- Berichten: 1
Distributieriem vervangen voor een bredere
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2020 20:05 #1109853
door Justin Kiers
Distributieriem vervangen voor een bredere is gemaakt door Justin Kiers
Eén goedenavond,
In mijn voorstel-topic (hier te vinden: volvo700vereniging.nl/even-voorstellen/e%C3%A9n-goeie-dag ) werd mij aangeraden te checken welke distributieriem er op mijn 91er B6304f lag. Dit i.v.m. het korte interval van de eerste riemen van 21mm breed. Nu heb ik vanavond even een momentje gehad en er zo waar aan gedacht om even te checken. "Helaas" tot de conclusie gekomen dat hier nog een 21mm riempje op ligt en dat ie er binnenkort nog aan toe is om te worden vervangen ook! Nu ga ik per jaar zo'n 40.000 km asfalt en andere wegverharding onder mij door laten glijden en wil ik de breedste riem, (eentje van 28m als ik het goed heb) monteren als ik de boel toch los haal. Anders blijf ik bezig met riempjes vervangen :P
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Moet ik hiervoor aanpassingen doen aan de poelies? Als ik goed heb gemeten zouden de poelies exact 28mm breed zijn namelijk! Moeten er aanpassingen gedaan worden, zo ja, welke dan?
Thanks alvast!
In mijn voorstel-topic (hier te vinden: volvo700vereniging.nl/even-voorstellen/e%C3%A9n-goeie-dag ) werd mij aangeraden te checken welke distributieriem er op mijn 91er B6304f lag. Dit i.v.m. het korte interval van de eerste riemen van 21mm breed. Nu heb ik vanavond even een momentje gehad en er zo waar aan gedacht om even te checken. "Helaas" tot de conclusie gekomen dat hier nog een 21mm riempje op ligt en dat ie er binnenkort nog aan toe is om te worden vervangen ook! Nu ga ik per jaar zo'n 40.000 km asfalt en andere wegverharding onder mij door laten glijden en wil ik de breedste riem, (eentje van 28m als ik het goed heb) monteren als ik de boel toch los haal. Anders blijf ik bezig met riempjes vervangen :P
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Moet ik hiervoor aanpassingen doen aan de poelies? Als ik goed heb gemeten zouden de poelies exact 28mm breed zijn namelijk! Moeten er aanpassingen gedaan worden, zo ja, welke dan?
Thanks alvast!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2020 21:37 #1461139
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is een rare combinatie:
Dat is een rare combinatie: de riem hoort even breed te zijn als de poelies.
Het meest waarschijnlijke is dus, dat deze 960 al wel eens van de bredere poelies is voorzien, maar bij de laatste(?) riemwissel de verse riem op bouwjaar is besteld en dus de smalle riem is geworden.
Kijk wel even, naar welke stand hij nu is omgebouwd: de allereerste versies hadden ook een andere routering van de riem, met kortere bochten. Dat is gemodificeerd door extra looprollen. En als je met 1 ding geen enkel risico wilt nemen, dan is het de kleptiming van een B6xx4: zet je de riem 1 tand verkeerd dan heb je al motorschade, er is ab-so-luut geen speling!
Het meest waarschijnlijke is dus, dat deze 960 al wel eens van de bredere poelies is voorzien, maar bij de laatste(?) riemwissel de verse riem op bouwjaar is besteld en dus de smalle riem is geworden.
Kijk wel even, naar welke stand hij nu is omgebouwd: de allereerste versies hadden ook een andere routering van de riem, met kortere bochten. Dat is gemodificeerd door extra looprollen. En als je met 1 ding geen enkel risico wilt nemen, dan is het de kleptiming van een B6xx4: zet je de riem 1 tand verkeerd dan heb je al motorschade, er is ab-so-luut geen speling!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2020 16:02 #1461155
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hierbij een download link
Hierbij een download link naar de onderdelenlijst:
www.pscvdplas.com/s/gEambiLYlUcx55K
Op pag 108 staat een tekening van alles wat door de multiriem wordt aangedreven en op pag 109 de bijbehorende onderdelenlijst. Hieruit blijkt dat de onderdeelnrs van de multiriem en de riemspanner in 1995 zijn gewijzigd; of dit met de veranderende breedte van de distributieriem te maken hebben zou kunnen maar weet ik niet.
Op pag 114 staat een tekening met de nokkenassen nr 27 en de nokkenastandwielen nr 28.
Ook deze hebben in 1995 een nieuw onderdeelnummer gekregen.
Op pag 122 staat een tekening van het tandwiel nr 21 op de krukas.die de distributieriem aandrijft. Op pag 125 dan de onderdelenlijst waaruit blijkt dat ook dit onderdeel in 1995 een ander nummer heeft gekregen. Of dit betekent dat het tandwiel breder is geworden weet ik niet.
Op pag 128 tenslotte de distributieriem met waterpomp, spanner en loopwielen. Op pag 129 blijkt dat vrijwel alle onderdeelnummer in 1995 zijn gewijzigd.
Ik zou een sloopmotor uit 1995 of later zien te vinden waar je al deze onderdelen af kunt halen met bijbehorende bouten en zo. Voor het krukastandwiel zou je een poelietrekker nodig kunnen hebben. Daarna kan je thuis rustig de eventuele verschillen met de huidige gemonteerde onderdelen bekijken.
De onderdelen ik beslist nieuw en origineel Volvo zou monteren zijn naast de distributieriem ook de loopwielen, de spanner en de waterpomp.
Volvo levert een complete set. Niet de goedkoopste oplossing misschien maar met de distributieriem wil je geen risico lopen. Overigens ook niet met de multiriem want er zijn gevallen bekend dat de multiriem tijdens het rijden er af liep en vervolgens tussen de distributieriem terecht kwam hetgeen leidde tot een total loss van de motor.
Op pag 108 staat een tekening van alles wat door de multiriem wordt aangedreven en op pag 109 de bijbehorende onderdelenlijst. Hieruit blijkt dat de onderdeelnrs van de multiriem en de riemspanner in 1995 zijn gewijzigd; of dit met de veranderende breedte van de distributieriem te maken hebben zou kunnen maar weet ik niet.
Op pag 114 staat een tekening met de nokkenassen nr 27 en de nokkenastandwielen nr 28.
Ook deze hebben in 1995 een nieuw onderdeelnummer gekregen.
Op pag 122 staat een tekening van het tandwiel nr 21 op de krukas.die de distributieriem aandrijft. Op pag 125 dan de onderdelenlijst waaruit blijkt dat ook dit onderdeel in 1995 een ander nummer heeft gekregen. Of dit betekent dat het tandwiel breder is geworden weet ik niet.
Op pag 128 tenslotte de distributieriem met waterpomp, spanner en loopwielen. Op pag 129 blijkt dat vrijwel alle onderdeelnummer in 1995 zijn gewijzigd.
Ik zou een sloopmotor uit 1995 of later zien te vinden waar je al deze onderdelen af kunt halen met bijbehorende bouten en zo. Voor het krukastandwiel zou je een poelietrekker nodig kunnen hebben. Daarna kan je thuis rustig de eventuele verschillen met de huidige gemonteerde onderdelen bekijken.
De onderdelen ik beslist nieuw en origineel Volvo zou monteren zijn naast de distributieriem ook de loopwielen, de spanner en de waterpomp.
Volvo levert een complete set. Niet de goedkoopste oplossing misschien maar met de distributieriem wil je geen risico lopen. Overigens ook niet met de multiriem want er zijn gevallen bekend dat de multiriem tijdens het rijden er af liep en vervolgens tussen de distributieriem terecht kwam hetgeen leidde tot een total loss van de motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
16-06-2020 16:23 #1461158
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Héérlijk
Wat een héérlijk uitgebreid antwoord Piet, hier kan ik wat mee. Ik ga eens kijken wat ik hier van kan documenteren. D'r zijn vast meer mensen die hier belang bij hebben. Ik ga van 't weekend naar Nietap toe, ene Sander Dijk heeft daar vast van alle varianten wel iets staan.
Wat ik overigens nog wel vreemd vind, is dat ik (al reeds aangepaste?) 28mm brede tandwielen heb met daar een 21mm brede riem op.
Wat ik overigens nog wel vreemd vind, is dat ik (al reeds aangepaste?) 28mm brede tandwielen heb met daar een 21mm brede riem op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2020 18:47 #1461164
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Doe Sander de groeten. Ik ben
Doe Sander de groeten. Ik ben vier weken geleden nog bij hem geweest om wat 960 spullen op te halen.
Piet
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
19-06-2020 11:23 #1461232
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic beetje een onzinverhaal
Wanneer ik het goed heb gelezen zouden smallere riemen harder slijten dan brede. Dat is dus niet waar. Wel is de kracht waarmee je een bredere riem kunt belasten groter. Gewoon altijd de originele maatvoering aanhouden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
19-06-2020 16:11 #1461242
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Ja maar..
Ja maar waarom moet je dan een smallere riem eerder vervangen dan een bredere, en worden ze wel beide op dezelfde motor geleverd. Klinkt niet logisch, lijkt me eerder andersom. Een brede kan de kracht die je uitoefent op de riem verspreiden over het grotere oppervlakte dan de smallere.
De kracht is het zelfde, het oppervlakte waarop het wordt uitgeoefend groter, de kracht per oppervlakte is dus (behoorlijk) kleiner bij een 28mm riem t.o.v. een 21mm riem.
De kracht is het zelfde, het oppervlakte waarop het wordt uitgeoefend groter, de kracht per oppervlakte is dus (behoorlijk) kleiner bij een 28mm riem t.o.v. een 21mm riem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
29-06-2020 19:39 #1461477
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Logisc toch. juist
Denk dat Volvo erachter kwam dat een bredere beter is. Inderdaad doordat de krachten meer uitgesmeerd worden. Dat smalle en bredere op dezelfde motor gebruikt zijn is niet gelijktijdig geweest maar juist in de tijd.
"origineel" moet je interpreteren als origineel maar dan wel aangevuld met originele Volvo modificaties.
Dan is de originele spec van 21 mm naar een originele spec van 28 gegaan en dan moet je dus de laatste spec aanhouden als "origineel".
Het begrip origineel dus niet te absoluut nemen maar in de tijd zien ( denk ik )
"origineel" moet je interpreteren als origineel maar dan wel aangevuld met originele Volvo modificaties.
Dan is de originele spec van 21 mm naar een originele spec van 28 gegaan en dan moet je dus de laatste spec aanhouden als "origineel".
Het begrip origineel dus niet te absoluut nemen maar in de tijd zien ( denk ik )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
16-07-2020 12:05 #1461910
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic It giet oan!
De 21mm brede distributieriem van de B6304 in m'n 960 van 1991 gaat vervangen worden door een 28mm riem die geleverd werd vanaf '97.
Ik heb de bijbehorende nokkenas- en krukastandwielen tweedehands op de kop weten te tikken. Daarnaast een nieuwe riem, spanrol en hydraulische spanner.
Hopelijk volgende week een keer op een avond de boel vervangen met een Volvo-monteur.
Ik houd jullie op de hoogte, wellicht interessant voor meer veelrijders!
Ik heb de bijbehorende nokkenas- en krukastandwielen tweedehands op de kop weten te tikken. Daarnaast een nieuwe riem, spanrol en hydraulische spanner.
Hopelijk volgende week een keer op een avond de boel vervangen met een Volvo-monteur.
Ik houd jullie op de hoogte, wellicht interessant voor meer veelrijders!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
17-07-2020 00:55 #1461919
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Succes!
Zo te lezen zou het moeten lukken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam