Scheuren in 6 cylinder motorblokken
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2015 13:06 #1103685
door Piet van der Plas
Scheuren in 6 cylinder motorblokken is gemaakt door Piet van der Plas
Bert Stolker en ik hebben vanmorgen gesproken over het toch wel steeds vaker voorkomende probleem van scheuren in het motorblok van de 6-cylinders.
Steeds op dezelfde plaats, onder het uitlaatspruitstuk tussen cylinder 3 en 4.
Er lijkt sprake te zijn van een combinatie van ontwerpfout en/of gietfout.
Misschien treedt het probleem vaker op nu de blokken ouder worden (metaalmoeheid?).
Dit is dus een ander probleem dan de poreusheid van de blokken uit de eerste produktiejaren.
Voor zover ik op de diverse fora heb kunnen nazoeken treedt het probleem van scheuren alleen op bij de laatste produktiejaren, vanaf ongeveer modeljaar 1995.
En wat ook opvalt is dat het scheuren voor zover bekend niet optreedt bij de 2,5 liter.
De diameter van de zuigers van een 2,5 liter B6254 is 2 mm kleiner dan van de 3,0 liter B6304.
Maar de verwachting is eigenlijk dat in deze motoren dezelfde onderblokken zijn gebruikt en dat alleen de cylinderbussen een andere dikte hebben.
Bert Stolker heeft een paar jaar geleden al eens op dit forum gemeld dat hij op meerder 2,5 liter blokken een Renault logo heeft gevonden.
Op de 3,0 liter blokken die wij bij de hand hadden, uit de laatste produktiejaren, komt dit logo niet meer voor.
Zou Volvo in modeljaar 95 zijn overgestapt zijn naar een andere gieterij waarbij de mallen zijn vernieuwd/gewijzigd dan wel is het produktieproces veranderd?
Wij zijn dus heel benieuwd naar antwoorden op de volgende vragen:
- heeft iemand ooit wel eens gehoord dat een 2,5 liter blok is gescheurd?
- heeft iemand ooit wel eens gehoord dat een 3,0 liter blok van vòòr modeljaar 1995 is gescheurd?
- heeft iemand ooit wel eens gehoord dat een blok met een renault-logo is gescheurd?
- heeft iemand ooit wel eens een 3,0 liter blok met een renault-logo gezien?
Het logo zit links-voor aan de onderkant van het motorblok. Zie foto's.
<a href="http://nl.tinypic.com?ref=2nc0y7t" target="_blank">
i60.tinypic.com/2nc0y7t.jpg
" border="0" alt="Image and video hosting by TinyPic">
<a href="http://nl.tinypic.com?ref=2d2iv0z" target="_blank">
i62.tinypic.com/2d2iv0z.jpg
" border="0" alt="Image and video hosting by TinyPic">
Wij zijn benieuwd naar de antwoorden.
Bert en Piet
Steeds op dezelfde plaats, onder het uitlaatspruitstuk tussen cylinder 3 en 4.
Er lijkt sprake te zijn van een combinatie van ontwerpfout en/of gietfout.
Misschien treedt het probleem vaker op nu de blokken ouder worden (metaalmoeheid?).
Dit is dus een ander probleem dan de poreusheid van de blokken uit de eerste produktiejaren.
Voor zover ik op de diverse fora heb kunnen nazoeken treedt het probleem van scheuren alleen op bij de laatste produktiejaren, vanaf ongeveer modeljaar 1995.
En wat ook opvalt is dat het scheuren voor zover bekend niet optreedt bij de 2,5 liter.
De diameter van de zuigers van een 2,5 liter B6254 is 2 mm kleiner dan van de 3,0 liter B6304.
Maar de verwachting is eigenlijk dat in deze motoren dezelfde onderblokken zijn gebruikt en dat alleen de cylinderbussen een andere dikte hebben.
Bert Stolker heeft een paar jaar geleden al eens op dit forum gemeld dat hij op meerder 2,5 liter blokken een Renault logo heeft gevonden.
Op de 3,0 liter blokken die wij bij de hand hadden, uit de laatste produktiejaren, komt dit logo niet meer voor.
Zou Volvo in modeljaar 95 zijn overgestapt zijn naar een andere gieterij waarbij de mallen zijn vernieuwd/gewijzigd dan wel is het produktieproces veranderd?
Wij zijn dus heel benieuwd naar antwoorden op de volgende vragen:
- heeft iemand ooit wel eens gehoord dat een 2,5 liter blok is gescheurd?
- heeft iemand ooit wel eens gehoord dat een 3,0 liter blok van vòòr modeljaar 1995 is gescheurd?
- heeft iemand ooit wel eens gehoord dat een blok met een renault-logo is gescheurd?
- heeft iemand ooit wel eens een 3,0 liter blok met een renault-logo gezien?
Het logo zit links-voor aan de onderkant van het motorblok. Zie foto's.
<a href="http://nl.tinypic.com?ref=2nc0y7t" target="_blank">
<a href="http://nl.tinypic.com?ref=2d2iv0z" target="_blank">
Wij zijn benieuwd naar de antwoorden.
Bert en Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2015 13:08 #1417772
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ter verduidelijking: als het
Ter verduidelijking: als het logo niet aanwezig is, is de voorkant van dit blokje blank.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2015 22:58 #1417781
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic past de kop van een B6304F2
past de kop van een B6304F2 dus op een B6254 onderblok? Of gaat dit niet werken?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2015 23:56 #1417784
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Scherp martijn. Jij begrijpt
Scherp martijn. Jij begrijpt wat bert en ik in ons achterhoofd hebben.
In de volvo documentatie heb ik niet kunnen vinden dat de kop van een 6254 anders is dan die van een 6304. Op de nokkenassen na dan natuurlijk.
Nog eenvoudiger zou het daarom kunnen om een complete 6254 motor aan de 6304 transmissie te koppelen en in de auto te lepelen.
De grote vraag is wat er gebeurd als je een 6254 motor laat aansturen door een 6304 ecu, al dan niet na het omwisselen van de nokkenassen.
Allemaal leuke experimenten!
Piet
In de volvo documentatie heb ik niet kunnen vinden dat de kop van een 6254 anders is dan die van een 6304. Op de nokkenassen na dan natuurlijk.
Nog eenvoudiger zou het daarom kunnen om een complete 6254 motor aan de 6304 transmissie te koppelen en in de auto te lepelen.
De grote vraag is wat er gebeurd als je een 6254 motor laat aansturen door een 6304 ecu, al dan niet na het omwisselen van de nokkenassen.
Allemaal leuke experimenten!
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 07:40 #1417785
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan zou....
Mijn 960 2.5 ltr ook een Renault logo moeten hebben. Bouwjaar juni 1997, op de schakelaars van de stoelverwarming na al helemaal S90 uitvoering. Ik zal hem eens op de brug laten zetten door Sallabas, en eens kijken of ik dat logo kan vinden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 09:11 #1417787
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kun
Kun je de ECU (en automaat computer) ook niet overzetten? Of zit je dan met verschillende versies van Motronic waardoor het niet gaat werken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 09:41 #1417788
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU omwisselen
Hoi Piet,
Omgekeerd werkt het zeker, ik heb in "de paarse" sedan (1995) een B6304S1 (1996) met een ECU van de B6254 draaien. Volgens mij kan dat door het zelflerende/regulerende karakter van de Motronic.
Groet
Omgekeerd werkt het zeker, ik heb in "de paarse" sedan (1995) een B6304S1 (1996) met een ECU van de B6254 draaien. Volgens mij kan dat door het zelflerende/regulerende karakter van de Motronic.
Groet
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 12:23 #1417789
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De transmissie ecu's zijn in
De transmissie ecu's zijn in ieder geval niet allemaal uitwisselbaar. Het best is om de ECU bij zijn transmissie te houden.
De motor-ecu kan je in principe ook wel overzetten maar daar zijn kleine verschillen. Belangrijk is dat een Motronic 1.8 (t/m 1995) een koelwater sensor achter in het onderblok had en de Motronic 4.4 niet meer. Dus een onderblok van 1995 en ouder met een koelwatersensor achterin kan wel op op een motronic 4.4 worden aangesloten (sensor wordt niet gebruikt) maar andersom wordt het moeilijk (geen sensor, gat is dicht).
De motor-ecu kan je in principe ook wel overzetten maar daar zijn kleine verschillen. Belangrijk is dat een Motronic 1.8 (t/m 1995) een koelwater sensor achter in het onderblok had en de Motronic 4.4 niet meer. Dus een onderblok van 1995 en ouder met een koelwatersensor achterin kan wel op op een motronic 4.4 worden aangesloten (sensor wordt niet gebruikt) maar andersom wordt het moeilijk (geen sensor, gat is dicht).
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 12:26 #1417790
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Met een beetje moeite kun je
Met een beetje moeite kun je de plaats van het logo trouwens gewoon van bovenaf bekijken of met je smartphone fotograferen. Auto hoeft hiervoor niet op de brug.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 15:44 #1417791
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgens mij zijn de automaten
volgens mij zijn de automaten van de 6254 en de 6304F2 gelijk toch? De 204 pk had een iets andere (bijna zelfde) automaat dacht ik onthouden te hebben.
Moderators: Jerry Stam