Korte ritten effect op starten 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2018 16:11 #1450539
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of het inherent aan de motor
Of het inherent aan de motor is vraag ik me af aangezien ik er totaal geen last van heb en niet zelden even de auto moet verplaatsen in de straat. Het ruikt dan wel even lekker naar benzine...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2018 16:40 #1450573
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Starten is gelukt
Ik had de 960 deze week koud weggezet ( en nu lopen vergeet maar) en met de methode “beetje olie op de zuigers” waardoor er weer compressie mogelijk is, startte ie weer. Je moet dan wel volhouden. Blijven doorstarten !
En inderdaad, nog nooit zoveel rook gezien uit de uitlaat door die extra olie!.
Er kwam al iemand bezorgd polshoogte nemen.
Deze methode wilde ik nu uitproberen omdat de 960 maandag naar de garage moet voor die “lektest”. Ik wilde niet tot het laatste moment wachten en tot de conclusie komen dat ie niet meer wil starten. Nu vertrouw ik erop, nadat de motor even is warm gedraaid, dat ie maandag middag weer gewoon meteen start.
Wordt vervolgd.
En inderdaad, nog nooit zoveel rook gezien uit de uitlaat door die extra olie!.
Er kwam al iemand bezorgd polshoogte nemen.
Deze methode wilde ik nu uitproberen omdat de 960 maandag naar de garage moet voor die “lektest”. Ik wilde niet tot het laatste moment wachten en tot de conclusie komen dat ie niet meer wil starten. Nu vertrouw ik erop, nadat de motor even is warm gedraaid, dat ie maandag middag weer gewoon meteen start.
Wordt vervolgd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2018 16:43 #1450574
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Redblock
"Gek dat zo'n luxe wagen er last van heeft en de redblocks nauwelijks, maar er valt goed mee te leven."
Een redblock 8V heeft geen hydraulische klepstoters, dus heeft hier totaal geen last van.
Een redblock 8V heeft geen hydraulische klepstoters, dus heeft hier totaal geen last van.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2018 20:23 #1450602
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Dat snap ik, maar gek dat men
Dat snap ik, maar gek dat men destijds niet heeft gedacht dat een dergelijke eigenschap niet bij een v90 past.
Misschien is het ook onoverkomelijk. In de manual wordt er niks over gezegd.
Het kan natuurlijk dat het pas echt tot dit niveau komt bij de hogere kilometerstanden en dat het de eerste 2 a 3 ton
nog niet in dergelijke mate voorkomt.
Misschien is het ook onoverkomelijk. In de manual wordt er niks over gezegd.
Het kan natuurlijk dat het pas echt tot dit niveau komt bij de hogere kilometerstanden en dat het de eerste 2 a 3 ton
nog niet in dergelijke mate voorkomt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2018 09:49 #1450606
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic D keer dat het bij mijn
D keer dat het bij mijn ouders gebeurde had de 960 nog geen 180.000 km gereden, daarna is het nooit meer gebeurd. En bij mijn drie vijftonners is het nog nooit gebeurd.
Het is dus duidelijk niet iets dat heel regelmatig kan gebeuren, ook niet als je de auto snel even verplaatst. Je moet simpelweg een beetje pech hebben dat alles net in de verkeerde positie tot rust komt, in combinatie met heel kort een koude motor laten lopen.
Het is dus duidelijk niet iets dat heel regelmatig kan gebeuren, ook niet als je de auto snel even verplaatst. Je moet simpelweg een beetje pech hebben dat alles net in de verkeerde positie tot rust komt, in combinatie met heel kort een koude motor laten lopen.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2018 11:51 #1450673
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Update compressieverlies
De cilinder is onder druk gezet en de ontsnapping kwam via de uitlaat. Dus er is sprake van een kapotte uitlaatklep of kleppen en/of veren. Meest waarschijnlijk kleppen omdat wellicht een zwevende veer wel hoorbaar zal zijn geweest.
Volgende week gaat de kop eraf voor nadere inspectie.
Volgende week gaat de kop eraf voor nadere inspectie.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2018 12:05 #1450675
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar eh,
Wat ik eigenlijk mis in het hele verhaal is olie, ten eerste hoe schoon, en tegenwoordig niet onbelangrijk, het merk, de soort en de waarde.
Je kunt tegenwoordig echt niet meer iedere olie in iedere motor gebruiken.
Als ik dit aan de hand zou hebben zou ik het eerst nog een keer met verse juiste olie proberen en daar een half kopje ATF aan toe voegen, dat heeft een goede reinigende werking. Laat dat maar eens een poosje meedraaien.
Want ik begrijp dat de motor nog wel loopt, zonder dat een klep de zuiger heeft geraakt bedoel ik.
Kop er af kan daarna altijd nog.
Groeten,
Je kunt tegenwoordig echt niet meer iedere olie in iedere motor gebruiken.
Als ik dit aan de hand zou hebben zou ik het eerst nog een keer met verse juiste olie proberen en daar een half kopje ATF aan toe voegen, dat heeft een goede reinigende werking. Laat dat maar eens een poosje meedraaien.
Want ik begrijp dat de motor nog wel loopt, zonder dat een klep de zuiger heeft geraakt bedoel ik.
Kop er af kan daarna altijd nog.
Groeten,
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2018 16:33 #1450678
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dit betreft dezelfde auto als
Dit betreft dezelfde auto als in dit draadje:
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/onregelmatige-loop-960-1
Er is dus wel echt iets aan de hand. Een lekke klep of kapotte veer zou me niet verbazen.
Los daarvan is een whiteblock inderdaad best gevoelig voor goede olie, en tijdige verversingen. Mijn ervaring is dat een 10W40 volsyntheet ideaal is voor ons klimaat. 5W40 is te dun: niet doen. En op dat gebied is het uitkijken, want een beetje garage heeft tegenwoordig 3W40 of 5W30 in het grote vat zitten...
Er is dus wel echt iets aan de hand. Een lekke klep of kapotte veer zou me niet verbazen.
Los daarvan is een whiteblock inderdaad best gevoelig voor goede olie, en tijdige verversingen. Mijn ervaring is dat een 10W40 volsyntheet ideaal is voor ons klimaat. 5W40 is te dun: niet doen. En op dat gebied is het uitkijken, want een beetje garage heeft tegenwoordig 3W40 of 5W30 in het grote vat zitten...
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2018 18:34 #1450685
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar
Maar Willem, heb jij bij deze motoren wel eens een gebroken klepveer of verbrande klep gezien?
Ik bedoel, het systeem is gevoelig, ook wat montage betreft ,maar het probleem van de verbrande kleppen hebben we toch achter ons gelaten?
Maar in die tijd liep een motor desnoods nog op margarine en nu ligt dat wel even anders.
Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen
Zou het overigens niet mogelijk zijn die twee draadjes samen te voegen?
Groeten,
Ton.
Ik bedoel, het systeem is gevoelig, ook wat montage betreft ,maar het probleem van de verbrande kleppen hebben we toch achter ons gelaten?
Maar in die tijd liep een motor desnoods nog op margarine en nu ligt dat wel even anders.
Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen
Zou het overigens niet mogelijk zijn die twee draadjes samen te voegen?
Groeten,
Ton.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2018 17:33 #1450704
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar baseer je dit op?
@Willem
citaat
"Mijn ervaring is dat een 10W40 volsyntheet ideaal is voor ons klimaat."
Waar komt deze wijsheid vandaan? Als zelfs de dealer (een beetje Volvo garage) roept dat je beter half synthetisch 5W40 kan gebruiken voor een whiteblock (waar er heel veel van rondrijden in de vorm van 5 cilinders?) ben ik heel benieuwd naar jouw onderbouwing en genoemde ervaring.
citaat
"Mijn ervaring is dat een 10W40 volsyntheet ideaal is voor ons klimaat."
Waar komt deze wijsheid vandaan? Als zelfs de dealer (een beetje Volvo garage) roept dat je beter half synthetisch 5W40 kan gebruiken voor een whiteblock (waar er heel veel van rondrijden in de vorm van 5 cilinders?) ben ik heel benieuwd naar jouw onderbouwing en genoemde ervaring.
Moderators: Jerry Stam