Toch weer even zeuren, grote ergernis...

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 16:13 #1286329 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic niet geremd door enige kennis
Niet geremd door enige kennis ervaar ik de site (snelheid en zoekmogelijkheden) als heel snel ! Dat er foto's verdwijnen lijkt me toch echt door mensen uitgevoerd en is het systeem net zo slim als degene die er achter zit.... Keep up the good work!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 16:53 #1286333 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog 1 keer dan...

henk 940LPT schreef : Als sitegebruikers "eigen" foto's verwijderen kan een moderator daar niets aan doen. Hier geldt gewoon "weg is weg". Het voordeel van fotopagina's tov eigen foto's is dat de eerste gerubriceerd zijn (bij aanmaken/uploaden worden de foto's in een fotoalbum geplaatst met soortegelijke foto's) en de laatste niet. Je kunt die albums openen en kijken welke foto's er in staan. De eigen foto's zijn niet doorzoekbaar voor anderen. Is allemaal een kwestie van configuratie/opbouw van de site maar dat zomaar veranderen heeft wel flink wat voeten in de aarde. We zijn doorbij aangewezen op modules die voor Druapl ontwikkeld zijn omdat we die niet zelf kunnen schrijven. We kunnen kijken of daar inmiddels betere methoden (uitgewerkt in Drupal modules die we aan de site-techniek kunnen toevoegen) voor zijn. We hebben hier echter eerder naar gekeken en toen niets gevonden. Qua snelheid: Volgens mij zitten we nog steeds op een shared server. Ik heb nog geen melding gezien dat de site voor een korte periode plat gaat (of al is geweest) wat noodzakelijk is om de database over te zetten naar onze dedicated server over te zetten. Natuurlijk zijn er shared servers die sneller zijn dan dedicated servers. Maar Támas heeft zorgvuldig een goede dedicated server uitgezocht en is volgens mij bijna gereed met de configuratie en voorbereiding van de transfer. Qua snelheid verwachten we daar toch winst te kunnen boeken en zal het "foutzoeken" naar de oorzaak van een trage site makkelijker zijn. We hebben hier al vaker naar gekeken en ook goede medewerking gekregen van onze provider maar het niet boven water kunnen krijgen. Qua beheer van de techniek achter de site zijn we voor een groot deel aangewezen op Támas. Ikzelf heb bijvoorbeeld niet genoeg kennis van Drupal en servers om het hogere configuratiewerk uit te gaan voeren. Dit beperkt (helaas) de snelheid waarmee we aanpassingen kunnen uitzoeken, testen en doorvoeren. 

Beste Henk, wat jij zegt is een  herhaling van wat je collega's hierboven ook al steeds opdreunen. Goed software ontwikkelen is luisteren naar wat de gebruiker te melden heeft, i.p.v. steeds maar weer herhalen dat jullie vinden dat het moet op een door jullie bedachte manier. Als Timen hierboven al aangeeft dat hij er moeite mee heeft, en ik geloof dat Timen toch geen "achterlijke jongen" is om het maar even zo uit te drukken, hoe denk je dan dat een mindere gebruiker hier mee omgaat?Ik ga het nog 1 keer uitleggen en dan houd ik er mee op want blijkbaar heeft het dan gewoon geen zin. Ik herhaal je antwoord (vet) en zet daaronder mijn commentaar in het cursief voor de duidelijkheid.Komt ie:Als sitegebruikers "eigen" foto's verwijderen kan een moderator daar niets aan doen. Hier geldt gewoon "weg is weg".Precies, jullie kunnen wel wat doen, daarom moet dit onperkt uploaden gaan worden dan zijn we van het probleem af dat je eerst foto's moet weghalen om een nieuwe te uploaden. Het is gewoon te gek voor woorden. Jullie gaan voorbij aan de reden waarom dit gedaan wordt.Het voordeel van fotopagina's tov eigen foto's is dat de eerste gerubriceerd zijn (bij aanmaken/uploaden worden de foto's in een fotoalbum geplaatst met soortegelijke foto's) en de laatste niet. Je kunt die albums openen en kijken welke foto's er in staan. De eigen foto's zijn niet doorzoekbaar voor anderen. Is allemaal een kwestie van configuratie/opbouw van de site maar dat zomaar veranderen heeft wel flink wat voeten in de aarde.Dit werkt dus aantoonbaar niet want niemand begrijpt het, tevens is het een ridicuul systeem en ik denk dat 95% van de gebruikers dit niet kent en/of nog nooit gebruikt heeft. Ik heb liever dat de foto's in de draadjes verschijnen dan dat ze "netjes gerubriceerd zijn".We zijn doorbij aangewezen op modules die voor Druapl ontwikkeld zijn omdat we die niet zelf kunnen schrijven. We kunnen kijken of daar inmiddels betere methoden (uitgewerkt in Drupal modules die we aan de site-techniek kunnen toevoegen) voor zijn. We hebben hier echter eerder naar gekeken en toen niets gevonden.We hebben het hier gewoon over een instelling door jullie te maken Henk, gooi het gebruikersquotum omhoog klaar... heb je geen plug-in voor nodig.Qua snelheid: Volgens mij zitten we nog steeds op een shared server. Ik heb nog geen melding gezien dat de site voor een korte periode plat gaat (of al is geweest) wat noodzakelijk is om de database over te zetten naar onze dedicated server over te zetten.Het gaat niet over het "plat gaan" van de webserver, de uptime is hier prima in orde, het gaat om de SNELHEID van het e.e.a.Natuurlijk zijn er shared servers die sneller zijn dan dedicated servers. Maar Támas heeft zorgvuldillg een goede dedicated server uitgezocht en is volgens mij bijna gereed met de configuratie en voorbereiding van de transfer. Qua snelheid verwachten we daar toch winst te kunnen boeken en zal het "foutzoeken" naar de oorzaak van een trage site makkelijker zijn. We hebben hier al vaker naar gekeken en ook goede medewerking gekregen van onze provider maar het niet boven water kunnen krijgen.Ik had begrepen dat we al lang over waren naar de nieuwe server, dat is dus niet het geval blijkbaar? Qua beheer van de techniek achter de site zijn we voor een groot deel aangewezen op Támas. Ikzelf heb bijvoorbeeld niet genoeg kennis van Drupal en servers om het hogere configuratiewerk uit te gaan voeren. Dit beperkt (helaas) de snelheid waarmee we aanpassingen kunnen uitzoeken, testen en doorvoeren.Tamas doet zijn werk uitstekend, hulde hiervoor. Wat "wij" willen is een paar eenvoudige aanpassingen in de instellingen waar dit forum beter van wordt en de gebruikers gelukkiger. Doe er wat mee en gooi het in de groep zou ik zeggen.Rob (Chilm, die nog steeds gek is op dit forum, dat dan weer wel)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 17:09 #1286336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

Chilm schreef : Qua snelheid: Volgens mij zitten we nog steeds op een shared server. Ik heb nog geen melding gezien dat de site voor een korte periode plat gaat (of al is geweest) wat noodzakelijk is om de database over te zetten naar onze dedicated server over te zetten.Het gaat niet over het "plat gaan" van de webserver, de uptime is hier prima in orde, het gaat om de SNELHEID van het e.e.a.Natuurlijk zijn er shared servers die sneller zijn dan dedicated servers. Maar Támas heeft zorgvuldillg een goede dedicated server uitgezocht en is volgens mij bijna gereed met de configuratie en voorbereiding van de transfer. Qua snelheid verwachten we daar toch winst te kunnen boeken en zal het "foutzoeken" naar de oorzaak van een trage site makkelijker zijn. We hebben hier al vaker naar gekeken en ook goede medewerking gekregen van onze provider maar het niet boven water kunnen krijgen.Ik had begrepen dat we al lang over waren naar de nieuwe server, dat is dus niet het geval blijkbaar?

Over naar de dedicated server gaan vergt plat gaan van de site. Dat heb ik nog niet gemerkt, dus daaruit concludeer ik maar dat we nog niet over zijn. In die context noemde ik het "plat gaan".
Als we over zijn verwachten we dat de snelheid beter is en/of kunnen we beter zoeken als dat nog niet op niveau is. Het is dus even afwachten totdat we over zijn, dan kunnen we kijken hoe de snelheid DAN is en verbeteren. De actie om te versnellen loopt dus (over naar dedicated server) maar hoeveel sneller dat is kan ik niet aangeven. Dat zal moeten blijken als we over zijn. Op voorhand al acties gaan verzinnen om uit te voeren als we op de dedicated server zitten lijkt me voorbarig. Eerst kijken of het sneller is, en zo niet, waar dat dan aan ligt. Dat is op voorhand niet te voorspellen. Verder wil ik opmerken dat ik snap dat mensen die aan de site werken niet het meest representatieve publiek zijn om te beoordelen of zaken logisch werken of niet. Dat zijn uiteraard de gebruikers, beheerders hebben een blinde vlek waardoor ze vreemde/onlogische dingen niet opmerken of niet-irritant vinden omdat ze weten hoe het werkt, zou moeten werken etc. Die achtergrondkennis kun je gewoon niet bij gebruikers verwachten. Misschien is een user panel wel een leuke oplossing voor ons om toch om de blinde vlek te kunnen kijken. Maar, aan de andere kant, de site is niet voor niets ingericht zoals die nu is. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niets veranderd kan worden, maar wel dat je dat zorgvuldig moet doen.
Ik persoonlijk gebruik de fotoalbums geregeld om foto's terug te zoeken, of selecteer "fotopagina" bij uitgebreid zoeken. Dat kan niet bij eigen foto's en lijkt me best prettige functionaliteit. Als niemand dat gebruikt, soit, dan hoeven we dat ook niet te behouden. Het lijkt me echter niet wenselijk om aanpassingen te gaan doen waarbij niet over consequenties tav functionaliteit is nagedacht. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 18:55 #1286357 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Okay.

Chilm schreef : Bas, van dat begrijpend lezen heb ik het expres al "over de mensen hier", dus algemeen, dat je dat als persoonlijk ziet daar kan ik niets aan doen. Heel vervelend dat je je aangevallen voelt, als je me kent weet je ook mijn waardering voor je niet aflatende inzet, een beetje flauw van je vind ik. Als je niet tegen kritiek kunt moet je niet gaan moderaten.

Ik kon het al niet zo goed plaatsen, na jouw navraag over mijn whereabouts van de week.Kritiek kan ik best hebben, de plompverloren manier van het hier plaatsen, irriteert me een beetje, voornamelijk omdat het niet onderbouwd is, behalve de foto-quota dan.
Dus, de vraag blijft staan, even goeie vrienden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 21:13 #1286377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Irriteren?

Baseman schreef :

Chilm schreef : Bas, van dat begrijpend lezen heb ik het expres al "over de mensen hier", dus algemeen, dat je dat als persoonlijk ziet daar kan ik niets aan doen. Heel vervelend dat je je aangevallen voelt, als je me kent weet je ook mijn waardering voor je niet aflatende inzet, een beetje flauw van je vind ik. Als je niet tegen kritiek kunt moet je niet gaan moderaten.

Ik kon het al niet zo goed plaatsen, na jouw navraag over mijn whereabouts van de week.Kritiek kan ik best hebben, de plompverloren manier van het hier plaatsen, irriteert me een beetje, voornamelijk omdat het niet onderbouwd is, behalve de foto-quota dan.
Dus, de vraag blijft staan, even goeie vrienden.

Hoezo plompverloren, dat vind ik nu kort door de bocht, de website is vreselijk traag of niet soms. Dat is een waarneming en die hoef ik niet te onderbouwen. Maar ik houd er mee op, het leidt tot niets blijkbaar.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 21:31 #1286381 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic ff remmen
Heren,
Als ik de hele discussie bekijk, gaat het eigenlijk om het feit dat er te weinig "gebruikersruimte" is. Vervolgens wordt er nog meer bijgehaald. De snelheid ervaar ik niet als traag, maar dat kan ook liggen aan het feit dat aan mij wat andere "rollen" zijn toebedeeld.
Even kort gesteld, we zijn nog niet over naar de dedicated server. Zodra dit wel het geval is zal er in ieder geval iets worden gedaan aan de gebruikersquota, we hebben dan "ruimte zat".
Maar meer nog zal er ook gekeken worden naar de wijze hoe we e.e.a. in gaan richten. Ik laat het graag aan Tamas over om de verdere uitwerking hiervan kenbaar te maken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 22:05 #1286390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Attachments?
Wel grappig trouwens, zie ik nu: Als je een attachment aan een pagina hangt, komt hij wel in shared space:  www.volvo700vereniging.nl/files/ ..., maar als je de foto zichtbaar wilt maken, dan moet je in je eigen ruimte opslaan (tenzij je een fotopagina aanmaakt, natuurlijk). Of zie ik het nu verkeerd?
In dat geval kan ik dus ik b.v. een dagboekpagina aanmaken, daar al mijn afbeeldingen steeds als attachment aanhangen, en vervolgens naar die afbeeldingen linken als ik ze in een post weer wil geven. Gaat vlotter dan een fotopagina voor ieder plaatje maken (maar is wel oneigenlijk, natuurlijk ).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 22:19 #1286383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha gezellig, heb ik iets gemist?
Támas kondigde een tijdje geleden aan dat er een dedicated server zou komen in <a href="/node/33242" target="_blank">dit draadje</a>, maar ik heb nog niet gezien dat het ook gebeurd is. Kan zijn dat ik het gemist heb, natuurlijk.
De site is op dit moment voor mij snel zat, trouwens, zowel de pagina's als foto's worden redelijk snel geladen. Geen irritant lange wachttijden (met Google Chrome). Maar ja, misschien is dat subjectief, want ik vind mijn ongetunede baksteen ook snel genoeg. Maar wanneer ik vergelijk met andere websites is deze site niet trager.
V.w.b. de foto's ben ik het wel met de klagers eens. De meest voor de hand liggende methode om het doen werkt m.i. toch nog niet erg intuïtief en krijg je het dan uiteindelijk voor elkaar dan blijkt na verloop van tijd dat je er niets meer bij kunt zetten (zie Timen). Ik denk eerlijk gezegd niet dat mensen dingen die ze eerder de moeite waard vonden om te uploaden weghalen om een andere reden dan ruimtegebrek.
Een fotopagina aanmaken, terwijl je eigenlijk alleen maar even snel een een plaatje in een post wilt plakken om iets duidelijk te maken is m.i. onnodig omslachtig. Dat soort afbeeldingen heeft zonder de tekst van het topic erbij vaak nauwelijks waarde. Bovendien moet je toch een aantal, voor een 'normale' computergebruiker, redelijk ingewikkelde handelingen (URL's knippen en plakken) verrichten om die afbeelding van zo'n fotopagina direct zichtbaar te krijgen in het topic waar je hem eigenlijk in wilde zetten. 
M.i. wordt er dus niet voor niets zoveel over geklaagd (dit is niet de eerste keer), de argumenten van de moderators ten spijt.
Overigens kondigt Támas ook wat dat betreft een verbetering aan in het aangehaalde draadje (of lees ik het verkeerd). Mijn vraag is dus, hoe ver zijn we ermee? [edit: Willem was kennelijk gelijk met mij aan het typen. Ik wil ook niet ongeduldig overkomen...]
Verder heb ik weinig nieuwe argumenten in te brengen, maar wilde me toch even bij de 'klagers' aansluiten.
Wellicht ten overvloede: Mijn waardering voor de mensen die deze site belangeloos in de lucht houden is groot, en ik ben in principe een tevreden gebruiker. Ik wou dat ik de tijd en mogelijkheden had om zelf meer bij te dragen, maar dat zit er nu ff niet in. Ik hoop en verwacht alleen wel dat er ruimte is voor (opbouwende) kritiek zodat het daardoor nog beter en mooier kan worden.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 01:49 #1286410 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Te veel moeite
Hallo Pieter
Attachments maak ik in de meeste gevallen niet eens open.  Te veel moeite.  Daarnaast zijn attachment ook niet "even snel" terug te vinden.  En eigenlijk niet bedoeld om foto's in te zetten, maar voor documenten.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 08:29 #1286414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mis ik iets?
Het moet voor de server toch niet uitmaken of de foto's op zijn schijf staan via een foto-album of via de gebruikers-upload? Zelfde data, zelfde schijf, andere ingang.
En is er in navolging daarvan iets in te stellen dat als een foto nog voorkomt in een topic, dat deze dan niet verwijderd kan worden? 

Zal toch wel jongens... 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC