Hikken bij accelereren, 940 - B230FB OPGELOST !!! :o)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2016 10:16 #1105703 door V700 register
Hallo wijze mensen,

Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een hagelwitte 940, B230FB, 337.000km. Gekocht om te dienen als vakantievoertuig c.q. minicamper...

Bij de proefritten hikte de motor licht bij accelereren en bij het rijden met continue toerental, het lijkt nog het meest op een misfire of een soort verslikken. Ook wilde de motor niet graag boven de 3500 toeren komen. Ik dacht meteen aan bougiekabel en verdeelkap, de rest van de auto is zo mooi, netjes, roestvrij en strak dat ik het risico genomen heb. Zelf ben ik erg technisch en ben niet vies van een stevige sleutelpartij...De auto had een half jaar stil binnen gestaan en de eigenaar zei dat het euvel er niet was toen hij hem wegzette. (oude rustige chauffeur) Maar voordat ik als een dolle onderdelen ga uitwisselen en controleren wil ik toch even met jullie overleggen welke richting ik moet gaan kijken.

Als eerste heb ik de bougies en bougiekabels vervangen, die zagen er wat verdroogd uit. Ook een nieuwe accu was nodig. De verdeelkap ziet er aan de buitenkant uit alsof hij net vervangen is. En een fles injectorreiniger is 200km geleden toegevoegd aan de benzine. Dit resulteerde er in dat het hikken bij continue bijna weg is, de motor weer lekker fel oppakt en weer lekker doortrekt tot toerentallen waar je liever niet komt als je zuinig bent op je spulletjes...

Maar het hikken, verslikken bij accelereren blijft. Het lijkt zelfs hoe rustiger je optrekt hoe erger het hikken is, zeker onder de 2800 toeren. Trek je wat steviger op dan is het een stuk minder, maar het zou kunnen dat het effect ondersneeuw onder het "geweld" van het accelereren. Het hikken, verslikken is er altijd en continue. Niet de ene keer wel en de andere keer niet...Oh ja, en hij loopt bij warme motor wat onregelmatig stationair...

Het lijkt er op dat een soort regelsysteem vies of vuil is waardoor kleine veranderingen moeilijk te volgen zijn (rustig optrekken) en grote veranderingen wat makkelijker te volgen zijn (stevig optrekken)...

Wat zijn jullie adviezen?

Ik hoor het graag!

Bas

UPDATE:

Benzinepomp relais check ok
gasklep check schoon
verdeler check zgan
stappenmotor check schoongemaakt met remmenreiniger
lmm check schoon
bdp sensor check, schoon en netjes

hikken is een stuk minder, maar toch nog aanwezig...

what's next?

klepspeling checken
bdp sensor vervangen...
lambda sensor vervangen...

Thanks!

Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2016 19:23 #1429675 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jouw probleem komt mij erg
Jouw probleem komt mij erg bekent voor. En die van mij is toevallig ook een witte, zou het de kleur zijn.
Ik heb er al heel wat geld en tijd inzitten maar tot op heden nog niet op kunnen lossen. Zie topic "even voorstellen en technisch vraagstuk"

Ik lees mee met het topic.

Groetjes

Olaf

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 08:54 #1429684 door Mark Franken
Beantwoord door Mark Franken in topic benzinedrukregelaar
Heb je al geroken aan de benzinedrukregelaar (potje aan het einde van de injectorrail).
Als deze naar benzine ruikt, is deze lek (en komt er meer benzine in het systeem dan gewenst), met als gevolg slecht starten, hikken enz..
Ik heb het bij de mijne (b230FK) ook en een nieuwe brandstofdrukregelaar is onderweg, zodat de oude vervangen kan worden.

Mark

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 11:11 #1429686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinedrukregelaar
Hey Mark,

De druk regelaar is goed, zit er net op volgens mij. Ziet er als nieuw uit en ruikt nergens naar...Hij start trouwens prima, daar is niets mee aan de hand.
Ik zag dat hem massapunt van de dynamo ietsjes gecorrodeerd is, ga ik vanmiddag even schoonmaken...ook iets van gelezen dat dat wel eens een probleem kon opleveren....

Groet

Bas

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 11:59 #1429691 door Mark Franken
Beantwoord door Mark Franken in topic Dan ben ik benieuwd wat de
Dan ben ik benieuwd wat de oplossing is, ik blijf het volgen!
PS ook al gekeken naar het radio ontstoor relais (radio supression relay), die schijnt ook vergelijkbare storingen te genereren (tenminste bij een b230fk)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 12:31 #1429692 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radio ontstoor relais
Hey Mark,

Daar kan en ga ik dan ook maar even naar kijken, waar zit die? In de middenconsole of ergens anders?

Groet

Bas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 12:32 #1429693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat er merkbaar verschil is
Dat er merkbaar verschil is met wat injectiereiniger erin geeft aan dat je het waarschijnlijk in die richting moet zoeken. De vraag over de drukregelaar was dan ook een goede vraag.

Dat die regelaar nieuw is vind ik juist een veeg teken. Daar is dan blijkbaar al eens iemand mee bezig geweest. Ik heb een keer 3 van die dingen in korte tijd (telkens +/- 30.000 km ertussen) kapot gehad. Ik had de retourleiding al eens doorgeblazen met een klein compressortje. Na de 3e wissel een keer met een flinke compressor doogeblazen en sindsdien gaat het goed (afkloppen..)

Daarom zou ik je aanraden de retourleiding goed door te blazen en ook goed te checken of de drukregelaar fatsoenlijk werkt (slangetje los - gas geven moet hij hikken, slangetje los - eraan sabbelen moet hij stationair ook merken).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 13:11 #1429694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Regelaar check
Hey Jan,

Drukregelaar check gaan we ook doen, hoe moet ik de retourleiding doorblazen? Nog ergens loshalen aan het eind? Gewoon lomp de compressor er op?

Zelf heb ik het gevoel dat de nieuwe bougiekabels meer teweeg hebben gebracht omdat direct bij het starten na de ombouw ik al een direct andere motor had...De injectorreiniger moest toen nog door het hele systeem de injectoren bereiken...

Ik hoor het graag!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 13:13 #1429695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radio onstoor relais
De naam radio ontstoor relais of radio suppression relay klinkt wat magischer dan het in feite is. Een betere naam zou het injector voedingsrelais zijn, want via dit relais wordt 12 V op de brandstofinjectoren gezet (de injectoren worden gestuurd door de massa aan en uit te schakelen). De voeding van de injectoren zou ook wel via het contactslot kunnen lopen, maar blijkbaar geven de inductiestromen van de injectoren dan storing op de radio. Nu wordt alleen het ontstoor relais via het contactslot aangestuurd.
Het relais zelf zit ergens in de buurt van de accu, op de binnenkant van het spatscherm. Je kunt dit relais eventueel ook tijdelijk overbruggen (en dus 12V direct op de injectoren zetten) om te kijken of dat verschil maakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 13:53 #1429696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb hem gewoon achter de
Ik heb hem gewoon achter de drukregelaar losgemaakt en met 8 bar doorgeblazen. Even rustig beginnen omdat de leiding nog vol benzine zit. Eigenlijk is dit niet de goede manier omdat je zo dus een eventueel propje je benzinetank in blaast. Aan de andere kant bij de tank loshalen was me echter net teveel moeite.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC