Zwakke punten 2400cc diesel van 1992 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit is mijn conclusie uit de hele discussie: Als het blok nu goed is en geen mankementen vertoond, het blok voortaan keurig onderhouden wordt (ik doe niet zo heel veel kilometers jaarlijks, dus gewoon smeren om de 5000 en een oliefilter om de 2 beurten zoals ik nu met mijn Clio doe lijkt me juist?), de afstelling van kleppen, assen en pompen in de gaten wordt gehouden en er niet koud mee getrapt wordt, dan kan ik aan die wagen nog een hele poos plezier beleven zonder gekke kosten?
Hoe zit het met het olieverbruik, want ik lees ervaringen die varieren van 1 op 2000 tot 1 op 15000?
Wat is ppo? Ik woon in België, de klopjacht van weleer is er niet meer, maar er wordt toch nog wel geregeld gecontroleerd of er op legale brandstof gereden wordt...
groeten,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je begrijpt echt wel wat ik bedoel maargoed.................LOAT GOAN!!!k² schreef : moet je is goed lezen;
als eerste bedrijfsmonteur weet ik dat het gewoon slechte motoren zijn...
maar dat ligt anders als het een revisiemotor is...
dus; een zogezegd slecht geconcipieerd blok wordt een goed blok waar de conceptiefouten uit zijn na revisie??????
heb met VW6 atmo 400.000 probleemloze km gereden
100.000 met een 240d
50.000 met een 244d
250.000 met een 740d
alle drie tweedehands
alle drie dikwijls hard mee doorgereden
nooit problemen met blok gehad
verbruik tussen 7.5 (rustig) en 10 liter op 100 (plankgas over duitse autostrades)
onderhoudsintervallen?
vooroorlogse 7500... msschien, ik vervang toch altijd op zowel de S80 als de 780tdic de olie op 5000
maar ik rij liever met de tdi
liefst nog gekoppeld aan een automaat zoals in mijn 945 (verkocht aan een volvo garage met 508.000 km)
maar die hebben wel vroeg of laat een cilinderkopprobleem
bijkomend voordeel van de 2.4d 6 (al dan niet turbo), je kan er<u> zonder één enkele aanpassing</u> op ppo mee rijden zolang de temperatuur boven de 15 graden blijft
dus lekker goedkoop van maart tot oktober
LPG/LPI wordt plots duur dan....
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Mijn ervaring is dat de diesels betrouwbare blokken zijn die tonnen kunnen draaien, maar............ als er met zo een diesel iets niet in orde is dan zal hij dat niet zo heel gauw laten merken. Hij heeft misschien wat minder vermogen, hij rookt wat meer, misschien iets meer geluid, maar ondertussen tokkelt hij vrolijk door tot het moment dat het echt afgelopen is en dan is hij ook echt kapot.
Zo is op tijd olie verversen een must omdat diesels de olie nu eenmaal meer verontreinigen dan lpg of benzine motoren. Als je dit niet op tijd doet ontstaat er vrij snel sludge in het blok wat zich op bepaalde plekken gaat ophopen. Op zich is dat niet zo een probleem, maar als deze sludge los komt kan het oliekanalen dichtzetten. Dat is niet fijn voor de glijlagers in het blok; drijfstangen, nokkenas, etc.
Verder is het belangrijk om op tijd je koelwater te vervangen met het goede spul. Doe je dit niet dan kunnen de gaatjes in je koppakking verstopt raken en kan de koeling van je kop minder worden; het resultaat is een gebarsten cylinderkop.
Als onderhoudsinterval voor de distributie word 120.000 km gegeven. Ik vindt dit aan de hoge kant. Ik heb net iets blokken voorbij zien komen waarbij de riem voortijdig is gebroken. Het is beter denk ik om 80 of 90 duizend aan te houden, dan zit je altijd goed. (vaak wordt de distributie zowiezo niet op tijd vervangen omdat het een behoorlijke (dure) klus is. Kijk af en toe ook of de riemspanning nog ok is. Ze zijn later wat na te trekken (maar niet te strak).
Verder is het verhaal van de afstelling niet onbelangrijk. Veel diesels zijn niet goed afgesteld waardoor het verbrandingsmoment niet optimaal is. In extreme gevallen kan dit ook tot oververhitting van de kop lijden. Verder gaat het verbruik omhoog en zal het vermogen afnemen. De moeilijkheid van het afstellen is dat de twee wielen voor de distributie en de dieselpomp spieloos op de nokkenas zitten. Voor het afstellen is speciaal gereedschap nodig, net zoals voor het afstellen van de pomp. Met de hand kan je een eind komen, maar optimaal zal het nooit zijn omdat het een vrij precies klusje is.
Verstuivers slijten na verloop van tijd en moeten eigenlijk om de 120 a 150 duizend kilometer vervangen worden. Geen hond die dat doet. (nou ja, bijna niemand)
Als laatste wil ik nog wat kwijt over het olieverbruik. Als je met een diesel met vier ton op de teller bij een garage aankomt wegens olieverbruik, dan wordt er meteen geroepen dat de zuigerveren versleten zijn. Dit hoeft helemaal niet. Ik heb bij verschillende diesels de de rubbertjes die de klepstelen afsluiten vervangen en ja hoor, het olieverbruik zakte van 1 : 1500 naar 1 : 7000. Dit hoeft niet altijd waar te zijn, maar het is het proberen waard.
Verder sluit ik me aan bij een aantal van de voorgaande schrijvers; netjes warm rijden en goed onderhouden
gr. Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben sowieso van plan om de dingen waar niet van gekend is hoe lang het geleden is dat het vervangen geweest is, of waarvan gekend is dat het een hele poos geleden gebeurd is, te vervangen. Ik bedoel dan dingen zoals koelwater, distributieriem, remolie.
Sowieso wordt de wagen voorzien van verse motorolie, oliefilter, luchtfilter en brandstoffilter en laat ik hem eens nakijken bij de volvo dealer voor de afstelling van het geheel (de ouwe baas, welke de vader is van de huidige baas, rijdt zelf met een 740 estate diesel, ooit lang geleden nieuw gekocht, dus ik veronderstel dat ze daar wel wat kennen van die motor).
Hoe merk je als de motor niet zo super loopt, of het aan de verstuivers of aan een erger mankement ligt, en zijn die verstuivers een kostelijke zaak om te vervangen?
groeten,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Goed onderhuid na aankoop kan slecht onderhoud voordien (een paar ton lang?) niet verhelpen. Let dus goed op de gedocumenteerde historie. Normaal zou je zeggen dat je bij oliewissel ook het filter meevervangt. Zo heb je geen kans dat rommel uit het filter je nieuwe olie verpest. Hoewel dat natuurlijk minimaal zou moeten zijn met een kwalitatief goed filter. Er zit ook nog een hoeveelheid oude olie in het filter, wat je niet mee ververst. Misschien is het mogelijk een beurt overslaan met olieverversen, ik zou het denk ik niet doen.Bij mijn benzine motor gebruik ik originele volvo filters (9 euro per stuk), die hebben als voordeel dat er een terugslagklepje inzit waardoor het filter bij stilstaande motor niet leegloopt. Bij starten dus sneller oliedruk omdat de olie niet eerst helemaal uit het carter, door het filter aangezogen hoeft te worden. Ik geloof dat A merk filters dat ook hebben. Rijd nu 27dkm rond in mijn volvo 940, op syntethische olie. Die gaat bij 30dkm ververst worden (in de toekomst ook om de 30dkm). Filter wissel ik om de 15dkm.Candisa schreef : Dit is mijn conclusie uit de hele discussie: Als het blok nu goed is en geen mankementen vertoond, het blok voortaan keurig onderhouden wordt (ik doe niet zo heel veel kilometers jaarlijks, dus gewoon smeren om de 5000 en een oliefilter om de 2 beurten zoals ik nu met mijn Clio doe lijkt me juist?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
In tussentijd heeft 1 iemand er van teruggestuurd, een grijze Volvo 740 2.3 sedan op lpg.Deze wagen heeft 215.000km en werd door de huidige eigenaar aangekocht op 165.000km, de lpg installatie ligt er ook pas sinds toen in.
Nu zijn er wel enkele dingen die me tegenhouden: - Aangezien de dieseltaks is weggevallen, maar er wel belasting dient betaald te worden op een lpg installatie, komt een 2.3 op lpg volgens mij fiscaal duurder uit dan een 2.4 diesel. - Sorry, smaken verschillen, maar een 740 sedan vind ik niet echt een schoonheid, in tegenstelling tot de estate versie of de 940 - Nakende cilinderkoprevisie op deze kilometerstand? - De wagen staat in Belgisch Limburg, tegen de Duitse grens, terwijl ik in West-Vlaanderen woon, tegen de Franse grens aan. - electronica?
Voordelen: - goedkoop rijden - sneller dan een ongeblazen diesel - gekeurd voor verkoop voor een iets lagere prijs als de 940 die ik ongekeurd op het oog heb
Maandag ga ik sowieso kijken naar de 940 diesel, welke ik mooier vind, vermoedelijk fiscaal vriendelijker is, dicht van huis staat, maar niet gekeurd wordt voor verkoop. Twijfel twijfel...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik woon in Nederlands-Limburg, niet ver van de Duitse grens. Maar tegen de tijd dat ik door de week klaar ben met werken en gegeten heb is het 20:00 uur. Zou dus volgend weekend pas worden op z'n vroegst.
Groetjes
Mathy
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Hej Rene,Holzken schreef : Het is een vast clubje (overigens hele aardige mensen) die deze motor blijven verdedigen, ik behoor tot (een veel grotere club) die het helemaal niets vind.
Ik meen me te kunnen herinneren dat je gedurende de "inrijperiode" van Ofilant nog stond te twijfelen. Ik weet het, je bent een echte "gasman, maar ook op het dieselgebied heb je met dit project wat leuks afgeleverd.
Die herrie valt ontzettend mee, bij 110 km/h maakt deze minder lawaai dan onze Fransoos, verbruik is gemiddeld 1 op 13,5 en die "sloten olie" vallen in de praktijk ook best wel meeHolzken schreef : hij maakt herrie loopt gemiddeld 1 op 12 en verbruikt vaak sloten olie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder zijn ze bij bosjes verkocht in Volvo's maar natuurlijk ook in die VW-bussen, type LT. Als de verkoopaantallen synoniem is voor slechte motoren, geen idee.