Toch weer even zeuren, grote ergernis...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 00:06 #1082560 door V700 register
Toch weer even zeuren, grote ergernis... is gemaakt door V700 register
Ik ga toch weer even zeuren over deze website en dan met name de software (Drupal). Naar aanleiding van een post lees ik weer een ander draadje <a href="/node/22661" target="_blank">HIER</a>, en waar loop ik weer tegenaan... juist, 88.000 verklarende foto's die weer missen. Als dit zo doorgaat kunnen we binnenkort qua technisch naslagwerk wel ophouden met dit forum want ALLE interessante postings met afbeeldingen die weg zijn zijn voor 50% verminkt geworden.Nu weet ik dat ik weer commentaar krijg van men mag maar zoveel mb gebruiken, en: maak dan een fotopagina maar zo werkt het dus niet in de praktijk. De leden doen, kunnen of snappen dit niet allemaal dus gebeurd het niet. De foto's van mijzelf host ik uit voorzorg vanaf mijn eigen website zodat deze over een paar jaar nog gewoon te zien zijn.Ik wind mij zo op omdat er stiekem en ongemerkt HEEL VEEL waardevol naslagwerk verdwijnt, voorgoed weg voor nieuwe leden en het nageslacht. Op b.v. Turbobricks of andere autoforums zie ik echt nooit foto's die weg zijn hoor. En dat brengt mij meteen bij een ander punt, waar ook al veel over geschreven is, het forum is weer (nog steeds) zo langzaam als dikke jeweetwel.Op ander forums blader je echt heel vlot naar andere pagina's en daar zijn forums bij waar onze vereniging wel 100 keer in kan qua gebruikers en bandbreedte. Ik vraag mij nu toch echt af of we niet eens uit moeten kijken naar een vlottere hostingprovider of naar andere software. Zoals gezegd... het wordt een ergernis nu. Bovengenoemd draadje, er horen dus prachtige verklarende afbeeldingen bij, de reden waarom ik dat draadje ook opzocht, helaas ze zijn er dus niet meer.Stel je voor dat dit een boekenmuseum was en alle boeken ouder dan 1 of 2 jaar waar steeds meer pagina's van missen. Dit is geen aanklacht tegen de mensen die deze website mogelijk maken, die doen absoluut hun best. Maar er moet wel wat aan gebeuren vind ik willen we dit forum als naslagwerk behouden.Een concrete vraag dan ook: wie gaat dit oppikken en er mee aan de gang?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 00:41 #1286277 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Foto's?
Hoi Rob,
Niet dat ik het niet eens met je ben [want ik ben het helemaal met je eens]
Maar ik mis geen foto's in het betreffende topic...Ik zie de gescheurde slang...De foto's van de andere posters..etc..etc
Foto's van documentatie [ ECC ]
Ik zet zelf trowens ook al een tijdlang mijn eigen foto's op mijn eigen server.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 01:30 #1286278 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonde

gerryberrie schreef : Hoi Rob,
Niet dat ik het niet eens met je ben [want ik ben het helemaal met je eens]
Maar ik mis geen foto's in het betreffende topic...Ik zie de gescheurde slang...De foto's van de andere posters..etc..etc
Foto's van documentatie [ ECC ]
Ik zet zelf trowens ook al een tijdlang mijn eigen foto's op mijn eigen server.
Groeten,Gerben

Ha Gerben, bij mij missen er foto's vanaf waar Timen over een "tasje met spullen" begint.In chronologische volgorde zijn dit de paden:<a href="/files/user923/tasje_met_reserve_onderdelen.jpg"> www.volvo700vereniging.nl/files/user923/...serve_onderdelen.jpg www.volvo700vereniging.nl/files/user677/hand2_copy.jpg www.volvo700vereniging.nl/files/user677/ecc_copy.jpg www.volvo700vereniging.nl/files/user677/acc_copy.jpg Als je er op klikt kom je ook nergens uit (ja op de opvangpagina van het forum).En je ziet hier dus al meteen dat het paden zijn naar afbeeldingen van de user zelf, die er waarschijnlijk door diezelfde users weer vanaf zijn gehaald omdat ze anders geen "diskspace" meer hadden voor nieuwe foto's in latere  draadjes. En daar zit em dus net het probleem, ze worden gewoon gewist om ruimte te maken. Dit kun je de gebruikers(sters) niet kwalijk nemen, je moet roeien met de riemen die je hebt, maar het is wel heel heel erg, en dat meen ik serieus. Doodzonde van dit prachtige forum met al die mensen die bij elkaar zoveel weten en zoveel hebben gefotografeerd. Allemaal kennis "down the drain".

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 01:50 #1286281 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Forumsoftware
Hallo Rob
Kun je precies aangeven waar de foto's weg zijn?  Het is ondoenlijk om ieder bericht apart open te maken om te kijken of er in de berichtcode iets staat dat wijst op een foto die er niet meer is.  Dus als het kan niet alleen de link, maar ook wie het schreef en wanneer.
Er is overigens bij een overgang naar een andere versie van de site een fout opgetreden bij het overzetten.  Dit is een bug die bij meer forumsoftware optreedt.  Sterker nog, daar hebben grote bedrijven na megafusies ook last van.  (Daarom is je probleem ook nooit opgelost nadat je ze één keer belt.)  Het kan zijn de er nog een oud type link naar de foto staat (conversiefoutje).  Als de link is aangepast, verschijnt de foto dan vaak weer.
Het forum en de site draaien momenteel op een dedicated server.  Een server dus die alleen voor onze site en ons forum is.  Dat betekent, dat Tamas meer controle heeft over wat er achter de schermen gebeurd.  En waarschijnlijk ook beter kan zien, wat er mis gaat als er iets mis gaat.  Zou het echt aan Drupal liggen, dan ben ik helemaal met je eens, dat het tijd wordt voor nieuwe forumsoftware.  Maar zolang Drupal alleen nog maar verdacht is en z'n schuld niet bewezen is, denk ik dat we niet over moeten stappen.  Behalve qua snelheid doet Drupal zo ongeveer alles wat we van hem verlangen.  Probleem van Drupal is alleen, dat je er erg veel mee kunt. Foto's kun je er op vier manieren in hangen.  Ieder met z'n eigen voor- en nadelen. Deels overlappen die vier manieren zich als het gaat om de manier hoe je bepaalde dingen moet doen.  Dat maakt een goeie uitleg niet gemakkelijker.  Daar staat tegenover, dat veel gebruikers voor de gemakkelijkste weg kiezen.  Iedereen kan leren, hoe je een foto goed in een bericht krijgt.  Maar dat moet je wel willen leren.  En wie iets niet begrijpt, kan altijd een van moderatoren of een gebruiker die het kunstje wel beheerst vragen om uitleg.
We zijn trouwens niet het enige forum, dat wel eens een foto verliest.  Het gebeurt volgens mij ook op volvo-forum en heel zeker ook op het forum van de Svenska Volvo 7/900 klubben.
groetjes
Mathy
PS ik zie ook een aantal foto's in het door jou genoemde draadje, maar heb niet alles doorgelezen om te zien of ik kon ontdekken waar de foto's weg zijn.  Zoals gezegd, dat is niet te doen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 01:54 #1286283 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Korte reactie
Hallo Rob
Ik zie net dat je gereageerd hebt terwijl ik bovenstaand bericht typte.
Dat zijn inderdaad allemaal foto's uit de beperkte ruimte die iedere gebruiker heeft.  Schijnbaar vind Timen de foto's niet zo belangrijk, anders zou hij ze of niet verwijderen of ze op een andere manier zichtbaar maken.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 02:24 #1286285 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mmmm...

Mathy schreef : Hallo Rob
Ik zie net dat je gereageerd hebt terwijl ik bovenstaand bericht typte.
Dat zijn inderdaad allemaal foto's uit de beperkte ruimte die iedere gebruiker heeft.  Schijnbaar vind Timen de foto's niet zo belangrijk, anders zou hij ze of niet verwijderen of ze op een andere manier zichtbaar maken.
groetjes
Mathy

Hoi Mathy, je zegt bovenstaande, dit kun je toch niet serieus menen, dit haalt toch deze hele kennisgemeenschap onderuit. En de originele poster kan toch niet bepalen voor iemand die b.v. 2 jaar later wat afbeeldingen wil zien dat die foto's "niet belangrijk" meer zijn. Je omschrijft overigens het door mij eerder geschetste probleem exact: "inderdaad allemaal foto's uit de beperkte ruimte die iedere gebruiker heeft" en "Schijnbaar vind pieeep de foto's niet zo belangrijk, anders zou hij ze of niet verwijderen...". De gebruiker zou helemaal geen foto's hoeven verwijderen, dan was het probleem opgelost.Als goede software engineer moet je denken vanuit de gebruiker en niet uitgaan van de stelling: "dat snappen ze toch wel". Blijkbaar lukt het het overgrote deel van de gebruiker dus wel om een afbeelding bij zijn post te uploaden maar wat minder om een fotopagina te maken en dan daar vanaf te linken. Dat is ook niet logisch want dit zit niet in de "flow" van het moment.Waarom zo moeilijk doen over die webspace, laat de gebruiker gewoon ongelimiteerd foto's kunnen uploaden. Het is toch vestzak/broekzak, of ie ze nu op z'n gebruikersruimte zet of op een fotopagina, haal gewoon de restrictie er vanaf dan is het hele probleem opgelost en zijn we van het gezeur af. Iedereen happy en niemand die meer in dubio staat welke afbeelding hij/zij weg moet halen om een nieuwe te kunnen uploaden.Gewoon positieve input hoor Mathy, ik beschuldig niemand maar probeer een oplossing te zoeken.Rob (Chilm)P.S. een "dedicated server" zegt mij overigens niet zo veel, ik ken er daar wil je nog geen website van de buurvrouw op draaien zo langzaam. Maar... we moeten er vanuit gaan dat Tamas weet wat ie doet, dat staat buiten kijf, no offence.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 02:33 #1286288 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dedicated

Chilm schreef : P.S. een "dedicated server" zegt mij overigens niet zo veel, ik ken er daar wil je nog geen website van de buurvrouw op draaien zo langzaam. Maar... we moeten er vanuit gaan dat Tamas weet wat ie doet, dat staat buiten kijf, no offence.

<div class="content">Ik heb zelf ook een dedicated, hiervoor had ik een shared[virtual].
Shared is echt waardeloos, dan moet je 1 server gebruiken voor 4 man of meer.
Een dedicated, zoals het woord zegt, is dedicated to you, dus puur alleen voor jou! 
Voordeel: het vermogen, de ruimte..etc..etc word niet gedeeld door 4 man, maar is puur en alleen voor jou!Dus veel vlotter, meer ruimte..etc
Als jij bij een hosting maatschappij gewoon een domeintje koopt, is die gewoon shared.
Je moet lekker zelf een hele server huren, een domeintje [of meerdere] kopen en die aan die server hangen.Nog een voordeel bij zelf een server hebben: je kan configureren en doen en aanpassen en klooien wat je maar wilt.Nadeel: als je geen weet hebt wat je doet, verpest je zomaar je eigen server [en ik spreek uit ervaring van toen ik begon]Ritje A'dam vanuit Friesland om opnieuw de OS[operating system] te gaan installeren.
Hopelijk allemaal wat duidelijker?
Wat ik trouwens voor zou willen stellen:2 Servers1 puur voor het forum.En de 2e puur alleen voor het naslegwerk/foto'sEn er een lekkere grote hdd in drukken [desnoods meerdere met 2Tb ofzo]Voordeel 1: Forum is een stuk vlotter,want die server hoeft al die foto's en naslegwerk en anderen er niet bij te houden.Voordeel 2: naslagwerk en foto's altijd beschikbaar en bewaard..Voordeel 3: erg veel opslagruimte.
Probleem: Nou weet ik natuurlijk niet hoe de financien van de vereniging erbij staan....
Groeten,Gerben</div>

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 02:38 #1286290 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Prive is prive en blijft prive
Hallo Rob
Als iemand een foto op een externe server kan zetten, kan ie dat ook op onze site.  Zo moeilijk is dat niet.  En ook niet meer of minder "uit de flow".
En ja, ik meen het als ik zeg, dat iemand de foto's schijnbaar niet zo belangrijk vind, als ie ze verwijdert.  Want er zijn genoeg wegen om de foto's zo in je bericht te krijgen, dat ze er ook in blijven staan.
Een foto die in iemand's prive hoekje staat is alleen in dat privehoekje terug te vinden en in het draadje waar ie ingeplakt is.  Is een foto belangrijk genoeg, dan hoort ie gewoon als fotopagina hier op de site te staan, zodat iedereen hem ook via de fotopagina's kan vinden.  Anders krijg je, dat iemand zich nog kan herinneren ooit een foto te hebben gezien, maar vergeten is waar ie staat.  Of het draadje is gewist.  Ook dan vindt alleen de eigenaar van dat privehoekje de foto's nog terug.  Staan ze waar ze horen te staan, dan zijn ze van daaruit te vinden cq benaderen.  Zet iedereen er een goeie beschrijving bij, dan is ie zelfs via de zoekfunktie te bereiken.  Haal je de limiet van het privehoekje, dan staan er straks honderden of zelf duizenden foto's op plekken waar alleen de eigenaar van het desbetreffende privehoekje ze vind.  Als die nog gebruiker is van het forum cq de site.
"Kennisgemeenschap" betekent in mijn ogen ook dat iemand wat moeite mag doen, om die kennis netjes op de site cq het forum te krijgen.  Een bibliotheek is tenslotte ook meer dan alleen een stapel boeken die losjes op elkaar gegooid is.
Met die dedicated server wilde ik niet zeggen dat we sneller zijn dan bij shared hosting, alleen dat we meer controle hebben op het proces.  En dus de oorzaak van bepaalde problemen beter kunnen achterhalen.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 03:02 #1286294 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Server
@ Mathy: je hebt geloof ik mijn punt nog niet zo goed begrepen gezien je antwoord @ Gerben: met "een dedicated server zegt mij niet zoveel" bedoel ik dat dit niets zegt over snelheid, vandaar die buurvrouw. Zelf heb ik een vps (virtual private server ) gehuurd met een 100 mbit verbinding, die kan ik ook remote herstarten, en ik kan er remote een o.s. opzetten (gniffel gniffel). Vandaar dat ik ook geen dedicated zou willen dat wordt te technisch, ben niet iemand die graag op de shell werkt al is dit onontkoombaar voor echte problemen.Mijn ideale configuratie zou zijn voor dit forum:1. Bandbreedte.2. Aparte webserver met dikke schijf (is er al denk ik).3. Aparte Mysql server en eventueel nog redundant.4. Lekker nog een gig geheugen er bij prikken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 07:31 #1286295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juist ja
Ronduit stuitend wat je hier roept Mathy. Ik vindt het volstrekt ongeloofwaardig of "Don Quichot-gedrag" iets te verdedigen wat bewezen in praktische zin niet werkt. Verplaatst je nou gewoon eens in een ander (de gebruiker) in plaats van uit te gaan hoe de site in technische zin werkt. Een stuk domme techniek zou niet moeten bepalen hoe mensen werken, maar zou moeten ondersteunen hoe mensen denken en handelen. Dat is regel 1 in Business Intelligence. Het feit dat deze discussie uberhaupt bestaansrecht heeft, is het bewijs dat het ook niet werkt als je de site laat dicteren hoe mensen moeten denken en handelen. Anders verval je in de categorie "Wij hebben zo`n fantastische product, maar die domme klanten snappen het niet" En daar zijn genoeg bedrijven aan failliet gegaan.(Niet dat dat aan hun lag dus!)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC