HELP, waar zit in hemelsnaam dat kvs-lek???
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2019 11:11 #1455376
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maar de radiateur heb je nog
Maar de radiateur heb je nog niet gecontroleerd? Een speldeprik-lekje zie je niet direct: voordat een lek echt zichtbaar is ben je behoorlijk wat KVS aan het toevoegen.
Lijkt me nog wel een kanshebber: bij de radiateurs die ik vervangen heb was het lek duidelijk zichtbaar maar de hoeveelheid KVS die ik moest toevoegen ook (denk aan 0,5 liter op 1500 km). Voor die tijd reed ik dan al met een klein lekje dat pakweg elke 5000 km een beetje KVS lustte.
Lijkt me nog wel een kanshebber: bij de radiateurs die ik vervangen heb was het lek duidelijk zichtbaar maar de hoeveelheid KVS die ik moest toevoegen ook (denk aan 0,5 liter op 1500 km). Voor die tijd reed ik dan al met een klein lekje dat pakweg elke 5000 km een beetje KVS lustte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
28-06-2019 14:25 #1455379
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Met kvs gevuld tot de max zul je veel meer druk opbouw krijgen
klopt dus juist goed voor een test
vlak de druk verhoging veroorzaakt door de temperatuur niet uit.
ook rechtevenredig in graden Kelvin, dwz met 100 graden opbouw ongeveer 4/3 drukopbouw
Je plaatst geen extra metertjes om een lek te ontdekken
Je controleert de juiste werking van opwarming en koeling en ontdekt het soms eigenaardige koelgedrag van een lpt.
vlak de druk verhoging veroorzaakt door de temperatuur niet uit.
ook rechtevenredig in graden Kelvin, dwz met 100 graden opbouw ongeveer 4/3 drukopbouw
Je plaatst geen extra metertjes om een lek te ontdekken
Je controleert de juiste werking van opwarming en koeling en ontdekt het soms eigenaardige koelgedrag van een lpt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
30-06-2019 01:13 #1455399
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Twee dingen volg ik niet
Wat is "Gewoon in het exbakje zal ie altijd 0 problemen aangeven".. een exbakje ?
En wat Adrian zegt "Je plaatst geen extra metertjes om een lek te ontdekken"
Met een extra metertje kan je toch juist secuurder en vroegtijdig zien ( door afwijkend metergedrag) of er wellicht een lek is ? ( waar het zit is dan vers twee natuurlijk).
En wat Adrian zegt "Je plaatst geen extra metertjes om een lek te ontdekken"
Met een extra metertje kan je toch juist secuurder en vroegtijdig zien ( door afwijkend metergedrag) of er wellicht een lek is ? ( waar het zit is dan vers twee natuurlijk).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
30-06-2019 09:14 #1455401
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Juustem
Gisteren met 36 graden 700 km gereden met airco aan niet harder dan 120.
Had wat last van hoogteslag in een achterband, bleek bij aankomst karkas breuk. Goed afgelopen gelukkig.
Druk Kvs 1 bar, temp in de kop rond de 100, onderbuis radiateur rond de 60.
Efan vaak aan(wind mee).
Had wat last van hoogteslag in een achterband, bleek bij aankomst karkas breuk. Goed afgelopen gelukkig.
Druk Kvs 1 bar, temp in de kop rond de 100, onderbuis radiateur rond de 60.
Efan vaak aan(wind mee).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
09-10-2019 10:04 #1457020
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Het lek is boven...
En dat ‘boven’ kun je bijna letterlijk opvatten. Ik ben gestopt met het na elke rit bijvullen van koelvloeistof. Omdat ik van mijn motorenbouwer in Zweden een 530-kop kreeg aangeboden, gelicht van een B230FK-blok dat zowaar slechts 12.000 km had gedraaid, de koe bij de hoorns gevat en Nordicar de kop laten verwisselen. En zowaar: thuisgekomen met het kvs-niveau nog op max.
Tegelijk diende bij demontage zich een ander probleem aan. De turbo heeft meerdere scheurtjes in het turbinehuis. Dat is een veel vaker voorkomende kwaal waar je in de praktijk weinig last van blijkt te hebben. Mijn 945 liep er heel goed mee. En zuinig bovendien. Maar ook de zitting van de wastegate-klep zag er niet meer zo goed uit. Dat wordt dus een andere turbo (Mitsubishi TD04-H13C). En die worden schaars. Inmiddels een aantal mogelijkheden aangeboden gekregen.
Na jaar na jaar alleen maar zorgeloos plezier van deze fijne Volvo, wordt het nu tijd voor wat ‘TLC’...
Adriaan
Tegelijk diende bij demontage zich een ander probleem aan. De turbo heeft meerdere scheurtjes in het turbinehuis. Dat is een veel vaker voorkomende kwaal waar je in de praktijk weinig last van blijkt te hebben. Mijn 945 liep er heel goed mee. En zuinig bovendien. Maar ook de zitting van de wastegate-klep zag er niet meer zo goed uit. Dat wordt dus een andere turbo (Mitsubishi TD04-H13C). En die worden schaars. Inmiddels een aantal mogelijkheden aangeboden gekregen.
Na jaar na jaar alleen maar zorgeloos plezier van deze fijne Volvo, wordt het nu tijd voor wat ‘TLC’...
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2019 12:47 #1457023
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De vraag is nu nog wel of het
De vraag is nu nog wel of het de koppakking was die lek was of dat de kop een scheurtje heeft.
Grootste kans is toch de koppakking dus dan is de oude kop nog goed.
Piet
Grootste kans is toch de koppakking dus dan is de oude kop nog goed.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
09-10-2019 17:25 #1457025
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Geen gebreken
Koppakking vertoonde geen gebreken, Piet. Dus...etc.
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2019 11:45 #1457055
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oude kop kan je altijd even
Oude kop kan je altijd even laten afpersen, dan weet je gelijk of het zin heeft 'm op voorraad te leggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
12-10-2019 13:41 #1457077
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Gebeurd
Dat heeft Nordicar inmiddels gedaan. Nog geen uitslag bekend
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-12-2019 17:08 #1457933
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En?
Al iets bekend?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam