Zwakke punten 2400cc diesel van 1992 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2008 20:32 #1214255
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Als je alle verhalen hebt gelezen op dit forum en nog een avond hebt gegoogeld dan weet je wat verstandig is.
Het is een vast clubje (overigens hele aardige mensen) die deze motor blijven verdedigen, ik behoor tot (een veel grotere club) die het helemaal niets vind.
De 6 cylinder is eigenlijk in de ontwikkeling al tekort geschoten en is ronduit slecht, hij maakt herrie loopt gemiddeld 1 op 12 en verbruikt vaak sloten olie.
Het verversingstermijn ligt op een vooroorlogse interval van 7500 kms, ook om rekening mee te houden.
Nu komen er weer allerlei voorbeelden van goede (onderhouden) clubauto's maar als er geen duidelijke onderhoud aan te tonen is en zonder een echte kenner van deze motoren zou ik er met een grote boog omheen lopen.
Ik wens je wijsheid en een gelukje toe.

Het is een vast clubje (overigens hele aardige mensen) die deze motor blijven verdedigen, ik behoor tot (een veel grotere club) die het helemaal niets vind.
De 6 cylinder is eigenlijk in de ontwikkeling al tekort geschoten en is ronduit slecht, hij maakt herrie loopt gemiddeld 1 op 12 en verbruikt vaak sloten olie.
Het verversingstermijn ligt op een vooroorlogse interval van 7500 kms, ook om rekening mee te houden.
Nu komen er weer allerlei voorbeelden van goede (onderhouden) clubauto's maar als er geen duidelijke onderhoud aan te tonen is en zonder een echte kenner van deze motoren zou ik er met een grote boog omheen lopen.
Ik wens je wijsheid en een gelukje toe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2008 20:53 #1214260
door V700 register
Als je een proefritje maakt, kun je natuurlijk wel, als je alleen rijdt, effe langs een apk-keurstation rijden.Slim, om met iemand te gaan die wat kennis van zaken heeft, voor jou zelf zou gelden, dat je dat vast kan leren, toch?
Half november is er een sleuteldag in Gemert (tussen Den Bosch en Eindhoven), kom met je Diesel eens op de koffie.Overigens mag je ook gewoon zonder Volvo verschijnen, als je een idee wil hebben hoe het er daar aan toe gaat en je toch voornemens bent een Volvo aan te schaffen. Info? Stuur me maar een berichtje.
Beantwoord door V700 register in topic Dr. Diesel.
We hebben toch een Dokter Diesel op het forum? Was dat niet Rob Barten (tevens zijn forumalias) Hij is alleen lang niet op het forum geweest.....Candisa schreef : .....ik lees verschillende meningen over deze motor...
Als je een proefritje maakt, kun je natuurlijk wel, als je alleen rijdt, effe langs een apk-keurstation rijden.Slim, om met iemand te gaan die wat kennis van zaken heeft, voor jou zelf zou gelden, dat je dat vast kan leren, toch?
Half november is er een sleuteldag in Gemert (tussen Den Bosch en Eindhoven), kom met je Diesel eens op de koffie.Overigens mag je ook gewoon zonder Volvo verschijnen, als je een idee wil hebben hoe het er daar aan toe gaat en je toch voornemens bent een Volvo aan te schaffen. Info? Stuur me maar een berichtje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2008 20:53 #1214261
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Discussie
Tussen de voorstanders en tegenstanders kunnen hele discussies ontstaan... Ook over het verbruik etc. Hier zijn echter geen algemeen geldende waarden voor te geven zodat het vaak een discussie blijft. Ook niet mijn bedoeling deze discussie hier aan te wakkeren. Wat je aangaf te doen is wel verstandig: Voor je gaat rijden een blik in de motorruimte werpen en en passant even voelen of de motor koud is. Als je dan een echt koude start hebt, kun je die beoordelen op netjes aanslaan met alle cilinders en geen overmatige rookontwikkeling. Een slechte koude start is natuurlijk te vermijden door eerst warm te rijden voor de potentiele koper komt. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat iedereen die een auto met warme motor aanbiedt iets wil verdoezelen. Kan natuurlijk ook dat de auto achteraan op het parkeerterrein stond. Iedereen is het wel eens over dat mn bij de diesels een sluitende onderhoudsdocumentatie een groot pluspunt en misschien wel een reden om de auto niet te laten staan is. Ook met bekende historie kan er iets mis mee zijn, bij een ontbrekende historie (of perioden) is de kans echter wel een stuk groter. (maar ook dat hoeft niet). Gezien het belang van goed onderhoud bij deze motoren dus zeer aan te bevelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2008 21:55 #1214271
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sluit me aan
Sluit me aan bij standpunt van Rene.
Ben zelf 1e bedrijfsautomonteur en ken deze motoren ook en ik weet ook dat het gewoon slechte motoren zijn.
Tuurlijk zitten er goedde tussen maar je moet er niet teveel van verwachten.
Het verhaal is anders als er al een gereviseerd blok in ligt met papieren.
Mijn advies is koop lekker een 940 met een redblock op gas.
Waneer je zelf niet handig bent en van de diesels niet het nodige afweet kan het ook nog een dure reparatie worden als er iets aan is.
Ik zeg dit misschien voor de liefhebber wat lullig maar vind het lulliger als iemand een bonk ellende koopt.
Succes Chris
Ben zelf 1e bedrijfsautomonteur en ken deze motoren ook en ik weet ook dat het gewoon slechte motoren zijn.
Tuurlijk zitten er goedde tussen maar je moet er niet teveel van verwachten.
Het verhaal is anders als er al een gereviseerd blok in ligt met papieren.
Mijn advies is koop lekker een 940 met een redblock op gas.
Waneer je zelf niet handig bent en van de diesels niet het nodige afweet kan het ook nog een dure reparatie worden als er iets aan is.
Ik zeg dit misschien voor de liefhebber wat lullig maar vind het lulliger als iemand een bonk ellende koopt.
Succes Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2008 22:14 #1214275
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is slecht .......
Ik rij al weer jaren een VAG-diesel en wil niet anders meer. Mijn ervaringen met gas zijn eerder slecht te noemen, maar om nu te zeggen dat een Volvo op gas totaal niets is ? Nee, dat kan ik niet na 1 ervaring. Met de 6 cylinder is echt niets mis, het zijn goede motoren. De mijne heeft al 507.000 km achter de kiezen en het olieverbruik is bijna 1 op 15.000 km. Het verbruik is, met 100 op de snelwegen om en nabij 1 op 16,8 !! Ik ben al wat oudere dus ik rij ook als een oude .......... knakker. Alles valt en staat echter met het onderhoud door de vorige eigenaar en van jezelf.
Oliewissel om de 7500 km ? Da's alleen als je een geblazen motor hebt, eentje met een turbo. Dit om te voorkomen dat je de turbo om zeep helpt. De ongeblazen versie, zonder de turbo dus kan echt wel langer met de olie doen.
Van het geluid moet je houden of je vindt het afschuwelijk. Het is inderdaad een tractorgeluid met tractortechnologie, maar het heeft ook zijn voordelen. Er zit geen electronica aan wat kan gaan storen, dit in tegenstelling tot de lpg-systemen. Je hoeft niet elke 10.000 km de kleppen te stellen zoals bij een lpg-Volvo.
En als ik soms de leasebakken zie rijden die de moderne motoren hebben en hoe ze roken, dan hoef ik me nergens om te schamen met mijn oude diesel.
Jacques
Oliewissel om de 7500 km ? Da's alleen als je een geblazen motor hebt, eentje met een turbo. Dit om te voorkomen dat je de turbo om zeep helpt. De ongeblazen versie, zonder de turbo dus kan echt wel langer met de olie doen.
Van het geluid moet je houden of je vindt het afschuwelijk. Het is inderdaad een tractorgeluid met tractortechnologie, maar het heeft ook zijn voordelen. Er zit geen electronica aan wat kan gaan storen, dit in tegenstelling tot de lpg-systemen. Je hoeft niet elke 10.000 km de kleppen te stellen zoals bij een lpg-Volvo.
En als ik soms de leasebakken zie rijden die de moderne motoren hebben en hoe ze roken, dan hoef ik me nergens om te schamen met mijn oude diesel.
Jacques
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2008 01:15 #1214289
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even enkele zaken
Even enkele zaken verduidelijken:
Ik woon in Belgie in het -voor de meesten van jullie- verre west-vlaanderen. Die club dag in NL zal ik dus jammer genoeg passen. Ik betrouw mijn huidige wagen niet zo goed meer op langere afstanden en als ik de volvo (als ik die koop) al heb, dan zal ik nog niet de kans gehad hebben om haar (jaja, het wordt een dame) te voorzien van nieuwe riemen, filters en vitale sappen, laat staan ze gekeurd krijgen (wordt zonder keuring verkocht).
Mijn huidige wagen is een Renault Clio 1.9 diesel (ik dacht dat volvo die motor ook nog gebruikt heeft in de 4 reeks?) uit 2000 met nu 164.000km op de klok, ik heb de wagen gekocht met 45.000km op de teller en sinds dien is mijn rijstijl dezelfde gebleven: altijd rustig warm rijden, meestal relax rijden, maar geregeld toch ook eens de motor goed laten werken eens op bedrijfstemperatuur. Het blok voelt nog goed aan, maar de electronica laat het gedurend afweten.
Mijn budget is beperkt en ik ben altijd dol geweest op de oudere volvo modellen (zowel het sportievere van de 850 als het statige van de 940/960 bevalt me wel qua look), dus lijkt het mij gewoon de beste keuze om hierin te gaan zoeken naar iets dat in mijn budget past en waar ik enkele jaren probleemloos van kan genieten. Ik voelde me 4 jaar geleden 'te jong' om met zo een 'ouwe knarrenwagen' te rijden, ik ben tegenover de meesten van jullie waarschijnlijk nog een piepjong kuikentje, maar nu met mijn 23 lentes, zie ik totaal niet in waarom ik me zou moeten 'schamen' om met een ouwe grote tragere volvo te rijden.
De keuze voor een diesel leek mij de meest logische, minder 'geforceerd' dan een turbodiesel, en ik heb argwaan om een lpg wagen te kopen met rond de 3 ton op de klok. Een wagen met minder dan 2 ton op de klok kan ik me niet veroorloven, anders had ik waarschijnlijk wel uitgekeken naar een fiscaal vriendelijkere, zuinigere lpg wagen.
Dus mijn vraag, is die diesel motor dan nog zo slecht als het alternatief een wagen met een kleinere lpg motor en eveneens 3 ton op de klok is?
groetenIsabelle
Ik woon in Belgie in het -voor de meesten van jullie- verre west-vlaanderen. Die club dag in NL zal ik dus jammer genoeg passen. Ik betrouw mijn huidige wagen niet zo goed meer op langere afstanden en als ik de volvo (als ik die koop) al heb, dan zal ik nog niet de kans gehad hebben om haar (jaja, het wordt een dame) te voorzien van nieuwe riemen, filters en vitale sappen, laat staan ze gekeurd krijgen (wordt zonder keuring verkocht).
Mijn huidige wagen is een Renault Clio 1.9 diesel (ik dacht dat volvo die motor ook nog gebruikt heeft in de 4 reeks?) uit 2000 met nu 164.000km op de klok, ik heb de wagen gekocht met 45.000km op de teller en sinds dien is mijn rijstijl dezelfde gebleven: altijd rustig warm rijden, meestal relax rijden, maar geregeld toch ook eens de motor goed laten werken eens op bedrijfstemperatuur. Het blok voelt nog goed aan, maar de electronica laat het gedurend afweten.
Mijn budget is beperkt en ik ben altijd dol geweest op de oudere volvo modellen (zowel het sportievere van de 850 als het statige van de 940/960 bevalt me wel qua look), dus lijkt het mij gewoon de beste keuze om hierin te gaan zoeken naar iets dat in mijn budget past en waar ik enkele jaren probleemloos van kan genieten. Ik voelde me 4 jaar geleden 'te jong' om met zo een 'ouwe knarrenwagen' te rijden, ik ben tegenover de meesten van jullie waarschijnlijk nog een piepjong kuikentje, maar nu met mijn 23 lentes, zie ik totaal niet in waarom ik me zou moeten 'schamen' om met een ouwe grote tragere volvo te rijden.
De keuze voor een diesel leek mij de meest logische, minder 'geforceerd' dan een turbodiesel, en ik heb argwaan om een lpg wagen te kopen met rond de 3 ton op de klok. Een wagen met minder dan 2 ton op de klok kan ik me niet veroorloven, anders had ik waarschijnlijk wel uitgekeken naar een fiscaal vriendelijkere, zuinigere lpg wagen.
Dus mijn vraag, is die diesel motor dan nog zo slecht als het alternatief een wagen met een kleinere lpg motor en eveneens 3 ton op de klok is?
groetenIsabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2008 07:23 #1214291
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overweging
Bij een lpg Volvo die tussen 300.000 en 350.000 zit komt er vast en zeker een koprevisie aan. Kosten daarvan zijn, afhankelijk van degene die het doet niet mals. Je kunt dan beter een Volvo kopen die aangeboden wordt vanaf 400.000 km op lpg want daar is dat meestal (Niet altijd waarschijnlijk) bij gebeurd. Wat je aangeeft met de electronica gaat ook op voor de Volvo's want veel voorkomende storingen komen daar vandaan. Tuurlijk zijn de latere jaargangen (960 en V90) minder storingsgevoelig op lpg, en is merk je geen verschil in het rijden op plg of benzine (bij de oude systemen moest je vaak 20% van je vermogen missen als de auto op lpg reed) maar dan spreek je ook over een ander budget zoal je zelf al aangeeft.
Lijkt mij een best alternatief, ook gezien de rijstijl die niet van de mijne afwijkt.
Jacques

Lijkt mij een best alternatief, ook gezien de rijstijl die niet van de mijne afwijkt.
Jacques

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2008 13:00 #1214300
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ondertussen nog eens
Ik heb ondertussen nog eens wat tweedehands sites afgezocht naar benzine volvo's die voor mij aantrekkelijk zijn, al dat niet op lpg, maar dan kom ik meestal uit op wagens die fiscaal nog een stuk onaantrekkelijk zijn dan die 940 waar ik oog op heb, ofwel op wagens (meestal 850 sedans) waar ik geen goed voorgevoel over heb zoals te lage kilometerstanden om realistisch te zijn, wagens van ingeweken medeburgers (ik ben totaal niet racistisch ingesteld, maar een wagen kopen van hen, zeker als ze in bepaalde regio's wonen, daar heb ik geen goed oog in)...
Ik ga de 940 diesel maandag bekijken en iemand meenemen die wat van wagens kent en zelf nog een 740 turbodiesel gehad heeft, als die wagen het kopen waard lijkt, denk ik dat ik die maar koop, in de hoop dat ik er een paar jaar plezier aan heb zonder de kosten dat sommigen, maar anderen dan weer niet aan deze motoren hebben...
Ik verwacht dat deze wagens niet meer hard in waarde zakken, dus ondertussen heb ik een wagen waar zo goed als geen electronica op zit, hopelijk betrouwbaarder is dan mijn huidige, en kan ik ondertussen bijsparen en binnen een paar jaar de wagen inruilen voor eentje met een vinniger, gereviseerd motorblok.
groeten,Isabelle
Ik ga de 940 diesel maandag bekijken en iemand meenemen die wat van wagens kent en zelf nog een 740 turbodiesel gehad heeft, als die wagen het kopen waard lijkt, denk ik dat ik die maar koop, in de hoop dat ik er een paar jaar plezier aan heb zonder de kosten dat sommigen, maar anderen dan weer niet aan deze motoren hebben...
Ik verwacht dat deze wagens niet meer hard in waarde zakken, dus ondertussen heb ik een wagen waar zo goed als geen electronica op zit, hopelijk betrouwbaarder is dan mijn huidige, en kan ik ondertussen bijsparen en binnen een paar jaar de wagen inruilen voor eentje met een vinniger, gereviseerd motorblok.
groeten,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2008 13:33 #1214303
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De mijne gaat vanmiddag
De mijne gaat vanmiddag lekker de 500.000 km. voorbij.
Wel met een Végé revisie motor bij 360.000 km. ( 1e motor geploft bij de 1e APK roetmeting )
Wel met een Végé revisie motor bij 360.000 km. ( 1e motor geploft bij de 1e APK roetmeting )
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2008 14:09 #1214306
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moet je is goed lezen;
als
moet je is goed lezen;
als eerste bedrijfsmonteur weet ik dat het gewoon slechte motoren zijn...
maar dat ligt anders als het een revisiemotor is...

dus; een zogezegd slecht geconcipieerd blok wordt een goed blok waar de conceptiefouten uit zijn na revisie??????

heb met VW6 atmo 400.000 probleemloze km gereden
100.000 met een 240d
50.000 met een 244d
250.000 met een 740d
alle drie tweedehands
alle drie dikwijls hard mee doorgereden
nooit problemen met blok gehad
verbruik tussen 7.5 (rustig) en 10 liter op 100 (plankgas over duitse autostrades)
onderhoudsintervallen?
vooroorlogse 7500... msschien, ik vervang toch altijd op zowel de S80 als de 780tdic de olie op 5000

maar ik rij liever met de tdi
liefst nog gekoppeld aan een automaat zoals in mijn 945 (verkocht aan een volvo garage met 508.000 km)
maar die hebben wel vroeg of laat een cilinderkopprobleem

bijkomend voordeel van de 2.4d 6 (al dan niet turbo), je kan er<u> zonder één enkele aanpassing</u> op ppo mee rijden zolang de temperatuur boven de 15 graden blijft
dus lekker goedkoop van maart tot oktober
LPG/LPI wordt plots duur dan....
als eerste bedrijfsmonteur weet ik dat het gewoon slechte motoren zijn...
maar dat ligt anders als het een revisiemotor is...

dus; een zogezegd slecht geconcipieerd blok wordt een goed blok waar de conceptiefouten uit zijn na revisie??????

heb met VW6 atmo 400.000 probleemloze km gereden
100.000 met een 240d
50.000 met een 244d
250.000 met een 740d
alle drie tweedehands
alle drie dikwijls hard mee doorgereden
nooit problemen met blok gehad
verbruik tussen 7.5 (rustig) en 10 liter op 100 (plankgas over duitse autostrades)
onderhoudsintervallen?
vooroorlogse 7500... msschien, ik vervang toch altijd op zowel de S80 als de 780tdic de olie op 5000

maar ik rij liever met de tdi
liefst nog gekoppeld aan een automaat zoals in mijn 945 (verkocht aan een volvo garage met 508.000 km)
maar die hebben wel vroeg of laat een cilinderkopprobleem

bijkomend voordeel van de 2.4d 6 (al dan niet turbo), je kan er<u> zonder één enkele aanpassing</u> op ppo mee rijden zolang de temperatuur boven de 15 graden blijft
dus lekker goedkoop van maart tot oktober
LPG/LPI wordt plots duur dan....
Moderators: Jerry Stam