Volvo 940 2.3LPT LPG verliest (onzichtbaar) koelvloeistof.
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2021 22:37 #1467281
door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic turbo
Is je turbo ook niet watergekoeld? Als daar ergens een lekkage zit verdwijnt de koelvloeistof door de uitlaat. Mogelijk te weinig om zichtbare witte rook te produceren.
Overigens heb ik nog een geheel nieuwe originele Volvo radiateur liggen. Gekocht omdat de radiateur van mijn 960 begon te zweten (met verlies van koelvloeistof tot gevolg). Alleen heb ik toen de hele auto verkocht en de nieuwe radiateur is er dus nog.
Overigens heb ik nog een geheel nieuwe originele Volvo radiateur liggen. Gekocht omdat de radiateur van mijn 960 begon te zweten (met verlies van koelvloeistof tot gevolg). Alleen heb ik toen de hele auto verkocht en de nieuwe radiateur is er dus nog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2021 17:00 #1467282
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Is het dus normaal dat de fan
Is het dus normaal dat de fan draai terwijl je gewoon recht vooruit op de snelweg rijdt. Had verwacht dat de capaciteit van de de radiateur wel voldoende zou moeten zijn om dit te kunnen koelen zonder fan.
kan ik ongestraft de leidingen van de turbo doorverbinden om uit te sluiten dat hij via de turbo lekt?
Zou dan niet te veel in hoge toeren komen.
Ik heb wel intresse in de radiateur. is deze passend voor 940 2.3 tubo+ airco bj1988?
kan ik ongestraft de leidingen van de turbo doorverbinden om uit te sluiten dat hij via de turbo lekt?
Zou dan niet te veel in hoge toeren komen.
Ik heb wel intresse in de radiateur. is deze passend voor 940 2.3 tubo+ airco bj1988?
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2021 17:36 #1467284
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Nee, het is niet normaal dat
Nee, het is niet normaal dat de fan moet bijspringen op de snelweg.
En de turbo loskoppelen van de koeling en een rondje gaan rijden kan ik je ook niet aanbevelen....
Laat de motor eens warm draaien met de kvs dop er af, wanneer op temperatuur de motor uitzetten en de boel op druk brengen met de fietspomp.
Mijn waterpomp was ook enkel incontinent wanneer deze op temperatuur was.
Lekkage was ook nauwelijk zichtbaar, en lekte intern via de afdichting langs de as.
En de turbo loskoppelen van de koeling en een rondje gaan rijden kan ik je ook niet aanbevelen....
Laat de motor eens warm draaien met de kvs dop er af, wanneer op temperatuur de motor uitzetten en de boel op druk brengen met de fietspomp.
Mijn waterpomp was ook enkel incontinent wanneer deze op temperatuur was.
Lekkage was ook nauwelijk zichtbaar, en lekte intern via de afdichting langs de as.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2021 21:51 #1467287
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Airco aan?
Had je de airco toevallig aan staan? Want dan gaat de fan volgens mij preventief draaien om de condensor te koelen. Correct me if I’m wrong.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
16-06-2021 10:25 #1467292
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic airco gaat ook aan bij verw. op voorruit
Als je de kachel op de vooruit hebt gericht, gaat de airco en de fan automatisch 10 minuten of zo aan, na het starten.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2021 02:38 #1467314
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Heb je al eens ....
een keer niet bijgevuld nadat er na 500 km een halve liter bij moest ?
En wat het verbruik/gebruik daarna doet ? een halve liter kan best gemist worden.
Maar gaat het in hetzelfde tempo door ?
En wat het verbruik/gebruik daarna doet ? een halve liter kan best gemist worden.
Maar gaat het in hetzelfde tempo door ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2021 01:25 #1467375
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waterpomp ding
Even als suggestie:
-Als de waterpomp vervangen wordt dien je deze los/vast te monteren (niet de M6 boutjes te ver aandraaien) en dan met een bandenlichter/breekijzer de pomp omhoog drukken zodat de rubber ring die onder de kop aansluit goed gecomprimeerd wordt en terwijl het onder spanning staat de boutejes aandraaien. Als je naar het waterpomp huis kijkt zie je dat sommige gaten slobgaten zijn die dit toelaten. Lekkage langs dit rubber is nauwelijks zichtbaar...
-Het rubbertje van de koelwater retour pijp langs het blok welke tussen de pijp en het waterpomphuis zit is is bij imitatie pompen meestal van slechte kwaliteit en houdt het niet erg lang uit. Ook hier vrijwel niet zichtbaar...
-De thermostaat moet zo gemonteerd zijn dat het ontluchtklepje naar boven staat anders werk ie niet.... Dit heeft verder niets met eventuele lekkage te maken natuurlijk, gewoon een tip.
Succes !
-Als de waterpomp vervangen wordt dien je deze los/vast te monteren (niet de M6 boutjes te ver aandraaien) en dan met een bandenlichter/breekijzer de pomp omhoog drukken zodat de rubber ring die onder de kop aansluit goed gecomprimeerd wordt en terwijl het onder spanning staat de boutejes aandraaien. Als je naar het waterpomp huis kijkt zie je dat sommige gaten slobgaten zijn die dit toelaten. Lekkage langs dit rubber is nauwelijks zichtbaar...
-Het rubbertje van de koelwater retour pijp langs het blok welke tussen de pijp en het waterpomphuis zit is is bij imitatie pompen meestal van slechte kwaliteit en houdt het niet erg lang uit. Ook hier vrijwel niet zichtbaar...
-De thermostaat moet zo gemonteerd zijn dat het ontluchtklepje naar boven staat anders werk ie niet.... Dit heeft verder niets met eventuele lekkage te maken natuurlijk, gewoon een tip.
Succes !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2021 12:56 #1467385
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergeten te melden !
Ik heb heel lang rondgereden met mijn LPT met de drukdop los zodat er geen druk in het systeem opgebouwd wordt. In NL is dat prima mogelijk omdat we nog geen heel hoge buitentemperaturen hebben. Op deze manier kun je kijken of je zo ook koelvloeistof verliest (drukloos dus...) Belangrijk is dat er voldoende vloeistof in het systeem blijft zitten.
Ben het met eerdere respondenten eens dat je niet je vloeistofniveau te hoog moet houden, dat is nergens voor nodig, ik hou hem altijd tussen min en max en dat werkt prima.
De lekkage die ik had was verdwenen met het monteren van een nieuwe waterpomp en het doorvoeren van de montage wijze die ik hierboven beschreven heb.
Ben het met eerdere respondenten eens dat je niet je vloeistofniveau te hoog moet houden, dat is nergens voor nodig, ik hou hem altijd tussen min en max en dat werkt prima.
De lekkage die ik had was verdwenen met het monteren van een nieuwe waterpomp en het doorvoeren van de montage wijze die ik hierboven beschreven heb.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2021 13:28 #1467386
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic drukloos betekent een lager kookpunt
die druk opbouw heeft toch echt een functie bij een koelsysteem lijkt mij.
bij 1 bar is het kookpunt van kvs 100graden
bij 1.5 bar kan de temp oplopen tot 110 zonder dat de kvs begint te koken..
ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat met de topic starter. Is er al zicht op een oplossing?
bij 1 bar is het kookpunt van kvs 100graden
bij 1.5 bar kan de temp oplopen tot 110 zonder dat de kvs begint te koken..
ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat met de topic starter. Is er al zicht op een oplossing?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2021 23:00 #1467428
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lagere school, uitzetten en weer krimpen
Motor koud, vloeistof bij het onderste streepje.
Motor heet, vloeistof bij het bovenste streepje.
Motor koud, vloeistof bij het onderste streepje, druk nul
Motor heet, druk loopt op.
Motor weer koud, druk weer nul.
Dus een geval van uitzetten en daarna weer krimpen. Leer je geloof ik al op de lagere school.
Motor heet, vloeistof bij het bovenste streepje.
Motor koud, vloeistof bij het onderste streepje, druk nul
Motor heet, druk loopt op.
Motor weer koud, druk weer nul.
Dus een geval van uitzetten en daarna weer krimpen. Leer je geloof ik al op de lagere school.
Moderators: Jerry Stam