Brandstof besparen? Droom of realiteit? Testplan!
- V700 register
- Nieuw lid
-
De enige reden dat ik een veldtest wilde voorstellen was mijn eigen wantrouwen; allerlei cijfers kunnen worden opgeleukt, zijn multi-interpretabel of kloppen niet. Met een populatie van 10 verschillende auto's/gebruiksprofielen kun je wel iets zeggen maar niet veel maar in "ons" geval heb ik een stukje zekerheid dat de test integer zijn uitgevoerd, in een real life situatie met mensen die ik min of meer ken. Als het verbruik minimaal afneemt zou het kunnen zijn dat je bent gaan rijden om het gelijk te halen maar dat kun je wel opvangen. Als het verbruik met 8% of meer afneemt kun je dat merken; als het bij 8 van de 10 zo blijkt te zijn dan kan ik er geloof aan hechten, anders niet. Alleen de twingeling en een P3008 van senior (die nogal wat kilometers maakt ondanks zijn 83 jaar..) is net weer te weinig, temeer daar zo'n 3008 al relatief zuinig omspringt met de peut.
Nogmaals, mijn eigen wantrouwen (en beperkte kennis van chemie en natuurkunde) voeden mijn behoefte aan zo'n test met meerdere auto's en, laten we wel zijn, onze oude motoren zouden wel wat minder brandstof kunnen verbruiken. Daarom laat ik mijn pinpas ook in de pocket; ik wil pas geld betalen als ik zeker weet dat ik het met 18 of 12 of 6 maanden terugverdiend heb. Niet vooraf betalen dus en tzt geld terug; daarvoor ben ik te veel gepokt en gemazeld.
Maty, ik wil best 200 euro naar jouw bankrekening overmaken maar wanneer betaal jij mij dan die 400 euro?
Mijn herziene berekening voor de twingo
18 x per maand naar Slochteren (2 X 25 KM) = 900 km20 x per maand naar Veendam, Winschoten (z x 10) = 200 km2 x per maand Groningen (2 x 35) = 140incidenteel Ede, Apeldoorn
Bij elkaar dus zo'n 1300 p mnd x 12 = 15.600 km
Het vermoedelijke (!) verbruik is 1 op 15 dat betekent zo'n 1040 liter @ 1,60 = ca 1.664 euro per jaar.
Uitgaand van eenmalig 200 euro (aanschaf plus werkplaats) zou ik dus in 5 jaar tijd elk jaar 40 euro moeten besparen oftewel 25 liter (waarbij ik de investeringsrente en prijsstijgingen aan elkaar gelijk stel) wat overeenkomt met 2,5% (waarmee het breakeven wordt bereikt) Optimaliseren van bandenspanning, beheersing van je rechtervoet en anticiperen bereiken dat soort waarden met gemak maar ja, mijn vrouw is niet alleen lief, ze is ook nog menselijk. Om maar te zwijgen van de scheurneigingen als ik er zelf eens mee ga rijden, om te tanken of banden op te pompen. Maar als het bv 8% zou zijn dan moeten we dat merken. Vandaag wordt de auto volgetankt (ga ik zelf maar doen...) en wordt de km-stand vastgelegd. Heb ik over twee maanden een voor mij aanvaardbaar in- en overzicht.
---
Kijk ik naar mijn plaatje van vroeger, met de betreurde SH10KK, dan zou het er nu zo uit zien.
Mijn gebruik lag rond de 1 op 12 (automaat, airco, 2.4 TDiC of zo; 116 pk?)
60.000 km per jaar = 5.000 liter diesel @ 1,15 = 5.750 euro
Uitgaand van eenmalig 180 euro (aanschaf plus werkplaats tarief) zou ik dus in 5 jaar tijd elk jaar 36 euro moeten besparen oftewel zo'n 31 liter (waarbij ik de investeringsrente en prijsstijgingen aan elkaar gelijk stel) Oftewel een halve tank minder per jaar. in procenten is dat 0,72% en dat is onmeetbaar in de werkelijke wereld. Althans in de mijne....
Zou ik uitgaan van een besparing van 5% (naar verluid het gemiddelde bij vrachtwagens in NL) dan zou het me 250 liter per jaar schelen. Oftewel het ding betaalt zicht terug in minder dan een jaar. En omdat het meekan naar de volgende auto is 5 jaar haalbaarder met dat geval dan met de meeste voertuigen.
MAAR: zien is geloven doch METEN = WETEN
En dan maakt 15000 kilometer in een twingeling geen zomer, zet geen zoden aan de dijk. En het mag niet in een LPG tank gestopt worden

Dus zal ik een aantal andere veelrijders moeten gaan interesseren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om iedereen "het nieuwe rijden " aan te leren.
800.000 liter diesel per jaar besparen!!!!!!op het hele wagenpark.
dus wil je geld besparen dan ga je "" het nieuwe rijden" eens leren.
Maat toen.....kwamen de roetfilters en ging het verhaal niet meer op.....
Verstopte filters die pas schoon worden als je een nutteloze rit van zo,n 70 Km.lang op de snelweg hebt gedaan.
Daag....milieu....
Dus de boco,s er maar weer af en gaan.......
Dus op tijd schakelen,goed vooruit kijken en een Polo Blue Motion kopen.(de Alpen vermijden)
Mensen met onze bakstenen zuinig rijden ?? Whoe Ha,Ha,Ha,.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Nou..Ik heb met een RedBlock op Benzine wel eens 1 op 15 gereden.hdalhuisen schreef : Mensen met onze bakstenen zuinig rijden ?? Whoe Ha,Ha,Ha,.....
UUuuuren gereden met 90 - 100 kmh richting de Pyreneeen.
En me strikt aan het 'nieuwe rijden' gehouden.
Dat deed de beurs erg goed.

@ Terug on topic:
Mocht het kosteloos zijn, dan wil ik ook wel mee testen.
Groeten,Gerben</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En daar wringt hem de schoen wat mij betreft, want hoe weet je zeker dat wat je meet echt zuivere , zeg maar wetenschappelijke waarden zijn , die dus ook steeds opnieuw behaald kunnen worden ? Er zijn zoveel variabelen die meespelen in de hoogte van het brandstofverbruik, om er een paar te noemen: totaalgewicht van de auto, bandenspanning , soort benzine, weersomstandigheden, net een beurtje gehad of niet, airco aan / uit / ,remmen die aanlopen en verzin maar verder.... De één zal een marginaler effect scoren dan de ander, maar draagt toch een steentje bij. En natuurlijk de belangrijkste factor misschien wel is de menselijke : zoals hierboven al aangehaald kan het zgn nieuwe rijden al voor een flinke besparing zorgen. Wie zegt dat iemand met zo'n ding in zijn auto misschien wel niet onbewust voorzichter gaat rijden, en zo aan 5% besparing kan komen ? Dan zou je onderhand ook moeten testen met een soort placebo apparaatjes dus...... Al met al zijn er denk ik téveel factoren die je niet (echt ) zelf in de hand hebt , maar die ook meebepalend zijn.JP Elverding schreef : MAAR: zien is geloven doch METEN = WETEN
Maar is het niet mogelijk om een motor die uitgebouwd ergens staat hierop te laten lopen met én ook zonder dit apparaat ? Dan zou je dus telkens opnieuw moeten kunnen aantonen dat die de ene keer op één liter een x aantal minuten loopt , en de andere keer tussen de 5% en 13% langer. Dan heb je een geloofwaardig (er) resultaat wat mij betreft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Daar heb je geen stationaire motor voor nodig. In testlaboratoria (van fabrikanten en universiteiten) worden gewone motoren op een stalen constructie gezet, op meetapparatuur aangesloten (en op de afzuiging). Daar wordt vervolgens met computers een standaard programma afgedraaid, zodat je vergelijkbare resultaten krijgt.
Nadeel van die testlabs is, dat daar zeer veel kennis op technisch gebied voorhanden is. En bepaalde zaken dus al op voorhand door de mand vallen. En dat geldt volgens mij ook voor het middeltje dat JohnPeter wil gaan testen.
De aantrekkingskracht tussen atomen heeft te maken met de massa van die atomen en de onderlinge afstand. En misschien ook nog wel door de elektrische lading van die atomen. Maar die aantrekkingskracht kun je nooit of te nimmer tijdelijk verminderen door deze moderne variant van het thee-ei. Ongeacht de inhoud van dat thee-ei. Want dat verklappen ze waarschijnlijk niet.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De conclusie : de 5 begrensde auto's verbruikten zelfs fractioneel meer dan de onbegrensde auto's over een periode van één jaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
-- UPDATE--
Test resultaten uitlaatgassen:
CO 0,36% > 0,01%
CH 70 ppm > 0 PPM
andere test
CO ,133% > 0,008%
CO2 15,41 > 15,58
HC 93 PPM > 18 PPM
O2 0,52 > 0,16
Co Kor 0,133 0,08
Filmpje volgt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vind het een hoop "hassle"voor een besparing van 150 euro per jaar. Dan ben ik maar een verspiller en een tevreden volvo-rijder. Auto rijden kost nu eenmaal geld.
Maar als er mensen zijn die het testen dan zie ik graag de resultaten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
moet je wel km's op benzine of diesel gaan rijden.Baseman schreef :
Heb je ook een linkje, of zoiets?Als ik besluit mee te doen, wil ik wel graag alle info hebben...JP Elverding schreef : dat wordt "opgehangen" in de tank.
heeft anders weinig invloed.
en in de LPG tank past ie niet
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.