Taxatiewaardes van onze auto's?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat vinden jullie: is het interessant om te weten wat de getaxeerde verzekeringswaardes van onze auto's zijn? Afgelopen weekend zijn mijn eigen drie auto's getaxeerd. Het voordeel van een getaxeerde verzekerde waarde is dat je veel minder risico loopt op een "total loss"-uitspraak door de verzekering van de tegenpartij, indien er wat gebeurt. Dus OOK indien je zelf alleen WA verzekerd bent, kan het van belang zijn om een taxatie volgens het Burgerlijk Wetboek artikel 960 te laten uitvoeren.
Mijn gegevens:
740 GL B230K MY1987 € 6500,-
740 Turbo B204FT MY1990 € 6500,-
780 B280F MY1989 € 12000,-
Ik ben benieuwd wat jullie verzekerde waardes zijn. Maar: ligt dit wellicht om de één of andere reden gevoelig? Zitten er risico's aan (die ik zelf nu niet zie) om die waardes BINNEN het CLUBHUIS (dus niet openbaar) te vermelden?
Groeten, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er is geen enkele check bij de inschrijving voor deze vereniging.Je kunt dus niet voorkomen dat er mensen met 'kwade' bedoelingen zich inschrijven voor deze vereniging en daarna in dit soort draadje een auto uitkiezen.Op het SAAB-forum staan regelmatig postings met mededelingen over de beste startonderbrekers en de plaats waar ze zitten of andere strat-onderbreek-truc en men is dan toch hogelijk verbaasd als er ineens een auto mist.....LHOsinga schreef : Maar: ligt dit wellicht om de één of andere reden gevoelig? Zitten er risico's aan (die ik zelf nu niet zie) om die waardes BINNEN het CLUBHUIS (dus niet openbaar) te vermelden?
Desalniettemin een heel goed idee om de auto's te taxeren, zeker me de voorvllen van afgelopen paar weken.
Op het V44-forum is een taxateur "in dienst" die ook mijn 164 getaxeerd had in 2001 (voor 14900 gulden!). Zijn rapport is voor de meeste verzekeraars geldig en kan worden overlegd in geval van verlies/diefstal en schade. Deze persoon taxeerde op verenigingsdagen voor ik meen 80 euro en dat is zeker de moeite.
Ik vindt het dus best een goed plan, de vraag is alleen, hebben we zo'n taxateur in de vereniging, of zal ik maar vast bij NTI een cursus aanvragen?

Wellicht is het aardig een (externe?) taxateur uit te nodigen op een sleuteldag?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Als fiscaal 15+ rijder zit ik niet te wachten op een hogere (fiscale) martkwaarde, en ik wil zo min mogelijk risico lopen op discussies hierover met de fiscus. Om die reden heb ik de auto niet willen taxeren.LHOsinga schreef : Ik ben benieuwd wat jullie verzekerde waardes zijn. Maar: ligt dit wellicht om de één of andere reden gevoelig? Zitten er risico's aan (die ik zelf nu niet zie) om die waardes BINNEN het CLUBHUIS (dus niet openbaar) te vermelden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
@Bas: ik weet dat er geen ballotage is voor het lidmaatschap van de Volvo 700 Vereniging. Als ik iets post in CLUBHUIS, dan kan dat toch alleen worden gelezen door de Leden van de Volvo 700 Vereniging en toch niet door de FORUM-gebruikers? Is daar iets meer over te vertellen? Als ik bijvoorbeeld een artikeltje schrijf in de Factor 700, dan kan dat een grotere (in ieder geval wat minder beheersbare) verspreiding hebben dan alleen binnen de club zelf.
"Risico" is een functie van kansen en gevolgen. Persoonlijk zie ik geen erg groot risico en het staat allen vrij om wel of niet te melden wat hun waardes zijn. Zeker gezien de total-loss-jes in de afgelopen periode kan het om díe reden juist weer wel goed zijn om een totaalbeeld te gaan opbouwen; clubleden kunnen daar wellicht in hun discussie met de tegenpartij gebruik van gaan maken (liever niet, uiteraard, maar ja).
Het idee om eens een taxateur te vragen bij een evenement, zou wellicht een leuk idee zijn voor bespreking binnen het bestuur en de regiocoördinatoren. Mijn ervaring met de taxateur die mijn auto's heeft beoordeeld, zijn positief. Ook Ronald Dubbelman had al goede ervaringen met deze taxateur.
Zullen we dit draadje voorlopig in stand houden en iedereen vragen (vrijwillig) aan te vullen?
Groeten, Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is correct, maar je geeft zelf de zwakke plek van het ontbreken van de ballotage commisie al aan.LHOsinga schreef : Als ik iets post in CLUBHUIS, dan kan dat toch alleen worden gelezen door de Leden van de Volvo 700 Vereniging en toch niet door de FORUM-gebruikers?
Prima, lijkt me goed om op zijn minst de discussie te hebben hierover, de zin en onzin ervan.Persoonlijk zie ik het zeker als zinvol.LHOsinga schreef : Zullen we dit draadje voorlopig in stand houden en iedereen vragen (vrijwillig) aan te vullen?
De aanwezigheid van een taxateur als groupbuy, lachen.......Kan natuurlijkook als aparte taxatiedag georganiseerd worden, als we een taxateur hebben/vinden die schappelijke prijzen rekent als ie daarvoor (laten we zeggen) 15 auto's op een dag kan taxeren. Als ie een vast bedrag zou rekenen voor een zaterdag taxeren, en er 15 doet, is het gemiddeld best een leuke opzet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De onderstaande taxateur biedt ook aan om op evenementen te taxeren tegen gereduceerd tarief. Ik meen mij te herinneren dat er ooit al zoiets is georganiseerd in clubverband. Ik kan de betreffende Factor 700 zo snel niet online vinden.
<a href=" www.steijntaxaties.nl/ "> www.steijntaxaties.nl/
Ik heb vorig jaar bij hem 80 euro betaald. Inmiddels heeft hij zijn prijzen verhoogd..

Ik weet wel dat er bij de Volvo300club ook een dergelijk initiatief is genomen, maar de belangstelling was minimaal. Bij de Dafclub is er de mogelijkheid om de auto voor 35 euro (uit mijn hoofd) te laten taxeren door een clublid. Ik weet niet wat de voorwaarden zijn om dat te mogen doen. Een clubtaxatie van 80 euro vind ik niet bijzonder goedkoop, maar een poetsdag in combinatie met een taxatie lijkt mij wel gezellig.
Mijn 740 krijgt de komende maanden een "make over" en daarna mag de taxateur weer oordelen.
Oja, de taxatiewaarde van mijn 780 is nu 10.000 euro. Nette waarde, maar kan hoger aangezien er nu wat lakschade aanwezig is.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar ik ben natuurlijk wel degelijk geïnteresseerd in de waarde van mijn auto. Mogelijkerwijs ga ik hem binnenkort verkopen omdat ik tegen een andere mooie, maar iets jongere, ben aangelopen. Ik verzamel ze (helaas) niet, dus dan moet er één weg.LHOsinga schreef : @Eric: kijk, dat bedoel ik nu; aan dat risico had ik zelf dus niet gedacht. Ik maak ook gebruik van de 15 jaar-regeling in de bijtelling, maar ik heb die overigens wel op 6500 euro staan. (Maar ook weer: je hebt de titel "Mooiste Wagen van 2007"; je afweging kan dus de fiscale ten opzichte van het risico op total-loss, zijn).
Maar stel dat ik hem nu voor meer verkoop dan waarvoor ik hem aangeef (bijtelling), heb ik dan kans op een navordering van de belasting omdat ik enkele jaren minder heb opgegeven?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij 5 of meer voertuigen hanteren wij een speciaal tarief.Baseman schreef : De aanwezigheid van een taxateur als groupbuy, lachen.......Kan natuurlijkook als aparte taxatiedag georganiseerd worden, als we een taxateur hebben/vinden die schappelijke prijzen rekent als ie daarvoor (laten we zeggen) 15 auto's op een dag kan taxeren. Als ie een vast bedrag zou rekenen voor een zaterdag taxeren, en er 15 doet, is het gemiddeld best een leuke opzet.
(Bron: www.steijntaxaties.nl/ )
Misschien loont het om meerdere offertes aan te vragen.
Bedenk overigens wel dat als je auto all risk verzekerd is, de premie hoger wordt naar mate de waarde van de auto stijgt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
@Eric, wellicht een idee om de auto EERST naar jezelf privé te verkopen tegen marktplaatswaarde (verzamel even een aantal advertenties) en (een maandje?) later privë door te stoten naar een liefhebber?
Groeten,
Lieme Huib
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Kijk, daar had ik nog niet aan gedacht. Dank je voor de tip.LHOsinga schreef : @Eric, wellicht een idee om de auto EERST naar jezelf privé te verkopen tegen marktplaatswaarde (verzamel even een aantal advertenties) en (een maandje?) later privë door te stoten naar een liefhebber?