Taxatiewaardes van onze auto's?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2008 08:46 #1194840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel een erkende!
Let bij de keuze van een taxateur er wel op dat die voldoet aan de redelijke eisen van "deskundigheid".
Het best is volgens mij om te kijken of een taxateur lid is van één van de twee brancheverenigingen (Eéntje ken ik: www.taxateurs-vrt.nl  ).
In de praktijk krijg je anders alsnog de discussie met de verzekeraar van de tegenpartij over de deskundigheid van degene die de taxatie heeft uitgevoerd.
Als de taxateur lid is van één van die twee verenigingen, dan zul je heel sterk staan.
Bij een on-line taxateur heb ik daarbij echt mijn raagtekens.
Hiervoor geldt uiteraard: iemand zou best on-line goed kunnen zijn in taxaties, maar je hebt dan wel gewoon de schijn tegen.
Gelijk hebben is één, maar gelijk krijgen is twee.
Vandaar dat ook hier weer voor geldt: áls je laat taxeren, doe het dan meteen ook ondubbelzinnig en goed.
De letterlijke wetstekst van het Burgerlijk Wetboek artikel 960 luidt namelijk:
"De verzekerde zal krachtens de verzekering geen vergoeding ontvangen waardoor hij in een duidelijk voordeliger positie zou geraken. De vorige zin mist toepassing bij voorafgaande taxatie van de waarde van een zaak tot stand gekomen krachtens een aan een deskundige opgedragen beslissing of krachtens een beslissing van partijen overeenkomstig het advies van een deskundige."
Groeten, Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2008 14:49 #1194884 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic On-line taxatie
Op zich is dat wel een aandachtspunt, maar de taxateur die ik had, is in ieder geval door mijn eigen verzekering gewoon erkend, dus daar zie ik geen problemen in. Overigens is die erkenning ook gewoon een voorwaarde voor de klassiekerverzekering, dus dat is vrij eenvoudig vastgesteld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2008 19:23 #1194914 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tegenpartij
Je eigen verzekeraar zal waarschijnlijk coulanter naar jou toe zijn dan een verzekeraar van de tegenpartij. Die zal dan gaan lopen nauwen over de deskundigheid van de tacxateur (dat zou IK althans wel doen als ik tegenpartij-verzekeraar zou zijn). Het is weliswaar zo dat het dan een strijd zal gaan worden tussen de beide verzekeraars, maar je kunt maar beter het best beslagen ten ijs ("eis" in dit specifieke geval ?)komen.
By the way, staat jouw online taxateur ook in één van die twee registers vermeld? Mijn taxateur, Jack van den Hoek, staat er expliciet bij, namelijk.
groeten, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2008 20:06 #1194918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep, en ik heb net een afspraak met hem staan
Yep, en ik heb net een afspraak met hem staan...
Ben benieuwd.
Groet,
Tamas 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 14:10 #1195125 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rapportjes binnen
Gisteren (donderdag) plofte een dikke enveloppe in de brievenbus met daarin de drie rapportjes. Meteen heb ik de duplicaten naar de verzekeraar gezonden. De rapportjes geven een leuk beeld van de perceptie van de auto's bij een onafhankelijke taxateur. Leuk. Duidelijke beschrijvingen en goede foto's in het orginele document. De duplicaten bevatten die foto's niet, maar dat zal de verzekeraar vast en zeker een biet zijn.
Kortom: weer leuk materiaal in het documentatiesetje van de auto's.
Tamas: ik ben benieuwd naar de waardering van jouw auto.
Groeten, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 14:53 #1195129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaaf hoor, het lijkt een
Gaaf hoor, het lijkt een heel mooie graadmeting. Al zoveel in de auto geïnvesteerd en eigenlijk geen benul wat een ander er nou van vind.
Ik ben zeer benieuwd wat hij van mijn wagentje gaat vinden. Het getaxeerde bedrag zal allicht hoger liggen dan nul euro zoals de websites mij doen geloven.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groet,
Tamas 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2008 14:56 #1195962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag mijn wagentje laten taxeren...
Vandaag heb ik mijn wagentje laten taxeren. Vanochtend vroeg opgestaan en de auto netjes gewassen en mooi gemaakt. Hoeft de taxateur niet door een stoflaag heen te kijken he...
Toch best wel spannend moet ik zeggen. Het is de eerste keer dat ik een ander vraag de waarde te bepalen. Ik heb nooit echt de behoefte gehad om deze vraag te stellen aangezien ik hem toch niet kwijt wil. Eigenlijk heeft alleen de klassiekerverzekering waar ik hem wil onderbrengen mij getriggert om de waarde te vragen. Ze willen nou eenmaal een taxatiewaarde weten. Verder is het altijd handig om de auto enigszins veilig te stellen in het geval er iets onprettigs gebeurd. Voor de rest is het toch veelal een gevoelskwestie. Niet?
Maar toch. 
Wat zou hij ervan gaan vinden. Best wel een beetje angstig dat hij iets zegt in de trant van Ja meneer, dat is helemaal niets he...de schootwaarde is nog veel. of Nog een wonder dat je nog leeft. Dat soort dingen. De auto is, vind ik, erg mooi en rijdt als nieuw maar om over concourstaat te spreken...het is geen bijna nieuwe 760 welke altijd heeft binnengestaan en maar 150.000 heeft gelopen. Je ziet ze wel eens langskomen op marktplaats. Nee, dat zeker niet. Hij heeft absoluut wat historie maar dat zal de waarde toch niet onder de 1000 laten zakken?
Nu, wat vond hij er dan van. Nou, hij vond de auto er zeer netjes uitzien. Wel hier en daar wat dingetjes en op een paar plekjes was wat spuitwerk verricht, wel was dat zeer netjes gedaan. Aan de voorkant en achterkant was alles netjes recht. Een eerlijke auto noemde hij het. Ook vond hij de uitvoering smaakvol gedaan met de combinatie windkappen boven en spatlappen onder. Dat vond ik eigenlijk een mooier compliment dan alleen het nummertje van de waarde want daar was ik zelf verantwoordelijk voor he. Verder vroeg hij mij wat er allemaal extra was, wat ik keurig opnoemde.
En dan na een grondige inspectie de vraag. Wat denk je zelf dat hij waard is? Ehm. Geen idee. Dan de volgende vraag: Wat zou je er voor vragen? Ja...eh...hij is meer waard dan die 740's die voor 500 euro op marktplaats staan.... Ja allicht zei hij tegen me. Hij is zeker meer waard dan Eur. 500,- maar anders zou je hem ook niet laten taxeren he? Maar heb je een bedrag in je hoofd? Nou, zeg ik. Een eurotje of 1900 / 2000 moet toch wel kunnen denk ik. Als je er 3000 van maakt dan zit je goed. zegt ie tegen me.
Dat is het dus. Drie mille voor een 740 tic van 1987. Lieme streef ik niet voorbij maar dat had ik ook niet verwacht. Ik heb zijn 740 op de VKB gezien. Die is strakker dan die van mij. Ik moet zeggen dat het mij best meevalt. Ik wist het niet, maar ik had met Eur. 2950,- rekening gehouden. Dat was namelijk het bedrag dat ik telkens bij de online premieberekeningen invoerde. Hehe. Realiseer ik me eigenlijk pas tijdens het typen van dit bericht. Aardig spot on dus.
Wat denken jullie, past een WA + mini casco van eur. 222,- per jaar hier goed bij of toch maar voor een all risk gaan a Eur. 267,84? Het komt op een eurotje of 40 verschil.
Groet,
Tamas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2008 14:59 #1196057 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Risico inschatting
Hoi Tamas,
Mooi. Een waarde van 3000, bepaald door een erkende en deskundige taxateur, is van belang als je schade krijgt.
Als je dit bedrag niet op papier zou hebben, dan krijg je bij een schade van bijvoorbeeld 1000,- al gauw "total loss" te horen.
Vanaf nu krijg je dat pas te horen als de schade méér is dan 3000,-.
Bovendien krijg je in dát geval 3000,- uitgekeerd en geen 1000,-.
En met dat verschil van 2000,- kun je nét effe beter terecht voor een andere vervanger.
Wat je vraag betreft over WA+beperktcasco ten opzichte van WA-volcasco: Schat zelf in wat voor jou persoonlijk de kans is dat jij zelf een schade veroorzaakt.
Als je die kans redelijk tot groot ervaart, dan zou ik voor die 40,- extra per jaar zeker een volcasco verzekering overwegen.
Echter: als je drieduidend euro gewoon op de bank hebt staan "voor het geval je je auto zelf in de prak rijdt", dan kun je beter jaarlijks die 40,- verschil gaan toevoegen aan die reserve op de bank.
Oftewel: als de kans klein is dat je zelf iets kapot rijdt EN je hebt het geld gewoon op de bank staan: geen volcasco nemen.
Als de kans groot is en/of je hebt geen 3000,- op de bank staan: WEL volcasco nemen voor die 40,- extra.

Verder: ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig naar de taxatiewaardes van de auto's van andere leden.
Dus: wie roept er wat?

groeten, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2008 15:31 #1196062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic taxatie
Zo zo , als ik dat lees ben ik gisteren aardig weggekomen. De taxateur die bij Carlo Smidt was om Jan zijn 760 te schatten heeft mijn eenvoudige 740 GL uit 1988 op 5500 euro getaxeerd. Daar ben ik natuurlijk wel tevreden mee. E.e.a. houd in dat Amerigo nu bij de ANWB in een oldtimerverzekering kan. Dit ook omdat het een 2e auto betreft. De online premieberekning laat zien dat het dan 209 euro per jaar kost. All-risk! Daar ga ik natuurlijk voor !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2008 15:32 #1196065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gefeliciteerd!
Hej Rudiger,
Gefeliciteerd met dat mooie bedrag. Nu weet je in ieder geval zeker dat er nauwelijks een financieel risico gelopen wordt als er iets met je auto mocht gebeuren!
Groeten, Lieme Huib

Stand tot nu toe:
Rudiger: 740 GL 5500,-
Tamas: 740 Turbo 3000,-
Lieme Huib: 740 GL 6500,-

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC