Korte ritten effect op starten 960

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 08:00 #1108390 door Bas Walhof
Korte ritten effect op starten 960 is gemaakt door Bas Walhof
Hallo,
Een vraag over het effect van een korte rit op het starten daarna.
Ik heb ooit de WW nodig gehad om mijn 960 te starten. De motor ging wel vlot rond maar sloeg niet aan.
De beste man zei dat hij kon horen aan de motor dat ie wel wilde aanslaan maar moest erg lang blijven doorstarten met een hulpaccu of booster om de motor inderdaad aan de praat te krijgen. Het doorstarten duurde erg lang, minuten. Ik had er geen vertrouwen in maar hij wel.
Hij vertelde dat het te maken kon hebben met het maken van korte ritten met de auto. De 960 zou daar niet zo goed tegen kunnen i.v.m de hydraulische kleppen.

Ik denk een jaar later had ik hetzelfde startprobleem. Denkend aan mijn laatste rit de vorige dag dacht ik dat die wel te kort zal zijn geweest. Het was ook heel kort. Kwestie van de auto een paar honderd meter verplaatsen.
Ik heb toen bij de garage om de hoek een booster kunnen lenen en warempel hij startte vlot.
Voor de goede orde: de accu was goed, dat was niet het punt.

Mijn vraag is nu of korte ritten en het niet starten inderdaad iets is wat bekend is bij deze motoren.
Of heeft het te maken met de (matige?) conditie van deze motor? Ik denk dan eigenlijk aan ouderdom cq ‘ versleten’ zuigers bijvoorbeeld waardoor relatief lage compressie misschien de oorzaak zou kunnen zijn.

Ben benieuwd naar jullie kennis en ervaring met dit effect op het starten vanwege een (te) korte rit.

NB
Als het te maken heeft met slechte compressie moet dat volgende week aantoonbaar zijn. Zie andere draadje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 08:31 #1450489 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Paar meter
Een paar meter verplaatsen levert bij veel meer auto's problemen op. Er wordt om te starten een heel rijk mengsel gebruikt. Stop je de motor snel weer, dan blijft er wat benzine achter in de verbrandingskamers.
Start je daarna weer, dan wordt er weer een heleboel brandstof ingespoten. Samen met de achtergebleven brandstof is het mengsel te rijk en dan wil de motor niet of moeilijk aanslaan. Even doorstarten en het probleem is verholpen.

Alleen maar korte ritjes zijn onzuinig en ook niet echt goed voor een auto. Vocht verdampt niet, motor wodt nooit lekker warm, er treed meer vervuiling op, etc. Af en toe een flink stuk uitlaten vindt ie fijn.

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 09:04 #1450490 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Ik snap wat je
schrijft, lange afstanden zijn voor elke auto beter maar bij mijn 740 en 940 is het nog nooit voorgekomen dat ik startproblemen kreeg na een minimaal ritje.
Met als enig verschil dat die motoren geen hydraulische kleppen hebben.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 09:16 #1450491 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Superkort
Starten - verzetten - Uitzetten: Dan kan het te maken hebben met het zogenaamde "lawn mower syndrom"

www.google.com/search?client=firefox-b&q...+syndrome+volvo+960&

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 09:43 #1450494 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Goed filmpje !
Dit ga ik een volgende keer, mocht het zich weer voordoen, eens uitproberen. Dank.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-11-2018 10:48 #1450497 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic toch klinkt dit eerder als een benzinepomprelais dat het soms
een benzinepomprelais dat het soms wel doet en soms niet, Heb ervaring, eerst 1 x per jaar dan een maal per kwartaal en altijd als je geen tijd heb om er naar te kijken. Weet alleen niet of 960 hetzelfde soort relais heeft. Bij mij was de remedie (not) de andere sleutel opzoeken en dan weer starten dan deed hij het opeens weer wel. Dat was dus gewoon toeval, 4 pootjes van het relais zaten "los". Maar je verdenkt de immobilizer omdat de andere sleutel het probleem lijkt op te lossen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 11:36 #1450501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hydraulische klepstoters
Zou het te maken kunnen hebben met de hydraulische klepstoters? Tussen nokkenas en de kleppen zitten elementen die met olie worden gevuld om de klepspeling op te heffen. Dat is ook het rammelen dat je 's morgens hoort, de elementen moeten zich eerst met olie vullen voordat ze de klepspeling opheffen.
Het kan zijn dat die elementen wel worden "opgepompt" maar niet meer goed leeg lopen. Ze worden dan zo lang dat ze de kleppen open drukken, zelfs zonder dat de nok van de nokkenas ze indrukt. gevolg: geen compressie en dus niet starten.
Zie ook dit artikel:
www.amt.nl/techniek/artikel/1999/10/prob...ters-1999-10-1012841

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 13:52 #1450509 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet starten na heel kort
Niet starten na heel kort lopen is inderdaad een kwaaltje van de whiteblocks. Mijn ouders hebben het ook gehad met de 960, toen ze 'm alleen even verzet hadden op de oprit. In hun geval geen benzinegeur, dus geen 'lawn mower symptom'. Tegenwoordig laten we in zo'n geval de motor gewoon even een paar minuten langer draaien, dan treedt het niet meer op.
Ik denk zelf dat het inderdaad samenhangt met de hydraulische stoters die wel oppompen maar niet meer leeglopen door koude olie.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 14:17 #1450537 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Volgens mij
Volgens mij treed er inderdaad een vorm van 'compressie verlies' op doordat de hydraulische stoters zich helemaal volpompen met koude olie. Zet je de motor daarna uit, blijven de kleppen ietsjes open staan waardoor er verminderde compressie is en je echt wel moeite gaat krijgen met het ding aan te krijgen...

Altijd even laten lopen is het advies! Dan komt het probleem niet.

Groeten,
Gerben

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 15:07 #1450538 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Jep, mijn v90 heeft het enorm
Jep, mijn v90 heeft het enorm. Altijd een rondje rond de kerk of de loods, anders kun je de volgende ochtend niet weg zonder volgas een minuutje doorstarten. Volgas, want anders verzuipt hij nog harder. Eigenlijk net zoals met de caburateur vroeger.

De 960 kan er beter tegen, maar stinkt dan sterk naar benzine. De ene heeft motronic 4.4 en de ander 1.8. Ik denk dat de 4.4 nog wat enthousiaster is met inspuiten bij koude motor ofzo. Of 560.000 km vs 350.000 km :P

Er is inderdaad ook over geschreven op het internet. Veel mensen die dan gelijk beginnen met de bobines enzo (wat het dan ook niet oplost), terwijl het eigenlijk inherent bij de motor hoort. Gek dat zo'n luxe wagen er last van heeft en de redblocks nauwelijks, maar er valt goed mee te leven.

Maar sinds ik weet waar het door komt is het geen probleem meer geweest. Niet koud een paar meter verplaatsen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC