Lager verbruik door booster?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 14:50 #1412805 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Non-turbo
Ik heb nooit turbo-940's gereden, maar herken de spreiding van het verbruik wel. Kennelijk verschilt het ook wel sterk van exemplaar tot exemplaar: met de 940 met B230FB en M47 reed ik op LPG gemiddeld 1:7, met de huidige 940 met B230FB en ZF-automaat, tussen de 1:7,5 en 1:8,5, en met de 740 met B230F en M47 tussen de 1:8,5 en 1:10. Allemaal met vergelijkbare gasinstallaties en vergelijkbaar gebruik en rijstijl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 15:30 #1412809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kortom....
Dus om kort te gaan:
Een verbruik van rond de 1 op 7 à 1 op 8 is normaal. Dat wist ik al wel, maar goed dat het hier nog maar eens bevestigd wordt.Een verbruik van 1 op 10 is haalbaar maar is eerder uitzondering dan regel.
Wat betreft zo'n booster of MBC zoals hij hier wordt genoemd: Daar lopen de meningen over uiteen. Dan laten we dat voorlopig mooi voor wat het is.
Nou, toppie! Zijn we daar ook weer uit.
Dank namens een niet-lid/wel supporter/verschrikkelijke liefhebber/enz.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 15:41 #1412811 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC
Ben je opzoek naar meer vermogen, dan een MBC installeren. Zolang je het vermogen niet aanspreekt zal je auto niet onzuiniger worden.
Overigens is het makkelijk na te kijken of de FK koppakkingen eerder ploffen als de FT pakkingen, kwestie van in VIDA/VADIS artikelnummer nakijken ;) als dat hetzelfde is lijkt me dat gewoon puur toeval :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 15:58 #1412813 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T lijkt
T lijkt toch geen toeval. Ik ben nog steeds van mening dat het merendeel van de koppakkingen er rond de 3 ton uit gegaan. Niets aan de hand, gewoon vervangen en je kunt weer door. Maar, als de koppakking op zn laatste benen loopt nek je m denk ik wel extra snel met een MBC. Koppaking was dus al gaar en gaat niet kapot door alleen de MBC, maar het zou mij niet verbazen als de pakking opeens sneller gaat lekken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 16:16 #1412814 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuinig op de koppakking

Willem van Strik lidnr 328 schreef : ... onze regiocommissaris Henk Huisman loopt over van de voorbeelden waar de koppakking er direct tussenuit blaast, en sloopt ze dus subiet uiit elke LPT die hij in z'n vingers krijgt. Enige voorzichtigheid is dus misschien wel op z'n plaats, en als je dan een koppakking opblaast, is het waarschijnlijk slim om als vervanging een versterkt exemplaar te nemen (vraag: heeft de HPT een andere?).

Ik had 't er toevallig nog met Henk over op de laatste sleuteldag. Hij zei er (desgevraagd) toen wel bij dat het m.n. om de 'scheurneuzen' gaat die de turbodruk verder dan 0,6 bar opschroeven en er vervolgens ook veelvuldig gebruik van maken. De druk wordt natuurlijk alleen opgebouwd als je ook echt gas geeft.
Denk dat het niet zo'n vaart loopt als je het extra vermogen alleen zo nu dan aanspreekt om b.v. wat vlotter in te kunnen voegen. Ik zie bij mij de turbodrukmeter zelden tegen zijn maximum 0,65 bar staan en zeker niet voor langere tijd.
Maar wat (andere) Henk hierboven ook al zegt: Bij een toch al slechte koppakking zou het de druppel kunnen zijn. Daarom moet je stage 0 ook gewoon in orde zijn voordat je met dit soort zaken gaat hobbyen. De teller staat bij mijn auto nu op 260.000 met (voor zover ik weet) de eerste koppakking. Ik spreek jullie over +/- 40.000 km weer... (of eerder of later).
Nummer van koppakking voor B230FK en B230FT is in VADIS gelijk overigens.
En w.b. de vraag van de TS: Bij mij is het verbruik op zijn best marginaal lager sinds de max. druk verhoogd is naar 0,65 bar, maar dan wel alleen als ik met mijn voet van het gaspedaal blijf. M.a.w.: Als mijn vrouw een tank leeggereden heeft was hij zuiniger dan voorheen, als ik een tank heb leeggereden minder zuinig.
Ik zit (op benzine) rond de 1 op 9,7 bij 50/50 stadsritjes/snelweg.
1 op 10 gemiddeld op LPG klinkt mij eerlijk gezegd als verkooppraat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 16:20 #1412815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haha
Haha, bij mij is het andersom. Als ik rijd doe ik langer met een tank dan als mijn vriendin rijdt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 17:38 #1412822 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm
Ha, ha, bij mij niet! En een behoorlijk verschil! Maar ikke te hard rijden? Nee, hoor, nooit!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 23:47 #1412854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier hetzelfde verhaal....
Hier hetzelfde verhaal. Ik rij onze 940 in standje 'hoed en sigaar' terwijl mijn vrouw, die er het meeste in rijdt, de neus nog wel eens in de spiegels van een Golfje wil zetten. Wie er verder komt op een tank, laat zich wel raden denk ik.
Klopt het dat een verhoogde turbodruk altijd in combinatie met een MBC moet/werkt/kan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2014 07:48 #1412858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
Je gebruikt een MBC om de druk hoger te maken. De turbodruk wordt geregeld mbv de waste gate. Als de druk aan de inlaatkant te hoog dreigt te worden wordt de gate geopend en wordt een deel van de uitllatgassen uit de turbo geleid. Als de druk weer daalt sluit de gate weer. De waste gate wordt bediend door de waste gate actuator, een doosje met een veer en membraan. Je kunt een andere waste gate monteren, een verstelbare of een vaste druk die hoger ligt. Of je kunt een MBC gebruiken, icm de bestaande actuator.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2014 08:57 #1412862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvulling

henk 940LPT schreef : . De waste gate wordt bediend door de waste gate actuator, een doosje met een veer en membraan. Je kunt een andere waste gate actuator monteren, een verstelbare of een vaste druk die hoger ligt. Of je kunt een MBC gebruiken, icm de bestaande actuator.

In het laatste geval houdt de MBC de WGA eigenlijk voor de gek door pas lucht door te laten bij een hogere druk dan die waarop de WGA ingesteld staat. In <a href="/node/53908" target="_blank">&gt; dit topic &lt;</a> wordt er meer over uitgelegd en <a href="/node/10803" target="_blank">&gt; hier &lt;</a> op de site staat nog meer turbologie.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC