Controle thermostaat

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2024 16:30 #1475572 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Nee gaat niet
Het voltage krijg je pas te zien bij aangesloten meter met contact aan.
Je kunt de draden in de stekker wel aftappen. Geelwit en geelzwart uit het hoofd.
Aan een losse stekker kun je wel de ohms meten. Mijn ervaring is dat de meting niet zo nauwkeurig is.

Ben benieuwd wat een nieuwe thermostaat doet.
Die is in deze situaties toch vaak de schuldige.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2024 18:17 #1475574 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Top ga ik proberen
Top ga ik proberen

Heb de boel wel weer in elkaar zitten maar m’n uitlaat ligt er nog onderuit
De beugel van m’n middendemper was afgebroken waardoor alles aan de achterdemper hing
Dit heeft een scheur in de middendemper veroorzaakt
Aangezien beide dempers al niet zo best waren wil ik deze beide ook maar vervangen
Maar geef momenteel de voorkeur aan een nette gebruikte
Dus als iemand nog wat heeft liggen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-08-2024 17:04 #1475702 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic G12 ++ of G13
Heb ik er nu in naar volle tevredenheid. Voordeel ervan ten opzichte van G11 is dat het niet na 7 jaar over de datum raakt, doordat het dan zuurstof gaat opnemen. Nu spoel ik wel vaker, maar ik had ook een paar jaar geleden een volledig weggeroest tuutje op de retour van het vaatje, dus ergens zit er dan toch te veel zuurstof.

Ik heb geen last gehad van rubbertjes die er niet tegen konden en ik heb zelfs de G11 in mij SABB van 1967 vlak voor de vakantie vervangen door G12 ++. Was veel gedoe omdat dat koelsysteem niet kon worden afgetapt op het laagste punt. Dus gaatje boren en aftapper erop maken. En wat er dan uitkomt!!! Daar kun je een mannetje van kleien en was ongetwijfeld ook uit 1967. En het zal niet al te veel meer helpen bij het koelen. Ook de vloeistof die achter de klei zat deed vooral zuurstof verplaatsen. De SABB had deze zomer 10 graden lagere KVS temperatuur en klaagde niet.

Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2024 15:45 #1475708 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic SABB
Ik dacht even verkeerd gespeld, maar is een leuk motortje:

zweedseklassiekerclub.nl/zweedse-boten/motoren/sabb/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2024 21:09 #1475739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels heb ik drie meters
Inmiddels heb ik drie meters ingebouwd
De 1e is een digitale temp meter welke ik aangesloten heb op de bovenste koelslang tussen thermostaat huis en radiateur
Dit geeft best interessante gegevens door
Heb er een 92 graden thermostaat in zitten
Bij normaal rijden en de auto op temp is geeft de temp meter 85 graden aan
Kom je vervolgens met deze buitentemperatuur tot stilstand dan loopt de temp vrij snel op en gaat de fan inderdaad bij 102 graden aan
De temp reageert daar vrij snel op en brengt de temp vrij snel weer omlaag

Wat mij wel opvalt is dat als je de auto start en er niet mee gaat rijden en je laat vervolgens de auto warm draaien de fan ongeveer bij 97 graden aanslaat ook dan brengt de fan de temp snel naar beneden maar de fan slaat dan niet af de temp zakt dan zelfs even naar 78 graden om daarna weer wat te klimmen maar de fan slaat dan niet af
Ik ga er van uit dat dit een ecu dingetje is en dit zo hoort ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2024 09:16 #1475743 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Klopt wel
De temp zakt wel verder dan dat ik waarneem in mijn auto's. Daar zakt de temp terug tot 87. Dan gaat de fan wel uit. Het gaat wat sneller als je toeren maakt, betere doorstroming van Kvs.

Meting met je extra meter is wel afhankelijk van de meter en de plaatsing van de sensor. In of op de radiator slang? Airco wel uit neem ik aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-09-2024 15:19 #1475746 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic fan op de vooruit?
Dan gaat de airco namelijk altijd aan na het starten en blijft de fan daarom draaien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2024 21:52 #1475748 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sensor zit in de slang
Sensor zit in de slang

Airco heb ik uit geschakeld ivm lekkage

Maar goed alles werkt verder goed hoor

Ik heb de temp meter met name geplaatst ivm trekken van de caravan
Vorig jaar moest de auto behoorlijk werken in Frankrijk om boven te komen de auto was toen behoorlijk heet geworden maar hoe heet geen idee ?
En nu kan ik het beter in de gaten houden

Om deze reden heb ik nu ook een temp meter op een leiding geplaatst van de automatische versnellingsbak ik kan nu mooi de temp van de versnellingsbak olie in de gaten houden ook dit werkt perfect
De temp zit tijdens rijden op ongeveer 90 c sta ik stil en loopt de koelvloeistof temp op dan loopt de temp zomaar naar de 100 c
Ik heb geen extra koeler er op
Wel zit er dextron 2 olie in en heb begrepen dat die wel 140 c kan worden zonder te verbranden
Houd het voorlopig zo maar is in de gaten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2024 07:05 #1475749 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Leuk
Zo weet je hoe hard je de motor kunt laten werken in zware omstandigheden.

Voor onze youngtimers is het koelsysteem dan vitaal.

De meters waarschuwen je ook als er toch iets mis is gegaan.
Je hoeft slecht een enkele keer te kijken om niet op hete kolen te zitten.
Ook al doe je preventief onderhoud, toch kan een klein mankement veel ellende geven als dat niet op tijd wordt opgemerkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-09-2024 10:58 #1475751 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Van harte aanbevolen: lampje op KVS
"Ook al doe je preventief onderhoud, toch kan een klein mankement veel ellende geven als dat niet op tijd wordt opgemerkt."

In dat kader ben ik tegenwoordig heel erg blij met mijn nivo-lampje op de koelvloeistof. De schade van droogrijden is enorm en je kijkt voor en na het rijden wel eens naar het tankje. Maar onze (modernere) tankjes zijn allemaal geschikt voor een nivo meter, de meeste hebben het niet, het is een upgrade en standaard op de 960, die natuurlijk groter risico heeft op drooglopen. Je kunt ze heel makkelijk installeren naderhand en ze zijn goed verkrijgbaar, onder andere bij Timen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD