhand is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Het stelplaatje zie je zweven boven de houder.
Bij hydraulische kleppen zie je geen stelplaatjes en is de klepstoterbus een geheel met de geharde bovenkant.
Heb je de monteur bezig gezien met een voelermaatje?
Het getik zal wel van de vacuumpomp komen. Dat kan geen kwaad. Wil je er vanaf ga dan op zoek naar een vacuumpomp van een tdic van na 93 met bijpassende kortere pushrod.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.