Distributieriem vervangen voor een bredere

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2020 10:41 #1461923 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Er van uitgaande dat de
Er van uitgaande dat de nieuwe distributierem er voor 120.000 km op blijft zitten zou ik ook de waterpomp vervangen.

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2020 13:24 #1461977 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Dat moet ook!
Die waterpomp moet je, ivm dat bredere tandwiel ook vervangen, dus die gaat mooi in één keer mee!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2020 10:13 #1461997 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Neem voor de waterpomp liefst
Neem voor de waterpomp liefst een originele. Ik had een imi exemplaar gekocht bij mijn koppakking operatie, maar na vergelijk met de originele die erin zat en de imi die ik geleverd kreeg heb ik de originele maar weer terug gezet... Het kwaliteitsverschil is zo groot dat ik daar een beter gevoel bij had.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2020 01:11 #1462080 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Das bekend onder intimi
Imi = onder de 100.000 km levensduur
ori = boven de 200.000 km levensduur.
Ook sprake van een prijsverschil.

Na 240.000 waterpomp-kilometers met wat kachelproblemen ook maar eens vervangen en was achteraf niet eens echt nodig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2020 13:57 #1462509 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Gelukt en beproefd!
Een week voor dat ik op roadtrip ging door Zuid Europa heb ik de d-riem laten vervangen voor een 28mm variant. Complete distributieset voor een S/V90 besteld, Incl waterpomp multiriem en toebehoren.

Bij Bastian Hummel een complete tandwielset gescoord voor 75 euro, nokkenassen, krukas, distibutiekappen en krukaspoelie en alles laten monteren door een kennis die werkzaam is bij een Volvo specialist. 't Was even wat maatwerk. De multiriemspanner heeft mot met de distributiekap dus die heeft hij moeten bewerken en de distributieriemspannerbout (leuk woord voor galgje) is bij de late motoren een M8-je, en bij de vroege een M10. Met een draaibank was het zo gepiept!

Twee weken daarna zo'n 4400 km bij de teller op gezet zonder enkel probleem! Heerlijke vakantie gehad in Luxemburg, Genève, St Tropez, Monaco, Genua, Cinque Terre, La Spezia, Pisa, Florence, Venetië, de Dolomieten, Mayrhofen, Neuschwanstein, en Burg Eltz!


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2020 17:14 #1462513 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Mooi dat het gelukt is en dat
Mooi dat het gelukt is en dat de 960 zich goed gehouden heeft

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2020 23:44 #1462528 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zeker mooi. 4400 km geeft vertrouwen
Maar nu 14 dagen in quarantaine ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2020 08:24 #1462531 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Gevalletje kun je rekenen? :P
Gevalletje kun je rekenen? :P Nee gekheid, ik ben niet in een risico gebied geweest en heb normaal verstand gebruikt. Daardoor geen moment het gevoel gehad besmet te kunnen raken en om die reden zie ik geen noodzaak mezelf tot kluizenaar om te moeten toveren ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2020 11:56 #1463541 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Eventjes geleden..
Na een onbezorgde na de succesvolle ombouw van de distributieriem, heb ik een aantal weken op geheel onvrijwillige basis niet in mijn 960 kunnen rijden. Na de ombouw moest enkel de looprol van de multiriem nog vervangen worden, deze was ik vergeten te bestellen. Na een poetsbeurt ben ik aan de gang gegaan, ben niet geheel onhandig, dus ik denk dat doe ik zelf wel even. Alleen na het vervangen wilde de 960 nóóit meer lopen, starten als een gek, letterlijk, 't blok ging veel te snel rond. Na een paar avonden zoeken naar het probleem tot de conclusie gekomen dat het om een timingsfout ging, de distributie stond niet meer op tijd. Ik heb hem naar een bevriende garagist gebracht en die bevestigde dat. Nokkenassen op tijd tov elkaar, maar niet tov de krukas, geen compressie en je raad het al, kop d'r af. Na het demonteren bleek dat er 12 inlaat kleppen krom geslagen waren. 't Was een weekje sleutelen, maar sinds vrijdag rijdt ik weer als koning te rijk! Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het zéér frappant dat de riem überhaupt over de krukas heen wil springen, gezien het feit dat de riem er bijna compleet omheen vouwt. Ook is geconstateerd dat de hydraulische spanner in perfecte staat was (nieuw geplaatst met 't vervangen van de riem, dus verbaast me niet). Ik en ook de garage tasten een beetje in het duister van wat de oorzaak nu kan zijn! Bijgaand een aantal plaatjes van de operatie!












Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2020 16:37 #1463550 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik denk dat er toch iets mis
Ik denk dat er toch iets mis is gegaan bij het omleggen van de distributieriem of bij het op spanning zetten.
Wat ik doe is de moeilijk zichtbare markering op het krukastandwiel met een viltstift ook aan de voorkant op het vliegwiel aangeven.
Als de distributieriem zit haal ik de bougies er uit en zet een dop op de moer van het vliegwiel. Vervolgens draai ik de motor een keer of 5 handmatig rond en controleer steeds of de markering op het vliegwiel gelijk blijft lopen met de markeringen op de nokkenassen.

Mooi dat je de schade al zo snel weer hebt gereparereerd.

Uit interesse even een paar vraagjes als het mag over hoe je de kop hebt gemonteerd:

1. Heb je de kop of het blok nog gevlakt?
2. Heb je een nieuwe koppakking gebruikt?
3. Heb je nieuwe kopbouten gebruikt?
4. Wat voor aanhaalmoment heb je gebruikt: 20 Nm, 60 Nm en 150 graden?

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD