- Berichten: 5
... met de 960... 2 korte schokjes, inhouden en door ...wat ??
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2015 18:53 #1104717
door Bas Walhof
... met de 960... 2 korte schokjes, inhouden en door ...wat ?? is gemaakt door Bas Walhof
Hallo,
even een ervaring delen van de eerste 800 km met de 960.
Het waren tot vandaag heerlijke comfortabele km's tijdens een paar mooie lange afstandsritten naar o.a Zuid Limburg en Den Haag.
Maar, vanmorgen opeens op de A12 (bij 110 km/h) 2 hele korte schokjes, misschien 2 keer 1 seconde even inhouden, en gewoon verder.
In ieder geval geen meetbaar snelheidsverlies, het was dus geen bokken en/of stoten !
Toch wel even een vervelend moment kan ik je zeggen want dat ken ik niet met de 940 of 740. Eerlijk gezegd, zo ontspannen rijdt het daarna niet meer.
Iemand van de 960 (of 940) rijders die hier ook ervaring mee heeft ?? Het kan natuurlijk een simpel probleem geweest zijn.
Zelf denk ik aan een elektrische storing. even geen vonk door: even haperende BDP- sensor ?, slechte bougie(s) ?, versleten bougie-kabel die massa contact maakt.... etc.. ??
Of iets met de benzine toevoer? haperende injector ?... vuiltje in de benzine ??
Als iemand verder nog ervaringen / ideëen heeft. Graag reactie en bedankt alvast.
Zal in ieder geval Timen eens bellen en gaan speuren deze week.
Groet,
even een ervaring delen van de eerste 800 km met de 960.
Het waren tot vandaag heerlijke comfortabele km's tijdens een paar mooie lange afstandsritten naar o.a Zuid Limburg en Den Haag.
Maar, vanmorgen opeens op de A12 (bij 110 km/h) 2 hele korte schokjes, misschien 2 keer 1 seconde even inhouden, en gewoon verder.
In ieder geval geen meetbaar snelheidsverlies, het was dus geen bokken en/of stoten !
Toch wel even een vervelend moment kan ik je zeggen want dat ken ik niet met de 940 of 740. Eerlijk gezegd, zo ontspannen rijdt het daarna niet meer.
Iemand van de 960 (of 940) rijders die hier ook ervaring mee heeft ?? Het kan natuurlijk een simpel probleem geweest zijn.
Zelf denk ik aan een elektrische storing. even geen vonk door: even haperende BDP- sensor ?, slechte bougie(s) ?, versleten bougie-kabel die massa contact maakt.... etc.. ??
Of iets met de benzine toevoer? haperende injector ?... vuiltje in de benzine ??
Als iemand verder nog ervaringen / ideëen heeft. Graag reactie en bedankt alvast.
Zal in ieder geval Timen eens bellen en gaan speuren deze week.
Groet,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2015 20:24 #1423818
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aircopomp
Het kan ook het aanslaan van aircopomp zijn die dit soort schokjes geven. Als je airco niet heel vol is slaat hij heel vaak aan, weet ik uit ervaring.
De ECC gebruikt namelijk de hele tijd de airco, of je moet hem echt uitzetten.
Ik vond het in het begin ook verwarrend en had een zelfde schokjes ervaring. Ik was er van overtuigd dat de airco echt uitstond, want het knopje brandde niet, pas na 2 weken begreep ik dat je de airco juist uitzet als je het knopje indrukt. Je moet dan ook de blower niet op de bovenste (voorruit) stand hebben staan, want dan doet hij alsnog mee.
Anders beginnen met bougies vervangen en de bekabeling van de bobines nauwkeurig nalopen, dit is een gevoelig punt bij deze auto.
Succes, Michiel
De ECC gebruikt namelijk de hele tijd de airco, of je moet hem echt uitzetten.
Ik vond het in het begin ook verwarrend en had een zelfde schokjes ervaring. Ik was er van overtuigd dat de airco echt uitstond, want het knopje brandde niet, pas na 2 weken begreep ik dat je de airco juist uitzet als je het knopje indrukt. Je moet dan ook de blower niet op de bovenste (voorruit) stand hebben staan, want dan doet hij alsnog mee.
Anders beginnen met bougies vervangen en de bekabeling van de bobines nauwkeurig nalopen, dit is een gevoelig punt bij deze auto.
Succes, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
06-12-2015 20:46 #1423820
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Veel dank ...
... dit vind ik een eye-opener. Zou daar ook nooit opgekomen zijn dat ik nu met een in werking zijnde aircopomp rijd. Heb ook het boekje van de auto nog niet (wordt nog nagestuurd) zodat ik nog niet weet hoe deze ECC werkt. weer nog wel dat de verkoper heeft gezegd dat de airco nog moest worden bijgevuld dus grote kans dat het hiermee te maken kan hebben. zal in ieder geval het knopje dus indrukken en de blower niet op de voorruit stand zetten. Nogmaals dank!
Overigens heb ik op die lange afstanden met alle snelheden (waar mogelijk 110, 120 en soms 130) gemiddeld zo'n 1:9,5 gereden, met benzine dus. Hoe is dat? En kennelijk met vragende airco.
Groet.,
Overigens heb ik op die lange afstanden met alle snelheden (waar mogelijk 110, 120 en soms 130) gemiddeld zo'n 1:9,5 gereden, met benzine dus. Hoe is dat? En kennelijk met vragende airco.
Groet.,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2015 21:33 #1423824
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ervaringen
Hoi Bas,
inderdaad... de airco vraagt, als je het randje om het knopje niet ziet branden. Ook heb heb dat pas later ontdekt, ook door wat schokkerig gedrag. Maar, toen ik de zwarte deksel eraf had ontdekte ik ook dat de bedrading daar best wat te lijden heeft. Het wordt er behoorlijk warm bovenin, Er zitten hulsjes om de stekkertjes.. worden zacht en ik merkte bij mij een poos geleden dat de aansluiting dan niet meer 100 punten is. Even nalopen allemaal en wellicht waar nodig even zacht aanknijpen. Kan geen kwaad meten dan even bougies wisselen; als het toch open ligt. Werkje van een half uurtje.. Succes, Bas!
inderdaad... de airco vraagt, als je het randje om het knopje niet ziet branden. Ook heb heb dat pas later ontdekt, ook door wat schokkerig gedrag. Maar, toen ik de zwarte deksel eraf had ontdekte ik ook dat de bedrading daar best wat te lijden heeft. Het wordt er behoorlijk warm bovenin, Er zitten hulsjes om de stekkertjes.. worden zacht en ik merkte bij mij een poos geleden dat de aansluiting dan niet meer 100 punten is. Even nalopen allemaal en wellicht waar nodig even zacht aanknijpen. Kan geen kwaad meten dan even bougies wisselen; als het toch open ligt. Werkje van een half uurtje.. Succes, Bas!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
06-12-2015 21:40 #1423825
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic .. mijn rust .
mijn rust en enthousiasme keert helemaal terug. Top !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2015 22:47 #1423827
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe krijg je dat lGE VERBRUIK
Hoe krijg je dat lGE VERBRUIK VOOR ELKAAR? DAT RED IK ECHT NIET MET MIJN 960?
GR? JOOP
GR? JOOP
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
06-12-2015 23:47 #1423828
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic 960, verbruik en schokjes.
Op benzine haal ik die 1: 9,5 ook makkelijk op lange afstanden met de opgegeven snelheden. Op gas rijd ik dan 1:7,8. Gemiddeld alles door elkaar op gas 1: 7,3. Met een flinke kar erachter stijgt het verbruik snel naar 1: 6,8.
Wat die schokjes betreft: dat herken ik helemaal niet. Ik rijd sinds 2002 een S90. De eerste was een 3.0 met 180 pk en handbak en sinds 2005 de huidige, een 3.0 met 204 pk en automaat. Nooit iets van gemerkt in de ruim 260000 km die ik met beide auto's inmiddels heb gereden. Of de airco nou wel of niet aan staat. Bij de huidige S90 in ruim 10,5 jaar slechts twee maal opnieuw gevuld en verder nooit iets aan gehad. Ook de 960 2.5 aut. uit 1995 die mijn vader destijds reed, had geen last van dit verschijnsel.
Dus of die schokjes met je airco te maken hebben? Daar heb ik mijn vraagtekens bij maar wellicht hebben de oudere typen daar last van. De mijne is nl. van de laatste serie uit 1998. Maar ik zou me er vooralsnog niet al teveel zorgen over maken.
Voor de rest veel rijplezier. De 960 is een geweldige auto. En als je hem goed onderhoudt ook een hele betrouwbare metgezel.
Groeten, Jan.
Wat die schokjes betreft: dat herken ik helemaal niet. Ik rijd sinds 2002 een S90. De eerste was een 3.0 met 180 pk en handbak en sinds 2005 de huidige, een 3.0 met 204 pk en automaat. Nooit iets van gemerkt in de ruim 260000 km die ik met beide auto's inmiddels heb gereden. Of de airco nou wel of niet aan staat. Bij de huidige S90 in ruim 10,5 jaar slechts twee maal opnieuw gevuld en verder nooit iets aan gehad. Ook de 960 2.5 aut. uit 1995 die mijn vader destijds reed, had geen last van dit verschijnsel.
Dus of die schokjes met je airco te maken hebben? Daar heb ik mijn vraagtekens bij maar wellicht hebben de oudere typen daar last van. De mijne is nl. van de laatste serie uit 1998. Maar ik zou me er vooralsnog niet al teveel zorgen over maken.
Voor de rest veel rijplezier. De 960 is een geweldige auto. En als je hem goed onderhoudt ook een hele betrouwbare metgezel.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
07-12-2015 05:43 #1423831
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic .. ventilator uit , aircopomp uit ?
terugkijkend kan ik de schokjes beter verklaren in combi met de aircopomp.
Tijdens de 1e lange ritten heb ik de ventilator op de stand 0 gehad zodat ik mogelijke "geluidjes" kon ontdekken.
Gisterenmorgen heb ik bij het wegrijden de stand op 1 gezet. Nog steeds in de veronderstelling dat ik geen airco inschakel en nu ervan uitgaande dat evenals bij mijn andere Volvo's met het Deltamil airco-systeem: ventilator uit = airco pomp uit.
Na een paar minuten vraagt mijn vrouw of de verwarming uit mag want ze vind het te warm. Dat kan en ik zet de stand op minimaal = blauwe streepje = geen verwarming denk ik !! Twee minuten later krijg ik dus die schokjes. Nu begrijp ik dat ik van de airco maximale koude gevraagd heb ! En zoals ik al zei had de verkoper mij al iets gezegd van bijvullen zal wel gauw eens nodig zijn.
Klopt het dat bij stand ventilator = 0, ook aircopomp = uit ?
Tijdens de 1e lange ritten heb ik de ventilator op de stand 0 gehad zodat ik mogelijke "geluidjes" kon ontdekken.
Gisterenmorgen heb ik bij het wegrijden de stand op 1 gezet. Nog steeds in de veronderstelling dat ik geen airco inschakel en nu ervan uitgaande dat evenals bij mijn andere Volvo's met het Deltamil airco-systeem: ventilator uit = airco pomp uit.
Na een paar minuten vraagt mijn vrouw of de verwarming uit mag want ze vind het te warm. Dat kan en ik zet de stand op minimaal = blauwe streepje = geen verwarming denk ik !! Twee minuten later krijg ik dus die schokjes. Nu begrijp ik dat ik van de airco maximale koude gevraagd heb ! En zoals ik al zei had de verkoper mij al iets gezegd van bijvullen zal wel gauw eens nodig zijn.
Klopt het dat bij stand ventilator = 0, ook aircopomp = uit ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
07-12-2015 08:39 #1423832
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ECC
volvo700vereniging.nl/node/10528
ECC 0 is airco uit. Verdamper zou nl meteen bevriezen.
Verwarring aircoknopje, ezelsbrug:
Knopje en stand: -97 rand rood(warm) airco uit, 97- rand blauw(koud) airco aan.
ECC 0 is airco uit. Verdamper zou nl meteen bevriezen.
Verwarring aircoknopje, ezelsbrug:
Knopje en stand: -97 rand rood(warm) airco uit, 97- rand blauw(koud) airco aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
07-12-2015 10:19 #1423834
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic mooi die ECC-beschrijving
dank Adrian voor deze link en de ezelsbrug
Groet,
Groet,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam