Lager verbruik door booster?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een verbruik van rond de 1 op 7 à 1 op 8 is normaal. Dat wist ik al wel, maar goed dat het hier nog maar eens bevestigd wordt.Een verbruik van 1 op 10 is haalbaar maar is eerder uitzondering dan regel.
Wat betreft zo'n booster of MBC zoals hij hier wordt genoemd: Daar lopen de meningen over uiteen. Dan laten we dat voorlopig mooi voor wat het is.
Nou, toppie! Zijn we daar ook weer uit.
Dank namens een niet-lid/wel supporter/verschrikkelijke liefhebber/enz.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens is het makkelijk na te kijken of de FK koppakkingen eerder ploffen als de FT pakkingen, kwestie van in VIDA/VADIS artikelnummer nakijken


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik had 't er toevallig nog met Henk over op de laatste sleuteldag. Hij zei er (desgevraagd) toen wel bij dat het m.n. om de 'scheurneuzen' gaat die de turbodruk verder dan 0,6 bar opschroeven en er vervolgens ook veelvuldig gebruik van maken. De druk wordt natuurlijk alleen opgebouwd als je ook echt gas geeft.Willem van Strik lidnr 328 schreef : ... onze regiocommissaris Henk Huisman loopt over van de voorbeelden waar de koppakking er direct tussenuit blaast, en sloopt ze dus subiet uiit elke LPT die hij in z'n vingers krijgt. Enige voorzichtigheid is dus misschien wel op z'n plaats, en als je dan een koppakking opblaast, is het waarschijnlijk slim om als vervanging een versterkt exemplaar te nemen (vraag: heeft de HPT een andere?).
Denk dat het niet zo'n vaart loopt als je het extra vermogen alleen zo nu dan aanspreekt om b.v. wat vlotter in te kunnen voegen. Ik zie bij mij de turbodrukmeter zelden tegen zijn maximum 0,65 bar staan en zeker niet voor langere tijd.
Maar wat (andere) Henk hierboven ook al zegt: Bij een toch al slechte koppakking zou het de druppel kunnen zijn. Daarom moet je stage 0 ook gewoon in orde zijn voordat je met dit soort zaken gaat hobbyen. De teller staat bij mijn auto nu op 260.000 met (voor zover ik weet) de eerste koppakking. Ik spreek jullie over +/- 40.000 km weer... (of eerder of later).
Nummer van koppakking voor B230FK en B230FT is in VADIS gelijk overigens.
En w.b. de vraag van de TS: Bij mij is het verbruik op zijn best marginaal lager sinds de max. druk verhoogd is naar 0,65 bar, maar dan wel alleen als ik met mijn voet van het gaspedaal blijf. M.a.w.: Als mijn vrouw een tank leeggereden heeft was hij zuiniger dan voorheen, als ik een tank heb leeggereden minder zuinig.
Ik zit (op benzine) rond de 1 op 9,7 bij 50/50 stadsritjes/snelweg.
1 op 10 gemiddeld op LPG klinkt mij eerlijk gezegd als verkooppraat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt het dat een verhoogde turbodruk altijd in combinatie met een MBC moet/werkt/kan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In het laatste geval houdt de MBC de WGA eigenlijk voor de gek door pas lucht door te laten bij een hogere druk dan die waarop de WGA ingesteld staat. In <a href="/node/53908" target="_blank">> dit topic <</a> wordt er meer over uitgelegd en <a href="/node/10803" target="_blank">> hier <</a> op de site staat nog meer turbologie.henk 940LPT schreef : . De waste gate wordt bediend door de waste gate actuator, een doosje met een veer en membraan. Je kunt een andere waste gate actuator monteren, een verstelbare of een vaste druk die hoger ligt. Of je kunt een MBC gebruiken, icm de bestaande actuator.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.