Scheuren in 6 cylinder motorblokken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2015 13:24 #1417802 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drie delen
Ik heb begrepen dat het motorblok uit drie delen bestaat. Wanneer de scheurvorming in het bovenste deel plaatsvindt, past het bovenste deel van een 6254 dan niet zonder problemen? Tweede vraag die bij mij naar boven komt: Is scheurvorming preventief te voorkomen? Bijvoorbeeld door op die plek een (RVS) plaatje te lijmen met een daar voor geschikte lijm?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2015 20:53 #1417835 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De scheurvorming vindt in het
De scheurvorming vindt in het onderste deel plaats.
Het bovenste deel is het nokkenasdeksel
Het middelste deel is de werkelijke kop.

Of het scheuren preventief te voorkomen is: wie zal het zeggen. Daar is geen ervaring mee

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2015 21:30 #1417836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderste deel
Als ik naar de tekening kijk op de in het document genummerde pagina's 51 t/m 53: volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...6304%20TP2103201.pdf ; maak ik daar uit op dat het onderblok uit 3 delen bestaat. Voor de duidelijkheid: het blok zonder de kop met nokkenasdeksel. Maar goed ik ben een leek op dit gebied. Ik meen deze wetenschap ook ergens anders (maar waar ook weer?) te hebben opgedaan. Maar goed nogmaals ik kan het ook helemaal mis hebben. Of scheurvorming te voorkomen is, lijkt mij wel interessant om nader te onderzoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2015 09:43 #1417874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B6254 scheurtje exact zelfde plaats
Mijn 2.5 (febr. 1996; 421000 km) heeft een scheurtje op exact dezelfde plaats. Het Renault logo heb ik (nog) niet kunnen ontdekken. Vind ik het wel, dan laat ik het weten.

Het lek is overigens via de koelvloeistof met een lekstopper gedicht. Niet preventief dus, maar eigenlijk wel een beetje verlijmd. Dat het lukte verbaasde me (het stroomde eruit).

Inmiddels verlies ik overigens opnieuw koelvloeistof, maar via het overdrukventiel in de dop van het expansievat.
M'n plaatselijke wonderdokter is ervan overtuigd dat het niet de koppakking is (geen witte rook, geen smurrie), maar een ander scheurtje dat bij warme motor iets opent en de druk in het systeem opvoert. Is dat een mogelijkheid? Of toch eerst de kop er maar eens af?

Het blijft tobben, maar voor de rest: het rijdt gewoon fijner dan wat dan ook.
Hartelijke groet uit Denemarken,
Thijs

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2015 09:52 #1417877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je
Als je vloeistof verliest door overdruk, dan zijn er denk ik 2 opties. Of de dop is stuk en spuugt er vloeistof uit terwijl dat niet hoeft, of er wordt toch druk opgebouwd. Die overdruk moet ergens vandaan komen, meest waarschijnlijk uit één of meer cilinders. Als het de koppakking niet is, wat kan het dan wel zijn? Waar zou dat andere scheurtje moeten zitten en van waar naar waar lekt het dan waardoor je toch overdruk krijgt??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2015 10:29 #1417878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank Henk
De dop is het niet, daar heb ik al mee geexperimenteerd.
En wat jou betreft dus ook niets anders dan de koppakking.
Dan moet ik daar toch maar op aanvallen.
Hoop dat ik alles los krijg, maar dan kan ik in ieder geval wat zien.
Thijs

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2015 10:45 #1417880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik wil niet zeggen dat het alleen maar de koppakking kan zijn. Wellicht zijn er ook nog andere mogelijkheden.

Maar wat vaak helpt is te kijken of een plausibele redenatie kunt opzetten voor een verdacht onderdeel of een oorzaak. Als je geen logische redenering kunt verzinnen is je aanname omtrent het verdachte onderdeel of de oorzaak waar je aan denkt misschien niet de juiste. En soms kom je al redenerend uit bij een onderdeel waar je eerst niet aan dacht maar een logischer veroorzaken van de klacht is. Of kom je bij een paar mogelijke factoren die gemakkelijker uit te sluiten zijn of een bepaalde redenatie kunnen bevestigen of ontkrachten.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2015 14:34 #1417888 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Een koppakking vervangen bij
Een koppakking vervangen bij een motorblok dat al een scheurtje heeft lijkt mij geen goed idee. De verhalen over scheurtjes die optreden na het vervangen van de koppakking laten zien dat het onderblok tussen cylinder 3 en 4 het zwaar te verduren heeft als de kopbouten met de voorgeschreven momenten worden aangedraaid. Als er al een scheurtje zit dan heb je dikke kans dat dat groter wordt.

Iets anders: een 2,5 liter uit modeljaar 1996? Dat is apart. Ik dacht dat tegelijk met de invoering van motronic 4.4 met ingang van modeljaar 1996 (augustus/september 1995) de 2,5 liter is vervangen door de 180 pk 3 liter.

Heb jij een OBD2 connector in de middenarmsteun naast de handrem zitten? Dan heb je een Motronic 4.4.

In ieder geval heb je een blok uit uit de laatste 3 jaren. Dit komt overeen met wat we tot dusver hebben gezien bij scheurtjes. Ik ben heel benieuwd of er een renault logo op je blok staat.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2015 19:11 #1417890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja
OBDII inderdaad in armsteun naast handrem. typeaanduiding toch echt 2.5. plaatje in bijlage. Geen renault logo op rechthoekje.

Koppakking vervangen bij gescheurd blok is inderdaad koelvloeistof naar de zee dragen.
Heb een goede motor in geschorste wagen staan, maar vriendelijke helper heeft daar het thermostaathuisje gebroken.
dus ik moet nog maar even broeden op een beter plan.
groet,
Thijs

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2015 20:31 #1417892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ook een 2,5 l 6
Ik heb ook een 2,5 l 6 cilinder met 168.000 km. Loopt als een zonnetje. Moet ik me zorgen gaan maken????
Gr. Joop

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC