Zwakke punten 2400cc diesel van 1992 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2008 22:04 #1214430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic amai... gijle kunt der
amai...
gijle kunt der boenken op geven zelle...

het ONTBREKEN van koppel??????
denk niet dat er in die tijd een diesel was die zo zijdezacht aan lage toerentallen op koppel kon rijden dan de 24d6
je moet die ook niet vergelijken met de waardes van de huidige dieselmotoren natuurlijk
maar iemand die zegt dat een 24d6 geen koppel heeft weet er ofwel absoluut niets van, ofwel wil hij het niet weten
mijn idee

als ik mag kiezen tussen een 20 benzine of een 24d6, dan kies ik de d6
waarom?
koppel
...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2008 22:12 #1214432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helemaal mee eens
ik heb 3 d24's gereden zonder turbo en heb er nu een met turbo.
de eerlijkheid gebied te zeggen dat de turbo-intercooler veel krachtiger is maar je moet er wel voor boven de 2000 toeren willen komen.....
als ik dan terugkijk naar de turboloze d24 heeft die vergeleken met de D24TIC VERHOUDINGSGEWIJS een mooi koppel bij relatief weinig toeren.
je rijdt er (D24) wel ontspannener mee maar dat is een persoonlijke opvatting.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2008 22:30 #1214434 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic koppel en snelheid
Hallo Volvisti
Oude diesels hadden veel koppel, maar waren niet snel. Tegenwoordig is het, tenzij je het hebt over dieselmotoren van een liter of drie en meer, helaas andersom.
Die grotere nieuwere diesels zijn dan wel weer leuk. 250 km/h is geen probleem. En bij 200 km/h een verbruik van 1 op 10. (Gehoord van een professor aan de universiteit in Aken, die zelf aan de ontwikkeling van zo'n motor had meegewerkt)
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 12:21 #1214483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesel dus toch maar.
Aangezien er in België iets is zoals LPG-taks, maar de dieseltaks wel is weggevallen, is een 2.4 diesel normaal fiscaal vriendelijker dan een 2.3 benzine op lpg. Een 2.0 benzine al dan niet op lpg is qua belastingen goedkoper dan de 2.4 diesel, maar ik ben gewoon om met diesels te rijden. Mijn eerste wagen was een 1991 VW Passat Variant 1.9diesel, nu rij ik een 2000 Renault Clio 1.9diesel, het werkpaard is een Peugeot 807 2.0HDI...
Ik ga dat dieselkoppel te veel missen in een benzinewagen denk ik, wetende dat ik veel liever met mijn ongeblazen Clio diesel rij, dan met de snellere geblazen 807 (welke onderin een flink turbogat heeft).
Ik ga straks die 940 diesel gaan bekijken, op foto ziet deze er nog zeer goed uit, of dit in het echt en onder de kap ook zo is zal ik straks dus bekijken.
Verder heb ik gezien dat er hier in de buurt een 740 estate turbodiesel te koop staat. Deze staat echter niet meer zo mooi in de lak, en persoonlijk vind ik de 940 sedan een mooier model, maar die 740 gaat voor 1600 gekeurd weg, terwijl die 940 mij 1400 euro ongekeurd zou gaan kosten.
Ik ga straks dus kijken of de 940 te overwegen is, of af valt (deze komt toch pas vrij half november, dus ik moet nu nog niet beslissen), en achteraf eens bellen naar de eigenaar van de 740, zodat ik deze eens onder de kap kan bekijken en een rit mee maken.
Nadeel van die 740: het is een 4-bak met overdrive, deze durven problemen geven dacht ik te hebben gelezen?
groeten,Isabelle

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 15:34 #1214495 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Prima bakken

Candisa schreef : Nadeel van die 740: het is een 4-bak met overdrive, deze durven problemen geven dacht ik te hebben gelezen?
groeten,Isabelle

Valt heel erg mee, de overdrive kan slecht zijn, maar hoeft het niet te zijn. Bij gewoon rijden moet je de overdrive als normale versnelling gebruiken en gewoon ontkoppen voor het schakelen. Test echter de bak als de olie van de versnellingsbak goed warm is en schakel, met snel koppelen, bij +- 80 km/u van de 4 naar de 5. Als ie dan na koppelen nog dezelfde toeren heeft of het lijkt alsof ie tijdens het koppelen schakelt, dan zit er een revisie aan te komen. (deed die van de 780 TD ook, 45.000 km later is ie aan de beurt)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 19:28 #1214515 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon doen
Hallo,
Mijn vader rijdt al sedert 1992 met een 940 diesel niet-turbo versie. Hij heeft de wagen toen zelf nieuw gekocht.
Inmiddels 270.000 km gelopen. 
Motor maakt een zalig geluid. Het enige minpuntje : wat al duidzenden kilometers zo is, is het ratelend geluid van de vacuumpomp. Maar daarom moet die niet vervangen worden. Eens je op de rem gaat staan, gaat dat geluid weg. De 740 en 940 's worden heel oud met die ziekte...
En de auto verbuikt geen drup olie en verliest er ook geen. De vloer in de garage is altijd krukdroog onder het motorblok.
De wagen heeft wel altijd mooi op tijd zijn onderhoud en wordt met zorg ingereden in koude fase.
Dus als je kilometers wil vreten, doen ! Doe je minder kilometers, overweeg dan gewoon een benzine (B 200F of B 230 F). Tussen 1991 en 1992 reden wij met een 940 B 200F en dat was ook een zalige auto. 
Kijk wel naar de historiek van de wagen.
Succes. 
Tom, ...uit België...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 19:29 #1214516 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stift

tomvolvofan schreef : Motor maakt een zalig geluid. Het enige minpuntje : wat al duidzenden kilometers zo is, is het ratelend geluid van de vacuumpomp.

Vaak lost een nieuwe stift van 3 tientjes bij de VW dealer het getik op. Je zou het eens kunnen proberen.....

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 23:41 #1214569 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Liesbak
Die rokende nieuwe diesels zijn vaak gechipt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2008 00:40 #1214573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het enige dat stuk gaat aan
het enige dat stuk gaat aan zo'n overdrive is meestal het "knoppeke"
zo heb ik ooit in de middenconsole van mijn oude 244d een switch bij geplaatst om de OD te bedienen

soms contact onderaan los
meer heb ik er nog niet aan voorgehad
OD rijdt rustiger dan 5 bak trouwens

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2008 08:58 #1214585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De beruchte 940
Ik ben dus gisteren gaan kijken naar de 940 en heb iemand meegenomen die er wat van kent en zelf nog een 740 turbodiesel gehad heeft.
Eerste indruk: mooie wagen, ongelofelijk hoe prachtig hij de tand des tijds heeft doorstaan. Enige wat ik kon opmerken was een klein blutsje boven de linkerachter wielkast, maar zonder enige lakschade. Het interieur is goed bewaard gebleven en de koffer lijkt wel alsof er nooit wat heeft in gelegen.
Nadere kijk: Op het keuringbewijs staat dat er sporen zijn van olie of koelvloeistoflekkage. Geen druppeltje olie te bespeuren op de oprit en die opmerking is de laatste jaren een rage bij de autokeuring. Mijn Clio heeft ook al een paar jaar deze opmerking, terwijl deze geen druppel koelvloeistof verliest en de enige olie die zakt, het verbruik er van is.
De motor start vlot en loopt mooi, geen geblaas als je de olievuldop er af haalt, ook geen mayonnaise onder de dop.
De testrit: Dit was geen uitgebreide testrit, verre van, een ritje rond de blok. Wat mij opviel was dat de wagen een stuk slomer aanvoelt als mijn Clio, tot ik op de snelheidsmeter keek en dat eigenlijk lang zo traag nog niet opklimde. De snelheidsmeter heeft overigens wel een mankementje, toen de wagen pas startte, wees de teller 80km/u aan, na wat te knikkebollen ging deze netjes naar 0. De persoon die mee was met mij zijn 740 had eveneens een snelheidsmeter die af en toe een eigen leventje leidde (dus een typisch probleempje voor die tijd/die motor/...?). Zo erg vind ik dit niet, want de meter van mijn Clio heeft al een tijdje hetzelfde probleem, en dat went wel.
groetjes,
Isabelle

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC