Brandstof besparen? Droom of realiteit? Testplan!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 10:36 #1322646 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wantrouwend geworden
Heren
De enige reden dat ik een veldtest wilde voorstellen was mijn eigen wantrouwen; allerlei cijfers kunnen worden opgeleukt, zijn multi-interpretabel of kloppen niet. Met een populatie van 10 verschillende auto's/gebruiksprofielen kun je wel iets zeggen maar niet veel maar in "ons" geval heb ik een stukje zekerheid dat de test integer zijn uitgevoerd, in een real life situatie met mensen die ik min of meer ken. Als het verbruik minimaal afneemt zou het kunnen zijn dat je bent gaan rijden om het gelijk te halen maar dat kun je wel opvangen. Als het verbruik met 8% of meer afneemt kun je dat merken; als het bij 8 van de 10 zo blijkt te zijn dan kan ik er geloof aan hechten, anders niet. Alleen de twingeling en een P3008 van senior (die nogal wat kilometers maakt ondanks zijn 83 jaar..) is net weer te weinig, temeer daar zo'n 3008 al relatief zuinig omspringt met de peut.
Nogmaals, mijn eigen wantrouwen (en beperkte kennis van chemie en natuurkunde) voeden mijn behoefte aan zo'n test met meerdere auto's en, laten we wel zijn, onze oude motoren zouden wel wat minder brandstof kunnen verbruiken. Daarom laat ik mijn pinpas ook in de pocket; ik wil pas geld betalen als ik zeker weet dat ik het met 18 of 12 of 6 maanden terugverdiend heb. Niet vooraf betalen dus en tzt geld terug; daarvoor ben ik te veel gepokt en gemazeld.
Maty, ik wil best 200 euro naar jouw bankrekening overmaken maar wanneer betaal jij mij dan die 400 euro?
Mijn herziene berekening voor de twingo
18 x per maand naar Slochteren (2 X 25 KM) = 900 km20 x per maand naar Veendam, Winschoten (z x 10) = 200 km2 x per maand Groningen (2 x 35) = 140incidenteel Ede, Apeldoorn
Bij elkaar dus zo'n 1300 p mnd x 12 = 15.600 km
Het vermoedelijke (!) verbruik is 1 op 15 dat betekent zo'n 1040 liter @ 1,60 = ca 1.664 euro per jaar.
Uitgaand van eenmalig 200 euro (aanschaf plus werkplaats) zou ik dus in 5 jaar tijd elk jaar 40 euro moeten besparen oftewel 25 liter (waarbij ik de investeringsrente en prijsstijgingen aan elkaar gelijk stel) wat overeenkomt met 2,5% (waarmee het breakeven wordt bereikt) Optimaliseren van bandenspanning, beheersing van je rechtervoet en anticiperen bereiken dat soort waarden met gemak maar ja, mijn vrouw is niet alleen lief, ze is ook nog menselijk. Om maar te zwijgen van de scheurneigingen als ik er zelf eens mee ga rijden, om te tanken of banden op te pompen. Maar als het bv 8% zou zijn dan moeten we dat merken. Vandaag wordt de auto volgetankt (ga ik zelf maar doen...) en wordt de km-stand vastgelegd. Heb ik over twee maanden een voor mij aanvaardbaar in- en overzicht.
---
Kijk ik naar mijn plaatje van vroeger, met de betreurde SH10KK, dan zou het er nu zo uit zien.
Mijn gebruik lag rond de 1 op 12 (automaat, airco, 2.4 TDiC of zo; 116 pk?)
60.000 km per jaar = 5.000 liter diesel @ 1,15 = 5.750 euro
Uitgaand van eenmalig 180 euro (aanschaf plus werkplaats tarief) zou ik dus in 5 jaar tijd elk jaar 36 euro moeten besparen oftewel zo'n 31 liter (waarbij ik de investeringsrente en prijsstijgingen aan elkaar gelijk stel) Oftewel een halve tank minder per jaar. in procenten is dat 0,72% en dat is onmeetbaar in de werkelijke wereld. Althans in de mijne....
Zou ik uitgaan van een besparing van 5% (naar verluid het gemiddelde bij vrachtwagens in NL) dan zou het me 250 liter per jaar schelen. Oftewel het ding betaalt zicht terug in minder dan een jaar. En omdat het meekan naar de volgende auto is 5 jaar haalbaarder met dat geval dan met de meeste voertuigen.
MAAR: zien is geloven doch METEN = WETEN
En dan maakt 15000 kilometer in een twingeling geen zomer, zet geen zoden aan de dijk. En het mag niet in een LPG tank gestopt worden ;) en om nu een paar maanden op benzine te gaan rijden in de tank, nou nee....
Dus zal ik een aantal andere veelrijders moeten gaan interesseren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 15:48 #1322667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic TNT
Bij Tante post hebben ze boco,s (boardcomputers) in de(diesel) auto,s gezet.
Om iedereen "het nieuwe rijden " aan te leren.
800.000 liter diesel per jaar besparen!!!!!!op het hele wagenpark.
dus wil je geld besparen dan ga je "" het nieuwe rijden" eens leren.
Maat toen.....kwamen de roetfilters en ging het verhaal niet meer op.....
Verstopte filters die pas schoon worden als je een nutteloze rit van zo,n 70 Km.lang op de snelweg hebt gedaan.
Daag....milieu....
Dus de boco,s er maar weer af en gaan.......
Dus op tijd schakelen,goed vooruit kijken en een Polo Blue Motion kopen.(de Alpen vermijden)
Mensen met onze bakstenen zuinig rijden ?? Whoe Ha,Ha,Ha,.....

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 15:58 #1322668 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kan wel

hdalhuisen schreef : Mensen met onze bakstenen zuinig rijden ?? Whoe Ha,Ha,Ha,.....

<div class="content">Nou..Ik heb met een RedBlock op Benzine wel eens 1 op 15 gereden.
UUuuuren gereden met 90 - 100 kmh richting de Pyreneeen.
En me strikt aan het 'nieuwe rijden' gehouden.
Dat deed de beurs erg goed. :)

@ Terug on topic:

Mocht het kosteloos zijn, dan wil ik ook wel mee testen.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 19:35 #1322691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een andere testmanier ?

JP Elverding schreef : MAAR: zien is geloven doch METEN = WETEN

En daar wringt hem de schoen wat mij betreft, want hoe weet je zeker dat wat je meet echt zuivere , zeg maar wetenschappelijke waarden zijn , die dus ook steeds opnieuw behaald kunnen worden ? Er zijn zoveel variabelen die meespelen in de hoogte van het brandstofverbruik, om er een paar te noemen: totaalgewicht van de auto, bandenspanning , soort benzine, weersomstandigheden, net een beurtje gehad of niet, airco aan / uit / ,remmen die aanlopen en verzin maar verder.... De één zal een marginaler effect scoren dan de ander, maar draagt toch een steentje bij. En natuurlijk de belangrijkste factor misschien wel is de menselijke : zoals hierboven al aangehaald kan het zgn nieuwe rijden al voor een flinke besparing zorgen. Wie zegt dat iemand met zo'n ding in zijn auto misschien wel niet onbewust voorzichter gaat rijden, en zo aan 5% besparing kan komen ? Dan zou je onderhand ook moeten testen met een soort placebo apparaatjes dus...... Al met al zijn er denk ik téveel factoren die je niet (echt ) zelf in de hand hebt , maar die ook meebepalend zijn.
Maar is het niet mogelijk om een motor die uitgebouwd ergens staat hierop te laten lopen met én ook zonder dit apparaat ? Dan zou je dus telkens opnieuw moeten kunnen aantonen dat die de ene keer op één liter een x aantal minuten loopt , en de andere keer tussen de 5% en 13% langer. Dan heb je een geloofwaardig (er) resultaat wat mij betreft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 21:10 #1322721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja stationaire motor is een idee
Hee Paul dat is een goed idee! Je zou zo'n zo'n brandstofbespaarder in een stationaire motor moeten stoppen en dan op basis van draaiuren gaan meten. Bijvoorbeeld zo'n diesel pomp die je dagen achter elkaar bij grondwerkzaamheden ziet staan en hoort slobberen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 21:34 #1322724 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Theeei
Hallo Maarten
Daar heb je geen stationaire motor voor nodig.  In testlaboratoria (van fabrikanten en universiteiten) worden gewone motoren op een stalen constructie gezet, op meetapparatuur aangesloten (en op de afzuiging).  Daar wordt vervolgens met computers een standaard programma afgedraaid, zodat je vergelijkbare resultaten krijgt.
Nadeel van die testlabs is, dat daar zeer veel kennis op technisch gebied voorhanden is.  En bepaalde zaken dus al op voorhand door de mand vallen.  En dat geldt volgens mij ook voor het middeltje dat JohnPeter wil gaan testen.
De aantrekkingskracht tussen atomen heeft te maken met de massa van die atomen en de onderlinge afstand.  En misschien ook nog wel door de elektrische lading van die atomen.  Maar die aantrekkingskracht kun je nooit of te nimmer tijdelijk verminderen door deze moderne variant van het thee-ei.  Ongeacht de inhoud van dat thee-ei.  Want dat verklappen ze waarschijnlijk niet.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2011 22:12 #1322730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja
Bij het taxibedrijf waar ik werk, hebben wij 60 stuks MB E-200 CDI automaat. Die worden met regelmaat vervangen ( om de 3 jaar ) bij een van de laatste series werden 10 gelijkwaardige auto's aangeschaft. Van die 10 werden er 5 uitgerust met een aangepast computersysteem wat een zeer aanzienlijke brandstofbesparing zou opleveren. De auto werden begrensd op 135 km. per uur en het toerental werd beperkt tot 3200, waarbij de kick-down werd uitgeschakeld. De automaat schakelde dus automatisch op bij 3200 toeren. Alle auto's werden door verschillende chauffeurs bereden en gelijkwaardig gebruikt ( 85 % stadsritten ).
De conclusie : de 5 begrensde auto's verbruikten zelfs fractioneel meer dan de onbegrensde auto's over een periode van één jaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2011 18:47 #1322810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Emissie als indicatie van verbruik
Schijnt een eu directief te zijn: hier vast wat cijfers. Kan iemand mij vertellen wat dit zegt??
-- UPDATE--
Test resultaten uitlaatgassen:
CO 0,36% &gt; 0,01%
CH 70 ppm &gt; 0 PPM
andere test
CO ,133% &gt; 0,008%
CO2 15,41 &gt; 15,58
HC 93 PPM &gt; 18 PPM
O2 0,52 &gt; 0,16
Co Kor 0,133 0,08
Filmpje volgt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2011 21:25 #1322826 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom die viergas meting
Waarom die viergas meting resultaten? Bij die "andere test" zie je inderdaad dat het CO gedaald is, een volledigere verbranding. Ook de onverbrande koolwaterstofverbindingen (HC`s) zijn gedaald, wat ook weer duid op een betere verbranding.
Ik vind het een hoop "hassle"voor een besparing van 150 euro per jaar. Dan ben ik maar een verspiller en een tevreden volvo-rijder.  Auto rijden kost nu eenmaal geld.

Maar als er mensen zijn  die het testen dan zie ik graag de resultaten.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
09-07-2011 21:53 #1322833 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic benzine

Baseman schreef :

JP Elverding schreef : dat wordt "opgehangen" in de tank.

Heb je ook een linkje, of zoiets?Als ik besluit mee te doen, wil ik wel graag alle info hebben...;-)

moet je wel km's op benzine of diesel gaan rijden.
heeft anders weinig invloed.
en in de LPG tank past ie niet

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC