Lager verbruik door booster?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
R.E.M. schreef : Zat gisteren tijdens een loos momentje wat op Autoscout te neuzen. Daar werd een Volvo 940 Estate aangeboden met een B230FK motor op LPG. Op zich niets bijzonders, die heb ik tenslotte zelf ook en nog in dezelfde kleur ook. (rijdt rond in de omgeving Heusden/Waalwijk)
In de advertentie werd melding gemaakt dat er een zgn. booster op de motor zat waardoor hij een verbuik heeft van 1 op 10 op LPG. En toen werd ik wakker natuurlijk, want er zit een behoorlijk verschil tussen ons huidige verbruik van 1 op 7 en 1 op 10. Gezien de km's die wij rijden klinkt een verbruik van 1 op 10 heel aantrekkelijk.
Heeft iemand enig idee om wat voor booster het hier gaat? En is zo'n booster een grote/dure ingreep?
Deze vraag zal al wel ontelbare keren eerder gesteld zijn, maar toch. (ik heb ff bij 'zoeken' het woord booster ingetikt, maar kreeg alleen brakeboosters en fake-bespaarders als resultaat)
Ik hoor het graag.
Gr,Remco.
Misschien/waarschijnlijk wordt hier de "Turbo Plus Kit" bedoeld die optioneel te verkrijgen was/is.
In Autoweek 42 staat een artikel (Klokje rond) over een Alfa 159 met een Powerbox.
Deze zou de electronica voor de gek houden en 30 Pk meer genereren plus zuiniger rijden d.m.v. hogere druk in de brandstofleiding en dus meer inspuiting.
Meer brandstof = (misschien) meer Pk's = hoger verbruik (denk ik.....).
Het ziet er uit als een kastje met wat stekkers. Ook een soort Booster???
Soort van chippen, maar dan zonder verandering van inspuitmoment en hoeveelheid brandstof en turbodruk.
Dit soort "Powerbox" kun je in allerlei vage (Chinese) web-shops kopen. Denk niet dat het iets is (behalve troep)...... En zeker geen 40% brandstofbesparing...... Haha.....
In tegenstelling tot een MBC, welke alleen meer lucht genereerd en niet meer brandstof inspuit, waardoor je met MBC zuiniger zou kunnen rijden dan zonder.
......denk ik dan ff simpel.....
- Nieuw lid
-
Overigens is de turboplus-kit van Volvo zelf ook niet veel anders dan een boost controller hoor... iets fijnzinnniger geregeld dan een MBC, maar kwa werking verder gelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef : Je denkt net iets te simpel. Een enigszins moderne motor regelt zichzelf aan de hand van de hoeveelheid inlaatlucht: de luchtmassameter bepaalt hoeveel dat is. De meeste ECU's hebben wel enige reserve en kunnen dus bij meer lucht ook meer brandstof inspuiten, zonder dat je gelijk hoeft te chippen. Bij verhogen van de turbodruk is dat dus precies wat er gebeurt.
Overigens is de turboplus-kit van Volvo zelf ook niet veel anders dan een boost controller hoor... iets fijnzinnniger geregeld dan een MBC, maar kwa werking verder gelijk.
Ok, de LMM was ik ff vergeten. Dus als ik het goed begrijp geeft de LMM de hoeveelheid lucht door aan de ECU en deze bepaald de juiste hoeveelheid brandstofinspuiting.
Effe een (grappige) theoretische stelling (daar dit topic over zuinig rijden gaat; stel........
Dat je de LMM zou foppen zodat de ECU denkt dat er minder lucht is, dan zou er ook minder brandstof ingespoten worden (= zuiniger?).
Met foppen bedoel ik dat je een deel van de aanzuigende lucht buiten de LMM om zou leiden. Bijvoorbeeld met een slang van inwendig 10 mm diameter (=78 mm2). En de inlaatopening van de LMM dan verkleinen met 78 mm2. Zelfde hoeveelheid lucht maar de LMM meet minder.
Te simpel waarschijnlijk
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Nieuw lid
-
Wat dacht je bijvoorbeeld van een achtcilinder BMW? Mijn 530 was stukken zuiniger...