Volvo 940 2.3LPT LPG verliest (onzichtbaar) koelvloeistof.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2021 07:44 #1467148
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Zie vraag bovenaan
Citaat uit vraag:
-Afperst bij koude motor op 1.5 BAR. (nergens een druppel te zien)
Druk loopt binnen 10 min van 1.0 naar 0.5 bar.
Dit hoort inderdaad niet.
Het systeem behoort de druk wel vast te houden. Doet het dat niet en heb je ook drukverlies bij warme motor dan riskeer je kookpunt verschijnselen bij flink warme motor. Of in de kop of in de turbo. De temperatuur van de Kvs kan flink hoog oplopen bij een LPT. Tot boven de 115 graden. Vooral in files en stadsritten wanneer de koeling afhankelijk is van je efan.
Bij koude motor is het risico dat er druk ontsnapt via de koppakking groter dan bij warme motor. Bij koude motor kan de koppakking als een ventiel werken.
Doe nog eens een afperstest bij warme motor. Motor eerst rustig goed warm laten draaien met losse dop op het vaatje.
Daarna motor weer koud laten worden voordat je gaat rijden. Anders mis je de normale drukopbouw.
-Afperst bij koude motor op 1.5 BAR. (nergens een druppel te zien)
Druk loopt binnen 10 min van 1.0 naar 0.5 bar.
Dit hoort inderdaad niet.
Het systeem behoort de druk wel vast te houden. Doet het dat niet en heb je ook drukverlies bij warme motor dan riskeer je kookpunt verschijnselen bij flink warme motor. Of in de kop of in de turbo. De temperatuur van de Kvs kan flink hoog oplopen bij een LPT. Tot boven de 115 graden. Vooral in files en stadsritten wanneer de koeling afhankelijk is van je efan.
Bij koude motor is het risico dat er druk ontsnapt via de koppakking groter dan bij warme motor. Bij koude motor kan de koppakking als een ventiel werken.
Doe nog eens een afperstest bij warme motor. Motor eerst rustig goed warm laten draaien met losse dop op het vaatje.
Daarna motor weer koud laten worden voordat je gaat rijden. Anders mis je de normale drukopbouw.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
07-06-2021 09:39 #1467168
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Kleine tip....
Als je hem af-perst met het kvs-vaatje zo goed als vol, is er maar een een hele kleine lekkage nodig om de druk van 1 naar 0,5 bar te laten lopen omdat je maar een heel klein beetje lucht op druk brengt.
Test je met een vaatje waarbij de koelvloeistof rond de "min" staat.. dan moet er veel meer koelvloeistof (of lucht) weglekken om van 1 naar 0,5 bar te gaan.
Misschien dat de lekkage op die manier wél aan het licht komt.
Oh, en smeer de verbinding waarmee je et vaatje op druk brengt in met wat zeepsop om er zeker van te zijn dat hier geen lucht ontsnapt waardoor de druk daalt....
Test je met een vaatje waarbij de koelvloeistof rond de "min" staat.. dan moet er veel meer koelvloeistof (of lucht) weglekken om van 1 naar 0,5 bar te gaan.
Misschien dat de lekkage op die manier wél aan het licht komt.
Oh, en smeer de verbinding waarmee je et vaatje op druk brengt in met wat zeepsop om er zeker van te zijn dat hier geen lucht ontsnapt waardoor de druk daalt....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
07-06-2021 12:38 #1467170
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic en vloeistofpeil markeren met een stift
Als de druk zakt en de vloeistof niet ligt het probleem boven in het vaatje. Als het nivo zakt ligt het probleem dieper in het systeem. Zeker als het in het begin de KVS precies op min staat en de druk halveert moet er een flinke hoeveelheid weglekken. Als je oliepijl dan stijgt weet je ook waarnaartoe. KVS en olie komen ook samen bij het oliefilter dat in een gekoeld systeempje zit? en bij de turbo? en bij de koppakking natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2021 13:34 #1467172
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Dank voor het meedenken!
Dank voor het meedenken! Heb de RELD test uitgevoerd Motor rustig laten warm worden. Daarna met tester erop paar keer flink gas geven. Vloeistof verschoof wel maar verkleuren niet. Dus er zitten geen uitlaatgassen in KVS! Op zicht beter op een een scheurtje in me blok zat ik niet op te wachten. Maarja, waar blijft het nu. Wil nu nog eens alles nalopen en dan de radiateur gaan vervangen. Zou het anders echt niet mee weten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2021 14:14 #1467173
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Reld tester
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
07-06-2021 14:55 #1467174
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Heb je toevallig zo'n plastic
Heb je toevallig zo'n plastic bodemplaat er in zitten?
Ik heb recent de waterpomp vervangen omdat deze lekte aan de onderkant.
Liep vervolgens langs het blok naar beneden, bovenop de plastic bodemplaat.
Daar verzamelde het zich aan de passagierskant van de bodemplaat.
Dit was nauwelijk zichtbaar, en tijdens rijden werd het allemaal weer droog/schoon geblazen...
De auto parkeren boven een stuk karton wil ook nog wel eens helpen het te lokaliseren.
Maar als je het systeem op druk zet met een zo goed als leeg vaatje, en zo bijna een halve liter kvs weet te lekken wanneer deze van 1,5 naar 0,5 bar gaat....mag je verwachten dat er ergens een flinke plas komt te liggen.
Ik heb recent de waterpomp vervangen omdat deze lekte aan de onderkant.
Liep vervolgens langs het blok naar beneden, bovenop de plastic bodemplaat.
Daar verzamelde het zich aan de passagierskant van de bodemplaat.
Dit was nauwelijk zichtbaar, en tijdens rijden werd het allemaal weer droog/schoon geblazen...
De auto parkeren boven een stuk karton wil ook nog wel eens helpen het te lokaliseren.
Maar als je het systeem op druk zet met een zo goed als leeg vaatje, en zo bijna een halve liter kvs weet te lekken wanneer deze van 1,5 naar 0,5 bar gaat....mag je verwachten dat er ergens een flinke plas komt te liggen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2021 15:33 #1467175
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Voor de zekerheid ook even
Voor de zekerheid ook even checken of de kleurvloeistof wel werkt en niet verouderd is.
Een beetje kleurvloeistof in de tester gieten en dan met je mond blazen.
Met 3 a 4 keer blazen moet de vloeistof dan geel / groen uitslaan.
Zo niet dan is de kleurvloeistof verouderd.
Een beetje kleurvloeistof in de tester gieten en dan met je mond blazen.
Met 3 a 4 keer blazen moet de vloeistof dan geel / groen uitslaan.
Zo niet dan is de kleurvloeistof verouderd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2021 21:18 #1467177
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Uitlaatgassen inv kvs heb ik
Uitlaatgassen inv kvs heb ik ook ooit getest.
Was eerst negatief maar zodra het niveau met hoge temp steeg en wilde overlopen en er koelvloeistof via kleine slangetje het kvs bakje vulde was t positief.
Er zijn fluoriserende middelen die je bij je koelvloeisof kan doen.
Op die manier al diverse onvindbare lekkages kunnen opsporen.
Was eerst negatief maar zodra het niveau met hoge temp steeg en wilde overlopen en er koelvloeistof via kleine slangetje het kvs bakje vulde was t positief.
Er zijn fluoriserende middelen die je bij je koelvloeisof kan doen.
Op die manier al diverse onvindbare lekkages kunnen opsporen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2021 14:27 #1467277
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Ik heb nu voor de zekerheid
Ik heb nu voor de zekerheid expansie van van een 240 erop gezet. Kijken of dit iets uitmaakt. Is het normaal dat de auto met 100km/h op de snelweg 95G wordt. (buiten tempratuur 25G). Zou niet mogelijk lijkt mij. Dat betekend dat de radiateur niet voldoende kan afkoelen met enkel rijwind.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2021 15:35 #1467279
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kan met dit weer
De e-fan slaat pas aan met 102 in de kop.
Kijk wel even of je goede circulatie hebt van de waterpomp
maw is de onderste buis van de radiateur ook goed warm +_ 70 graden
Kijk wel even of je goede circulatie hebt van de waterpomp
maw is de onderste buis van de radiateur ook goed warm +_ 70 graden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam