HELP, waar zit in hemelsnaam dat kvs-lek???

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2019 15:03 #1108937 door ADRIAANB234FT
HELP, waar zit in hemelsnaam dat kvs-lek??? is gemaakt door ADRIAANB234FT
Dacht ik zowaar afgelopen zaterdag bij Nordicar het lang gezochte lek(je) in mijn koelsysteem te hebben gevonden. Maar niet heus. Wel lekte de thermostaatpakking toen ik het systeem nog maar eens onder druk had gezet. De pakking was niet bestand tegen de zoveelste overdruk en bleek inderdaad aan vervanging toe. Maar helaas te vroeg gejuicht: bij thuiskomst moest opnieuw het vaatje worden bijgevuld. En de dag daarna ook.
Tijdens de vorige sleuteldag in Heerhugowaard bleek de slang aan het expansievat bij de aansluiting naar de turbo en onder het vaatje zelf hartstikke gaar. Slang vervangen en klaar was Kees, dacht ik ook toen nog. Maar helaas, nog steeds moest er na een rit van circa 75 km een scheut kvs worden bijgevuld. Waar ik na het systeem opnieuw onder druk te hebben gezet ook keek (naderhand nogmaals met Timen), niets te vinden. Ik bereidde me al voor op een nachtmerrie-scenario: lekke kachelradiateur. Maar grondige inspectie van de vloer sloot ook dat uit. De Volvo-dealer hier ter plaatse heeft bovendien inmiddels vastgesteld dat er geen sporen van verbrandingsgassen in de kvs zitten. Dus koppakkinglekkage heb ik (voorlopig) ook nog maar even weggestreept. Blijft over de koelradiateur die nog zal moeten worden gecontroleerd. Er zou ook een scheurtje in een koelkanaal van de turbo kunnen zitten. Dan verdampt de kvs en laat geen sporen na. Ook nog controleren (dampwolkje uit uitlaat).
Tja, dat is wat anders dan een gaar koelwaterslangetje....
Als iemand nog een tip heeft, houd ik me aanbevolen.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2019 15:11 #1455314 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 945?>
Is het een 940 LPT, Adriaan?

Zoja, heb het idee dat het een "standaard" 940 kwaal is. Bijna elke LPT die ik ken heeft binnen de kortste keren het tankje leeg.

Zie het vaak ook bij advertenties van te koop staande LPT'ers.

Waarom het zo is? Geen idee, ik verdenk zelf de watergekoelde turbo...maar kan dat nooit staven.

Groeten,
Gerben

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2019 15:32 #1455315 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Slangeklemmen
@Adriaan

Ik verloor ook wat koelvloeistof, maar nadat ik recent alle slangeklemmen heb vervangen lijkt dat minder/geen meer te zijn. Sommige slangeklemmen zitten echt goed verstopt, of zijn moeilijk bereikbaar, maar bij mij was het de moeite waard.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-06-2019 15:38 #1455316 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic heb het ook met mijn LPT
Maar Adriaan heet hier 960 B204 FT. als ik het wel heb, heeft hij een 234 custom motor?

Ik heb dit setje:
www.hbm-machines.com/producten/hbm-18-de...ator-druk-tester-kit
besteld, maar nog niet uitgepakt om hetzelfde probleem te tackelen.

Koud onder druk zetten op een schone vloer. Dan moet het er ergens uitkomen en wellicht te horen zijn, als het inwendig is.

Succes reinier

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2019 15:40 #1455317 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic @
@reinier

In de km-standen topic heeft ie ook een LPT'er staan.

Groeten,
Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2019 15:42 #1455318 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Het is wel minder
Bij een LPT'er heb ik voor de test weleens de koelslangetjes richting de turbo losgekopeld en met elkaar doorverbonden. Het koelvoeistof verbruik werd toen stukken minder. Daarom ook mijn vermoedens dat vaak bij de LPT'er de turbo wat KVS opslokt. Mogelijk gewoon slijtage? Maar zoals hierboven al gemeld, is dat niet echt te 100 punten te staven bij elke LPT'er omdat het er bij een(1) wel zo was.

Groeten,
Gerben

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-06-2019 16:38 #1455319 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Vele soorten koelvloeistof
Vele soorten koelvloeistof lichten op onder een zogenoemde black-light.
Helaas niet allemaal, maar is het proberen waard.

Wanneer je het systeem onder druk zet, rammel eens flink aan alle slangen.
Met name die bochtige slangen in de buurt van de kachelkraan.
Maar vergeet ook zeker niet die onder de auto in de buurt van de oliekoeler.
Ideaal gezien doe je dit met een warme motor, maar kijk dan donders goed uit dat je mogelijk lek je niet lelijk verbrand.

Voor inspiratie:

Geen idee hoe je het exact getest hebt, maar wellicht kun je het geheel voor langere tijd met een fietspomp onder druk zetten met een koude stilstaande motor. (staat elders op de site meer over beschreven) Wellicht hoopt zich op die manier genoeg kvs op om zichtbaar te zijn, en verdampt het niet meteen omdat het blok koud is.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2019 17:26 #1455320 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Volgens mij heeft (had?)
Volgens mij heeft (had?) Adriaan in zijn 960 Evans waterloze koelvloeistof. Dus het maakt nogal verschil over welke auto hij het heeft

Piet

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2019 19:50 #1455322 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic bij mij
lekte de aansluiting vanuit de kachelkraanslang op de kachelpijp net achter het schutboard binnenin (dus nog voordat die in het aircogedeelte gaat). Slang beetje ingekort, vloeibare siliconenpakking tussen kachelpijp en slang en slangklem erop. Nu al een poosje geen lekkage.

Daarnaast kan natuurlijk ook nog eens de kachel zelf lek zijn.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2019 21:03 #1455324 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Goed onthouden, Piet! Maar in
Goed onthouden, Piet! Maar in dit geval is het inderdaad mijn 945 LPT. De kvs is van Volvo, type ready to use.
@ Gerben: ik ben ook bang dat het de turbo is. Kan na 513k km zomaar aan de beurt zijn, lijkt mij.
De kachelkraan is een jaar geleden vernieuwd. Die zit bij mijn 98'er in de motorruimte. Als de kachelradiateur lekt, dan voel je dat na vier maanden wel onder het tapijt, lijkt mij. Dat schuimrubber houdt het vocht lang vast. Maar bij mij is alles kurkdroog.
Met systeem onder druk alle slangen en klemmen gecontroleerd, ook onder de auto. Geen spoor van lekkage.
Zal het binnenkort een tijdje koud onder druk zetten en laten staan. Wie weet.
Dank voor alle tips en aanwijzingen.

Adriaan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC