B6304S3 inbouwen in V90 1997
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2017 14:31 #1433791
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier
s526.photobucket.com/user/Piet22/media/V...1997_Page_2.jpg.html
Kan even de 2.5 niet meer terugvinden maar weet vrij zeker dat daar dezelfde bak inging als de 3.0 180pk: de AW30-40 dus
Kan even de 2.5 niet meer terugvinden maar weet vrij zeker dat daar dezelfde bak inging als de 3.0 180pk: de AW30-40 dus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2017 14:39 #1433792
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic komt uit dit topic
volvo700vereniging.nl/comment/100132#comment-100132
Overigens is het verschil tussen de 40 en 43 duidelijk merkbaar tijdens het rijden. De 43 zit hoger in z'n toeren in de 4+lockup en de automaat slipt minder bij het wegrijden (2100 versus 2700 toeren). Ik ken overigens twee 2.5 automaten en die hebben overduidelijk een 40 (daar is geen jigger test voor nodig om dat waar te nemen).
Overigens is het verschil tussen de 40 en 43 duidelijk merkbaar tijdens het rijden. De 43 zit hoger in z'n toeren in de 4+lockup en de automaat slipt minder bij het wegrijden (2100 versus 2700 toeren). Ik ken overigens twee 2.5 automaten en die hebben overduidelijk een 40 (daar is geen jigger test voor nodig om dat waar te nemen).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2017 15:31 #1433795
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh, dus dik 2000 toeren
Oh, dus dik 2000 toeren janken voordat het gevaarte een keer in beweging komt is normaal voor een 2,5 automaat! Dan ben ik gerustgesteld, ik vond de mijne al zo apig slecht rijden...
Echt: automaten zijn een verschrikking. Of ze gaan voortijdig stuk, of ze hebben geen normaal rijgedrag. Doe mij maar een fijne handbak. Jammer dat er geen bellhouse voor een M46 bestaat voor het whiteblock, anders zat dat er zo onder... M90 vind ik beroerd schakelen en wil ik dus niet meer. Bovendien zijn die dingen roofgoed en dus veel te duur.
Echt: automaten zijn een verschrikking. Of ze gaan voortijdig stuk, of ze hebben geen normaal rijgedrag. Doe mij maar een fijne handbak. Jammer dat er geen bellhouse voor een M46 bestaat voor het whiteblock, anders zat dat er zo onder... M90 vind ik beroerd schakelen en wil ik dus niet meer. Bovendien zijn die dingen roofgoed en dus veel te duur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2017 16:03 #1433796
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overigens: die "bron" vind ik
Overigens: die "bron" vind ik verdacht. De cijfers van de eindoverbrenging kloppen in elk geval niet voor een 170 pk 2,5, want daar heeft de handbak een 3,91 eindreductie en de automaat een 4,10 (die heb ik).
Verder is het heel onlogisch dat de 204 pk meer toeren op snelheid zou draaien dan de 180 pk (overdrive 0,75 tegen 0,70, met dezelfde eindreductie).
Tel daarbij op dat ik online deze gegevens nergens anders tegenkom, en je begrijpt mijn twijfels...
Verder is het heel onlogisch dat de 204 pk meer toeren op snelheid zou draaien dan de 180 pk (overdrive 0,75 tegen 0,70, met dezelfde eindreductie).
Tel daarbij op dat ik online deze gegevens nergens anders tegenkom, en je begrijpt mijn twijfels...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2017 19:04 #1433803
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Willem
Hallo Willem
Zoektochten op internet zijn niet nodig. Dezelfde tabel staat in het Volvo databoekje 1991-1997 op pagina 104; hier te vinden in de documentatiesectie: <a href=" volvo700vereniging.nl/node/16101 "> volvo700vereniging.nl/node/16101 .
Er zit alleen een verschil tussen de eerste versnelling: het databoekje geeft 2.80:1 en bovengenoemde tabel 2.08:1. Zal wel een typo maar ik weet niet welke juist is.
De eindreductie heeft niets met de automaat maar met het differentieel te maken. In de 2,5 liter is bij een automaat inderdaad een differentieel met een reductie van 4,1 toegepast.. Maar bovengenoemde tabel gaat alleen over de beide 3 liter motoren.
Piet
Zoektochten op internet zijn niet nodig. Dezelfde tabel staat in het Volvo databoekje 1991-1997 op pagina 104; hier te vinden in de documentatiesectie: <a href=" volvo700vereniging.nl/node/16101 "> volvo700vereniging.nl/node/16101 .
Er zit alleen een verschil tussen de eerste versnelling: het databoekje geeft 2.80:1 en bovengenoemde tabel 2.08:1. Zal wel een typo maar ik weet niet welke juist is.
De eindreductie heeft niets met de automaat maar met het differentieel te maken. In de 2,5 liter is bij een automaat inderdaad een differentieel met een reductie van 4,1 toegepast.. Maar bovengenoemde tabel gaat alleen over de beide 3 liter motoren.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2017 09:15 #1433817
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic S90 met AW30-40
Hoi Willem,
Ik heb een keer een 180PK 3.0 vervangen door een 204PK 3.0 met automaat en al, Dat leverde een probleem op met de automaat, Het bleek dat er oorspronkelijk een AW30-40 in had gezeten en achter de 204PK een AW30-43 zat. Na het wisselen van de computers opgelost.
Nu bedenk ik me dat ik nog een S90 180PK heb staan, ik zal eens kijken wat daar onder zit.
Groet
Ik heb een keer een 180PK 3.0 vervangen door een 204PK 3.0 met automaat en al, Dat leverde een probleem op met de automaat, Het bleek dat er oorspronkelijk een AW30-40 in had gezeten en achter de 204PK een AW30-43 zat. Na het wisselen van de computers opgelost.
Nu bedenk ik me dat ik nog een S90 180PK heb staan, ik zal eens kijken wat daar onder zit.
Groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2017 12:56 #1433824
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Reducties van de
Reducties van de verschillende versnellingen staan ook in de instructieboekjes. Alleen: in de instructieboekjes van de S90 en 960-II staat maar 1 automaat (de AW43), dus geen verschil tussen de 204 en de 180 pk (en de 170 pk). Is een instructieboekje een minder officiele uiting dan het groene boekje, of zijn we het erover eens dat beiden fouten kunnen bevatten?
Beschrijving van de achteras (eindreductie) van de 180-204 generatie staat helaas niet in de instructieboekjes, dus daar heb je minder zekerheid. Bij de 170-204 periode is het 3,73 voor de 204, 3,91 voor de 170 pk M90, en 4,10 voor de 170 pk AW43.
Beschrijving van de achteras (eindreductie) van de 180-204 generatie staat helaas niet in de instructieboekjes, dus daar heb je minder zekerheid. Bij de 170-204 periode is het 3,73 voor de 204, 3,91 voor de 170 pk M90, en 4,10 voor de 170 pk AW43.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2017 20:18 #1433835
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alle instructieboekjes?
Alle instructieboekjes?
Volgens mij blijkt uit de praktijk iig dat het 'anders' zit dan jouw uitgangspunt dat er in iedere 3.0 een aw43 zit. En ik spreek niet alleen uit ervaring.
Volgens mij blijkt uit de praktijk iig dat het 'anders' zit dan jouw uitgangspunt dat er in iedere 3.0 een aw43 zit. En ik spreek niet alleen uit ervaring.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2017 23:27 #1433843
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Alle instructieboekjes hier
Alle instructieboekjes hier op de site. Dus ja, ik heb inderdaad elk jaar nagekeken voordat ik het hier postte.
Natuurlijk zegt dat niets over instructieboekjes in andere talen. Al heb ik een engelse S90-1997 die overeenkomt met de nederlandse hier op de site.
Praktijk zegt me eerlijk gezegd alleen iets, als voor die auto's 100% is uitgesloten dat er na aflevering iets is uitgewisseld. Tenslotte had mijn V90 uiteindelijk ook een 2,5 liter blok en motronic 1.8...
Natuurlijk zegt dat niets over instructieboekjes in andere talen. Al heb ik een engelse S90-1997 die overeenkomt met de nederlandse hier op de site.
Praktijk zegt me eerlijk gezegd alleen iets, als voor die auto's 100% is uitgesloten dat er na aflevering iets is uitgewisseld. Tenslotte had mijn V90 uiteindelijk ook een 2,5 liter blok en motronic 1.8...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2017 13:29 #1433859
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja maar daar was aan
Ja maar daar was aan gerommeld, dat weet jij ook.
100% krijg je juist vanuit de praktijk niet want mijn V90 staat in de papieren als een 180pk-er en is nu een 204 met AW43
Tot nu toe (maar ik zie ze niet dagelijks) is mijn ervaring iig dat de 180/170 een AW40 heeft. Maar uitzonderingen genoeg want er zou ook geen handbak in de 204pk geleverd zijn terwijl ik gehoord heb (ik meen van jou) dat ze in Oostenrijk of Zwitserland wel geleverd zijn. Dus zeker is niets, juist door al die buitenlandse uitzonderingen.
100% krijg je juist vanuit de praktijk niet want mijn V90 staat in de papieren als een 180pk-er en is nu een 204 met AW43
Tot nu toe (maar ik zie ze niet dagelijks) is mijn ervaring iig dat de 180/170 een AW40 heeft. Maar uitzonderingen genoeg want er zou ook geen handbak in de 204pk geleverd zijn terwijl ik gehoord heb (ik meen van jou) dat ze in Oostenrijk of Zwitserland wel geleverd zijn. Dus zeker is niets, juist door al die buitenlandse uitzonderingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam