Korte ritten effect op starten 960

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2018 01:12 #1450728 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Laatste...
Nog eens even die tabel goed bestudeerd en zie nu pas dat het
tot - 20 geen ene biet uitmaakt of je 5W, 10W of 15w gebruikt.
Tot die temperatuur zullen ze dezelfde viscositeitseigenschappen hebben en moet de motor geen verschil "ervaren".
Althans op basis van de gegevens die dat artikel verstrekt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2018 21:29 #1450945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje vreemd dat het topic
Beetje vreemd dat het topic is verschoven van slecht starten na een (zeer) korte rit naar olieviscositeit...

Het beschreven probleem heb ik ook al ervaren nadat mijn vriendin het nodig vond de auto te starten om deze 5m te verzetten (wat ik dan doe is de handrem af, bak in neutraal en een beetje duwen) de dag nadien ging de motor vlot rond maar sloeg niet aan. De motor draaide trouwens wel heel vlot rond alsof er weinig weerstand was, dus ik volg het verhaal wel waarin men zegt dat de klepstoters teveel opgepompt zijn waardoor er geen compressie meer is.

Er was wel een benzinelucht te ruiken, maar dat lijkt me niet abnormaal aangezien de boel gewoon benzine blijft inspuiten om te proberen starten.

Lang blijven doorstarten was de oplossing, en lang was echt wel meerdere keren een 20 a 30 seconden lang. Na de 3e keer begon het toerental iets onregelmatiger te worden alsof er 1 of meerdere cilinders toch al compressie kregen en kwamen er al wat plofjes. Uiteindelijk startte de motor op 3 of 4 cilinders maar viel weer uit. Terug gestart en gas even ingeduwd zodat de motor bleef lopen. Na enkele seconden onregelmatig lopen liep alles weer zoalshet hoort.

Om in te pikken op de rest: de motor krijgt op tijd verse volsyntheet 5W40 (Kroon Emperol)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2018 00:04 #1450946 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Is niet vreemd toch?
De gedachte kwam op bij iemand of er wellicht sprake is van verkeerde olie of te lang oliewissel uitgesteld in relatie tot jouw probleem. Daar zou een verband tussen kunnen zitten, of niet. Dat kan ook natuurlijk maar daardoor kwam het "gesprek" wel op olieviscocsiteit. Zo gaat dat soms op een forum.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2018 10:33 #1450956 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic vind ik inderdaad niet vreemd
dat het zo loopt.
Het beschreven probleem"korte ritten effect" is duidelijk denk ik. Een volgende keer ga ik ook niet meer olie op de zuigers doen. Teveel moeite. Dan maar veeeeel langer starten. Echt lang volhouden met de startpoging(en) en je hoort inderdaad aan de motor dat er geen compressie is, hij draait licht en snel rond.
Wat de olie betreft. De motorolie was niet lang daarvoor ververst.
Vol synthetisch 5W30 zoals overigens ook Carlo Schmidt dat doet bij de 960 (heb ik bij hem nagevraagd) en ook de, voor mij nieuwe, garage waar de 960 nu staat voor vervanging van de koppakking.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-11-2018 09:40 #1450981 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic MIsschien wat off-topic, maar
MIsschien wat off-topic, maar haak toch even in op het olie verhaal...
De éne vol-syntheet is de ander niet kwam ik laatst per ongeluk achter.
Sommige vol-synthetische oliën zijn niet eens synthetisch, maar gewoon extreem gemodificeerde minerale oliën.

Maar deze worden wél als zijnde vol-syntheet verkocht, en ja; ook gewoon door alle grote merken. Hoe kom je daar achter? Koop je olie in Duitsland, dat is het enige land waar het wettelijk verboden is om een dergelijk minerale olie (groep 3 olie) als vol-syntheet te verkopen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2018 18:39 #1450993 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Maar
is een volsynthetishe olie dan helemaal niet op aardolie basis ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2018 19:46 #1450995 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar eh,
Het is nu de 27e Bas, is nu inmiddels de kop er af en duidelijk wat de oorzaak is, verbrande klep, gebroken klepveer of iets anders?
Toch een vervuilde hydraulische klepstoter wellicht?

Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2018 21:37 #1450996 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic @Ton, toch een verbrande uitlaatklep
Zie mijn andere topic “onregelmatige loop 960 “.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2018 09:43 #1451007 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok,
Die had ik gemist Bas.

Wel een aparte hap uit de klep, niet een klassieke verbrande klep zoals ik mij herinner uit mijn VW tijd, dat gaf vrijwel altijd een V vormige inkeping in de klep.

Ik hoop voor je dat het helemaal goed komt!

Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD