Lager verbruik door booster?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2014 14:05 #1412875 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als
Als mijn vriendin zou rijden, doe ik minder lang met de auto
(ze is het er ongetwijfeld mee eens, want heeft geen rijbewijs en wil dat ook helemaal niet halen...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2014 16:42 #1412860 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plus......

R.E.M. schreef : Zat gisteren tijdens een loos momentje wat op Autoscout te neuzen. Daar werd een Volvo 940 Estate aangeboden met een B230FK motor op LPG. Op zich niets bijzonders, die heb ik tenslotte zelf ook en nog in dezelfde kleur ook. (rijdt rond in de omgeving Heusden/Waalwijk)
In de advertentie werd melding gemaakt dat er een zgn. booster op de motor zat waardoor hij een verbuik heeft van 1 op 10 op LPG. En toen werd ik wakker natuurlijk, want er zit een behoorlijk verschil tussen ons huidige verbruik van 1 op 7 en 1 op 10. Gezien de km's die wij rijden klinkt een verbruik van 1 op 10 heel aantrekkelijk.
Heeft iemand enig idee om wat voor booster het hier gaat? En is zo'n booster een grote/dure ingreep?
Deze vraag zal al wel ontelbare keren eerder gesteld zijn, maar toch. (ik heb ff bij 'zoeken' het woord booster ingetikt, maar kreeg alleen brakeboosters en fake-bespaarders als resultaat)
Ik hoor het graag.
Gr,Remco.

Misschien/waarschijnlijk wordt hier de "Turbo Plus Kit" bedoeld die optioneel te verkrijgen was/is.

In Autoweek 42 staat een artikel (Klokje rond) over een Alfa 159 met een Powerbox.
Deze zou de electronica voor de gek houden en 30 Pk meer genereren plus zuiniger rijden d.m.v. hogere druk in de brandstofleiding en dus meer inspuiting.
Meer brandstof = (misschien) meer Pk's = hoger verbruik (denk ik.....).
Het ziet er uit als een kastje met wat stekkers. Ook een soort Booster???
Soort van chippen, maar dan zonder verandering van inspuitmoment en hoeveelheid brandstof en turbodruk.
Dit soort "Powerbox" kun je in allerlei vage (Chinese) web-shops kopen. Denk niet dat het iets is (behalve troep)...... En zeker geen 40% brandstofbesparing...... Haha.....

In tegenstelling tot een MBC, welke alleen meer lucht genereerd en niet meer brandstof inspuit, waardoor je met MBC zuiniger zou kunnen rijden dan zonder.
......denk ik dan ff simpel.....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2014 10:09 #1412895 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Te
Je denkt net iets te simpel. Een enigszins moderne motor regelt zichzelf aan de hand van de hoeveelheid inlaatlucht: de luchtmassameter bepaalt hoeveel dat is. De meeste ECU's hebben wel enige reserve en kunnen dus bij meer lucht ook meer brandstof inspuiten, zonder dat je gelijk hoeft te chippen. Bij verhogen van de turbodruk is dat dus precies wat er gebeurt.
Overigens is de turboplus-kit van Volvo zelf ook niet veel anders dan een boost controller hoor... iets fijnzinnniger geregeld dan een MBC, maar kwa werking verder gelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2014 10:18 #1412896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doet
De turbo+ doet toch ook iets met de ontsteking, wat een MBC niet doet en waarvoor je, als je een MBC gebruikt, zou moeten chippen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2014 14:30 #1412901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stel.....

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Je denkt net iets te simpel. Een enigszins moderne motor regelt zichzelf aan de hand van de hoeveelheid inlaatlucht: de luchtmassameter bepaalt hoeveel dat is. De meeste ECU's hebben wel enige reserve en kunnen dus bij meer lucht ook meer brandstof inspuiten, zonder dat je gelijk hoeft te chippen. Bij verhogen van de turbodruk is dat dus precies wat er gebeurt.
Overigens is de turboplus-kit van Volvo zelf ook niet veel anders dan een boost controller hoor... iets fijnzinnniger geregeld dan een MBC, maar kwa werking verder gelijk.

Ok, de LMM was ik ff vergeten. Dus als ik het goed begrijp geeft de LMM de hoeveelheid lucht door aan de ECU en deze bepaald de juiste hoeveelheid brandstofinspuiting.

Effe een (grappige) theoretische stelling (daar dit topic over zuinig rijden gaat; stel........

Dat je de LMM zou foppen zodat de ECU denkt dat er minder lucht is, dan zou er ook minder brandstof ingespoten worden (= zuiniger?).

Met foppen bedoel ik dat je een deel van de aanzuigende lucht buiten de LMM om zou leiden. Bijvoorbeeld met een slang van inwendig 10 mm diameter (=78 mm2). En de inlaatopening van de LMM dan verkleinen met 78 mm2. Zelfde hoeveelheid lucht maar de LMM meet minder.

Te simpel waarschijnlijk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2014 14:37 #1412902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je zou het kunnen proberen. Maar... zowel te arm als te rijk lopen is niet goed voor een motor. Bij te arm heb je, als ik het goed heb, kans op veel hogere temperaturen wat niet goed is voor het blok en de levensduur verkort. Als je echt zuiniger wilt dan is er denk ik meer te halen met beter geregelde injectie. Nu spuiten alle 4 de injectoren tegelijk éénmaal per krukasomwenteling wat benzine in. Ze per cilinder in laten spuiten, op het juiste tijdstip (1 maal per viertaktcyclus van de betreffende cilinder) en met de juiste hoeveelheid voor alleen die cilinder kan het geheel vast zuiniger maken.Aan de andere kant: Ik rijd geregeld 1 op 11 op benzine (lange rit). Voor een auto van ruim 1450 kilo met de vorm van een zeecontainer mag je dan eigenlijk gewoon niet klagen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2014 15:10 #1412903 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eens
Helemaal met dat laatste eens. Als je zuinig wilt rijden, dan kan je beter iets anders kopen dan een 940...
Wat dacht je bijvoorbeeld van een achtcilinder BMW? Mijn 530 was stukken zuiniger...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC