Controle thermostaat
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-09-2024 18:26 #1475765
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic begrijp me niet verkeerd?
Ik zou er zelf direkt een gereviseerde turbo opzetten, maar ik zou hem óók niet zo vaak of nooit gebruiken om met vollast een berg op te rijden met maximale snelheid. Berg op in evenwicht houden, dan breekt het lijntje niet.
En een turbo met 0,2 wordt vanzelf en best wel snel een turbo met 0,1 en dan een non-turbo. Deze FK-turbo is een fijne metgezel om lekker mee mee te komen, met niet zo veel benzine verbruik als zonder turbo. En als je dat wil kun je gerust volgas de berg op, daar is ie ook goed voor. Alleen ik doe het niet en de temperatuur van het koelwater daalt er waarschijnlijk niet van. Hij voelt zich er niet lekkerder bij, maar als het allemaal goed werkt en de temperatuur (in de motor en buiten de auto) is niet te hoog, dan wordt ie er ook niet verdrietig of misselijk van. Een turbo met 0,2 wel, want die IS al kapot en wordt dan wel heel snel kapotter. Als hij belast wordt, worden de gaten bij de waste klep snel groter.
Succes, reinier
En een turbo met 0,2 wordt vanzelf en best wel snel een turbo met 0,1 en dan een non-turbo. Deze FK-turbo is een fijne metgezel om lekker mee mee te komen, met niet zo veel benzine verbruik als zonder turbo. En als je dat wil kun je gerust volgas de berg op, daar is ie ook goed voor. Alleen ik doe het niet en de temperatuur van het koelwater daalt er waarschijnlijk niet van. Hij voelt zich er niet lekkerder bij, maar als het allemaal goed werkt en de temperatuur (in de motor en buiten de auto) is niet te hoog, dan wordt ie er ook niet verdrietig of misselijk van. Een turbo met 0,2 wel, want die IS al kapot en wordt dan wel heel snel kapotter. Als hij belast wordt, worden de gaten bij de waste klep snel groter.
Succes, reinier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2024 22:03 #1475767
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja waste gate is
Ja waste gate is waarschijnlijk kapot zit wat speling op het asje en haakte nogal met open en dicht doen is waarschijnlijk ingebrand
Maar om nou direct een gereviseerde turbo er op te knallen vindt ik wat overdreven
De auto rijdt mij verder prima mocht ik weer een vakantie plannen richting de bergen dan zou ik het misschien overwegen
Voor de turbo zelf (inlaat zijde ) maakt het echt niet uit of de waste gate lekt
Nu ik een turbodruk meter heb wordt het zichtbaar maar wie weet hoe lang ik hier al zo mee rij zonder dat ik het wist
Begrijp me niet verkeerd ik zou het best willen maar heb inmiddels al veel vervangen en er staat nog genoeg op het lijstje
Het is niet onze dagelijkse auto en het moet wel leuk blijven
Maar om nou direct een gereviseerde turbo er op te knallen vindt ik wat overdreven
De auto rijdt mij verder prima mocht ik weer een vakantie plannen richting de bergen dan zou ik het misschien overwegen
Voor de turbo zelf (inlaat zijde ) maakt het echt niet uit of de waste gate lekt
Nu ik een turbodruk meter heb wordt het zichtbaar maar wie weet hoe lang ik hier al zo mee rij zonder dat ik het wist
Begrijp me niet verkeerd ik zou het best willen maar heb inmiddels al veel vervangen en er staat nog genoeg op het lijstje
Het is niet onze dagelijkse auto en het moet wel leuk blijven
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2024 09:54 #1475768
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevoel
<blockquote>
Ik zou er zelf direkt een gereviseerde turbo opzetten, maar ik zou hem óók niet zo vaak of nooit gebruiken om met vollast een berg op te rijden met maximale snelheid. Berg op in evenwicht houden, dan breekt het lijntje niet.
</blockquote>
Gevoelsmatig wil je niet langdurig volgas rijden. Maar als je en HPT hebt, dan hoef je voor hetzelfde vermogen geen volgas te rijden. Beter voor je gevoel, maar de motorbelasting is nog steeds hetzelfde als bij een LPT. Maar ik ben het met je eens, ik heb ook graag nog wat over als je langdurig veel vermogen nodig hebt.
</blockquote>
Gevoelsmatig wil je niet langdurig volgas rijden. Maar als je en HPT hebt, dan hoef je voor hetzelfde vermogen geen volgas te rijden. Beter voor je gevoel, maar de motorbelasting is nog steeds hetzelfde als bij een LPT. Maar ik ben het met je eens, ik heb ook graag nog wat over als je langdurig veel vermogen nodig hebt.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2024 14:39 #1475771
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb me al vaker afgevraagd
Ik heb me al vaker afgevraagd wat nu precies de inlaatdruk van de LPT vs HPT is.
Ja ik ken de cijfertjes van 0.35 bar etc wel.
Maar de wastegate wordt aangestuurd aan de hand van de gemeten druk direct bij de turbo (is dat hier dan 0.35 bar?) De turbo+ instructies meten het ook vrijwel direct na de turbo.
Dit terwijl doorgaans iedereen die een metertje aansluit om de MBC in te stellen, dit doet bij inlaatspruitstuk.
Heeft een af fabriek dan 0.35 bar na de turbo, of 0.35 bij de inlaat? (ik vermoed het eerste)
Na de turbo zitten aardig wat slangen, bochten etc... en niet te vergeten de intercooler. Dus de gemeten druk bij de turbo, zal altijd merkbaar hoger zijn dan bij de inlaat.
En het ene metertje is het andere metertje niet... die goedkope rommel heeft vaak een gigantisch afwijking.
Ja ik ken de cijfertjes van 0.35 bar etc wel.
Maar de wastegate wordt aangestuurd aan de hand van de gemeten druk direct bij de turbo (is dat hier dan 0.35 bar?) De turbo+ instructies meten het ook vrijwel direct na de turbo.
Dit terwijl doorgaans iedereen die een metertje aansluit om de MBC in te stellen, dit doet bij inlaatspruitstuk.
Heeft een af fabriek dan 0.35 bar na de turbo, of 0.35 bij de inlaat? (ik vermoed het eerste)
Na de turbo zitten aardig wat slangen, bochten etc... en niet te vergeten de intercooler. Dus de gemeten druk bij de turbo, zal altijd merkbaar hoger zijn dan bij de inlaat.
En het ene metertje is het andere metertje niet... die goedkope rommel heeft vaak een gigantisch afwijking.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2024 19:36 #1475777
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vroeg me dat ook al af
Vroeg me dat ook al af bovendien heb je ook nog verlies van druk bij het inlaatspruitstuk omdat daar ook nog een slangetje aangesloten zit op de carter ontluchting
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2024 20:43 #1475772
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic slangetje wastgate
Gaat naar het turbinehuis inlaatlucht van de turbo.
De druk daar is bepalend voor het openen van de wastegate.
Ik gebruik de turbo gegenereerde overdruk ook zelden.
Een enkele keer voor een inhaalmanoeuvre.
Ook een lange tijd met een los wastegate stangetje rond gereden.
Dan heb je geen overdruk. Kwam daar prima mee uit de voeten.
De druk daar is bepalend voor het openen van de wastegate.
Ik gebruik de turbo gegenereerde overdruk ook zelden.
Een enkele keer voor een inhaalmanoeuvre.
Ook een lange tijd met een los wastegate stangetje rond gereden.
Dan heb je geen overdruk. Kwam daar prima mee uit de voeten.
Moderators: Jerry Stam