Coos," the continuïng story"
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Vanavond anderhalf uur bij Jan Rooijens geweest met Coos. Verse olie erin, niet de dunne olie die er inzat maar een degelijke ouderwetse 15W40. Jan heeft er een additief tegen het lekken bijgegooid. Niet het hobbyspul van Wynns, maar een speciaal goedje ( kosttte €25 voor een klein flesje) waar hij hele goede resultaten mee bereikt doorgaans. De achterste uitlaatdemper hing aan een ijzerdraadje, dus even het steuntje er weer aangelast, remvloeistof gecontroleerd en in orde bevonden, remmen waren in orde. De startproblemen van Coos zijn voor 99,9% aan het contactslot te wijten. Is volgens Jan Rooijens een bekend en vaker voorkomend euvel bij speciaal de 740. Dus we gaan op zoek naar een goed gebruikt contactblokje.Zit aan de achterzijde aan het contactslot geschroefd. Als Coos weer dienst weigert gewoon even een beetje rommelen met de sleutel en hij doet het weer. Zo zie je, kleine oorzaken, grote gevolgen. De bougiekabels waren volgens Jan nog niet aan vervanging toe dus dat heb ik maar niet gedaan. Wel twee nieuwe ruitewisserbladen voor en een nieuw ruitewisserblad achter, dat was geen overbodige luxe.
Voor de rest ziet Coos er van onderen perfect uit. Junior heeft Coos nu mee naar Utrecht vanwaar hij a.s maandag de grote reis met nog vier kornuiten en volle bepakking begint naar Sicilië. Coos moet dus aan de bak. En nu maar hopen dat alles goed gaat en dat de heren weer heelhuids twee weken later terugkeren op het honk. Kleine kinderen worden groot, daar moet ik nog steeds een beetje aan wennen. Nog even een sleepkabel met twee ogen gesplitst ( ik blijf tenslotte schipper) van een stuk wrijfhoutentouw onder het motto als je hem bij je hebt, heb je em niet nodig. Verbanddoos, brandblusser en veiligheidsvest erin, 5 liter smeerolie, een litertje ATF olie evenals een setje reservelampjes en een ruime voorraad zekeringen. Je weet maar nooit. Jullie zien, ik heb echt vertrouwen in Coos .
To be continued............................................
Grtx, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
om te horen Jan dat het alles meevalt met Coos.
Ik wens ze een goede en behouden reis.
Laat je nog even weten als alles weer heel retour is gekomen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In ieder geval, wens je zoon een hele prettige vakantie toe en behouden vaart! (om maar even in de scheeps termen te blijven).
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Frits en Hans,
laten we inderdaad hopen dat alles weer heelhuids huiswaarts keert.
Even over het contactslot: achteraan het slot zit een contactblokje met twee boutjes geschroefd waar als ik het goed heb zo'n acht contactjes zitten. Die contactjes bedienen/activeren elk een groep electrische verbruikers, zoals de vonk voor de bobine en de onsteking, het dimlicht en de rest van de verlichting,de dashbordverlichting etc. Nu heeft Coos het fenomeen dat als je start soms de verlichting niet brandt en de aanjager dienst weigert en de dashbordverlichting. Stilzetten, even met de sleutel rommelen, weer starten en alles doet het weer. De contacten zijn waarschijnlijk een beetje ingebrand of geoxideerd door het lange staan. Dat Coos niet startte kwam omdat toen het contactje wat de stroomvoorziening voor de bobine en ontsteking verzorgde niet goed meedeed. Dat verkleert ook dat ie later in Alblasserdam gewoon weer draaide. Dus als hij niet start, niet doorstarten, maar stilzetten even met sleutel aan/in het contact rommelen en dan zal ie het wel weer doen. Volgens Jan Rooijens niet zo'n groot probleem, je blijft er als je het weet meestal niet mee staan.
Groeten, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
jsnijder schreef : Even over het contactslot: achteraan het slot zit een contactblokje met twee boutjes geschroefd waar als ik het goed heb zo'n acht contactjes zitten. Die contactjes bedienen/activeren elk een groep electrische verbruikers, zoals de vonk voor de bobine en de onsteking, het dimlicht en de rest van de verlichting,de dashbordverlichting etc. Nu heeft Coos het fenomeen dat als je start soms de verlichting niet brandt en de aanjager dienst weigert en de dashbordverlichting. Stilzetten, even met de sleutel rommelen, weer starten en alles doet het weer. De contacten zijn waarschijnlijk een beetje ingebrand of geoxideerd door het lange staan. Dat Coos niet startte kwam omdat toen het contactje wat de stroomvoorziening voor de bobine en ontsteking verzorgde niet goed meedeed. Dat verkleert ook dat ie later in Alblasserdam gewoon weer draaide. Dus als hij niet start, niet doorstarten, maar stilzetten even met sleutel aan/in het contact rommelen en dan zal ie het wel weer doen. Volgens Jan Rooijens niet zo'n groot probleem, je blijft er als je het weet meestal niet mee staan.
Jan dit probleem ken ik van een andere 740 waar ik eens mee gereden heb. Toen bleek dat je na het starten de sleutel moest helpen in de oorspronkelijk positie te zetten. Als de sleutel in de "startpositie" stond, brandde onder meer de verlichting niet.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Jan
Neemt je zoon ook een camera mee? Het zou fijn zijn, als er weer reisfoto's (liefst met bijbehorend verhaal) van Coos op het forum zouden verschijnen. Zoals we dat uit de goeie oude tijd kennen, toen Coos nog de reispartner van Henk van Winkel was.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Spannend verhaal Jan!
Ik ben heel benieuwd hoe de reis gaat verlopen. Aan jullie voorbereiding kan het niet liggen.
Kun je niet een webcammetje monteren zodat we het hele avontuur via internet kunnen volgen? Lijkt me een mooie serie opleveren.
Rob K.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Covik schreef : Jan dit probleem ken ik van een andere 740 waar ik eens mee gereden heb. Toen bleek dat je na het starten de sleutel moest helpen in de oorspronkelijk positie te zetten. Als de sleutel in de "startpositie" stond, brandde onder meer de verlichting niet.
Klopt precies met mijn ervaring met de 960. Zelfde probleem, je moest de sleutel soms na het starten een heel klein stukje terugdraaien, anders vielen o.a. aanjager en knippers uit. Contactslot laten vervangen en het was opgelost.
Er zijn diverse draadjes waarin anderen dit probleem ook bevestigen.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Ik zal junior vragen om wat mooie vakantiekiekjes met Coos in een mooie omgeving te maken, die ik dan hier weer kan laten zien.
Die webcam lijkt me een goed idee, maar ik denk dat die mannen er niet op zitten te wachten dat pa al hun escapades op de voet kan volgen .
Eric, kan jij me zeggen of je het contactblokje hebt vervangen door een gloednieuwe of een gebruikte en wat daar de kosten van waren? Ben best benieuwd en als nieuw niet al te duur is, dan heeft dat toch mijn voorkeur. Kan het contactslot er weer 352000 km tegen.
Groeten, Jan.