Korte ritten effect op starten 960
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2018 17:47 #1450705
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Kan je die
vraag ook stellen aan die Volvo garages lijkt mij dan.
Wat is hun onderbouwing ?
Wat is hun onderbouwing ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2018 18:51 #1450706
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benieuwd.
Ook ik ben benieuwd!
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2018 19:41 #1450707
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Waar ik langzamerhand nog meer benieuwd naar ben is welke olie er tot nog toe gebruikt wordt en hoe vaak er ververst is en of er ook op tijd het filter ververst is .
Ik wil hier niets suggereren maar zie met enige regelmaat vloeibare teer uit een carter lopen
Echt niet persoonlijk bedoeld Bas maar zoals hier eerder opgemerkt, kop eraf kan altijd nog.
Groeten,
Ton.
Ik wil hier niets suggereren maar zie met enige regelmaat vloeibare teer uit een carter lopen
Echt niet persoonlijk bedoeld Bas maar zoals hier eerder opgemerkt, kop eraf kan altijd nog.
Groeten,
Ton.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2018 21:31 #1450713
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Martijn: 3 b6xx4's die met
@Martijn: 3 b6xx4's die met 10w40 volsyntheet bij een koude start gelijk stil zijn, waar je met halfsyntheet in dezelfde viscositeit altijd nog een paar seconden de klepstoters hoorde rammelen. 1 960 waar kort km na een olieverversing met 5w30 volsyntheet een drijfstanglager uit liep...
Bovendien schrijf ik er duidelijk bij dat het gebaseerd is op MIJN ervaring en nergens anders op.
Bovendien schrijf ik er duidelijk bij dat het gebaseerd is op MIJN ervaring en nergens anders op.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2018 21:44 #1450714
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic BW: vijf- en zescilinder zijn
BW: vijf- en zescilinder zijn misschien hetzelfde basisontwerp, maar de gebruiksomstandigheden verschillen fors, evenals allerlei details in en rond de motor. Om te beginnen staat elke vijfpitter dwars, en de zespitter in de 960 in lengterichting. Wat een flink verschil in afkoeling door rijwind kan betekenen.
En die dealer: zit die op de noordpool? Volgens het viscositeitsoverzicht in mijn S90 instructieboekje is 5W pas geschikter dan 10W bij temperaturen onder de -15... of hebben ze gewoon geen 10W40 meer op voorraad en is dat ' advies' gewoon het gemakkelijkste voor de werkplaats?
En die dealer: zit die op de noordpool? Volgens het viscositeitsoverzicht in mijn S90 instructieboekje is 5W pas geschikter dan 10W bij temperaturen onder de -15... of hebben ze gewoon geen 10W40 meer op voorraad en is dat ' advies' gewoon het gemakkelijkste voor de werkplaats?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2018 01:04 #1450715
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik denk dat
voornamelijk het hoge aantal kilometers van onze volvo's beter vragen om iets dikker dan iets dunner. Qua olie dan...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2018 10:58 #1450721
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zie geen enkele reden
Ik zie geen enkele reden waarom de minieme gaatjes waardoor de olie in de motor getransporteerd wordt, bijvoorbeeld naar de drijfstanglagers etc, enige vorm van slijtage vertonen bij een hoge kilometerstand. En te dikke olie komt daar neit goed doorheen.
Het is wmb dan ook een fabeltje dat een motor met hoge kilometerstand dikkere olie moet hebben: dat is alleen goed voor een snellere vervanging danwel revisie. Wat je misschien wint aan smering op de zuigerwanden verlies je in veelvoud bij smering van de onderdelen met nauwe toleranties.
Nogmaals: als je gewoon je instructieboekje openslaat staat daarin een temperatuurrange voor de verschillende olieen. Aangezien de viscositeitswaarden zelf echt niet zijn aangepast de laatste decennia, moet je die ranges gewoon blijven aanhouden voor een gezonde motor.
Het is wmb dan ook een fabeltje dat een motor met hoge kilometerstand dikkere olie moet hebben: dat is alleen goed voor een snellere vervanging danwel revisie. Wat je misschien wint aan smering op de zuigerwanden verlies je in veelvoud bij smering van de onderdelen met nauwe toleranties.
Nogmaals: als je gewoon je instructieboekje openslaat staat daarin een temperatuurrange voor de verschillende olieen. Aangezien de viscositeitswaarden zelf echt niet zijn aangepast de laatste decennia, moet je die ranges gewoon blijven aanhouden voor een gezonde motor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2018 17:06 #1450722
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ik de door jou zo
Als ik de door jou zo geliefde gebruikershandleiding erop na sla Willem dan mogen half én vol synthetische oliën gebruikt worden. Tevens staat daarin vermeld dan 10W/40 prima is en dat 5W/40 een groter bereik naar vorst (minder dan -30). Beiden worden tot 40 graden geadviseerd.
Noodzaak om 5W/40 te gebruiken in NL zal er zelden zijn maar gezien het grotere bereik zie ik ook geen nadelen, of wel??
En ik ben idd benieuwd waarom de dealer wel 5/W40 half op het vat heeft en niet de 10/W40 (tenzij er geen nadelen aan 5W zitten). Ik zal het eens vragen. Ook staat in de handleiding géén additieven toe te voegen
Rest de vraag: Volvo is zelf niet heel duidelijk in welke je nu het beste kan gebruiken (mbt vol of half). Wat is wél las is dat korte stukjes onder 'ongunstige rijomstandigheden' valt waarbij de interval van verversen om de 7500km zou moeten zijn...
Noodzaak om 5W/40 te gebruiken in NL zal er zelden zijn maar gezien het grotere bereik zie ik ook geen nadelen, of wel??
En ik ben idd benieuwd waarom de dealer wel 5/W40 half op het vat heeft en niet de 10/W40 (tenzij er geen nadelen aan 5W zitten). Ik zal het eens vragen. Ook staat in de handleiding géén additieven toe te voegen

Rest de vraag: Volvo is zelf niet heel duidelijk in welke je nu het beste kan gebruiken (mbt vol of half). Wat is wél las is dat korte stukjes onder 'ongunstige rijomstandigheden' valt waarbij de interval van verversen om de 7500km zou moeten zijn...
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2018 00:41 #1450726
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hoe liggen
die temperatuurbereiken dan van de diverse waardes van motorolie ?
Heb behoorlijk lopen zoeken op internet maar zo'n schemaatje zoals in het instructieboekje vind ik niet. ( lees ...te lui om naar de auto te lopen, deur open te doen, handschoenenkastje open te doen en het boekje te pakken
)
Heb behoorlijk lopen zoeken op internet maar zo'n schemaatje zoals in het instructieboekje vind ik niet. ( lees ...te lui om naar de auto te lopen, deur open te doen, handschoenenkastje open te doen en het boekje te pakken

- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2018 01:00 #1450727
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wel dit gevonden
tribolex.nl/sae_j300.html
Hele verhandeling maar ik haal eruit dat 15w tot -25 nog steeds veilig is.
Gezien dit stukje uitleg in dat artikel.
Verpompingsgsviscositeit
De verpompingsviscositeit is een maat voor de verpompingsmogelijkheid van de olie in het motorsmeersysteem. Na de koude start (en dus een acceptabele tornviscositeit) dient de oliestroom in het smeersysteem op gang te komen. Om die reden wordt de verpompingsgrens bij een lagere temperatuur gespecificeerd dan de torntemperatuur: een motor die wel start maar vervolgens geen olie krijgt toegevoerd omdat de oliepomp niet in staat is de olie te verpompen, zal niet lang overleven. Aangenomen wordt dat een vloeistof met een viscositeit van 60.000 cP door de oliepomp van de motor nog kan worden aangezogen en vervolgens via het smeersysteem kan worden rondgepompt.
Meten is weten of zoiets.
Ik geloof er ook niet veel van wat Willem zegt dat iets dikker voor een vroegtijdige revisie zorgt. Misschien dat een 6 cilinder gevoeliger is. Weet ik niet zo
Een redblock zal er niet merkbaar eerder door overlijden.
15w40kan best. Die 15w is de viscositeit bij lage buitentemperaturen.
-lage buitentemperaturen hebben we in Nederland maar zelden. En met laag gaat het in dit verband dan om -25 Celsius.
En voor 5W40 geldt dit tot -35. Ik ben het met mbroeren eens dat als 10w40 voorgeschreven is 5w40 al helemaal geen risico zal zijn.
Maar laat onverlet dat als Volvo 10W40 adviseert dat je daar niet fout mee kan gaan.
Volgens mij toont het artikel waarnaar ik een link opnam aan dat er best enige bandbreedte zit op het 10w40 advies.
Hele verhandeling maar ik haal eruit dat 15w tot -25 nog steeds veilig is.
Gezien dit stukje uitleg in dat artikel.
Verpompingsgsviscositeit
De verpompingsviscositeit is een maat voor de verpompingsmogelijkheid van de olie in het motorsmeersysteem. Na de koude start (en dus een acceptabele tornviscositeit) dient de oliestroom in het smeersysteem op gang te komen. Om die reden wordt de verpompingsgrens bij een lagere temperatuur gespecificeerd dan de torntemperatuur: een motor die wel start maar vervolgens geen olie krijgt toegevoerd omdat de oliepomp niet in staat is de olie te verpompen, zal niet lang overleven. Aangenomen wordt dat een vloeistof met een viscositeit van 60.000 cP door de oliepomp van de motor nog kan worden aangezogen en vervolgens via het smeersysteem kan worden rondgepompt.
Meten is weten of zoiets.
Ik geloof er ook niet veel van wat Willem zegt dat iets dikker voor een vroegtijdige revisie zorgt. Misschien dat een 6 cilinder gevoeliger is. Weet ik niet zo
Een redblock zal er niet merkbaar eerder door overlijden.
15w40kan best. Die 15w is de viscositeit bij lage buitentemperaturen.
-lage buitentemperaturen hebben we in Nederland maar zelden. En met laag gaat het in dit verband dan om -25 Celsius.
En voor 5W40 geldt dit tot -35. Ik ben het met mbroeren eens dat als 10w40 voorgeschreven is 5w40 al helemaal geen risico zal zijn.
Maar laat onverlet dat als Volvo 10W40 adviseert dat je daar niet fout mee kan gaan.
Volgens mij toont het artikel waarnaar ik een link opnam aan dat er best enige bandbreedte zit op het 10w40 advies.
Moderators: Jerry Stam