HELP, waar zit in hemelsnaam dat kvs-lek???
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-12-2019 22:13 #1457936
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Kop lek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-12-2019 19:25 #1458144
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik heb
een streepje gezet met een marker op het vaatje,
Precies tussen min en max in.
Prima niveau om aan te houden. Niet te veel dat het eruit gekiept wordt en niet minder dan hoeft.
Precies tussen min en max in.
Prima niveau om aan te houden. Niet te veel dat het eruit gekiept wordt en niet minder dan hoeft.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2019 00:44 #1458127
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja, het hoeft geen lek te zijn...
Op het expansievat zitten twee niveaustreepjes. Een minimum en een maximumstreepje.
Vul je nu tot het minimumstreepje en ga je rijden dan staat na de rit de vloeistof hoger. Maar je hebt ook het bange soort mens dat principieel vóór het warm rijden het vaatje vult tot het maximum. En liefst nog er boven... En wanneer de motor dan op temperatuur komt dan kan het dat de koelvloeistof er van boven door uitzetting uitzeikt via het overdrukklepje.
Ooit in Frankrijk in tropische hitte meegemaakt er lag een behoorlijke plas onder de wagen. Natuurlijk goed zoeken, want je wilt je blok niet in puin draaien. Maar geen lek. Later kwam ik pas op dit idee. En dat blijkt tot op heden te werken. Ook bij anderen met dezelfde klacht.
Je kunt dit wel oplossen door een groter expansievat te monteren, of een extra vaatje (op gelijke hoogte!) zodat bij uitzetting van de vloeistof de boel niet overloopt. Maar persoonlijk vind ik het onzin...
Vul je nu tot het minimumstreepje en ga je rijden dan staat na de rit de vloeistof hoger. Maar je hebt ook het bange soort mens dat principieel vóór het warm rijden het vaatje vult tot het maximum. En liefst nog er boven... En wanneer de motor dan op temperatuur komt dan kan het dat de koelvloeistof er van boven door uitzetting uitzeikt via het overdrukklepje.
Ooit in Frankrijk in tropische hitte meegemaakt er lag een behoorlijke plas onder de wagen. Natuurlijk goed zoeken, want je wilt je blok niet in puin draaien. Maar geen lek. Later kwam ik pas op dit idee. En dat blijkt tot op heden te werken. Ook bij anderen met dezelfde klacht.
Je kunt dit wel oplossen door een groter expansievat te monteren, of een extra vaatje (op gelijke hoogte!) zodat bij uitzetting van de vloeistof de boel niet overloopt. Maar persoonlijk vind ik het onzin...

- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2019 01:43 #1458246
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Tsja,
Hoe minder ruimte voor lucht in een expansievat door een stijgend kvs niveau hoe hoger de druk zal worden want de lucht zal harder samengeperst worden.
Als er al te weinig ruimte is door te veel kvs laat de rest zich ook invullen.
Een ballon met meer lucht erin zal ook verder wegvliegen dan eentje met weinig lucht erin als je hem loslaat.
of zie ik nu iets over het hoofd met mijn geberedeneer.?
Als er al te weinig ruimte is door te veel kvs laat de rest zich ook invullen.
Een ballon met meer lucht erin zal ook verder wegvliegen dan eentje met weinig lucht erin als je hem loslaat.
of zie ik nu iets over het hoofd met mijn geberedeneer.?
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-12-2019 14:06 #1458249
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Hoewel ik de vergelijking met
Hoewel ik de vergelijking met een ballon niet kan volgen, klopt de rest aardig.
Kleine kanttekening; de druk zal zo hoog stijgen als het overdruk ventiel toe laat. Of er dan veel of weinig lucht boven staat doet er dan niet meer toe...
Kleine kanttekening; de druk zal zo hoog stijgen als het overdruk ventiel toe laat. Of er dan veel of weinig lucht boven staat doet er dan niet meer toe...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2020 08:03 #1462461
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Inhaken
Heb hier ongeveer eenzelfde probleem met betreft kvs lekkage.
Echter is het bij mij zo dat als ik rustig rijdt ik zo een maand met een tankje kvs doe maar zodra ik ga trappen dus meer turbo gebruik dan kan het zo maar zijn dat ik hem op een rit leeg rijdt. Per maand zit ik dan rond de 1000km en met een enkele rit op zo’n 150km.
Heb het systeem al eens koud onder druk gezet hier kwam geen lekkage mee naar boven. Heb al een CO2 tester op het kvs vaatje gehad ook zonder succes wat betreft lekke kop/koppakking. En de koppakking is zo’n 40.000km oud en toen is er ook een ruil kop van Timen op gezet. Verder is ongeveer alles de afgelopen 2 jaar vervangen van het koelsysteem op de kachelradiator na. Kachelkraan kan niet lekken want dit heb ik eruit gelaten omdat ik deze overbodig vond. En de vloermatten zijn ook nog droog aan beide zijdes van de auto.
Echter als de onderhouds documentatie klopt dan zou de turbo er al minimaal 3,5ton in moeten zitten. Zou dit nog een aanwijzing kunnen zijn op een slechte turbo dat die daar kvs lekt?
Echter is het bij mij zo dat als ik rustig rijdt ik zo een maand met een tankje kvs doe maar zodra ik ga trappen dus meer turbo gebruik dan kan het zo maar zijn dat ik hem op een rit leeg rijdt. Per maand zit ik dan rond de 1000km en met een enkele rit op zo’n 150km.
Heb het systeem al eens koud onder druk gezet hier kwam geen lekkage mee naar boven. Heb al een CO2 tester op het kvs vaatje gehad ook zonder succes wat betreft lekke kop/koppakking. En de koppakking is zo’n 40.000km oud en toen is er ook een ruil kop van Timen op gezet. Verder is ongeveer alles de afgelopen 2 jaar vervangen van het koelsysteem op de kachelradiator na. Kachelkraan kan niet lekken want dit heb ik eruit gelaten omdat ik deze overbodig vond. En de vloermatten zijn ook nog droog aan beide zijdes van de auto.
Echter als de onderhouds documentatie klopt dan zou de turbo er al minimaal 3,5ton in moeten zitten. Zou dit nog een aanwijzing kunnen zijn op een slechte turbo dat die daar kvs lekt?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2020 08:33 #1462463
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Oliekoeler
Slangetjes bij de oliekoeler?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2020 09:03 #1462464
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Ook gecheckt
Heb die ook gecheckt en alle slangen zijn 1,5 jaar geleden door DO88 slangen vervangen. Maar die blijven ook droog qua kvs en voelen ook nog niet slecht/poreus aan. Zit wel iets aan olie aan maar net aan vochtig van de olie. Natuurlijk kan DO88 ook lekken alleen verwacht ik niet binnen 1,5 jaar
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2020 10:57 #1462470
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koelpasta..?
Misschien een idee om met koelpasta in plaats van vloeistof te gaan rijden...?
)))
Persoonlijk kan mij dit niet bepaald boeien, wanneer het spul blijft lekken, dan lekt mijn liefde voor het spul onmiddellijk. Dus de heilloze constructie er uit en een ander (echt) type Volvo er voor in de plaats..
"Dit is de beste ruimtecapsule ooit gemaakt, alleen stort-ie (kwaaltje) een beetje neer".

Persoonlijk kan mij dit niet bepaald boeien, wanneer het spul blijft lekken, dan lekt mijn liefde voor het spul onmiddellijk. Dus de heilloze constructie er uit en een ander (echt) type Volvo er voor in de plaats..
"Dit is de beste ruimtecapsule ooit gemaakt, alleen stort-ie (kwaaltje) een beetje neer".
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2020 18:44 #1462472
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Helder,
Helemaal helder Jur, nou ja, helemaal, ik weet het niet....?
)))))))
Bezint eer ge begint misschien een optie?
Zoveel voegt het nou niet aan het topic toe denk ik.
Groeten,
Ton.

Bezint eer ge begint misschien een optie?
Zoveel voegt het nou niet aan het topic toe denk ik.
Groeten,
Ton.
Moderators: Jerry Stam