HELP, waar zit in hemelsnaam dat kvs-lek???
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2019 21:13 #1455325
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het is een beetje duur zeker
Het is een beetje duur zeker om als experiment ook Evans in de 940 te doen?
Evans zou geen overdruk moeten geven dus geen of veel minder verlies.
Piet
Evans zou geen overdruk moeten geven dus geen of veel minder verlies.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2019 21:36 #1455326
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of een lekke koppakking,
Of een lekke koppakking, sorry.
Verdampt onmiddelijk op het hete blok/kop dus zie je nergens.
Verdampt onmiddelijk op het hete blok/kop dus zie je nergens.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2019 09:29 #1455331
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Te heet
Een lpt met turbo en efan heeft altijd aandacht nodig voor het koelsysteem. Het kan snel mis gaan bij een klein lek en dat krijgen ze allemaal. Een lpt wordt veel te heet voordat de efan aanslaat. Kvs temp van 110 komt na enige tijd stadswerk en wat stoplichten iedere keer voor.
Bij de hoge temp wordt op het zwakste punt de Kvs er uit gedrukt en verdwijnt spoorloos. De turbo krijgt bij afzet hete motor flinke temperatuuropbouw. Daar kookt de kvs dan regelmatig. Beide motorradiateurs zijn al vervangen, een enkele slangenklem wat aangedraaid. Beide auto's nu een of twee keer per jaar een kwart liter aanvullen. Wel zit er een extra sensor op de onderbuis van de radiateur die de fan aanzet, zodra de temp daar 70 bereikt.
In de kop wordt het dan niet heter dan iets boven de 100. Een display licht dan op met de temp in de kop. Een drukmeter geeft dan in dat geval 1 bar aan. De Volvo temperatuurmeter heb ik gemanipuleerd met een trimmer(regelbare weerstand van 1 k) naar een verhoogde stand. Tot 100 blijft die nu in het midden. Kijk eens onder de kap op het moment dat je efan aanslaat en je de motor direct weer uitzet. Je krijgt dan een overschoot van temperatuur.
Ontsnappende Kvs damp kun je ruiken. Als het systeem dicht is, vul de kvs bij koud eens tot max en kijk of dit zo blijft. De uitzetting van heet gas is veel groter dan van vloeistof. Dus de drukopbouw lijkt me bij minder kvs groter.
Bij de hoge temp wordt op het zwakste punt de Kvs er uit gedrukt en verdwijnt spoorloos. De turbo krijgt bij afzet hete motor flinke temperatuuropbouw. Daar kookt de kvs dan regelmatig. Beide motorradiateurs zijn al vervangen, een enkele slangenklem wat aangedraaid. Beide auto's nu een of twee keer per jaar een kwart liter aanvullen. Wel zit er een extra sensor op de onderbuis van de radiateur die de fan aanzet, zodra de temp daar 70 bereikt.
In de kop wordt het dan niet heter dan iets boven de 100. Een display licht dan op met de temp in de kop. Een drukmeter geeft dan in dat geval 1 bar aan. De Volvo temperatuurmeter heb ik gemanipuleerd met een trimmer(regelbare weerstand van 1 k) naar een verhoogde stand. Tot 100 blijft die nu in het midden. Kijk eens onder de kap op het moment dat je efan aanslaat en je de motor direct weer uitzet. Je krijgt dan een overschoot van temperatuur.
Ontsnappende Kvs damp kun je ruiken. Als het systeem dicht is, vul de kvs bij koud eens tot max en kijk of dit zo blijft. De uitzetting van heet gas is veel groter dan van vloeistof. Dus de drukopbouw lijkt me bij minder kvs groter.
Bijlage drukkvs_0.JPG niet gevonden
Bijlage IMG_4846.JPG niet gevonden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2019 09:30 #1455332
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik
@Adrian: ik geloof best wel dat met het relatief laat inschakelen van de E-fan de temperatuur (en dus druk) in het koelwatersysteem oploopt, maar is het koelwaterverbuik nu verdwenen sinds je de E-fan eerder laat inschakelen?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2019 09:34 #1455333
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic zeker
voorheen moest ik meer bijvullen in de zomer.
de 940 verliest bijna niets. bij de 945 ruik ik de kachel wel eens bij een hittegolf bergop. nog geen leksporen. Ook dat radiateurtje zal een keer vervangen moeten worden.
de 940 verliest bijna niets. bij de 945 ruik ik de kachel wel eens bij een hittegolf bergop. nog geen leksporen. Ook dat radiateurtje zal een keer vervangen moeten worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2019 10:18 #1455334
door V700 register
Hee dat is nou jammer Adriaan. Ik heb (voorlopig) nog iets meer geluk met de voorste krukaskeerring die nu zaterdag bij Nordicar voor de 4e maal vervangen is. Maar ik heb nog niet veel gereden.
Ik duim voor je , en voor mezelf
Groetjes Rudiger
Beantwoord door V700 register in topic lek
Hee dat is nou jammer Adriaan. Ik heb (voorlopig) nog iets meer geluk met de voorste krukaskeerring die nu zaterdag bij Nordicar voor de 4e maal vervangen is. Maar ik heb nog niet veel gereden.
Ik duim voor je , en voor mezelf

Groetjes Rudiger
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2019 13:27 #1455336
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Waarom zo moeilijk zoeken?
Waarom zo moeilijk zoeken?
UV-dye in je expansievat erbij en rijden ermee.
Daarna net als bij airco lekzoektocht met bril op en blauwe lamp Ff nalopen.
Je ziet de sporen op vreemste plekken.
Is je verwarmngskraan niet de storingsbron?
Overigens toen mijn kachel lek was kon ik dit eerst ook geruime tijd niet voelen aan tapijt maar kon de koelvloeistof wel ruiken die door blaasmonden in auto kwam.
Heb je harde slangen?
Bij flink trappen worden ze iets harder maar bij gewoon warm draaien zouden ze easy in te knijpen moeten zijn.
Hoe heeft volvo je je koelvloestof gemeten?
Gewoon in het exbakje zal ie altijd 0 problemen aangeven.
Pas zodra motor goed warm Is, koelvloeistof van radiator via dunne slangetje terug je exbakje in komt en je de motor beetje revvt (dan transporteert waterpomp de zooi sneller) dan komen je uitlaatgassen pas int exbakje.
Succes
UV-dye in je expansievat erbij en rijden ermee.
Daarna net als bij airco lekzoektocht met bril op en blauwe lamp Ff nalopen.
Je ziet de sporen op vreemste plekken.
Is je verwarmngskraan niet de storingsbron?
Overigens toen mijn kachel lek was kon ik dit eerst ook geruime tijd niet voelen aan tapijt maar kon de koelvloeistof wel ruiken die door blaasmonden in auto kwam.
Heb je harde slangen?
Bij flink trappen worden ze iets harder maar bij gewoon warm draaien zouden ze easy in te knijpen moeten zijn.
Hoe heeft volvo je je koelvloestof gemeten?
Gewoon in het exbakje zal ie altijd 0 problemen aangeven.
Pas zodra motor goed warm Is, koelvloeistof van radiator via dunne slangetje terug je exbakje in komt en je de motor beetje revvt (dan transporteert waterpomp de zooi sneller) dan komen je uitlaatgassen pas int exbakje.
Succes
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-06-2019 16:42 #1455341
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Als het systeem dicht is, vul
<blockquote>
Als het systeem dicht is, vul de kvs bij koud eens tot max en kijk of dit zo blijft. De uitzetting van heet gas is veel groter dan van vloeistof. Dus de drukopbouw lijkt me bij minder kvs groter.
</blockquote>
Helaas.... dat is niet zo. Wanneer het volume gelijk blijft, en je de temperatuur omhoog gooit neemt de druk evenredig toe. Met andere woorden: of je dit nu met 1 of 2 liter lucht in het expansievat doet, de druk toename blijft dan hetzelfde bij eenzelfde temperatuurstijging.
Koelvloeistof neemt ongeveer 0,5 liter toe in volume in onze bakstenen wanneer opgewarmt (dit heb ik elders al eens berekend). Deze expansie drukt de lucht samen, want vloeistof laat zich niet to nauwelijk samendrukk. Laat je de temperatuurstijging even buiten beschouwing krijg je het volgende: Heb je 2 liter lucht in de expansie tank, dan wordt dit gecomprimeerd tot 1,5 liter. Dan stijgt de druk van 1bar (atmosferisch) naar 1,3 bar. Heb je 1 liter lucht, dan wordt dit gecomprimeerd naar een halve liter, maar dan stijgt de druk naar 2 bar.
Met kvs gevuld tot de max zul je veel meer druk opbouw krijgen.
Uit eigen ervaring lijdt vullen tot de max vrijwel altijd tot kvs verlies via de vuldop omdat het overdruk ventiel open gaat.
Als het systeem dicht is, vul de kvs bij koud eens tot max en kijk of dit zo blijft. De uitzetting van heet gas is veel groter dan van vloeistof. Dus de drukopbouw lijkt me bij minder kvs groter.
</blockquote>
Helaas.... dat is niet zo. Wanneer het volume gelijk blijft, en je de temperatuur omhoog gooit neemt de druk evenredig toe. Met andere woorden: of je dit nu met 1 of 2 liter lucht in het expansievat doet, de druk toename blijft dan hetzelfde bij eenzelfde temperatuurstijging.
Koelvloeistof neemt ongeveer 0,5 liter toe in volume in onze bakstenen wanneer opgewarmt (dit heb ik elders al eens berekend). Deze expansie drukt de lucht samen, want vloeistof laat zich niet to nauwelijk samendrukk. Laat je de temperatuurstijging even buiten beschouwing krijg je het volgende: Heb je 2 liter lucht in de expansie tank, dan wordt dit gecomprimeerd tot 1,5 liter. Dan stijgt de druk van 1bar (atmosferisch) naar 1,3 bar. Heb je 1 liter lucht, dan wordt dit gecomprimeerd naar een halve liter, maar dan stijgt de druk naar 2 bar.
Met kvs gevuld tot de max zul je veel meer druk opbouw krijgen.
Uit eigen ervaring lijdt vullen tot de max vrijwel altijd tot kvs verlies via de vuldop omdat het overdruk ventiel open gaat.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 00:36 #1455350
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Of
Ik heb een goede volvo 945 of mijn meter is niet goed. Maar ik zie een foto waarbij de meter bijna in de hoek staat, bij mij komt ie niet verder dan het midden. Slaat de fan wel is aan bij mij ja alleen als ik een zware aanhanger erachter heb en dan in het dorp rond rijd, of als ik met zo een hete dag als van de week de motor stationair laat draaien. Maar verder dan het midden komt de naald niet. Ik kan me ook niet vinden in het bijvullen van KVS. Sinds de radiateur heb vervangen in 2013 is er daarna gen druppel KVS bij gevuld.
Wat mij wel opvalt is dat als de fan aanslaat ik hem nooit uit hoor gaan, wel als ik ga rijden en dus rijwind genereer. En de fan blijft niet draaien als ik de motor uitzet. Dat had ik bij dit kaliber auto wel verwacht eigenlijk.
Maar koel problemen heb ik niet of nog nooit gehad met mijn 945
Wat mij wel opvalt is dat als de fan aanslaat ik hem nooit uit hoor gaan, wel als ik ga rijden en dus rijwind genereer. En de fan blijft niet draaien als ik de motor uitzet. Dat had ik bij dit kaliber auto wel verwacht eigenlijk.
Maar koel problemen heb ik niet of nog nooit gehad met mijn 945
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 08:26 #1455351
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Zekerheid
<h3>Waarom zo moeilijk zoeken? UV-dye in je expansievat erbij en rijden ermee. Daarna net als bij airco lekzoektocht met bril op en blauwe lamp Ff nalopen. Je ziet de sporen op vreemste plekken.</h3>
In het onverhoopte geval dat de koppakking lek is (verbinding tussen cilinder en koelsysteem), zie je, ook met UV-dye in je expansievat geen kvs-sporen, vrees ik. Als het lek groot genoeg is, zou er (bij warme motor) mogelijk een wolkje waterdamp uit de uitlaat kunnen komen direct na kort gas geven. Maar in mijn geval ook dát niet.
Overigens heb ik voorheen nooit kvs hoeven bijvullen, de temp meter staat altijd kaarsrechtop en de fan heeft een lui leventje bij mijn gebruiks/rijstijl. Rijd hoofdzakelijk buiten/snelwegen.
Geen geur van kvs bij de ventilatie-openingen (bij warme motor).
Over kachelkraan: lees post 25 juni 21.03 uur.
Eén zekerheid heb ik wél: er zit ergens een lek(je
).
Adriaan
In het onverhoopte geval dat de koppakking lek is (verbinding tussen cilinder en koelsysteem), zie je, ook met UV-dye in je expansievat geen kvs-sporen, vrees ik. Als het lek groot genoeg is, zou er (bij warme motor) mogelijk een wolkje waterdamp uit de uitlaat kunnen komen direct na kort gas geven. Maar in mijn geval ook dát niet.
Overigens heb ik voorheen nooit kvs hoeven bijvullen, de temp meter staat altijd kaarsrechtop en de fan heeft een lui leventje bij mijn gebruiks/rijstijl. Rijd hoofdzakelijk buiten/snelwegen.
Geen geur van kvs bij de ventilatie-openingen (bij warme motor).
Over kachelkraan: lees post 25 juni 21.03 uur.
Eén zekerheid heb ik wél: er zit ergens een lek(je

Adriaan
Moderators: Jerry Stam