Zwakke punten 2400cc diesel van 1992 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2008 11:25 #1070229 door V700 register
Zwakke punten 2400cc diesel van 1992 940 is gemaakt door V700 register
Hoi,
 Ik heb altijd graag oudere volvo's gezien, maar het altijd wat ontzien om er een te kopen vanwege de wegenbelastingen en dergelijke, dus ik ben niet echt thuis in hun techniek.Na weeral eens electronische problemen te hebben met mijn recentere wagen, in het achterhoofd houdende dat de distributieriem en koppeling ook in de nabije toekomst aan vervanging toe zijn, heb ik de knoop doorgehakt om toch een oudere volvo aan te schaffen.
 Nu heb ik een Volvo 940 2.4 diesel (zonder turbo) van 1992 met 264.000km op het oog. Hoe betrouwbaar zijn deze motoren? Ik dacht gelezen te hebben dat dit nog een 6 cilinder motor is, en er pas later de 5 cilinder motoren gekomen zijn?
De ene persoon zegt me dat die wagen met gemak nog eens zoveel kilometer kan rondsnorren, de andere zegt dat ik die motor (de cilinderkop zou een teer punt zijn?) binnen het half jaar er door zal blazen als daar 264.000km rustig mee gereden is... Input van mensen met ervaring met deze motoren is dus zeer welkom!
De persoon waarvan ik de wagen wil overnemen, wil de wagen niet keuren voor verkoop, omdat hij hem voor niet zo heel veel minder gewoon zonder zorgen kan overlaten aan de garage waar hij zijn nieuwe wagen besteld heeft. Welke punten moet ik goed in het oog houden om niet voor verrassingen komen te staan?
groeten,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2008 12:01 #1214007 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Betrouwbaar!
Hoi Isabelle,
Ten eerste een verstandig besluit om (weer) over te gaan op een Volvo!

Daarnaast je vragen.
Volvo diesels zijn over het algemeen zéér betrouwbare auto's, mits er natuurlijk een beetje normaal mee gereden is door de vorige eigenaar.
En een km stand van 264.000?..... dan is ie net lekker ingereden en zou je er makkelijk hetzelfde erbij moeten kunnen rijden. Alhoewel je uiteraard het 'lopende' onderhoud zal houden. Maar de meeste onderdelen zijn goed verkrijgbaar en niet schreeuwend duur, hoewel dat natuurlijk betrekkelijk is!
Je zou de eigenaar kunnen voorstellen dat je de keuring zelf betaald, dan weet je, voordat je hem (of is het nou haar?) koopt in ieder geval waar je aan toe bent, en of het de moeite waard is de auto aan te schaffen.
Er zijn hier vast nog heel veel mensen met kennis van zaken, die je goede adviesen kunnen geven, en misschien wil er wel iemand met je mee om te gaan kijken? (in dit geval zou je niet zo heel veel aan mij hebben, ik ben geen kenniswonder op het gedied van de Volvo diesel )

Heel veel succes en hopelijk zien we je gauw terug als lid van de vereniging!

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2008 12:07 #1214009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Betrouwbaar
Natuurlijk geld het voor alle autos, maar voor de 6 cilinder diesels in de 940 (5 cilinders zijn in de 850 geintroduceerd, 940 heeft altijd 6 cilinders gehad) is het heel belangrijk: goed onderhoud en goede behandeling. Dus de klepspeling in de gaten houden en de olie op tijd verversen. Ik dacht 1x per 10.000 km, dat is dus wel vaker dan de moderne autos. De motoren zijn geleverd zonder turbo, met turbo en met turbo+intercooler. De modellen zonder turbo zijn natuurlijk wat minder sterk dan de turbo modellen, en daar kom ik meteen op het 2e punt: Goed behandelen. Dat is warmrijden (pas na 30-40km is ook de olie goed warm) en niet harder willen dan de motor wil. Probeer je dat toch dan help m snel om zeep terwijl je niet sneller bent in tijden van reistijd en/of snelheid. Koppen trekken soms krom, middel hiertegen is rustig warmrijden zodat de kop netjes gelijkmatig opwarmt. Het is ook geen strepentrekker bij de stoplichten, de diesels moeten aansluiten op je rijstijl (rustig optrekken, warmrijden). Houd je het onderhoud gewoon goed bij en heb je de juiste rijstijl, dan kunnen deze motoren 5 ton meegaan. Daarna kun je ze nog steeds goed reviseren. Voor aankooptips zie deze (<a href="/node/13355">*klik*</a>) link. Bij aankoop is het onderhoud dus ook erg belangrijk: Als dit goed is (gedocumenteerd zonder "missende periodes" en op tijd gebeurd) dan geeft dat meer zekerheid. Er zijn mensen die adviseren de diesels zonder bekende en gedocumenteerde staat van onderhoud niet te kopen. Tip van Miquel is ook een goede: Als je de auto wilt, betaal dan de keurig zelf. Kost wat, maar minder dan de kosten van het inhalen van achterstallig onderhoud/revisie bij deze motoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2008 12:51 #1214011 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de atmosferische versie is
de atmosferische versie is veruit de betrouwbaarste
turbo's hebben vroeg of laat problemen met de cilinderkop
op tijd onderhoud en distributie en die wagens gaan een leven lang mee
&#160;
en...
laten rijden, niet doen rijden
&#160;
heb er net nog zo eentje gaan halen om af te breken
volgens eigenaar was blok kapot
thuis even aan gefriemeld en starten...
resultaat, heb hem kado gedaan aan de vader van een vriend die er al lang zo eentje zocht
rijdt er nu gelukkig mee rond
&#160;
&#160;
de wegentaks... is niet niks maar da's ook de enige kost die je jaarlijks aan die auto's hebt

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2008 15:43 #1214025 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Vorige eigenaren
Dat zijnde zwakke punten van de diesels. ALs de vorige eigenaar 'm niet vertroeteld heeft dan kan er vanalles mis zijn. Bij goed onderhoud zijn ze nagenoeg onverslijtbaar.

Wat het blok betreft, let op olie op de pakkingsvlakken (vooral links/bestuurderskant bij de vacuumpomp) en evt lekkage van de dieselpomp. (bovenop, net onder de hendel) De body kan op de bodem roest problemen hebben, vooral langs de naden e.d. (het zichtbare plaatwerk is redelijk goed behandeld)

Ik zou toch aanraden om een anakoop keuring, desnoods zelf, uit te laten voeren. Zo'n diesel kan erg goed lopen en binnen 10.000 km een probleem hebben. Deze blokken tokkelen door, tot ze echt 100% dood zijn.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2008 19:24 #1214035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 341 000km
Een drietal jaren terug kocht ik mijn eerste 940 estate voor 1150 euro. Toen stonden er 264 000 km op. Nu staan er 341 000 op en ik heb nog geen grote problemen gehad. Het duurste dat ik er aan gedaan heb, zijn de schokbrekers achteraan omdat het nivomats zijn, die duurder uitvallen. Nivomats zijn schokbrekers die de auto terug 'plat' brengen als er veel gewicht achteraan inligt, en de auto 'doorzakt'. Verder is het inderdaad een auto die niet vlug optrekt, maar eens zijn snelheid is het lekker cruisen met de mooie brom van de zescylinder vooraan. 1 keer per jaar krijgt ie wel eens de sporen van mij. Dat is tijdens onze rally waar ik er gefungeerd heb als bezemwagen. Zo is het roet in de uitlaat er ook eens uitgeblazen.
Veel geluk.... Groeten,
Hugo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 13:32 #1214120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk bedankt voor de
Hartelijk bedankt voor de reacties tot nu toe.
Als ik het goed lees zijn dit dus wagens zonder echte zwakke punten, behalve de algemene dingen die voor iedere wagen van die leeftijd tellen, namelijk goed onderhoud en goede carosserie.
Maandag ga ik de wagen gaan bekijken, en ik heb iemand meegevraagd die wat van wagens kent en zelf nog met grote tevredenheid een 740 turbodiesel gehad heeft (tot er een boom de weg overstak :( )
Keuren zal de verkoper niet willen doen vrees ik, hij krijgt namelijk ongeveer dezelfde overnameprijs van de garage waar hij zijn nieuwe wagen besteld heeft (de garage geeft 1300, hij vroeg 1500 en we zijn overeen gekomen voor 1400), maar voor die prijs en mits goede inspectie voor ik hem koop, denk ik dat ik sowieso wel een vrij goede zaak doe.
Sowieso krijgt de wagen van mij een nieuwe oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter + verse olie zo snel mogelijk na de eventuele aankoop, en tenzij aangetoond is dat dit heel recentelijk gebeurd is: een nieuwe distributieriem.
groetjes,
Isabelle

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 14:13 #1214127 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Succes
Heel veel succes en hopelijk zien we je straks terug als lid van de vereniging!
&#160;
Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 21:07 #1214167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slechte revaringen
persoonlijk heb ik tot 3x toe slechte ervaringen met de 6 cylinder VW diesel. de oorspronkelijke motor was rot. (voorgeschiedenis, -natuurlijk!- onbekend) de revisiemotor -geleverd door een zeer slecht bedrijf in Brabant-, was een mislukking.
De gecertificeerde ruililmotor met garantie, was binnen 1 jaar ook zijn compressie kwijt.
kortom; 's winters niet meer starten.
laat dus op zijn minst een comprssiemeting doen, dan heb je een indicatie voor de slijtage van de motor
succes!

Peter, Lobbes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2008 20:20 #1214253 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Compressie meting doen zal
Compressie meting doen zal een beetje lastig worden vrees ik, ik weet niet meteen waar ik dat zou kunnen laten doen in de buurt van waar de 940 staat en jammer genoeg zal het maandag waarschijnlijk niet al te koud zijn.
Ik ga sowieso vooraf vragen aan de verkoper om de wagen de dag dat ik hem ga inspecteren niet gebruikt en dit ook controleren door aan de radiator, slangen, motor... te voelen.
Hopelijk heb ik er meer geluk mee dan u, ik lees verschillende meningen over deze motor...
 groeten,Isabelle

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC