Lager verbruik door booster?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 10:31 #1102549 door V700 register
Lager verbruik door booster? is gemaakt door V700 register
Zat gisteren tijdens een loos momentje wat op Autoscout te neuzen. Daar werd een Volvo 940 Estate aangeboden met een B230FK motor op LPG. Op zich niets bijzonders, die heb ik tenslotte zelf ook en nog in dezelfde kleur ook. (rijdt rond in de omgeving Heusden/Waalwijk)
In de advertentie werd melding gemaakt dat er een zgn. booster op de motor zat waardoor hij een verbuik heeft van 1 op 10 op LPG. En toen werd ik wakker natuurlijk, want er zit een behoorlijk verschil tussen ons huidige verbruik van 1 op 7 en 1 op 10. Gezien de km's die wij rijden klinkt een verbruik van 1 op 10 heel aantrekkelijk.
Heeft iemand enig idee om wat voor booster het hier gaat? En is zo'n booster een grote/dure ingreep?
Deze vraag zal al wel ontelbare keren eerder gesteld zijn, maar toch. (ik heb ff bij 'zoeken' het woord booster ingetikt, maar kreeg alleen brakeboosters en fake-bespaarders als resultaat)
Ik hoor het graag.
Gr,Remco.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 10:38 #1412780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic booster
Ik heb geen ervaring met de Volvo, als het om 'booster' gaat. Wel met een gechipte VW Transporter. Destijds een T5 5 cyl. gechipt naar 165 PK.
Dat kón als een kogel, geen enkel probleem maar daar ging het mij in eerste instantie niet om. Ik wilde ook een wat minder verbruik.
Na een beetje wennen aan de stand van het gaspedaal haalde ik met een bijna 2 ton zware auto vrij eenvoudig 1 : 12, 1 : 13 ( diesel, handbak 6 versnellingen).
Of je ook daadwerkelijk minder gaat verbruiken ( en dat is in deze tijd toch echt wel een dingetje) ligt m.i. aan de stand van je rechtervoet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 10:42 #1412781 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als
Als er iets heel simpels te monteren was geweest waardoor je verbruik met 40% verbetert, dan had Volvo het vast wel standaard gemonteerd....
Het komt mij veel meer voor als het verbruik van iemand die geen idee heeft waarvoor een gaspedaal bedoeld is, en die met 80 km/h sukkelend op de rechterbaan door alle vrachtauto's wordt ingehaald. Een verbruik van 1:7 tot 1:8 op LPG is vrij normaal voor onze bakstenen, als je een beetje normaal met het verkeer mee rijdt.
Als het gaat om een turbodruk-regelaar (MBC) dan zou ik even extra letten op conditie van koppakkingen en andere pakkingen. Het schijnt dat de LPT's bij verhoogde turbodruk veel sneller last hebben van kapotte koppakkingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 11:17 #1412785 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC
MBC met automaat schijnt zuiniger te zijn dan zonder MBC, wellicht omdat de automaat eerder schakelt. Maar het schakelmoment bepaalt vooral de bestuurder met zn rechtervoet. Met LPi + handbak (zonder MBC) haalde ik met de sedan ongeveer 1 : 8.6/8.7. Met ongeveer 5-10km meer op de teller dan de snelheid (in het echt dus precies goed of er iets boven), met max 130 op de teller. Wel heel rustig optrekken. Heel veel zuiniger lijkt me sterk, of je moet inderdaad echt langzaam gaan rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 11:21 #1412787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zit met mijn 945 LPT
Ik zit met mijn 945 LPT automaat met mbc op benzine altijd tegen de 1 op 10, vind dat best want ik kan me niet voorstellen dat het zuiniger kan door de combinatie gewicht, aerodynamica en soort blok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 11:22 #1412788 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic was ook te mooi om waar te zijn....
"Als er iets heel simpels te monteren was geweest waardoor je verbruik met 40% verbetert, dan had Volvo het vast wel standaard gemonteerd...." Dat idee had ik ook al.
Met dat chippen ben ik wel bekend. Mijn vader heeft voor z'n huidige XC70 een V50 1,9 diesel gehad die sneller was dan een standaard D5. En dat met een gelijkblijvend verbruik. Leuk was dat totdat er een caravan achter ging en het buiten 35 graden was....
Meer snelheid hoef ik niet, een 940 vind ik niet uitdagen tot sportief rijden, maar een lager verbruik boeit me wel. Een verbruik van 1 op 7 halen we eigenlijk altijd wel en er wordt best doorgereden.
 
 
 
Volvo 940 B230FK 1998 met veel toeters en bellen 505.000 km

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 11:41 #1412790 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
Met een automaat en LPi lijkt me 1 op 7 best OK.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 11:58 #1412791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Staven

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Het schijnt dat de LPT's bij verhoogde turbodruk veel sneller last hebben van kapotte koppakkingen.

Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar zou je dat willen staven met feiten?
Hier kan niemand wat mee.
zo blijft het in de categroie Het schijnt dat Sinterklaas in Helmond woont .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 12:08 #1412792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervaring
En het klopt ook niet, net als de woonplaats van de Sint......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2014 14:32 #1412803 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic man en paard
Goed, man en paard: ik heb ook altijd gedacht dat het geen kwaad kon om een LPT op 0.6 of 0.8 bar te zetten, en heb hier ook best een aantal MBC's uitgevent. Maar onze regiocommissaris Henk Huisman loopt over van de voorbeelden waar de koppakking er direct tussenuit blaast, en sloopt ze dus subiet uiit elke LPT die hij in z'n vingers krijgt. Enige voorzichtigheid is dus misschien wel op z'n plaats, en als je dan een koppakking opblaast, is het waarschijnlijk slim om als vervanging een versterkt exemplaar te nemen (vraag: heeft de HPT een andere?).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD