Controle thermostaat
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2018 10:36 #1451045
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic huismerk
Deze kwam uit de 940, heeft er 3 jaar ingezeten en is nog prima.
Is een Calorstat 88 graden, opent bij 92 en sluit bij 88.
Houdt de kvs prima warm. Is een huismerk van Timen.
In de 940 zit nu een 92 graden versie van Volvo.
Met deze laatste is de kvs is nu 2 graden warmer op mijn digitale meter.
Is een Calorstat 88 graden, opent bij 92 en sluit bij 88.
Houdt de kvs prima warm. Is een huismerk van Timen.
In de 940 zit nu een 92 graden versie van Volvo.
Met deze laatste is de kvs is nu 2 graden warmer op mijn digitale meter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2024 21:42 #1475553
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch nog even op dit oude
Toch nog even op dit oude topic , heb hier toch nog wat vragen over .
Had afgelopen winter/voorjaar ook last van een te lage stand van de temp meter
Dus de boel maar los gehaald er zat een thermostaat in van 88 graden ik lees hier dat de voorkeur gaat naar een thermostaat van 92 graden
Ik vraag me af of de ventilator dan niet om de haverklap aan slaat ?
Ik vind dat die dat nu al best vaak doet laat staan als ik er 1 van 92 graden in zet
Ps het is een automaat ik heb er geen extra koeler op zitten maar trek wel regelmatig een caravan
Zou het dan niet beter zijn om bij die 88 graden te blijven ?
O ja nog 1 ding ik kwam er vandaag ook achter dat de retour aansluiting op het expansie vaatje volledig dicht zat
Weet niet of dit ook invloed heeft gehad op de te lage temp afgelopen winter
Heb het met een boortje open moeten boren
Had afgelopen winter/voorjaar ook last van een te lage stand van de temp meter
Dus de boel maar los gehaald er zat een thermostaat in van 88 graden ik lees hier dat de voorkeur gaat naar een thermostaat van 92 graden
Ik vraag me af of de ventilator dan niet om de haverklap aan slaat ?
Ik vind dat die dat nu al best vaak doet laat staan als ik er 1 van 92 graden in zet
Ps het is een automaat ik heb er geen extra koeler op zitten maar trek wel regelmatig een caravan
Zou het dan niet beter zijn om bij die 88 graden te blijven ?
O ja nog 1 ding ik kwam er vandaag ook achter dat de retour aansluiting op het expansie vaatje volledig dicht zat
Weet niet of dit ook invloed heeft gehad op de te lage temp afgelopen winter
Heb het met een boortje open moeten boren
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 07:37 #1475555
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Maakt niet uit
De fan slaat aan bij 102 graden.
Beide thermostaten zullen dan helemaal open staan.
Uit de retour naar vacuüm behoort Kvs terug te stromen.
Bij goede circulatie van de Kvs is de onderste retour van de radiator flink warm wanneer de fan aanslaat.
Beide thermostaten zullen dan helemaal open staan.
Uit de retour naar vacuüm behoort Kvs terug te stromen.
Bij goede circulatie van de Kvs is de onderste retour van de radiator flink warm wanneer de fan aanslaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 09:43 #1475556
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke Adrian
Oke Adrian
Misschien toch beter om 88 graden aan te houden ivm de automaat en trekken caravan
Snap niet hoe het kan dat het tuutje van het reservoir zo verstopt zat het leek wel helemaal dicht geroest
Heb ooit z’n reservoir gekocht met vlotter misschien niet de beste kwaliteit ?
Vraag me af wat voor invloed dit kan hebben op het verloop van de temp en koeling ?
Misschien toch beter om 88 graden aan te houden ivm de automaat en trekken caravan
Snap niet hoe het kan dat het tuutje van het reservoir zo verstopt zat het leek wel helemaal dicht geroest
Heb ooit z’n reservoir gekocht met vlotter misschien niet de beste kwaliteit ?
Vraag me af wat voor invloed dit kan hebben op het verloop van de temp en koeling ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 21:26 #1475564
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temperatuurmeter
De temperatuurmeter staat tussen de pakweg 60 en 105 graden rock steady op twaalf uur. Dus als de wijzer vóór het midden staat, is je koelwater kouder dan 60 graden. 88 of 92 graden thermostaat maakt dus geen verschil.
Wat mij wel eens is overkomen, is dat dat kleine pieletje in de thermostaat zover was uitgejutterd, dat die soms tussen de open thermostaat klem bleef zitten. Dan koelt de radiateur te veel en zakt de wijzer ook terug tot vóór de middenstand (onder de 60 graden) omdat de radiateur te veel koelt. Zeker in de winter.
Wissel dat ding gewoon uit voor 88 of 92, marginaal verschil voor je motor. .
Wat mij wel eens is overkomen, is dat dat kleine pieletje in de thermostaat zover was uitgejutterd, dat die soms tussen de open thermostaat klem bleef zitten. Dan koelt de radiateur te veel en zakt de wijzer ook terug tot vóór de middenstand (onder de 60 graden) omdat de radiateur te veel koelt. Zeker in de winter.
Wissel dat ding gewoon uit voor 88 of 92, marginaal verschil voor je motor. .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 23:00 #1475565
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja klopt wel hoor wat die
Ja klopt wel hoor wat die temp meter betreft maar bij mij stond die afgelopen winter op 10 uur
Maar twijfelde of het probleem niet in de meter zat
Want het volgende deed zich voor
De meter stond te laag maar als ik aan het manoeuvreren was met de aanhanger of zo dan liep de meter op na het midden
Maar nu komt het de koelvin slaat aan en de meter loopt terug naar 10 uur
Maar de koelvin blijft gewoon door draaien
En dat is volgens mij gek want als de temp meter juist aangeeft en de temp zou echt zakken dan zou de vin uit moeten gaan
Ik kwam er gisteren wel achter dat de retour leiding naar het reservoir verstopt zat misschien is dit al een tijdje zo en liep de druk in het systeem te hoog op of zo
Nu had ik geen last omdat de temp buiten hoger is stond de meter ook weer in het midden
Maar goed zet er zo i zo een nieuwe thermostaat in (92)
Wil nu het koelsysteem is goed doorspoelen eventueel met een toevoeging
En er dan goede koelvloeistof in gooien
Ik dacht aan de groene van volvo welke je zelf moet aanlengen met water dit omdat er na het spoelen altijd water in het systeem achterblijft , en je bij gebruik van gewone koelvloeistof (g12+) dan meteen alweer verdund met gewoon water
Of valt dit in de praktijk wel mee ?
Maar twijfelde of het probleem niet in de meter zat
Want het volgende deed zich voor
De meter stond te laag maar als ik aan het manoeuvreren was met de aanhanger of zo dan liep de meter op na het midden
Maar nu komt het de koelvin slaat aan en de meter loopt terug naar 10 uur
Maar de koelvin blijft gewoon door draaien
En dat is volgens mij gek want als de temp meter juist aangeeft en de temp zou echt zakken dan zou de vin uit moeten gaan
Ik kwam er gisteren wel achter dat de retour leiding naar het reservoir verstopt zat misschien is dit al een tijdje zo en liep de druk in het systeem te hoog op of zo
Nu had ik geen last omdat de temp buiten hoger is stond de meter ook weer in het midden
Maar goed zet er zo i zo een nieuwe thermostaat in (92)
Wil nu het koelsysteem is goed doorspoelen eventueel met een toevoeging
En er dan goede koelvloeistof in gooien
Ik dacht aan de groene van volvo welke je zelf moet aanlengen met water dit omdat er na het spoelen altijd water in het systeem achterblijft , en je bij gebruik van gewone koelvloeistof (g12+) dan meteen alweer verdund met gewoon water
Of valt dit in de praktijk wel mee ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2024 10:10 #1475566
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meter
Wat je beschrijft over het aanslaan van de fan bij langzaam rijden en stilstaan is normaal gedrag. De electrische fan wordt aangestuurd door de ECU die zijn temperatuurinformatie van een andere sensor krijgt dan de meter op het dashboard. De wijzer zou alleen wel op 12 uur moeten blijven staan. Het lijkt er daarom sterk op dat je meter om één of andere reden te weinig aangeeft, terwijl het koelwater wel op temperatuur is (anders zou de E-fan niet aanslaan).
De meter heeft een eigen temperatuursensor in het motorblok. Dat is in feite niets anders dan een variabele electrische weerstand die steeds kleiner wordt naarmate de temperatuur stijgt. Als je die dus in serie zet met de meter, dan zal die meter meer of minder uitslaan bij een verandering van temperatuur. Eigenlijk is het dus een voltmeter. In de meter zelf zit een soort demping die de wijzer op 12 uur vastzet in het voltagegebied dat overeen komt met ca 60 en 105 graden koelwatertemperatuur. Het kan goed zijn dat de meter een te lage spanning meet, maar dat de motor toch op temperatuur is. De wijzer staat dan te laag, maar blijft dan ook buiten het gedempte gebied. De meter reageert dan ineens wel tussen 90 en 105 graden (maar geeft minder aan), precies wat jij ziet.
Ik zou zeggen, ergens heb je een extra weerstand (slechte verbinding, stekker op de sensor) of de sensor is niet goed meer. Begin eens met de connector schoonmaken.
Het koelsysteem zelf zou ik nog niet direct verdenken. Omdat de E-fan wel op de juiste manier reageert, lijkt het probleem daar niet te zitten.
De meter heeft een eigen temperatuursensor in het motorblok. Dat is in feite niets anders dan een variabele electrische weerstand die steeds kleiner wordt naarmate de temperatuur stijgt. Als je die dus in serie zet met de meter, dan zal die meter meer of minder uitslaan bij een verandering van temperatuur. Eigenlijk is het dus een voltmeter. In de meter zelf zit een soort demping die de wijzer op 12 uur vastzet in het voltagegebied dat overeen komt met ca 60 en 105 graden koelwatertemperatuur. Het kan goed zijn dat de meter een te lage spanning meet, maar dat de motor toch op temperatuur is. De wijzer staat dan te laag, maar blijft dan ook buiten het gedempte gebied. De meter reageert dan ineens wel tussen 90 en 105 graden (maar geeft minder aan), precies wat jij ziet.
Ik zou zeggen, ergens heb je een extra weerstand (slechte verbinding, stekker op de sensor) of de sensor is niet goed meer. Begin eens met de connector schoonmaken.
Het koelsysteem zelf zou ik nog niet direct verdenken. Omdat de E-fan wel op de juiste manier reageert, lijkt het probleem daar niet te zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2024 12:36 #1475568
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja zou goed kunnen wat je
Ja zou goed kunnen wat je zegt alleen was het met name van de winter / voorjaar
Nu leek alles weer in orde omdat de buiten temp nu ook weer hoger is
Momenteel de waterpomp er af ivm kleine lekkage
Misschien wel omdat de retour leiding verstopt zat (hogere druk in het systeem ?)
Ga zo i zo de thermostaat vervangen
Maar wil me nu met name is focussen op de juiste koelvloeistof
Omdat de retour leiding verstopt zat maar ook het thermostaat huis en aansluiting van de pomp behoorlijk waren ingevreten
Zelf op de plek waar de pomp tegen aankomt tegen het gietijzeren blok zeg maar zitten wat kraters
In het verleden heb ik de koppakking al is gedaan ook in de kop zaten behoorlijke kraters
Heb zelf altijd g11 koelvloeistof van mannol gebruikt
Wat daar voor gebruikt is weet ik niet
Wil er nu of G 12+ ingooien of de groene/blauwe van volvo zelf
Ook wil ik de boel is goed doorspoelen misschien zit er wel veel troep in en verklaart dat ook meteen waarom mijn ventilator altijd snel inslaat
Nu leek alles weer in orde omdat de buiten temp nu ook weer hoger is
Momenteel de waterpomp er af ivm kleine lekkage
Misschien wel omdat de retour leiding verstopt zat (hogere druk in het systeem ?)
Ga zo i zo de thermostaat vervangen
Maar wil me nu met name is focussen op de juiste koelvloeistof
Omdat de retour leiding verstopt zat maar ook het thermostaat huis en aansluiting van de pomp behoorlijk waren ingevreten
Zelf op de plek waar de pomp tegen aankomt tegen het gietijzeren blok zeg maar zitten wat kraters
In het verleden heb ik de koppakking al is gedaan ook in de kop zaten behoorlijke kraters
Heb zelf altijd g11 koelvloeistof van mannol gebruikt
Wat daar voor gebruikt is weet ik niet
Wil er nu of G 12+ ingooien of de groene/blauwe van volvo zelf
Ook wil ik de boel is goed doorspoelen misschien zit er wel veel troep in en verklaart dat ook meteen waarom mijn ventilator altijd snel inslaat
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2024 09:04 #1475570
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Bovenin
Dit draadje staat hoe je de gemeten sensor waarde controleerd achterop de dash. Met de voltwaarde krijg je ook beter inzicht van de temp in de kop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2024 12:51 #1475571
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja klopt Adrian
Ja klopt Adrian
Gisteren wel de boel doorgespoeld maar kwam zoals ik eigenlijk wel verwachte
Niet veel troep uit
Heb ook de stekkers van de sensors is goed bekeken en hier zat inderdaad wel iets groene aanslag op heb de boel is goed ingespoten met contactspray
Vandaag de boel maar weer is in elkaar schroeven
Blijft die temp meter raar doen of de ventilator telkens zo snel inslaan dan zal ik inderdaad is met de voltmeter aan de slag gaan om is beter inzicht te krijgen wat er nu gebeurd
Pa dit kan toch ook door onder het stuurkolom de stekker los te halen en daar het voltage te meten ?
Gisteren wel de boel doorgespoeld maar kwam zoals ik eigenlijk wel verwachte
Niet veel troep uit
Heb ook de stekkers van de sensors is goed bekeken en hier zat inderdaad wel iets groene aanslag op heb de boel is goed ingespoten met contactspray
Vandaag de boel maar weer is in elkaar schroeven
Blijft die temp meter raar doen of de ventilator telkens zo snel inslaan dan zal ik inderdaad is met de voltmeter aan de slag gaan om is beter inzicht te krijgen wat er nu gebeurd
Pa dit kan toch ook door onder het stuurkolom de stekker los te halen en daar het voltage te meten ?
Moderators: Jerry Stam