Volvo 940 2.3LPT LPG verliest (onzichtbaar) koelvloeistof.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2021 11:03 #1110707 door Albert Jan Algera (GAST)
Volvo 940 2.3LPT LPG verliest (onzichtbaar) koelvloeistof. is gemaakt door Albert Jan Algera (GAST)
Volvo 940 2.3LPT LPG BJ1998 verliest (onzichtbaar) koelvloeistof.
Probleem/ Kenmerken:
-Eke 500km kan ik 0.5 liter koelvloeistof bijvullen.
-Normaal weer blijft auto goed op bedrijfstemperatuur.
-Bij warm weer is de bedrijfstemperatuur op snelweg constant 95graden.
-Nadat auto stilstaat slaat de fan nog eens aan.
-Auto borrelt soms na uitschakelen motor.
Dit heb ik getest.
-thermostaat vervangen. (zit er nu eentje in die opent bij 88g)
-Onluchingsgaatje in thermostaat geboord.
-Dop expansievat vervangen
-Radiateur wordt goed heet
-Geen witte rook bij starten
-Geen drap bij de motorolie
-Als ik dop van expansievat haal (bij draaiende motor) en gas geef borrelt er niks
-Koelvloeistof is netje helder van kleur.
-Afperst bij koude motor op 1.5 BAR. (nergens een druppel te zien)
Druk loopt binnen 10 min van 1.0 naar 0.5 bar.
-Kachel radiateur doorgelust (zodat deze het probleem niet kan zijn)

Waar zou ik het nog kunnen zoeken? Of gewoon radiateur vervangen in de hoop dat het daarmee is opgelost?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-06-2021 11:53 #1467136 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic bij mij was het de radiateur
Jaren gezocht, nooit gevonden, Bij afpersen minimaal verlies na een half uur; bij rijden soms opeens een kopje weg, dan weer niet. Was inderdaad de radiateur, helemaal bovenaan op een lasje en liep langs de hete radiateur en verdampte voordat het lekte. Zag het uiteindelijk door een miniem wolkje bij windstil weer toen ik de automaatolie peilde.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2021 13:00 #1467137 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Snuffelaar
Heb je al een keertje een snuffelaar op je kvs vat gezet?
www.amazon.nl/RELD-cilinderkop-afdichtin...8TC6X5SZWWV23FBGPRS1

Mocht je in de buurt wonen van Huizen wil ik mijne er voor je ook wel even op zetten.

Kachelkraan ook al gecheckt op lekken? De slangaansluitingen die onder inlaatspruitstuk en achter je kop gecheckt?

Ik had hetzelfde met m’n wagen uiteindelijk de kop en turbo maar gaan vervangen en rijdt nu weer een ruime maand zonder problemen rond.
Alleen dan een half kvs vaatje in 200 a 300km.
Maar met afpersen nergens iets te zien ook maar ook eigenlijk geen druk verlies na ruim 18 uur op druk te hebben gestaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2021 13:27 #1467138 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Dank voor het aanbod, ik heb
Dank voor het aanbod, ik heb hem meteen besteld. Kan ik dat ook uitsluiten of bevestigen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2021 13:52 #1467139 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En je bent zeker dat je niet
En je bent zeker dat je niet bij de hele volksstammen hoort die teveel bijvullen?
Bij koude motor niet verder dan het minimum streepje, de rest goot hij er uit zodra de zaak op temperatuur is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2021 15:36 #1467142 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ja Willem,
Je hebt volkomen gelijk. Je ziet dat niet of amper omdat de luchtstroom van de ventilator op de krukas de uitlopende vloeistof direct vernevelt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2021 21:30 #1467143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vertaler...
Prima spul, maar de vertaler moet nog eens aan de bak:
"De RELD-tester dient voor het detecteren van schade aan het hoofd" !!! Lijkt me niet hoor!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2021 21:52 #1467144 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Binnen 1000km is het
Binnen 1000km is het reservoir gewoon leeg. Vul hem wel steeds tot max.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2021 21:59 #1467147 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als je het reservoir bij
Als je het reservoir bij koude motor tot max bijvult zal het niveau bij warme motor boven max uitkomen en verlies je misschien wat koelwater.
Vul het reservoir bij koude motor eens bij tot net boven minimum en kijk het eens aan of je dan nog KVS verliest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2021 10:02 #1467149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk
Het lijkt mij dat als de druk binnen 10 minuten zover is teruggelopen je toch ergens koelwater zou moeten zien, tenzij het in een cilinder of carter terechtkomt. Is het niveau in het vaatje dan ook gezakt? Geen natte bougie of slecht lopen direct na starten na die druktest?
Dat de druk zakt betekent dat de samengeperste lucht meer ruimte krijgt (door weglekken van koelwater) of doordat de meter zelf niet helemaal dicht is.
Al gekeken naar de onderste aansluiting van het expansievaatje? Daar zit een stalen versterkingsbusje in dat op den duur gaat roesten. Het zet daardoor iets uit en splijt de aansluiting iets open.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD