... met de 960... 2 korte schokjes, inhouden en door ...wat ??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2015 10:47 #1423864
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic A/C
Het vermogen dat een A/C vraagt lijkt misschien niet veel, maar als je bijvoorbeeld constant 90 rijdt en de airco komt in, dan moet de motor wel iets van 10% vermogen extra gaan leveren. Bovendien komt de airco-koppeling ineens in en zal nauwelijks slippen, dus geen wonder dat je dat iets zult voelen. Waarschijnlijk zal een automaat de tik meer dempen dan een handgeschakelde auto, maar daar heb je dan (vaak) weer een twee massa vliegwiel voor om te dempen.
Het inschakelen van een grote stroomverbruiker heeft hetzelfde effect, maar de het electrische systeem dempt dit veel meer af en dynamo gaat veel geleidelijker meer vermogen vragen. Dat voel je daarom niet.
Als de airco (bijna) leeg is, laat de lagedruksensor de koppeling bovendien steeds sneller in- en uitschakelen. Totdat het systeem weer bijgevuld is, zou ik de AC uitschakelen door de connector van de lagedruk sensor los te nemen. Dan kun je ook je voorruit ontwasemen zonder de AC compressor droog te laten lopen....
Het inschakelen van een grote stroomverbruiker heeft hetzelfde effect, maar de het electrische systeem dempt dit veel meer af en dynamo gaat veel geleidelijker meer vermogen vragen. Dat voel je daarom niet.
Als de airco (bijna) leeg is, laat de lagedruksensor de koppeling bovendien steeds sneller in- en uitschakelen. Totdat het systeem weer bijgevuld is, zou ik de AC uitschakelen door de connector van de lagedruk sensor los te nemen. Dan kun je ook je voorruit ontwasemen zonder de AC compressor droog te laten lopen....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2015 11:26 #1423865
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de automaat in lockup zit
Als de automaat in lockup zit (zeker bij 90), maakt het dempen niet veel verschil denk ik.
Goeie tip van de connector want je wil wel gewoon je voorruit kunnen ontwasemen!
Goeie tip van de connector want je wil wel gewoon je voorruit kunnen ontwasemen!
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2015 11:29 #1423866
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic ... geweldig weer deze extra info
"connector van lagedruk sensor los nemen" neem ik mee deze week bij het nalopen van alle punten.
Dank.
Dank.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2015 13:28 #1423868
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic die heb ik even gemist ..
als "de automaat in lock-up zit" ? wat betekent dat ? Heb nooit eerder een automaat gehad. Is dat "D" want ik rijd altijd in D(rive).
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2015 15:58 #1423870
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lockup en airco
Lockup overbrugt de koppelomvormer om het toerental motor en ingaande as versnellingsbak gelijk te maken.
www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/...s/transmissie/h3.pdf
De lockup wordt ingeschakeld door het programma van de bak. Wanneer de lockup ingeschakeld is, gaat je toerenteller lineair omhoog met je snelheid.
Heeft je airco een flinke tijd niet gewerkt en is deze leeg, dan is er meestal onderhoud noodzakelijk.
Het is dan verstandig eerst het systeem op druk te brengen. Behoudt het systeem geruime tijd(een paar weken) de druk en functioneert het systeem(niet te lang testen); dan laat je het systeem vacumeren en opnieuw vullen. Blijft het systeem niet op druk dan ga je eerst de verdamper en de accumulator vervangen en vult daarna het systeem inclusief detectie vloeistof.
Ander volgorde is ook mogelijk, echter leidt vaak tot hogere kosten.
www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/...s/transmissie/h3.pdf
De lockup wordt ingeschakeld door het programma van de bak. Wanneer de lockup ingeschakeld is, gaat je toerenteller lineair omhoog met je snelheid.
Heeft je airco een flinke tijd niet gewerkt en is deze leeg, dan is er meestal onderhoud noodzakelijk.
Het is dan verstandig eerst het systeem op druk te brengen. Behoudt het systeem geruime tijd(een paar weken) de druk en functioneert het systeem(niet te lang testen); dan laat je het systeem vacumeren en opnieuw vullen. Blijft het systeem niet op druk dan ga je eerst de verdamper en de accumulator vervangen en vult daarna het systeem inclusief detectie vloeistof.
Ander volgorde is ook mogelijk, echter leidt vaak tot hogere kosten.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2015 16:13 #1423872
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Condensor ipv verdamper
Je vervangt de condensor, die gaat meestal stuk. Verdamper gaat bijna nooit stuk. Vervanging Accumulator, de thermoskan onder de motorkap, is een vervanging op lange termijn. Wanneer is je toch bezig bent neem je die mee. Apart vervangen is een stuk duurder.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2015 17:46 #1423874
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic dank Adrian ....
niet alleen mooi dat er zoveel kennis binnen de vereniging zit !
Meer nog dat die kennis ook gedeeld wordt. Chapeau !
Meer nog dat die kennis ook gedeeld wordt. Chapeau !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2015 21:25 #1423881
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog even iets over die lockup
Nog even iets over die lockup voordat je weer geschok waarneemt: als je op de snelweg gas los laat en daarna weer gasgeeft, kan je ook een schokje waarnemen (het opnieuw in de lockup schieten). Was mijn eerste idee maar je gaf aan dat het inhouden betrof dus toen heb ik het niet geopperd.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2015 19:45 #1423928
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic met de inspectie beurt alle ..
.. belangrijke nagelopen. Aan de onderzijde gezien dat ie er ook daar goed uit ziet en met Timen tot de conclusie gekomen dat het een goede auto is.
Wat hebben we gedaan:
1. geconstateerd dat systeem leeg is en bij de condensor lek-sporen gezien. Is dus stuk en daarom de lage-druk sensor maar losgekoppeld;
2. olie- en luchtfilter vervangen en olie ververst
3. bougies vervangen, bobines zijn oké en de bedrading ziet er goed uit.
Ik ga er voorlopig nog van uit dat de schokjes te wijten waren aan deze airco. Heb de schokjes niet meer gevoeld. De toekomst zal het leren.
Overigens heb ik de "lock-up" onderweg (zoals hierboven door mbroeren beschreven) getest maar ik heb niks gevoeld.
De automaat schakelt gewoon soepel. Volgens de geplaatste Volvo sticker in mei 2015 nog geflushed.
Dank voor jullie reacties. Mocht zich wat bijzonders voordoen meld ik me weer.
Wat hebben we gedaan:
1. geconstateerd dat systeem leeg is en bij de condensor lek-sporen gezien. Is dus stuk en daarom de lage-druk sensor maar losgekoppeld;
2. olie- en luchtfilter vervangen en olie ververst
3. bougies vervangen, bobines zijn oké en de bedrading ziet er goed uit.
Ik ga er voorlopig nog van uit dat de schokjes te wijten waren aan deze airco. Heb de schokjes niet meer gevoeld. De toekomst zal het leren.
Overigens heb ik de "lock-up" onderweg (zoals hierboven door mbroeren beschreven) getest maar ik heb niks gevoeld.
De automaat schakelt gewoon soepel. Volgens de geplaatste Volvo sticker in mei 2015 nog geflushed.
Dank voor jullie reacties. Mocht zich wat bijzonders voordoen meld ik me weer.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2015 16:13 #1424253
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic .. toch weer inhouden/schokjes soms
Hallo,
10 december dus de auto nagelopen en na die tijd heeft ie (ca 300km) goed gereden. Vorige week ineens een hele rit van 130 km ineens weer soms wat schokken onderweg. Je voelt de auto even inhouden en dat soms een paar keer achter elkaar. Dan km's niet en dan komt het weer terug. Voor ik de terugweg aanvaardde heb ik toen de kap eraf gehaald en de bobine draadjes een beetje aangedrukt. Daar was immers het laatst aan gezeten met bougies vervangen. Warempel ging de terugweg probleemloos. Echter ...
Vandaag weer onderweg wat schokjes gevoeld. Twijfel nu wel of het de allereerste keer te wijten was aan een kapotte airco.
Volgens mij geen benzine toevoer en/of geen vonk. Het is natuurlijk zoeken naar een speld in de hooiberg. Overigens hebben we toen niet de nokkenassensor gecontroleerd. Zijn bijvoorbeeld bobines door te meten/te controleren op betrouwbaarheid? De benzine injectoren? Iemand een idee/of zelfde ervaring met de 960?
En uiteraard Prettige feestdagen !
10 december dus de auto nagelopen en na die tijd heeft ie (ca 300km) goed gereden. Vorige week ineens een hele rit van 130 km ineens weer soms wat schokken onderweg. Je voelt de auto even inhouden en dat soms een paar keer achter elkaar. Dan km's niet en dan komt het weer terug. Voor ik de terugweg aanvaardde heb ik toen de kap eraf gehaald en de bobine draadjes een beetje aangedrukt. Daar was immers het laatst aan gezeten met bougies vervangen. Warempel ging de terugweg probleemloos. Echter ...
Vandaag weer onderweg wat schokjes gevoeld. Twijfel nu wel of het de allereerste keer te wijten was aan een kapotte airco.
Volgens mij geen benzine toevoer en/of geen vonk. Het is natuurlijk zoeken naar een speld in de hooiberg. Overigens hebben we toen niet de nokkenassensor gecontroleerd. Zijn bijvoorbeeld bobines door te meten/te controleren op betrouwbaarheid? De benzine injectoren? Iemand een idee/of zelfde ervaring met de 960?
En uiteraard Prettige feestdagen !
Moderators: Jerry Stam